Miksi suurin osa musiikista kertoo rakkaudesta tai parisuhteesta? Eikö muka muita aiheita olisi?
Ei siinä periaattessa mitään. Mutta eikö maailma ole pullollaan muitakin aiheita ja muita tunteita? Miksi biisinkirjoittajat menee aina sieltä, missä rima on matalin?
Kommentit (17)
Mikähän aihe myisi paremmin?
- Lauantaina saunan lauteilla
- Mun kissa oksensi matolle
- Pomo vituttaa
- Pankkitilin saldo on nolla
... listaa saa jatkaa
Stratovariuksen "Black diamond" kertoo laulaja Timo Kotipellon kissasta. :D
Vierailija kirjoitti:
Stratovariuksen "Black diamond" kertoo laulaja Timo Kotipellon kissasta. :D
Hajosin tälle ihan täysillä, siis wtf, oikeestiko se on jostain kissasta :DDD
Vierailija kirjoitti:
Mikähän aihe myisi paremmin?
- Lauantaina saunan lauteilla
- Mun kissa oksensi matolle
- Pomo vituttaa
- Pankkitilin saldo on nolla
... listaa saa jatkaa
Kuulostaa ihan punk-biisien nimiltä. Suosittelen ap:lle punkkia ja räppiä, näissä käsitellään mm. arkipäivän ongelmia ("Mulla on liian lyhyt sänky") ja suuriakin yhteiskunnallisia ongelmia.
Poliittiset aiheet lienee arkoja, kaikkea ei edes muusikot saa täräyttää suoraan. Sensuuri on kovaa. No onneksi on vielä laadukkaita bändejä, kuten vaikkapa kotimainen Nightwish. Runollinen lyriikka iskee minuun. Joillakin bändeillä on ollut sanomaa. Räppäreillä on ehkä joskus muinoin ollut jotain poliittista sanomaa, mutta nykyaika on mennyt ulkonäön ja varallisuuden korostamiseen. Sitten on niitä rakkauslauluja, joissa ei ole mitään uutta.
Mä kuuntelen musiikkia päivittäin, ainakin pari tuntia ja ehkä vartin verran biiseissä puhutaan rakkaudesta ja parisuhteista.
Kuuntele vaikka Bad Religionin Suffer-levyä, ei oll paljon parisuhde- tai rakkausbiisejä.
Tai niin sä luulet.
Pari esimerkkiä, joita pidetään rakkauslauluina:
15 yö kertoo ryyppyputken loppumisesta
Stone sourin Through the glass vatsataudin potemisesta mtv gaalaa katsellessa
Ed sheeranin moni biisi kertoo pössyttelystä
Onhan näitä.. :D
Eipäs. Onhan M.A. Nummisen Jenkka hevosen puhdistamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Poliittiset aiheet lienee arkoja, kaikkea ei edes muusikot saa täräyttää suoraan. Sensuuri on kovaa. No onneksi on vielä laadukkaita bändejä, kuten vaikkapa kotimainen Nightwish. Runollinen lyriikka iskee minuun. Joillakin bändeillä on ollut sanomaa. Räppäreillä on ehkä joskus muinoin ollut jotain poliittista sanomaa, mutta nykyaika on mennyt ulkonäön ja varallisuuden korostamiseen. Sitten on niitä rakkauslauluja, joissa ei ole mitään uutta.
Räp ei taida olla sun juttus, kun vaan näitä hittejä tituleeraat. Yhä on voimissaan kannanotto räpissä ja vahvasti. Ehkei listoilla, mutta kukapa sitä shaibaa jaksaa kuunnella..
Itsekin olen ihmetellyt että ketä kiinnostaa kuulla miljardiviidessadasmiljoonas rakkauslaulu. Mutta jos menee mainstreamin ulkopuolelle niin alkaa löytyä muitakin sanoituksia. Tai itse asiassa musiikissa ei tarvitse välttämättä sanoja ollakaan.
KISSin Love Gun ei kerro niinkään parisuhteesta tai rakkaudesta vaan nimenomaan siitä "love gunista" :D
Popmusiikkia on kuunneltu alun perin tanssiessa ja muualla parinhaussa, joten siinä tunnelmassa rakkauslaulut lienee parhaimpia? Vappumarsseilla sitten sitä kommunismia laulettuna tms.
Kuuntelet varmaan pelkkää suomalaista itkuvirsi-iskelmää?
Riippu kait musiikkigenrestäkin. Kuuntele vaikkapa folk metallia tai viikinkimetallia niin alkaa lyriikoissa olemaan vaihtelua.