Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mindfulness-koulus, menossa mutta nyt tuntuu kyllä ihan huuhaalta

kimpbye
26.01.2016 |

Työnantajani kautta olen menossa Mindfulness-koulutukseen. Maksaa varmaan aika paljon. En nyt osannut alkaa kieltäytymäänkään, mutta aloin pohtimaan, että olikohan tämä tarkoitettu laajemminkin vai vain minulle. Jälkimmäinen vaihtoehto vähän nostanut päätään kun oon lukenu netistä mitä koko homma on. Mielenterveysseuran sivuilta löytyi tällainen tietoisku (alla lainausmerkeissä). Ei oikein tunnu kohtaavan minua. En kyllä koe olevani mielenterveysongelmainen. Ongelmainen kylläkin. Mutta että työnantaja laittoi minut tällaiseen koulutukseen???

"Toimiva tapa on yrittää harjoitella kohtaamaan ja hyväksymään oma itse kaikkine tunteineen, olipa kyseessä miten vaikea tuntemus tahansa.Rauhallisena hetkenä ja paikassa on helpompi kuulla itseään, kehoaan ja sen tuntemuksia. Kun on asettunut mukavasti paikalleen, voi keskittyä omaan kehoon ja siihen, miltä siellä tuntuu ja mihin tunteisiin tuntemukset liittyvät.Miltä oma keho tuntuu? Millaisia tunteita ja tuntemuksia siellä esiintyy?Tuntuuko puristusta rinnassa, möykkyä palleassa, kireitä hartioita? Tuntuuko tiukkaa vannetta pään ympärillä?Vaikeuttaako tunne rauhallista hengitystä?Onko vaikeaa pysähtyä aloilleen ja olla hiljaa?Mitä tapahtuu, jos suuntaa huomion kehoon ja sen tuntemuksiin? Lisääntyykö esimerkiksi puristus? Vai lieveneekö se? Kehon tuntemukset voi vain hyväksyä ja antaa niiden olla olemassa, mahdollisista hankaluuden tunteista huolimatta. Niitä ei tarvitse torjua tai tukahduttaa. Havainnot ja tuntemukset voi kirjata ylös, jos pitää esimerkiksi päiväkirjaa.

Siis ihan oikeasti: "Rauhallisena hetkenä ja paikassa on helpompi kuulla itseään, kehoaan ja sen tuntemuksia. Kun on asettunut mukavasti paikalleen, voi keskittyä omaan kehoon ja siihen, miltä siellä tuntuu ja mihin tunteisiin tuntemukset liittyvät.Miltä oma keho tuntuu? Millaisia tunteita ja tuntemuksia siellä esiintyy? Tuntuuko puristusta rinnassa, möykkyä palleassa, kireitä hartioita? Tuntuuko tiukkaa vannetta pään ympärillä?" AAAAARRRRGGGHHH!!!!!! Nyt kyllä puristaa pään ympärillä... Siis mitä paskaa sitä joutuu kohtaamaan. Ja tästä vielä maksetaan...

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyt koulutuksessa ja sanot sitten pomolle, että teille opetettiin että "Rauhallisena hetkenä ja paikassa on helpompi kuulla itseään, kehoaan ja sen tuntemuksia. Kun on asettunut mukavasti paikalleen, voi keskittyä omaan kehoon ja siihen, miltä siellä tuntuu ja mihin tunteisiin tuntemukset liittyvät." Sitten kysyt, voisitko töissä saada itsellesi sen rauhallisen hetken ja paikan ja tilaisuuden asettua mukavasti paikallesi, jotta voit harjoittaa mindfullnessia.

Vierailija
2/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuohon sun negatiiviseen asenteeseen ja kiukkuisuuteen siitä voisi olla apua. Paitsi ettei ole, jos et edes näe tilanteessasi mitään parantamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kimpbye kirjoitti:

Siis mitä paskaa sitä joutuu kohtaamaan. Ja tästä vielä maksetaan...

Eikä edes ihan vähän. Palkankorotuksia ei tipu, bonuksia ei makseta, mutta kumma kyllä parin päivän kaiken maailman kursseista maksetaan ilomielin 1500-2000€, jonka päälle tietenkin tulee menetetty työaika, hotellit jne jos joutuu matkustamaankin. Ei tuommoinen ainakaan motivaatiota lisää.

Vierailija
4/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se onkin huuhaata.

On tosin ihmisiä, joihin huuhaa uppoaa kun se on niin trendikästä.

Vierailija
5/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää oikein edes jaksaisi hämmästyä, kun järkevinä pidetyt ihmiset lankeavat kaikenlaisiin huuhaahömpötyksiin. Kursseista hyötyy vain niiden järjestäjä, joka kiepaisee taskuunsa mukavasti setelirahaa. Kurssilaiset nuolevat näppejään.

Vierailija
6/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo pelleilyltä kuulostaa mutta mindfulness on ihan oikeasti voimakas tekniikka oikeassa tilanteessa ja oikealle henkilölle. Vähän luulen et kaiken maailman tykykursssien vetäjät ei välttämättä ymmärrä kovin syvällisellä tasolla asiaa.

Vierailija
7/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi juttu kuitenkin kuin se pupuleikki vai mikä infantiili pomppuharjoitus olikaan työporukan koulutuksessa.

Vierailija
8/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse Jeesukseen uskovana en ikinä koskaan suostuisi moiseen. Raamattu kieltää tuollaiset jutut. Jos tahtoo ruokkia pahuutta niin sitten ei kun menoksi.

Vierailija
9/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse Jeesukseen uskovana en ikinä koskaan suostuisi moiseen. Raamattu kieltää tuollaiset jutut. Jos tahtoo ruokkia pahuutta niin sitten ei kun menoksi.

Voi herrajumala

Vierailija
10/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On loogista ettei uskisten saa missään nimessä rauhoittua kuuntelemaan itseään. Sieltä jostain voisi kuulua pieni ääni joka sanoisi että hei minä itse, eikö nää jeesusjutut olekin ihan tuubaa...

Vierailija
11/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harjoittanut mindfulness-meditaatiota jo muutaman vuoden. Hyvät tietoisuustaidot selvästi edistävät rauhallisuutta ja mielen kirkkautta. Opetan yläkoulussa, ja pidän tietoisuustaitojen merkitystä esillä myös omilla tunneillani. Lyhyt meditaatio onnistuu teineiltäkin, ja sen seurauksena luokassa on paljon parempi työskennellä. Koulu ja työ ovat molemmat paikkoja, jossa on helppo hukkua ulkoiseen hälinään ja omien ajatusten mekastukseen.

Vierailija
12/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mindfullness toimii kyllä, ihan tutkitusti, jos on oikeat käyttöaiheet ja osaava ohjaaja/terapeutti. Hyvä puoli siinä on se, että ihminen oppii ihan käytännön harjoituksia, joiden avulla selviää hankalista ajatuksista, stressistä jne, ihan omillaan. Lieviin mielialaoireisiin menetelmä tehoaa varsin hyvin, ja päästään lyhyemmillä terapiajaksoilla kuin monen muun metodin avulla. 

Mutta kyllä tuosta joku psykologi jo lehdissäkin varoitteli, että buumin vuoksi ties mitkä tahot tarjoavat mindfulnesskurssia sun muuta vailla tarvittavaa ymmärrystä. Huuhaameininki ei tervettä päätä haittaa, ja voihan sieltä kurssilta joka tapauksessa joku rentoutusmenetelmä jäädä käteen, mutta mikäli ihmisellä onkin jokin vakava diagnoosi, mindfulness saattaa olla ihan väärä tai riittämätön tapa ihmisen auttamiseen. 

Suhtauduin varsin kriittisesti mindfulnessiin silloin, kun se oli uusi juttu, eikä pari hurahtanutta kaveria ainakaan helpottanut asiaa. Sittemmin olen perehtynyt sen tieteelliseen taustaan, ja uskon, että oikeissa käsissä tuo on ihan hyödyllinen metodi. Vaikka minua sikana ärsyttääkin se, että kaikki pitäisi vaan hyväksyä ja tiedostaa ja nönnönnöö. Paljon auttaa, jos oikeesti v!tuttaa. (No auttaa se, jos ei ole asennevammaa.) Menisin kyllä tuolle kurssille ja koittaisin pitää kriittisen mieleni aisoissa - stressinhallintaa tuolta voi ihan oikeasti oppia. 

Vierailija
13/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi herrajumala

Aamen!

Vierailija
14/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävän negatiivinen asenne ap:lla. Minä lähtisin avoimin mielin ja odottavalla kannalla kurssille, enkä 'tietämättömänä' nillittäisi täällä.

Vierailija
15/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mindfulness-tekniikat oppii hyvin myös hyvästä kirjasta. Suosittelen Williamsin ja Penmanin huuhaavapaata, alan standardina toimivaan kahdeksan viikon kurssiin perustuvaa kirjaa Tietoinen läsnäolo: http://www.basambooks.com/kirja/9789522600684/tietoinen-lasnaolo-loyda-… Ainakin englanninkielisen laitoksen mukana tuleva meditaatio-CD on erittäin hyvä.

Tämä kirja onnistui minulle selittämään mindfulnessin idean ja tekniikat hyvin havainnollisesti. Likimain kaikki käymisen arvoiset aloittelijoiden kurssit seuraavat kuitenkin tätä samaa ohjelmaa ja harjoituksia. -11

Vierailija
16/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyt koulutuksessa ja sanot sitten pomolle, että teille opetettiin että "Rauhallisena hetkenä ja paikassa on helpompi kuulla itseään, kehoaan ja sen tuntemuksia. Kun on asettunut mukavasti paikalleen, voi keskittyä omaan kehoon ja siihen, miltä siellä tuntuu ja mihin tunteisiin tuntemukset liittyvät." Sitten kysyt, voisitko töissä saada itsellesi sen rauhallisen hetken ja paikan ja tilaisuuden asettua mukavasti paikallesi, jotta voit harjoittaa mindfullnessia.

Tämä oli varmaan vitsiksi tarkoitettu, mutta kyllä työpaikalta täytyy ilman muuta loutua mahdollisuus myös rauhoittumiseen. Itse en pystyisi ollenkaan työskentelemään sellaisella työpaikalla, josta se puuttuisi.

Meditoida voi sinänsä hälinässäkin. Se on usein mielenkiintoisempaakin, jos on ääniä tarkkailtavaksi. -11

Vierailija
17/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin se on huuhaata, mutta niin on kaikki muukin. Suhtaudu huumorilla, vai miten esim. itse suhtaudut firman missioon, visioon, kulloisiinkin tahtotiloihin ja innovaatioympäristön kehitysprojekteihin? Tai sosiaalidemokratiaan, ay-liikkeeseen, liikennesääntöihin, arvonlisäverotukseen, asuntojen hintoihin, jne jne. 95-prosenttisesti paskaa, mutta jotain ohjeita ihmisen pitää noudattaa ja johonkin on pakko vähän uskoakin, että jaksaa aamulla töihinsä raahautua.

Vierailija
18/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se onkin huuhaata.

On tosin ihmisiä, joihin huuhaa uppoaa kun se on niin trendikästä.

Meillä joutui koko ison konsernin omistama pikkufirma päivän mittaiseen NLP-koulutukseen. Hinta oli hirveä, mutta kai se kannatti maksaa, kun maksun saajana oli toimitusjohtajan vanha kaveri. Siellä istuttiin silmät pyöreinä ja mietittiin, miksi istuttiin. Kurssin antina oli muutama käyttöön jäänyt lentävä lause, joista yksikään ei mairittele kouluttajaa eikä koulutuksen aihetta.

Vierailija
19/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mindfullness toimii kyllä, ihan tutkitusti, jos on oikeat käyttöaiheet ja osaava ohjaaja/terapeutti. Hyvä puoli siinä on se, että ihminen oppii ihan käytännön harjoituksia, joiden avulla selviää hankalista ajatuksista, stressistä jne, ihan omillaan. Lieviin mielialaoireisiin menetelmä tehoaa varsin hyvin, ja päästään lyhyemmillä terapiajaksoilla kuin monen muun metodin avulla. 

Mutta kyllä tuosta joku psykologi jo lehdissäkin varoitteli, että buumin vuoksi ties mitkä tahot tarjoavat mindfulnesskurssia sun muuta vailla tarvittavaa ymmärrystä. Huuhaameininki ei tervettä päätä haittaa, ja voihan sieltä kurssilta joka tapauksessa joku rentoutusmenetelmä jäädä käteen, mutta mikäli ihmisellä onkin jokin vakava diagnoosi, mindfulness saattaa olla ihan väärä tai riittämätön tapa ihmisen auttamiseen. 

Suhtauduin varsin kriittisesti mindfulnessiin silloin, kun se oli uusi juttu, eikä pari hurahtanutta kaveria ainakaan helpottanut asiaa. Sittemmin olen perehtynyt sen tieteelliseen taustaan, ja uskon, että oikeissa käsissä tuo on ihan hyödyllinen metodi. Vaikka minua sikana ärsyttääkin se, että kaikki pitäisi vaan hyväksyä ja tiedostaa ja nönnönnöö. Paljon auttaa, jos oikeesti v!tuttaa. (No auttaa se, jos ei ole asennevammaa.) Menisin kyllä tuolle kurssille ja koittaisin pitää kriittisen mieleni aisoissa - stressinhallintaa tuolta voi ihan oikeasti oppia. 

Tehoaa myös vaikeisiin ongelmiin ja varsinkin niihin. Oon vuoden terapiassa ollu eikä mitään apua. Ite löysin mindfulnessin ja kumppani sanoi kolmen viikon harjoittamisen jälkeen että eron huomasi arkielämässä.

Vierailija
20/20 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kieltäydyn tuollaisista järjestelmällisesti. Samoin kaiken maailman tiimipäivistä ja muusta turhasta hössötyksestä. Onneksi on sen verran haluttua osaamista, että potkuja eivät minulle anna, vaikka sanonkin naurujoogakursseille, ratsastuspäiville ja ties mille kuukausittaisille hömpänpömpille että en osallistu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan