Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten mulla voi olla näin iso raskausvatsa jo nyt!?!

Vierailija
27.01.2016 |

Laskettu aika 3. elokuuta ja kaikki kyselee jo nyt, että milloin jään äitiyslomalle. Töissä huomattiin jo ennen joulua, että olen raskaana, vaikkei minun pitänyt kertoa vielä kuukausiin mitään. Olin silloin viikolla 9.

Odotan kolmatta lasta ja ultrassa on tarkistettu, että siellä on vain yksi sikiö. Neuvolassa sanottiin, että monilla seuraavat raskaudet näkyvät jo varhain, kun vatsanpeitteet on jo kerran venyneet.

Tänään RV 13, tasan.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultrassa oli vain yksi. Katsottiin oikein huolella, kun ei ultraajakaan meinannut uskoa mahan koon perusteella viikkoja ja seitä, että siellä on vain yksi. 

Sikiön koko vastaa viikkoja ja hedelmöitysajankohdasta ei ole epäselvyyttä. 

Ensimmäinen raskaus alkoi näkyä vasta viikolla 22 edes jotenkin. 

Toinen raskaus noin viikolla 16 ja nyt tämä kolmas työnsi vatsan esiin jo kahdeksannella viikolla.

Pari päivää ennen joulua töissä minulta kysyttiin ihan suoraan, että milloin meinasin ilmoittaa raskaudestani. En olisi halunnut edes kertoa mitään, koska raskaus oli niin alussa. Eivät uskoneet, kun sanoin, että olen niin alussa, etten halua vielä puhua siitä. Pomolle oli pakko sanoa, kun siitä tuli niin paljon puhetta. Oli pakko sanoa, etten ole jäämässä äitiyslomalle kesken kaiken, vaan määräaikainen työ loppuu kesäkuun lopussa, joten teen työni ihan normaalisti loppuun asti.

Tuskin maha paisuu samaa vauhtia tästä eteenpäin. Tuli vain aikaisin esille. 

ap

Vierailija
22/26 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai :D tasokkaalla tarkoitin lähinnä ystävällisyyttä tai sen puutetta. Ja kyllä, minusta vauvamassu on mukava sana :D ikävä jos se toisia häiritsee 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No multa kysyttiin rv 8 koska olen jäämässä äitiyslomalle, että repikää siitä. Edellisen raskauden jäljiltä vatsalihasten erkauma ja alkuraskauden turvotus, siinä ne syyt. Turvotus laski rv12 mennessä ja sitten vasta rv 20 jälkeen alkoi oikeasti kasvaa.

Vierailija
24/26 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös kolmas tulossa kesällä ja sama kokemus. Yksi työkaveri tuli halaamaan viikolla 10 ja onnittelemaan ja joskus siinä kohtaa kun 12 viikkoa tuli täyteen sokea Reettakin jo huomasi. Painoa ei ole tullut yhtään, vaikka raskaus on yli puolenvälin eli lihomisesta ei ole kyse, päinvastoin. Jostain syystä mahaan iski saman tien ihan hirveä turvotus ja jo viikolla 8 pomoni oli kuulemma arvannut, ja kerroinkin aika pian kun sitä ei oikein voinyt peitelläkään. Yksi vauva tulossa ja neuvolan mielestä kohtu on normaalin kokoinen.

Eka raskauteni pysyi aika kauan piilossa mahan puolesta ja toinenkin varmaan puoleenväliin. Jostain syystä mullakin nyt kolmas kerta pullautti mahan esiin superaikaisin. Turvotus ei myöskään laantunut vatsasta niin, että maha olisi litystynyt missään vaan se on siitä vaan tasaisesti kasvanut koko ajan. Saas nähdä tasaantuuko loppua kohti, todennäköisesti. Monella maha tulee tosi aikaisin, mutta loppuraskaudessa ei välttämättä ole yhtään isompi kuin muillakaan. Näin ovat monisynnyttäjätuttuni infonneet.

Vierailija
25/26 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko, että viikolla 13 sikiö on pavun kokoinen. Muu systeemi on korkeintaan (kohtu, istukka ym. ) ehkä kananmunan kokoinen. 

Eli olet vain syönyt kuin sika, jos vatsa on kasvanut ulkopuolistenkin mielestä. 

Sikiö on viikolla 13 n. 7cm kokoinen. Aika iso papu?

Kuin vetäisi yhden sämpylän napaansa. Kovasti näkyy ulospäin? 

Normaali raskaus näkyy ulkopuolisille vasta kuudennella kuulla. Ellei sitten ole turvottanut itseään äitiyshaaveissaan uudella "kahden edestä mättöä" -ruokavaliolla. 

Oletpa epäkohtelias ihminen. Ja heikolla tietopohjalla vieläpä. Sikiön koko ei ole yhtä kuin kohdun koko. Alkuraskaudessa kohtukin tosin on pieni, mutta hedelmöitymisen jälkeen vatsaonteloon kohdun ympärille voi kertyä merkittävästi nesteturvotusta ja se on ihan fysiologinen asia. Monisynnyttäjillä muutokset ovat monesti nopeampia, koska keho on jo tottunut raskaudenaikaisiin muutoksiin ja kudokset jo tottuneet venymään. Lihavuudella ei ole asian kanssa tekemistä ja monilla päinvastoin alkuraskauden pahoinvointi on saattanut jopa laskea painoa. t: ammattilainen

Vierailija
26/26 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa raskaudessa melkein heti plussaamisen jälkeen vatsa kasvoi sen verran paljon että luulin että se vauva on jo aika iso ja sitä vatsaa pitää kunnolla vatoa. Hävisi sitten se alkuturvotus yhden päivä aikana muutaman viikon kuluttua. Äidilläni taas oli niin suuri vatsa alusta lähtien, että jotkut luulivat varmaan jo kolmannella kuulla että jää kohta äitiyslomalle. Kohdun asento vaikuttaa tosi paljon, samoin tietty vatsan venymismuisti aiemmista raskauksista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi