Eka asunto ja SOSSUTUET
Moi.
Elikkäs siis olen 18v, asun tällä hetkellä vanhempien kanssa erittäin pienessä kämpässä, ja olen tässä pitkän ja tuskaisenetsinnän jälkeen löytänyt kämpän. Vuokra on siis hieman yli 800e. Halvempaa en löytänyt vaikka miten olen yrittänyt.
Nyt siis kyselen näistä tuista vähän koska olen aika ymmällä, ja tapaaminen sovittu sosiaalityöntekijän kanssa vasta ensiviikolla.
Eli siis, se rajahan on joku 700e mitä ne yleensä maksaa MAX. Täällä missä asun. Kuuluuko siihen mukaan KELAn asumistuki? eli siis laskurin mukaan saisin 400e KELAlta, maksaako sossu siis pelkästään sen 300e siihen päälle. (=700e) ja loppu jää minulle maksettavaksi toimeentulotuesta? Vai tarkoitetaanko sillä että maksavat sen asumistuen lisäksi 700e asti vuokraa?
Maksaako ne myös sen ensimmäisen vuokran kokonaan, koska asumistuki astuu voimaan vasta ensikuussa...? Takuuvuokran ne vissiin maksaa kokonaan, mut tää vuokrantaja (yksityinen) vaati et ensimmäinen vuokra maksetaan samalla kun takuuvuokra. Olen siis jo vuokrasopimuksen tehnyt.
Ja joo, tiedän, ette tykkää sossupummeista jne. Mutta en minä koko elämääni tuilla aio elää, enkä varmasti muuttaisi ellei tilanne olisi näin paha. (3 henkilöä. 38 neliön asunnossa) :/
Kiitos asiallisista vastauksista etukäteen.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vuokra kokonaan saa olla sen 700e. Maksat vuokranantajalle asumistuen ja sossu maksaa loput. Yli sen 700e menevää osaa sossu ei maksa, eli loput maksat perusosastasi itse. Vuokravakuutta ei saa rahana vaan maksusitoumuksena, kai olet kysynyt vuokranantajaltasi onko tämä ok? Tai oikeastaan turha kysyä, koska jos vuokrasi on yli sallitun rajan (eli teilläpäin se 700e) niin sossusta et saa edes sitä maksusitoumusta.
T.sosiaalityöntekijä
juu mehä kaikki ollaa vaikka mitä täällä internetin ihmeelisessä maailmassa :D eiköhä se oo aikalailla tapauskohtausta tilanteesta riippuen. Kyllä ne mulle takuuvuokran makso vaikka meni yli sen rajan. Mut sen ylimenevä määrä lyhennettiin tt tuesta.
Outoa miten suomalaisilla on aina tommonen syyllistävä ja muita alentava mentaliteetti. Huhhuh.
Vuokralaisella on irtisanomisaika, yleensä 1 kk. Kun ilmoittaa etukäteen kuukautta ennen, että on muuttamassa, ei tarvitse maksaa mitään ylimääräistä. Toivottavasti saat asiasi kuntoon. Positiivista on se, että olet kuitenkin päättänyt käydä peruskoulun loppuun. Siitä se nousu alkaa, pienin askelin. ;)
T-no17