Maanviljelijä kysyy
Voisiko joku cityvihreä tai muuten asiasta tietävä vähän neuvoa? Meillä on nautoja kolmella eri luonnonlaitumella vapaana. Yhdellä on mullikoita, mutta kahdella lehmiä pienien vasikoidensa kanssa.
Miten käytännössä minun pitäisi toimia, jotta voisin pitää noilla kahdella laitumella kaukaasian paimenkoiraa suojelemassa vasikoita susilta?
Laitumet ovat useiden hehtaarien kokoisia. Vain kahdella langalla aidattuja. Minä ja mieheni teemme täyttä päivätyötä tilan ulkopuolella. Harrastusaikaa koirien kanssa ei siis ole.
Otammeko siis pari koiraa. Laitamme ne tähän tarkoitukseen huonosti aidatuille laitumille joissa kulkee myös muita koiraulkoiluttajia ja käymme heittämässä koirille ruokaa pari kertaa päivässä?
Neuvokaahan nyt kun tyhmä farmari ei ymmärrä.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Luovu mullikoista.
Hanki pari laumanvartijaa ja laita niistä varoittavat kyltit ihmisten kulkureittien varsille.
Aitaa laitumet paremmin. Vaikka sitte hirviaidalla.
Jos ne laumanvartijat sitten käyvät jonkun ihmisen kimppuun, niin onhan se metsästäjien oikeus tulla ampumaan sekä koirat että niiden läheisyydessä oleilevat.
Tietysti, jos kerran käytte muualla päivätöissä, niin miksi tarvitsee pitää lehmiä ylipäätään?
Miksei yksi työ riitä?
Mullikoista ei kannata luopua. Rahaa ei tule edes kulujen kattamiseen ellei niitä kasvata itse teuraaksi.
Onko sinulla aavistustakaan siitä mitä kilometrien mittainen hirviaita maksaa? Ei ole realistista.
Ja se tässä juuri ongelma oli, ettei niitä laumanvartioita ole turvallista pitää luonnonlaitumilla. Mieluummin näkisin, että ympäristö olisi turvallinen. Laumanvartija on suurempi turvallisuusriski kuin sudet.
Päivätyö on pakko, kun ei tällä maanviljelyllä elä. Toistaiseksi yritetään kehittää toimintaa kannattavaksi. Niin kauan on pakko käydä päivätöissä. Saattaapi olla, että karjasta lähivuosina vielä luovutaan. On tämä palkkatöihin nähden äärettömän raskasta ja tuottamatonta (ainakin vielä). AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luovu mullikoista.
Hanki pari laumanvartijaa ja laita niistä varoittavat kyltit ihmisten kulkureittien varsille.
Jos ne laumanvartijat sitten käyvät jonkun ihmisen kimppuun, niin onhan se metsästäjien oikeus tulla ampumaan sekä koirat että niiden läheisyydessä oleilevat.
Tietysti, jos kerran käytte muualla päivätöissä, niin miksi tarvitsee pitää lehmiä ylipäätään?
Miksei yksi työ riitä?
Mullikoista ei kannata luopua. Rahaa ei tule edes kulujen kattamiseen ellei niitä kasvata itse teuraaksi.
Onko sinulla aavistustakaan siitä mitä kilometrien mittainen hirviaita maksaa? Ei ole realistista.
Ja se tässä juuri ongelma oli, ettei niitä laumanvartioita ole turvallista pitää luonnonlaitumilla. Mieluummin näkisin, että ympäristö olisi turvallinen. Laumanvartija on suurempi turvallisuusriski kuin sudet.
Päivätyö on pakko, kun ei tällä maanviljelyllä elä. Toistaiseksi yritetään kehittää toimintaa kannattavaksi. Niin kauan on pakko käydä päivätöissä. Saattaapi olla, että karjasta lähivuosina vielä luovutaan. On tämä palkkatöihin nähden äärettömän raskasta ja tuottamatonta (ainakin vielä). AP
Uhkailit minua kunnianloukkaussyytteellä, mutta ajattelin tulla sanomaan nyt sen verran sotakirvestä hautaamaan, että arvostan työtäsi, ja tapaa jolla hoidat eläimiä. Tsemppiä hommiin.
Sisareni meni naimisiin ja muutti kaupungista maatilalle hoitamaan lehmiä. Heidän lehmänsä viedään kesällä ajotien toisella puolella olevaan aitaukseen. Haasteellista, kun reippaat puuautojen kuljettajat ajavat 90 kilometrin vauhtia hiekkaista pikkutietä, jonka nopeusrajoitus on 50 kilometriä tunnissa...
Olen ollut ohjaamassa karjaa laitumelta, jossa lehmä hurjistui saatuaan vasikan laskettua aikaa aiemmin. Onneksi lehmä ei hyökännyt minun kimppuuni, vaikka siltä aluksi vaikuttikin. Minulla oli puinen kepakko kädessäni ja huiskin sillä ilmaa, joten lehmä vaihtoi reittiä. Sisareni mies nosti vasikan Jeeppiin ja kuljetti sen navettaan. Poikinut lehmä onneksi seurasi Jeepin perässä eikä puskenut ketään.
Suosittelen oikeasti "uhkaavan" kyltin kirjoittamista ja kiinnittämistä aitauksen porttiin. Vierailla ihmisillä ei ole mitään oikeutta käydä häiritsemässä karjaanne. Olisiko portti mahdollista sähköistää ja napsauttaa sähköt pois, kun siirrätte karjaa? Yksikään ääliö (lapsineen) ei koske sähköporttiin kuin kerran.
Olisiko jotain sudenkarkotetta? Esim leijonaneritettä Korkeasaaresta tai jostain muualta? Vilkkuvat ledivalot metsän suuntaan? Äänikarkote? Millainen on nautojen kuuloalue, poikkeaako se susien kuulosta?
Luovu mullikoista.
Miksei yksi työ riitä?