Mietteliäs

Henkilö A ja B elävät avoliitossa keskenään. Henkilöllä B on tiedossa lauantaina 12h, ja sunnuntaina 12h töitä. A:n puolituttu henkilö C olisi juuri kyseisenä viikonloppuna tulossa kylään. Henkilö B on sitä mieltä ettei se sopisi, kun on tiedossa pitkiä päiviä, eikä työvuoroakaan vielä tiedä ja olisi tärkeä saada mm. nukuttua hyvin vuorojen välissä(12h aikaa). A suuttuu välittömästi ennen kunnon keskustelua, jonka jälkeen B päättää, ettei C:llä ole mitään asiaa kylään silloin, koska A:n käytös oli hänen mielestään erittäin hyökkäävä. Tätä seuraa sota jossa B haukutaan itsekkääksi kaikilla osa-alueilla.

Onko henkilö B itsekäs, kun ei halua riskeerata töissä jaksamistaan jakamalla kotiaan juuri kyseisenä viikonloppuna? Vai olisiko henkilön A pitänyt ymmärtää tilanne ja sovitella, ehkä myös todeta ettei kyseinen viikonloppu vaan sovi C:n vierailulle?

• ylös 3
  • alas 6

Kommentit (17)

Vierailija

Älä käytä tollasta ABC -nimittelyä kun ei tämä ole mikään ala-asteen matematiikan tehtävä. Kyllä kaikki tietää että sä olet tässä tapauksessa toi B, joten voit käyttää ihan sanoja "minä" ja "puoliso".

• ylös 16
  • alas 0
Vierailija

Ei ole itsekkyyttä.

Vähän silmää tietysti kysyy että miten asiasta on puhuttu. Suora "ei käy missään nimessä" saattaa saada jotkut ihmiset raivoihinsa vaikka perustelut olisivatkin järkeenkäyvät.

Koklaa ensi kerralla "voi harmi noita mun työvuoroja, en taida jaksaa vieraita tällaisena vkonloppuna" -tyyliä. "Olishan se ihanaa mutta..." jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Asiat tulee sopia yhdessä, eli b:n mukaan mennään, tietenkin odottaisi myös b:n joustavan, mikäli a ja c tapaavat harvoin. Toivottavasti ei tule lumipalloefektiä että riita paisuisi tai jää kaivelemaan a:ta, jolloin tilanteen ollessa toisinpäin a kieltäisi b:n ystävän vierailun vain periaatteesta. On hyvä aina muistaa että pisin matka, jonka ihminen voi kulkea on tulla toista puolitiehen vastaan.

Vierailija

Molemmat olette itsekkäitä ja kykenemättömiä keskusteluun. Sä olet puolet vuorokaudesta pois kotoa, joten siinä on 12h aikaa kun sä et edes huomaa että teillä on vieras. Toisesta 12sta tunnista olisitte voineet sopia että sinä saat nukkua ja se puolisko kavereineen olisi a) hiljaa tai b) mielellään muualla.

Vierailija

Mietteliäs kirjoitti:
Tai yrittää nukkua, kun toiset pälpättää ja juo viiniä...

Korvatulpat maksaa kaupassa ehkä euron.

Vierailija

Olisi voitu keskustella voiko vieraan kanssa viettää aikaa muualla kuin kotona silloin kun työssäkäyvän täytyy nukkua.

Vierailija

Onko kyse yksittäisestä viikonlopusta vai onko tällä henkilöllä säännöllisesti viikonloppuisin töitä.

Jakamalla kotiaan? Eikö koti ole molempinen koti? Vai onko se yhtein vain silloin se sattuu henkilölle B sopimaan?

Säännöllisesti viikonlopputöitä tekevänä pärjään kyllä yhden päivän vaikka päällä seisten, jos puolisoni kotiin vieraita kutsuu. Tosin he osaavat käyttäytyä niin eivät he unia haittaa. Ja ihan kiva se itsekin heidän kanssa seurustella kun sitä yhteista aikaa niin pirun vaikea löytää, kun useampi ystävistä tekee vuorotöitä.

Vierailija

Kai B nyt yhden huonosti nukutun yön pärjää, kun useimmat vastasynnyttäneet akat pärjää vauvojenkin kanssa tunnin syöttöväleillä puoli vuottakin.....? A hoitaa sen vieraan passaamisen ja illalla ei meluta eikä ryypätä, että B saa nukkua. Ei mulla muuta. Meillä on usein samanlaisia tilanteita ja hengissä ollaan. Vierailun käytännön järjestelyistä voisi keskustella tarkemmin ja miten B:n lepo hoidetaan.  Eli kompromissi olisi paikallaan omiin näkemyksiin kaivautumisen sijasta.

N45 v.

Vierailija

Itse menisin, jos mahdollista, muualle nukkumaan tuon yövuorojen välin tuossa tilanteessa.

Vierailija

Mun mielestä B on itsekäs. Hän on 12 tuntia POIS kotoa/päivä, jolloin A joutuisi olemaan yksin jos C ei saa kerran tulla.
Ne toiset 12 tuntia vuorokaudesta jotka B nukkuisi, A ja C voisivat tehdä jotain kivaa ulkona, ja jossain välissähän hekin nukkuvat.

Mä tiedän just B henkilön tyylisiä ihmisiä, lähinnä miehiä, ja on surkeaa miten he rajaavat ensin puolisoidensa, sitten lastensa elämää: yhtä harvemmin saa kukaan tulla kylään, ja tekosyyt paranee aina vaan.

Vierailija

Asentaako tämä henkilö BMW vinkkuja vai onko hän kirurgi? Ei mikään työ voi niin amerikantiedetta olla etteikö yhden huonosti nukun yön jälkeen pärjäisi.

Vierailija

Ennen muksuja mä tein useinkin viikonloppuisin 10-14h työpäiviä. Vuoro alkoi 06 ja päättyi klo 16-20 vähän päivästä riippuen. Me ollaan miehen kanssa molemmat kotoisin kauempaa, joten kavereita on tuolla toisella puolella suomea paljonkin ja on ihan itsestäänselvyys, että ne sai meillä kyläillä. Ja kun ne miehen kaverit kyläili silloin kun itse olin töissä, saatiin sitten seuraava viikonloppu olla vaan kaksin ja tykkäsin siitä. Kun eihän mua ne miehen kaverit häirinneet, kun olin tosiaan töissä. Vuoron jälkeen istuin heidän kanssaan hetken, kävin lenkillä yms ja pistin maskin naamalle ja tulpat korviin ja nukkumaan. Mielestäni tämä oli ihan win-win -tilanne kaikille: mies sai laatuaikaa kavereiden kanssa, eikä sen tarvinnut istua kotona nyhjöttämässä yksin. Mä sain vuoron jälkeen hyvällä omalla tunnolla tehdä omia juttujani ja painua nukkumaan ilman, että olisi pitänyt miestä huomioida mitenkään. Eihän ne omat unet ennen porukan baariin lähtöä aina ihan sikeimmät olleet, mutta ei aikuista ihmistä yhden viikonlopun huonot unet tapa.

Vierailija

Itse teen myös pitkää päivää 12h-20h ja monesti ollut miehen kaveri meillä yötäkin kun olen pitkiä vuoroja töissä. Kun menen nukkumaan, yleensä aamu kun tulen töistä, niin kesällä siirtyvät ulos juomaan kahvia tai talvella lähtevät muutoin pois, välillä kyllä ovat olleet kotonakin, mutta ovat hiljakseen ja makkarin ovi kiinni niin saan nukuttua. Kyllähän se sille toiselle osapuolellekin on mukava, jos on seuraa eikä tarvitse yksin olla, jos toisella pitkiä vuoroja.

Vierailija

Eikö A ole itsekäs, kun noin suhtautuu?

Miksi C:n vierailusta ei sovita B:n työvuorot huomioon ottaen?

Millainen asunto, voiko toisessa päässä nukkua rauhassa, vaikka toinen seurustelisi vieraansa kanssa muualla?

Tässä nyt muutama kysymys, mutta on siinä muitakin muuttujia, kuten se, millaista työtä B tekee. Onko liikennelentäjä, kirurgi vai jotain pääsääntöisesti lähinnä läsnäoloa vaativaa työtä, jossa ei vaadita jatkuvaa vireyttä ja tarkkuutta? Entä C:n vierailuajankohta, onko se kiveen hakattu eikä ole mitään mahdollisuutta tulla talonväelle sopivampaan aikaan?

Oli miten tahansa, noin jyrkkä suhtautuminen kummankaan osapuolen kannalta ei hyvää tiedä jatkossa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat