kerrostalon yläkerran naapuri imuroi 20:30, epäkunnioittavaa
Ystäväni kertoi, että hänen naapurinsa imuroi 20:30. hänen mielestään tämä naapurin käytös oli epäkunnioittavaa, koska kaverini oli ollut nukkumassa tuolloin.
Onko teidän mielestänne "epäkunnioittavaa" imuroida tuohon aikaan?
Mielestäni saa imuroida milloin haluaa, kunhan ei tee sitä hiljaisuuden aikaan (hänen taloyhtiössään 22-06).
Itse saatan nukkua 14:00 asti, mutta en kyllä todellakaan odota koko kerrostalon pysyvän hiljaisena siihen asti.
Kommentit (41)
Parempi se illalla imurointi kuin aamulla klo 6. Taidanpa ihan vittuillakseni aloittaa huomenna siivouksen klo 6 aamulla kun järjestyssäännöt niin sallii. Imuri pärisemään ja kauhea kolistelu :D
Se on täysin sallittua, mutta kylläepäkunnioitettavaa lapsiperhettä kohtaan, koska tuolloin juuri lasten nukahtamusaika pahimmoilleen.
Itse vältän 20 -> imurointia, olen ennen lapsiakin tehnyt niin
En ole eläessäni häiriintynyt kenenkään imuroinnista. Ärsyttää kaikki mukayliherkät, jotka lähinnä etsii elämäänsä syitä moittia toisia (ja nyt minä moitin heitä, höh). Klo 22:00 alkaa hiljaisuus. Sen jälkeen vältetään melua, mutta joskus on pakko silloinkin imuroida tai pyykätä, esim. jos lapsi oksentaa sänkyynsä niin en todellakaan seisota lakanapyykkiä aamuun saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kehotetaan välttämään koneiden ääniä klo 20 00 jälkeen vaikka hiljaisuus on klo 22.00. Tiedättekö minkälaista kolinaa imuroinnista kuuluu alakertaan? Tuo on epäkohteliasta.
Mistä voi tietää kaikkien naapurien aikataulut? Oma alakerran naapurini on töissä klo 21 saakka ja saapuu kotiin noin 21:30. Pitäisikö valittaa että on epäkunnioittavaa että hän sulkee liian kovaäänisesti ovensa kun itse haluan nukkua?
Tuo kerrostaloissa harrastettu ovien paiskominen on ääliömäistä ja epäkunnioittavaa ihan mihin aikaan hyvänsä. Se oma ovi menee kyllä kiinni pienemmälläkin metelillä, sen voi myös vaan painaa kiinni.
AP voisia kertoa ystävälleen että vetää vitun päähänsä ja pakenee vuorille jos imuroinnin ääni nii helvetisti ottaa päähän.
Vierailija kirjoitti:
Itse imuroin vaikka klo 1.00. Kuka minua täältä häätää pois. Omistan asunnon. Asenteeni on kohdallaan
Ot, mutta jos asut taloyhtiössä (kerrostalossa, rivitalossa), et omista yhtään asuntoa vaan ainoastaan tietyn asunnon hallintaan oikeuttavat osakkeet. Taloyhtiö omistaa asunnot ja voi haltuunottaa "omistamasi" asunnon jos haltuunoton perusteet täyttyvät ja siinähän sitten joudut muuttamaan muualle. Toki edelleen "omistat" asuntosi, mutta et saa itse asua siinä vaan taloyhtiö vuokraa sen haltuunoton ajaksi.
Taloyhtiössä on tosiaan ymmärrettävä puolin ja toisin, että ääniä kuuluu ja saakin kuulua ja toisaalta on osattava myös olla mölyämättä silloin kun on hiljaisuus, mutta tarpeeksi kun aiheuttaa häiriötä, on aivan sama "omistaako" kämppänsä vai onko vuokralainen. Hieman enemmän vaivaa osakkaan häätämisessä on, mutta onnistuu sekin.
Vierailija kirjoitti:
Se on täysin sallittua, mutta kylläepäkunnioitettavaa lapsiperhettä kohtaan, koska tuolloin juuri lasten nukahtamusaika pahimmoilleen.
Itse vältän 20 -> imurointia, olen ennen lapsiakin tehnyt niin
Ja mistäköhän muut rapun asukkaat tietävät, minkä oven takana asuu kersoja ja minkä ei? Eivät kaikki asu missään perähikiällä, jossa kaikki tuntevat kaikki ja tietävät toistensa asiat ja toisaalta kaikkia ei edes kiinnosta, kuka asuu missäkin kämpässä. Jos hiljaisuus on klo 22, siihen asti sopii imuroida, pestä pyykkiä ja mitä kuka nyt tekeekin, aivan vapaasti.
Sitäpaitsi, jos imuroi päivällä kello 12, voihan olla että naapurin yötyöläinen haluaisi juuri silloin nukkua, joten koska sitä voisi imuroida tai tehdä "meluisia" kotihommia, koska ainahan joku voi häiriintyä? Ei lapsiperheys ole sen ihmeellisempi asia kuin aikuisen yötyö tai herkkäunisuuskaan.
Meidän entinen naapuri oli vuorotyössä, hoitajana teho-osastolla. Naapurista kuului joskus elämisen ääniä, imurointiakin, epätavallisiin aikoihin. Epäkunnioittavaa olisi ollut, jos olisimme siitä kehdanneet valittaa!
Kun luin otsikon, ajattelin että ap:n ystävä viettää juuri puoli yhdeksän aikaan illalla jotain uskonnollisia palvontamenoja tai retriittiä, joita naapurin huonolaatuisen imurin metelöinti häiritsee. Laadukas imuri, jossa pehmustetut pyörät, ei juurikaan kuulu katon tai seinän läpi.
Entisellä yläkerran naapurillani oli vanha imuri, jonka pyörät kolisivat parketilla. Lisäksi imurikauppias oli myynyt hänelle mattotampparin, siis suulakkeen, jota tarvitaan lähinnä kokolattiamaton tai hyvin ison maton imurointiin, ja jostain syystä naapuri oli käsittänyt, että se on tarkoitettu juurikin parketin imurointiin. Tuo imurointi kuului! Mainitsin muutaman kerran suulakkeen käyttötarkoituksesta, mutta eihän se jääräpää mitään uskonut, kun kerran kauppias oli sanonut ... (Suulake oli hankittu paljon myöhemmin lisäosaksi vanhaan imuriin)
Kunnioitus ansaitaan ja sitä ei kyllä saa kerrostalokyylänä ja turhan valittamisesta!
Tässä talossa hiljaisuus alkaa klo 22 ja jos joku tulisi valittamaan normaalista elämästä ennen sitä niin tekisi mieli imuroida joka jumalan päivä 21.50 ;)
Kuka idiootti ottaa tämänkin trollin vakavasti:) Mikä teidän äo on???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kehotetaan välttämään koneiden ääniä klo 20 00 jälkeen vaikka hiljaisuus on klo 22.00. Tiedättekö minkälaista kolinaa imuroinnista kuuluu alakertaan? Tuo on epäkohteliasta.
Koskeeko tuo sääntö yleensäkin kaikkia asuntoja, vai vain niissä missä erikseen määrätty noin? Asun alimmassa kerroksessa, mutta ei yläkerran naapureiden imurointi/pomppiminen/laulaminen kyllä minua häiritse, kunhan se tapahtuu ennen hiljaisuutta (toisaalta tietysti jotakuta muuta se voi häiritä).
-ap
Ei ole yleinen sääntö, eikä oikeudellisesti sido ketään. Taloyhtiö voi yrittää kieltää vaikka hengittämisen raskaasti, mutta sillä ei ole hevon veen merkitystä, jos oikeuteen joudutaan.
Minä pääsen aina kahdeksalta töistä ja todellakin imuroin töiden jälkeen. Aivan sama, vaikka vituttaisi jokaista naapuria.
Kylläpä on huonot äänieristeet talossa jos imurointi kuuluu naapuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse imuroin vaikka klo 1.00. Kuka minua täältä häätää pois. Omistan asunnon. Asenteeni on kohdallaan
Ot, mutta jos asut taloyhtiössä (kerrostalossa, rivitalossa), et omista yhtään asuntoa vaan ainoastaan tietyn asunnon hallintaan oikeuttavat osakkeet. Taloyhtiö omistaa asunnot ja voi haltuunottaa "omistamasi" asunnon jos haltuunoton perusteet täyttyvät ja siinähän sitten joudut muuttamaan muualle. Toki edelleen "omistat" asuntosi, mutta et saa itse asua siinä vaan taloyhtiö vuokraa sen haltuunoton ajaksi.
Taloyhtiössä on tosiaan ymmärrettävä puolin ja toisin, että ääniä kuuluu ja saakin kuulua ja toisaalta on osattava myös olla mölyämättä silloin kun on hiljaisuus, mutta tarpeeksi kun aiheuttaa häiriötä, on aivan sama "omistaako" kämppänsä vai onko vuokralainen. Hieman enemmän vaivaa osakkaan häätämisessä on, mutta onnistuu sekin.
Haltuunotto pitää hyväksyttää tuomioistuimessa, eikä takuuvarmasti mene lävitse pelkästään sillä perusteella, että joku joskus imuroi yöllä.
Sinänsä totta tuo kyllä muuten.
Olen itse taloyhtiön hallituksen jäsen yhtiössä, joka on joutunut tuon prosessin käymään läpi turvallisuusperustein yhden asukkaan takia, joka oli hamsteri ja kämpän palokuorma vaarallinen.
Vierailija kirjoitti:
Kuka idiootti ottaa tämänkin trollin vakavasti:) Mikä teidän äo on???
Ystäväiseni. Anna kun selitän sinulle jotain.
Se, että vastaamme aloitukseen ikään kuin se olisi totta EI tarkoita, että ottaisimme sen totena. Luulitko, että itse muka kykenet näkemään aloituksista, mikä on totta ja mikä ei?
;-Dd
Täällä ei voi koskaan tietää, puhuuko joku totta vai ei. Jos ei halua koko ajan epäillä kaikkea, kannattaa suhtautua asiaan aika lailla rennommin.
Joten sillä ei ole hevon kukun väliä, onko joku totta vai ei. Ihan evvk.
Käymme keskustelua periaatteellisella tasolla ja huviksemme. Jossain on nimittäin ihan reaalimaailmassakin niuhoja naapureita. Itsekin olen semmoisiin törmännyt.
Joten vaikka ap olisi trolli, mikä on hyvin mahdollista, en välitä onko vai ei - kommentoin ylipäätään naapurikyttäämistä.
Ei tämäkään nyt varmaan sulle mennyt jakeluun, mutta sanonpa nyt vaan. Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsen aina kahdeksalta töistä ja todellakin imuroin töiden jälkeen. Aivan sama, vaikka vituttaisi jokaista naapuria.
Mites olisi jos niinku aamupäivästä sillee...? Ennen työhön lähtöä. Esim kello 09.00 jälkeen on aivan varmasti sallittua imuroida...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites olisi jos niinku aamupäivästä sillee...? Ennen työhön lähtöä. Esim kello 09.00 jälkeen on aivan varmasti sallittua imuroida...
Voi hyvä luoja sentään. Miksi yhdeksältä aamulla olisi yhtään parempi imuroida kuin yhdeksältä illalla? Minä nukun aamuyhdeksältä, kun taas illalla teen kotitöitä ja puuhailen muuta. Aamuisin naapurimeteli häiritsee, mutta ymmärrän, että se on minun oma ongelmani eikä naapurin tarvitse minun takiani muuttaa rytmiään. Ymmärrätkö sinä?
Jos hiljaisuus on esim. 23-07, sitä tietenkin on kaikkien pyrittävä noudattamaan. Muina aikoina voi tehdä kotitöitä aivan vapaasti, vaikka yksittäisiä ihmisiä äänet saattavatkin häiritä.
Mihinköhän aikaan minun naapurini imuroivat, en ole koskaan kuullut imuroinnin ääniä. Tosin tämä onkin maailman parhaiten äänieristetty talo, ainoat asunnon ulkopuolelta kuuluvat äänet tulevat satunnaisesti rappukäytävästä (lasten kiljuntaa, en ole kokenut häiritseväksi).
Mitä väliä jos vallalla on hälläväliä meininki