Kysymys kuparikierukan funktiosta todella tietäville!
Jos ei ole ollut yhdynnässä ovulaation aikana, onko mahdollista että vuoto on huomattavasti niukempi kuin silloin kun on ollut? Kun eikös se toimintamekanismi ole abortoiva jolloin vuoto on varhainen keskenmeno ja siksi niin runsas?!
Kommentit (20)
Kuparikierukka aiheuttaa kohtuun eräänlaisen 'tulehduksen', joka estää munasolua kiinnittymästä. Ei se mikään 'abortti' ole, mutta minun kokemukseni mukaan pikemmin lisäsi vuodon määrää kuin vähensi sitä.
Mulla on nyt siis tilanne että viime kierrossa en ollut oviksen aikana yhdynnässä ja nyt vuoto vaikuttaa paljon niukemmalta kuin edellisillä kerroilla jolloin olin ovulaation aikaan yhdynnässä. Ellei vuoto sitten tästä vielä runsastu... Ap
Kuparikierukka ehkäisee estämällä hedelmöityksen. Toissijaisesti myös estämällä munasolun kiinnittymisen. Vuodon määrään ei liene vaikutusta miten ehkäisy tapahtuu. Kierukka vaan jostain syystä lisää vuotoa.
Tuntuu ettei ainakaan toinen vastaaja tajunnut kysymystä. Eihän munasolu kiinnity mihinkään, jos se ei ole hedelmöittynyt. Ap
Lisää vuotoa? Minulla jo ennestään hyvin runsaat kuukautiset. Ja synnytyksen jälkeen sekä terveydenhoitaja että lääkäri pitivät pitkän painostuksen kierukan ottamiseksi. Vaikka heti sanoin ei kiitos. Ja hormonaalinen ehkäisy ei minulle sovi.
Tätini tuli 2xraskaaksi vaikka oli kierukka.
Onko muuten perää siinä, että jonkun lapsi olisi syntynyt kierukka aivoissa?
Miksei muuten miehiä painosteta ottamaan vierasesineitä elimistöönsä ehkäisemään siittiöiden tuotantoa? Varmaan jollain kupariesineellä kiveksissä saisi myös tulehduksen aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu ettei ainakaan toinen vastaaja tajunnut kysymystä. Eihän munasolu kiinnity mihinkään, jos se ei ole hedelmöittynyt. Ap
Kohdun limakalvo paksunee aina ovulaation jälkeen ja valmistautuu ottamaan munasolun vastaan. Ei sillä ole merkitystä onko munasolu hedelmöittynyt vai ei. Mistään keskenmenosta ei ole kyse, kun munasolu ei edes kiinnity. Mutta ensisijainen ehkäisy kierukalla siis nykykäsityksen mukaan on hedelmöittymisen estyminen.
Mä ymmärrän mitä tarkoitat.Epäilet että olisi aiemmin ollut abortteja ja nyt ei.On kyllä uskomatonta jos olisit lähes joka kierrolla tullut raskaaksi.Kuukautisten määrä voi hiukan vaihdella minusta ihan muutenkin,esim.stressi,ruokavalio ja erityisesti ikä.Ootko kolmekymppinen tai vanhempi?
Mullakin on kuparikierukka ja vuodon määrä vaihtelee.Tämä vuotoa epämääräistävä vaikutus on käsittääkseni ihan normaalia,kierukasta johtuvaa,eli sinuna en ajattelisi,että "apua,joka kuukausi siis abortti!".Oikeesti.
Älkää juuttuko siihen aborttisanan käyttöön, ihan sama mulle kunhan vain ei kierukka petä! On siis kuparikierukka, ei hormonikierukka. Olen 36. Ja on sitä vuotoa nytkin ihan suht paljon tullut kuoppiin kolmena ed. päivänä, mutta esim. viime yönä ei mitään! Ellei nyt ala tulla lisää. Siksi tätä mietin kun pelkään kierukan pettävän... Ap
Vierailija kirjoitti:
Älkää juuttuko siihen aborttisanan käyttöön, ihan sama mulle kunhan vain ei kierukka petä! On siis kuparikierukka, ei hormonikierukka. Olen 36. Ja on sitä vuotoa nytkin ihan suht paljon tullut kuoppiin kolmena ed. päivänä, mutta esim. viime yönä ei mitään! Ellei nyt ala tulla lisää. Siksi tätä mietin kun pelkään kierukan pettävän... Ap
Onko sun kierukan asettamisesta kuinka kauan aikaa ja mikä ehkäisy sulla oli ennen sitä?
Minä vaihdoin 3 kk sitten pillereistä kuparikierukkaan ja aika epätasaista on meininki ollut. Jostain luin että pillerit lopettaessa voi mennä jopa puoli vuotta ennenkuin hormonitoiminta tasaantuu normaaliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sun kierukan asettamisesta kuinka kauan aikaa ja mikä ehkäisy sulla oli ennen sitä?
Minä vaihdoin 3 kk sitten pillereistä kuparikierukkaan ja aika epätasaista on meininki ollut. Jostain luin että pillerit lopettaessa voi mennä jopa puoli vuotta ennenkuin hormonitoiminta tasaantuu normaaliksi.
On se ollut jo 1,5 vuotta, asennettiin imetysaikana eikä ollut muuta ehkäisyä synnytyksen jälkeen, ennen raskautta oli erilaisia hormonaalisia. Ap
Minulla on kuparikierukka ollut käytössä 18-vuotiaasta asti, ja IKINÄ ei ole kuukautiset olleet runsaat. Helpot ku mitkä. Käytättekö flexi-T kuparikierukkaa? se on 100 kertaa parempi kuin nova T. Itse en novaa edes laitattaisi.
Ja ei, kuparikierukka ei ole abortti vaan raskaudenehkäisy siinä missä muutkin ehkäisyt.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kuparikierukka ollut käytössä 18-vuotiaasta asti, ja IKINÄ ei ole kuukautiset olleet runsaat. Helpot ku mitkä. Käytättekö flexi-T kuparikierukkaa? se on 100 kertaa parempi kuin nova T. Itse en novaa edes laitattaisi.
Ja ei, kuparikierukka ei ole abortti vaan raskaudenehkäisy siinä missä muutkin ehkäisyt.
Mitä eroa niissä on? Eiköhän mulla se nova t ole koska olen synnyttänyt? Ap
Lääkärit jostain ihmeen syystä tyrkyttävät nova t:tä. Itse en ilmaiseen novaan suostunut, vaan tilasin apteekkiin flexi-t kierukan, maksoin sen itse ja vein lääkärille. Kyllä kannatti! Aivan loistava vehje, ei mitään ongelmaa, aion käyttää tätä ehkäisyä koko hedelmällisen ikäni. Pieni koko, vuodot eivät runsastuneet yhtään (ei myöskään kenelläkään tutullani, joilla kokemusta ko. kierukasta), ei mitään ongelmia muutenkaan.
Nova t:stä sen sijaan olen kuullut pelkkää P*skaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa niissä on? Eiköhän mulla se nova t ole koska olen synnyttänyt? Ap
En tiedä tarkalleen, mitä eroa niissä on, mutta eroa todella on! Olen jutellut asiasta paljon ja todella nova t lisää vuotojen määrää järkyttäväksi, irtoilee paikoiltaan, on hyvin suurikokoinen, asettuu kohtuun huonosti jne. Lääkärit haluavat yleensä laittaa tämän koska ''helpompi asentaa''.
Flexi-T:n ei sanota juurikaan lisäävän vuotoja, jopa pakkausselosteessa luki, ettei vuotojen normaalisti kuuluisi lisääntyä lainkaan. Lisäksi asettuu yleensä todella hyvin kohtuun, ei liiku niin helposti pois paikoiltaan yms. Flexi-T 300 on markkinoiden pienin kuparikierukka ja synnyttämättömille (minulla tämä), ja synnyttäneille löytyy suurempi malli, Flexi-T 380, suosittelen ehdottomasti käymään Flexi-T:n nettisivuilla tutustumassa.
Nämä ovat toki yksilöllisiä asioita, mutta kyllä Flexistä olen kuullut todella paljon enemmän positiivista kuin Novasta.
Mulla ollut nyt 3kk kuparikierukka eikä viä näy vuodossa laantumisen merkkejä siis menkkojen aikaan, MUTTA olen kuullut, että pidempään käytettynä elimistö tottuu ja vuodot saattavat pienentyä (tosin luulin näin tapahtuvan noin puolen vuoden jälkeen)...
En muista kumpi se on. Ja kyllä se ihan hyvin on paikallaan, viimeksi tarkistettiin loppuvuodesta kun mies tunsi langat yhdynnässä kuukautisten aikaan (muuten eivät tunnu lainkaan koska ovat kohdunkaulassa syvällä). Mitta kyllä nyt hämää aika paljon jos menkat oli kolmena päivänä niukahkoa vuotoa kun yleensä on tämän kanssa vuotanut viikon ja pari päivää todella runsaasti. Ap
Tee raskaustesti niin ei tarvitse huolehtia :)
Vierailija kirjoitti:
Tee raskaustesti niin ei tarvitse huolehtia :)
En ala mitään raskaustestejä koko ajan tekemään ja onhan tuota vuotoa tullut kolmena päivänä sen verran, että miten nyt raskaana olisin? Enkä tosiaan ollut viime ovulaation aikana yhdynnässä koska oli riitaa parisuhteessa ja siksi parin viikon tauko! ap
Kannattaisi hankkia oikeita harrastuksia tuon ovulaatioiden ja kuukautisvuotojen kyttäämisen tilalle...
Kuparikierukan abortoiva vaikutus on lukemani mukaan ehkäisynvastaisten tahojen propagandaa.
Kierukkaa käyttäessä vuoto on runsasta ylipäätään. Mulla oli niin runsasta että kierukka tuli vuodon mukana ulos, ei siis toiminut minulle.
Vanhoista lukemisista muistaisin että kupari kohdussa tekee kohdun limakalvoista epäotolliset hedelmöittyneelle munasolulle: ei siis pääse kiinnittymään.
Abortista on kyse kun poistetaan kiinnittynyt alkio, kuparikierukka ei ole siis aborttimenetelmä vaan raskaudenehkäisyä.