Juurihoito vai synnytys - kumpi sattuu enemmän?
Kumpi sattuu mielestäsi enemmän? Voiko näitä edes verrata? Itselläni tulossa molemmat, olen aivan peloissani molemmista...
Kommentit (18)
Ilman puudutustako meinasit juurihoidon ottaa? Eihän se muuten tunnu kauheasti miltään. Toisin kuin synnytys.
=D =D Synnytys tietenkin.
Juurihoitoon saat hyvän puudutuksen ja se kestää vain hetken, ei satu, on lähinnä epämiellyttävä
Tätähän pitäisi verrata vain sellaisten, joilla on kokemusta kummastakin ilman puudutusta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän juurihoito varsinaisesti satu, kun on puudutus. Epämiellyttävää se kyllä on, suu täynnä instrumentteja ja joutuu olemaan pitkään suu auki hankalassa asennossa.
Mulle on tehty kaksi juurihoitoa, ensimmäinen sattui ihan sairaasti kaikista puudutuksista huolimatta. Toinen ei sitten yhtään. Eli kyllä se voi sattua! Ja tämä tietohan aloittajaa kovasti huojentaakin...
Oletko ap tosissasi? Ei kuule noita voi verrata mitenkään. Juurihoito ei oikeastaan edes satu, koska leuka puudutetaan huolella, ja se on ohi tunnissa per kerta (yleensä 2-3 vastaanottoaikaa per hammas) - synnytys voi kestää päiväkausiakin (itselläni eka synnytys 44 h), ja voin vakuuttaa, että se kipu on huomattavasti kovempi.
No joo, on niitäkin naisia, joilla se ei kauheasti satu, mutta silloin on yleensä kyse semmoisesta salamasynnytyksestä, jossa kivuttomat supistukset ovat avanneet kohdunkaulaa, ja se onkin sitten traumaattinen ja vaarallinen juttu ihan muista syistä...
Vierailija kirjoitti:
Ilman puudutustako meinasit juurihoidon ottaa? Eihän se muuten tunnu kauheasti miltään. Toisin kuin synnytys.
Komppaan tätä ei juurihoito tunnu miltään jos on kunnon puudutus.
Ei synnytyskään niin paha ole. Minulla siis kolme lasta, joista kaksi tullut luomuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän juurihoito varsinaisesti satu, kun on puudutus. Epämiellyttävää se kyllä on, suu täynnä instrumentteja ja joutuu olemaan pitkään suu auki hankalassa asennossa.
Mulle on tehty kaksi juurihoitoa, ensimmäinen sattui ihan sairaasti kaikista puudutuksista huolimatta. Toinen ei sitten yhtään. Eli kyllä se voi sattua! Ja tämä tietohan aloittajaa kovasti huojentaakin...
No ei satu, kun osaa pitää puolensa ja vaatia lisää puudutetta. Mä en anna lääkärin jatkaa ollenkaan, jos alkaa vihloa.
t. neljä hammasta juurihoidattanut
Itselläni oli tänään juurihoidon toinen osuus. Puudutuspiikit ja loppulasku kirpaisee eniten.
Synnytys taas sattuu helvetisti
Minulla siis kolme lasta, joista kaksi tullut luomuna.
Sattumiseen en ota kantaa, mutta minua juurihoio pelottaa ainakin paljon enemmän kuin synnytys. Takana kaksi juurihoitoa ja kolme synnytystä. Synnyttää en enää aio, toivottavasti en joudu enää juurihoitoonkaan. 😉
Olen aika kipuherkkä ja lisäksi piikkikammoinen. Synnytys sattui tosi paljon. Ei kuulu lempiasioihini, vaikka kahdesti sen teinkin. Kolmas kerta jäi juuri tuosta ilmeisestä syystä, että sattuu liikaa. Ei ole ollut minulle mikään voimaannuttava kokemus niin kuin kaverilleni eli kaikki me koemme sen omalla tavallamme. Synnytyksen paras puoli on se, että aina löytyy se kaveri/tuttu/sukulainen, jolle synnyttäminen on ollut upeaa ja hän antaa auliisti neuvoja ja laittaa muut uskomaan, että se voisi olla samanlainen heillekin. Sitä sitten häivyttää ne omat vähemmän kivat kokemukset ja alkaa uskoa, että ehkä tällä kertaa se on minullekin upea kokemus... Vuosien päästä siitä kokemuksesta saattaa olla jopa ylpeä. Helvetti, kestin sen kaiken, olen aika vahva ihminen!
Juurihoito ei oikeasti ole mikään karmea juttu. Olen piikkikammoinen, joten se tehtiin minulle ilman puudutetta. Vihloohan se eli ei se ole miellyttävää mutta se kipu on suussa eikä leviä muualle eikä aiheuta sellaista kokonaisvaltaista heikkoutta. Se sattuu vain sen vartin verran eikä koko aikaa vaan sellaisina sykäyksinä. Ihmiset pelkäävät juurihoitoa, koska siitä liikkuu pahoja tarinoita. Hammaslääkärikin varmisteli monta kertaa, että tunnenko ylipäätään mitään, kun en sätki ja huuda kivusta. Tunsin kyllä, ei se ole mukavaa mutta ei myöskään mitään kidutusta. Vartin kipu sykäyksin on aivan toista kuin muutaman vuorokauden kärvistely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei satu, kun osaa pitää puolensa ja vaatia lisää puudutetta. Mä en anna lääkärin jatkaa ollenkaan, jos alkaa vihloa.
Joskus pahasti tulehtunut juuri ei vain puudu.
Olin tuon ensimmäisen aikaan teini vasta ja siihen aikaan ei esim. paikatessa puudutettu ollenkaan. Olin tottunut siihen että hammashoito sattuu, en siis osannut vaatia kidutusta lopetettavaksi. Nykyään kyllä hammaslääkärit useimmat onneksi ymmärtävät, että kivuttomuus on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin tuon ensimmäisen aikaan teini vasta ja siihen aikaan ei esim. paikatessa puudutettu ollenkaan. Olin tottunut siihen että hammashoito sattuu, en siis osannut vaatia kidutusta lopetettavaksi. Nykyään kyllä hammaslääkärit useimmat onneksi ymmärtävät, että kivuttomuus on tärkeää.
Kyllä se puutuu, kun tarpeeksi pannaan troppia. Toki ymmärrän tuon, että et osannut vaatia - mutta se ei ole sama asia kuin että juurihoito tosta vaan sattuu, vaikka kuinka puudutettaisiin. EI satu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmosta hammasta ei olekkaan mikä ei puutuisi. On vaan poikkeavaa anatomiaa ja tietysti se paha tulehdus vaikuttaa. Mutta keinoja on, jos ne vaan osaa.
t. Hml
En oo synnyttänyt, mutta veikkaan että se sattuu enemmän :D Mulla ainakaan ei juurihoito sattunut ollenkaan, tuntui vaan vähän epämukavalta varsinkin kun oli lähes tunnin siinä suu auki pällistellyt.
Mä olen kahdesti nukahtanut juurihoidossa ollessani, joten tämän ja kuulemieni synnytystarinoiden perusteella päättelisin synnytyksen olevan kivuliampaa.