Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eka asunto ja SOSSUTUET

Anoap
28.01.2016 |

Moi.

Elikkäs siis olen 18v, asun tällä hetkellä vanhempien kanssa erittäin pienessä kämpässä, ja olen tässä pitkän ja tuskaisenetsinnän jälkeen löytänyt kämpän. Vuokra on siis hieman yli 800e. Halvempaa en löytänyt vaikka miten olen yrittänyt.

Nyt siis kyselen näistä tuista vähän koska olen aika ymmällä, ja tapaaminen sovittu sosiaalityöntekijän kanssa vasta ensiviikolla.

Eli siis, se rajahan on joku 700e mitä ne yleensä maksaa MAX. Täällä missä asun. Kuuluuko siihen mukaan KELAn asumistuki? eli siis laskurin mukaan saisin 400e KELAlta, maksaako sossu siis pelkästään sen 300e siihen päälle. (=700e) ja loppu jää minulle maksettavaksi toimeentulotuesta? Vai tarkoitetaanko sillä että maksavat sen asumistuen lisäksi 700e asti vuokraa?

Maksaako ne myös sen ensimmäisen vuokran kokonaan, koska asumistuki astuu voimaan vasta ensikuussa...? Takuuvuokran ne vissiin maksaa kokonaan, mut tää vuokrantaja (yksityinen) vaati et ensimmäinen vuokra maksetaan samalla kun takuuvuokra. Olen siis jo vuokrasopimuksen tehnyt.

Ja joo, tiedän, ette tykkää sossupummeista jne. Mutta en minä koko elämääni tuilla aio elää, enkä varmasti muuttaisi ellei tilanne olisi näin paha. (3 henkilöä. 38 neliön asunnossa) :/

Kiitos asiallisista vastauksista etukäteen.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asumistuki siihen vaikuta. Onko sinulla siis mitään tuloja?

Vierailija
2/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään toimeentulotuen kotona asuvan perusosa(350e) joka tietty nyt muuttuu siihen 480 euroon kun muutan omilleni. Oon siis koulussa, mutta tästä koulutuksesta missä oon ei saa mitään opiskelija tukia. Eli en mä täysin tyhjänpanttina kumminkaan ole...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaa etsiä kämppää jostain ei-niin-keskustasta. Missä päin on noin kalliit yksiön vuokrat?

Vierailija
4/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä koulu, joka ei oikeuta opintotukeen?

Vierailija
5/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

800e?? Missä paikkakunnalla oikein asut?

Vierailija
6/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra kokonaan saa olla sen 700e. Maksat vuokranantajalle asumistuen ja sossu maksaa loput. Yli sen 700e menevää osaa sossu ei maksa, eli loput maksat perusosastasi itse. Vuokravakuutta ei saa rahana vaan maksusitoumuksena, kai olet kysynyt vuokranantajaltasi onko tämä ok? Tai oikeastaan turha kysyä, koska jos vuokrasi on yli sallitun rajan (eli teilläpäin se 700e) niin sossusta et saa edes sitä maksusitoumusta.

T.sosiaalityöntekijä

Vierailija
7/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin Kontulassa ym. huonoilla alueilla maksaa yksiötkin tosi paljon, vähintään yli 700 euroa. Poikkeuksena kaupungin vuokra-asunnot, joita on toivotonta saada.

Vierailija
8/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo keskustassa tää kämppä, Pohjois-hkissä. Hakemukset on VVOlla, SATOlla, hekalla jne. Siellä on enimmäkseen just keskustassa niitä kämppiä ja vuokrat hipoo tuhannen rajaa yleensä. Jos sattuu halpa kämppä vapautumaan ni se meneekin heti ellei kerkee napata just sillä hetkellä kun se julkastaan. Yksityisillä harva taas suostuu sossupummille vuokraamaan, ja viimeistään sillon käännytetään ovelle kun kuullaan sukunimi :D... Oon mä kaikkea yrittänyt.

Vierailija
9/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin Kontulassa ym. huonoilla alueilla maksaa yksiötkin tosi paljon, vähintään yli 700 euroa. Poikkeuksena kaupungin vuokra-asunnot, joita on toivotonta saada.

No ei maksa kontulassa kaikki yli 700e. Mä asun yksiössä töölössä ja maksan 800e/kk. Moni kaveri asuu lähiöissä ja halvimmat vuokrat on n. 550e ihan yksityisillä vuokranantajilla.

Vierailija
10/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kysynyt Nuorisosätiöltä ja muilta nuorille edullisia asuntoja välittäviltä.Setlementtiliitto yms!

Vierailija
11/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa yhden henkilön enimmäisasumismeno on reilu 600 € / kk ja sisältäö veden.

Sen kalliinpaan asuntoon muuttoa ei tueta (eli vakuutta ei saa). Ja vakuus myönnetään sitoumuksena, ei rahana.

Yhteensä kaikkia tukia voi yksi ihminen saada perusosan 485,5 € + enimmäisvuokra 600 € ja jos vuokra on enemmän , joutuu sen maksamaan itse.

Lisäksi emmen pääsääntöisesti tue opintoja joista ei saa työttömyysetuuksia tai opintoetuuksia tai kuntoutustukea.

- sossu

Vierailija
12/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin saa Helsingistä yksiöitä alle 700 eurolla. Kaupungin kämppäkään ei ole mikään mahdottomuus täysi-ikäiselle kotona asuvalle nuorelle, varsinkaan 38 neliöistä kämppää vanhempiensa kanssa jakavalle.

Vierailija
13/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä koulu, joka ei oikeuta opintotukeen?

Peruskoulua suoritamassa loppuun! jouduin jättämään teininä henk. Koht. Syistä kesken.

Vierailija
14/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh mikä vuokra. Ei kyll sossu sitä kokonaan maksa, menee toimeentulotuen perusosasta. Musta vähän naurettavaa tollanen että muutetaan omaan kämppään tietäen jo heti alussa ettei kykene vuokraa maksamaan. Luulisi että kaupungilta saisit halvemman asunnon, kun kertoisit tilanteenne. Miten ootte saanu ittenne sellaseen jamaan ett 3hlöä asuu alle 40 neliön asunnossa?

Vierailija
15/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain aikoinan asumistuen verran LAINAKSI sossusta kun päätös viivästyi. Ja jouduin maksamaan takaisin

Aidot sossupummit saa tuonkin lahjaksi...

Vierailija
16/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huh mikä vuokra. Ei kyll sossu sitä kokonaan maksa, menee toimeentulotuen perusosasta. Musta vähän naurettavaa tollanen että muutetaan omaan kämppään tietäen jo heti alussa ettei kykene vuokraa maksamaan. Luulisi että kaupungilta saisit halvemman asunnon, kun kertoisit tilanteenne. Miten ootte saanu ittenne sellaseen jamaan ett 3hlöä asuu alle 40 neliön asunnossa?

Mistä mä sitä maksaisin? Töitä on vaikea saada kunpäättötodistusta ei ole. Vanhempien kanssa välit jo niin kireet et joudun välillä majailee kavereilla ja ties missä joten nekää ei rahallisesti auttamaan suostu. Luuletsä et mä riemusta puhkuen kyselen täällä että millä kaikilla tuilla mä pääsen revittelee ja loiselämään?! En todellakaan.

Ei kai se muu auta ku mennä tonne kadunkulmaan persettä myymää. Vittu.

Vierailija
17/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossulla on kai joku raja, minkä ne maksaa. Ns. "kohtuulliset" kustannukset huomioidaan pelkästään. 800 euroa on kyllä aika paljon yhden ihmisen asunnosta, jos ei ole töissä ja peruskoulukin vielä käymättä. Etkö voisi mennä asumana kimpassa kaverin kanssa, eli vuokrata vaikka kaksion kahdestaan ja jakaa vuokra? Kyllä kaupungilta kanntaaa kuitenkin anoa asuntoa varmuuden vuoksi. Niillä on ihan outo logiikka jakaa asuntoja, eli käytännössä ei mitään logiikkaa. Ihan kuin joku Lotto.

Vierailija
18/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossulla on kai joku raja, minkä ne maksaa. Ns. "kohtuulliset" kustannukset huomioidaan pelkästään. 800 euroa on kyllä aika paljon yhden ihmisen asunnosta, jos ei ole töissä ja peruskoulukin vielä käymättä. Etkö voisi mennä asumana kimpassa kaverin kanssa, eli vuokrata vaikka kaksion kahdestaan ja jakaa vuokra? Kyllä kaupungilta kanntaaa kuitenkin anoa asuntoa varmuuden vuoksi. Niillä on ihan outo logiikka jakaa asuntoja, eli käytännössä ei mitään logiikkaa. Ihan kuin joku Lotto.

joo kävi mielessä toi kimppa asuminen. En sit tiiä ku ei oo oikein ketään joka olis muuttamassa omilleen tällä hetkellä. Ja tuntemattoman kanssa asuminen on aika vieras ajatus. On mulla helsingin kaupungillakin hakemus muhimassa selvityksen kera mutta eipä sieltä mitään kuulu.

Mites sit toi vuokrasopimuksen purku? Tuleekoha siitä mitää laskuja tms.?

On tää elämä ihanaa :))))

Vierailija
19/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotus: Etsi kaveri ja vuokratkaa kaksio. Jakakaa kulut.

Vierailija
20/22 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi toimeentulotukilain mukaan toimeentulotuki on viimesijainen etuus. Jos siis et saa muita ensisijaisia etuuksia kuten opintotukea tai työmarkkinatukea, voidaan perusosasi alentaa 20-40%, yleensä 20%.