Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivystykseen vai ei? Munuaisvaurio?

Vierailija
30.01.2016 |

Eli, minulla on virtsatiekivi, jonka sijainnista ei ole nyt tarkkaa tietoa, jossain virtsanjohtimessa se on pari kk sitten ollut, nykyinen sijainti selviää ensi viikolla, jolloin on sekä virtsakivi-tt että urologin vo. Jonkin aikaa jo on jomotellut molempia kylkiä (myös sitä, jossa kiveä ei ole, siellä on ollut, ja sillä puolella on esiintynyt sitä, että johdin on turvonnut) ja pari kerta on ollut isompikin kipukohtaus, mutta 800mg burana + panadol forte -kombo on riittänyt.

Nyt sitten ke menin liukastumaan ja kaaduin selälleni (portaat). Sen jälkeen en ole tuntenut juuri pissaamisen tarvetta, käynyt silti muutaman tunnin välein joka tapauksessa. Juon noin 3 litraa vettä päivässä, joten tavallisesti pissaakin on tullut sen mukaan (6-7dl/kerta). Vaan ei enää, nyt tulee ehkä puolet siitä mitä aikaisemmin (alkoi jo ke). Aikaisemmin olen vain katsonut ettei ole verta (ei ole ollut ainakaan paljain silmin erottuvaa), mutta aamupissaa katsoin tarkemmin, se oli sameaa ja vaalean keltaista.

Tavallaan tuntuu, että voisi odottaa ensi ke vastaanottoa, mutta toisaalta voiko olla, että on jo jonkinlaista munuaisvauriota? Kun siis pissaakin tulee vähemmän, niin siellä voi olla johdin tukossa (vaikkei kovaa kipua ole tuntunut muutamaan päivään, pelkkää jomotusta, kyljet kyllä aristavat).

Kunnan terveysneuvontaan (aka TK:n päivystykseen) soitinkin jo, mutta sanoi vain, että "tule jos tuntuu ettet jaksa kotona". Kyllä minä kotona jaksan, ei siinä mitään, mutta pelkään että odottaminen voi vaurioittaa munuaisia pahasti, jos on jo jotain häikkää tai tukoksia muutenkin.

Osaako joku tietävä neuvoa? Tai joku, jolla on kokemuksia?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa mun mielestä huolestuttavalta, jos et tapaturman jälkeen tunne enää pissaamisen tarvetta. Mä menisin suoraan lääkäriin.

Vierailija
2/11 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuitenkin juonut tavallista vähemmän viime päivinä? Samea virtsa viittaisi siihen. En usko, että päivystystä vaativaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa mun mielestä huolestuttavalta, jos et tapaturman jälkeen tunne enää pissaamisen tarvetta. Mä menisin suoraan lääkäriin.

Juu, harmi kun on viikonloppu, muuten olisin voinut soittaa suoraan urologian polille, mutta nyt sitten päivystykseen.

Vierailija
4/11 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2, 3 litraa mennyt koko ajan.

T: Ap, joka oli siis myös 3

Vierailija
5/11 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystykseen vain. Sisäelinvaurioiden kanssa ei kannata ottaa riskejä.

Vierailija
6/11 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä menisin näytille. On siellä ihmisiä varmasti turhempienkin vaivojen ja pelkojen kanssa käynyt.

Vierailija
7/11 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nestettä poistuu kyllä muutenkin kuin virtsana, esim. hikenä. Kokeile juoda tavallista enemmän, esim litra tai vähän yli kerralla ja odota muutama tunti. Liikaa ei kannata juoda koska monta litraa pelkkää vettä sekoittaa elimistön suolatasapainoa ja iso määrä voi olla hengenvaarallista. 

Vierailija
8/11 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

7, tota koitin jo eilen eillalla, virtsamäärä oli edelleen vähäinen. Tänään olen aamu 6 alkaen juonut noin 1,2 litraa nesteitä, näistä reilu 3 dl maitoa, loput mehua.

Pääasiassa näytätte olevan sitä mieltä että päivystykseen. Sinne siis.

kiitos vastauksista, palailen kertomaan kunhan pääsen takaisin. Voi mennä hetki jos joudun jäämään osastolle.

Vierailija
9/11 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap palaa raportoimaan, jos vaikka samassa tilanteessa oleva googlailee:

- Se ettei virtsaamisen tarve tunnu, johtuu lääkärin mukaan todennäköisimmin liukastumisesta, jolloin hermoja voi olla jäänyt pinteeseen. Ellei parissa viikossa palaudu, pitää käydä näyttäytymässä. Nyt vain pitää muistaa käydä 3-4h välein vessassa.

- Virtsan sameus saattoi johtua iltaisesta maidon juonnista, tikku ei löytänyt proteiinia virtsanäytteestä.

- Verta oli virtsassa mutta vain 2 plussaa, eli ei näy. Johtuu kivestä ja mikäli alkaa näkymään verta, takaisin päivystykseen.

- Virtsan vähyys johtuu kuulemma vti:stä (tikku löysi), sain antibioottikuurin. Jos lisäjuominen + kuuri ei auta, takaisin päivystykseen. Tosin tuo kuuri on 5 pvää (ei vti oireita, bakteeriviljely menossa), joten pitäisi olla ke urologille mennessä jo vaikuttanut.

Että kannatti käydä, minulla on kerran oireeton vti mennyt munuaisiin, ei ollut kivaa.

Vierailija
10/11 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, kun kerroit tulokset. Hyvä, että menit päivystykseen.

Vierailija
11/11 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että kävit päivystyksessä. Pikaista paranemista!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi