Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies puuhaa koko ajan jotain, mutta kaikki isot asiat jää tekemättä. Hahmotushäiriö tms?? Mikä ongelmana?

Vierailija
25.01.2016 |

Mies on tehnyt hyvän uran työelamässä, mutta nyt työttömänä pitkään. Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että hänellä on koko ajan kauhea kiire, mutta mitään ei saa aikaiseksi. Vaikea selittää kattavasti. Mies mm. juuttuu pieniin asiohin suhteettoman pitkäksi aikaa. Siivoaa keittiötä keskittyneesti jopa tunnin (eikä kuitenkaan tarkemmin, esim. pese kaappien ovia, tai siivoa kaappeja vaan ihan perus tiskit koneeseen-pyyhitään tasot), kauppareissuun menee helposti kolme tuntia pari kertaa viikossa, kun käy parissa kolmessa kaupassa (yleensä Prisma, Lidl hinnat tarkasti vertailtuna, matkat 2x15min) jne. Jos vaikka pitää ostaa kahvinkeitin, niin saattaa uppoutua surffaamaan 4h etsien sopivinta mallia ja mistä saa halvimmalla. Sitten tärkeät asiat jää kuitenkin tekemättä. Tuolla on nyt pihalla esim. tramppa taipuneena lumen painosta. Ulkorakennus maalamatta homepilkkujen peitossa. terassikalusteet ulkona, pihagrilli lumenpeitossa. Laskuihin tulee muistutuksia, usein ehtii mennä perintätoimistollekin ihan vain siksi ettei ole saanut hoidettua jne. jne. Paljon jää tekemättä, kun mies lupaa ja lupaa, muttei kuitenkaan tee ennen kuin on jo myöhäistä. En ymmärrä. Koko ajan on kuitenkin kauhea kiire vaikka ei ole edes töissä.

Olen alkanut miettimään, että voisikohan miehellä olla jotain keskittymisvaikeuksia tai hahmotushäiriötä tai jotain, johon voisi saada apua. Töissä ollessa oli tarkat aikataulut, joista hän kyllä selviytyi tosin aina rimaa hipoen. Yleensä kun innostuu jostain, niin tekee sitä täysillä ja todellakin aikaa säästämättä. Nyt kun aikataulut on suurpiirteisiä, esim. pitää tehdä ennen lumen tuloa, niin ei onnistukaan. Ongelmat kasvaa aina vain isommaksi, kun kaikki tärkeät asiat jää hoitamatta. Mies on myös stressaantunut kun itsekin tajuaa, että hommat vaan kasaantuu, eikä niille saa tehtyä mitään. Toisaalta määräajatkaan ei enää auta, mm. auto jäi katsastamatta määräaikaan mennessä ja minä vein sen sitten seuraavalla viikolla kun en enää uskonut miehen "huomenna" lupauksiin. Asiasta ollaan puhuttu, niin sanoo vaan että kyllä hän ajatteli tehdä, mutta ei tiedä miksi ei kuitenkaan tehnyt.

Miehellä tuntuu olevan myös ihan omanlainen ajantaju, kuvittelee tekevänsä asioita paljon nopeammin, kuin mitä oikeasti on mahdollista. Suunnittelee aikatauluja jotka mitenkään ole mahdollisia. Eikä tietenkään saa tehtyä juuri mitään ja taas hermostuu. Unen määrä on vähentynyt, kun tekee yömyöhään vielä asioita.

Onko miehellä vain tuollainen luonne, vai voisiko saada jostain apua?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus?

Vierailija
2/27 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistin oman murustimeni tästä. :D En tiedä, mikä on miehillä vikana. Liekö vain luonnekysymys, eikä mikään sairaus..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa maaniselta, mutta ilmeisesti ei kuitenkaan ole masennuskausia?

Vierailija
4/27 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADD. Yksityiseltä neurologilta aikuinen saa diagnoosin ja keskittymiskykyä tukevan lääkityksen. Googleta ADD aikuisella jos et äkkiseltään usko.

T. add/adh-aikuisten kanssa työskentelevä

Vierailija
5/27 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehessäs ei ole mitään vikaa. Älä missään tapauksessa edes ala nalkuttamaan hänelle.

Vierailija
6/27 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuropsykiatrilta piti sanomani. On ollut vähän turhan pitkä työpäivä :) T. viestin nro 4 kirjoittaja

ps http://adhd-aikuiset.org/portal/ on hyvä infoffoorumi mistä voit aloittaa tiedon etsimisen

Vierailija
7/27 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tismalleen sama ongelma ja olen lähes varma että kyseessä on ADD eli tarkkaavaisuuden häiriö. Lääkkeitä siihen on olemassa mutta enpä ole itse saanut aikaiseksi mennä lääkärin puheille niitä kyselemään.

Vierailija
8/27 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADD:ltä kuulostaa hyvin paljon. Jos haittaa arkielämää paljon, voi käydä neurologilla.

Vierailija
9/27 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla miehelläni add ja kuulostaa tismalleen samalta!

Vierailija
10/27 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADD ja tuo nukkumattomuus on yleinen oire. Vaimoni samanlainen.

Vierailija
11/27 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veljellä on mbd, en tiedä mikä olisi diagnoosi nyt. Ihan adhd ei ole, sillä on todella hyvä käytöksinen ja ei ole koskaan riehunut, vaikka on tietyllä tavalla levoton. Hän kanssa touhuaa ihan kamalasti ja saa pieneen asiaan menemään aikaa tajuttomasti. Sängyn alus on täynnä lehtiä ja sitten lajittelee niitä yksitellen ja vie muutaman kerrallaan paperinkeräykseen puolen kilometrin päähän. Tai käy kaupassa monta kertaa päivässä, kun ei osaa ostaa kerralla kuin muutaman asian. Jotain tällaista varmaan on taustalla sielläkin. 

Vierailija
12/27 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on samanlainen, vaikka on töissä. Olen joskus pohtinut, voisiko olla jostain sairaudesta tai häiriöstä kyse. Adhd se ei ole. Masentunut hän ei ole, eikä stressaa.

Vierailija
13/27 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän miehellä auttoi kannabislääkitys. Eli kärsii ADD:stä

Vierailija
14/27 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko mahdollista, että miehesi on saanut sellaisen kotikasvatuksen, että hänen puolestaan tehtiin kaikki tai häntä neuvottiin liikaa pikkutarkasti tekemään jotain? Eikä miehesi oppinut tarttumaan arjen askareisiin omatoimisesti?

Vierailija
15/27 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko miehesi olla vain alakuloinen, vaikkei niin näkyisi päällepäinkään. Mä olen itse ollut myös tuollainen vanhempieni kuoltua. Jäi niin tyhjä olo. Jos tuo työttömyys on vaikuttanut samoin. Mä olen myös ollut aina hyvä työntekijä (nyt teen töitä kotona, miehen yritys). En vaan saa otetta isommista jutuista, vaikka kuinka tiedän, että ne pitäisi tehdä. Vaatii ponnisteluja aloittaakaan. Perusjutut menee, kun on pakko.

Vierailija
16/27 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei kyllä ole mielestäni masentunut. Ei juuri koskaan edes surullinen, vaan aina kun pitäisi olla surullinen on vihainen. 

Jos on ADD, onko siihen jotain kunnon hoitoa? Toisaalta, mieheni mielestä hänessä ei ole mitään vikaa vaikka myöntää kaiken. Korkeintaan pientä hienosäätöä kaipaisi mielestään. 

Mies on kuulemma lapsena ollut tosi aktiivinen, urheilullinen ja aina liikkeessä. Aloitekykyä löytyy edelleen, mutta vain jos mies on todella innostunut kyseisestä asiasta. Ihan kuin hänellä olisi jonkinlainen putkinäkö, näkisi vain kapealle alalle, eikä yhtään hahmota isoa kuvaa. Jos tulee yllätysvieraita vartin päästä ja koti kaaoksessa, niin mies saattaa alkaa viikkaamaan kauheella kiireellä pyykkejä kodinhoitohuoneessa, jonka ovi on aina kiinni vaikka pitäisi siistiä olohuonetta ja eteistä.

ap

Vierailija
17/27 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on tehnyt hyvän uran työelamässä, mutta nyt työttömänä pitkään. Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että hänellä on koko ajan kauhea kiire, mutta mitään ei saa aikaiseksi. Vaikea selittää kattavasti. Mies mm. juuttuu pieniin asiohin suhteettoman pitkäksi aikaa. Siivoaa keittiötä keskittyneesti jopa tunnin (eikä kuitenkaan tarkemmin, esim. pese kaappien ovia, tai siivoa kaappeja vaan ihan perus tiskit koneeseen-pyyhitään tasot), kauppareissuun menee helposti kolme tuntia pari kertaa viikossa, kun käy parissa kolmessa kaupassa (yleensä Prisma, Lidl hinnat tarkasti vertailtuna, matkat 2x15min) jne. Jos vaikka pitää ostaa kahvinkeitin, niin saattaa uppoutua surffaamaan 4h etsien sopivinta mallia ja mistä saa halvimmalla. Sitten tärkeät asiat jää kuitenkin tekemättä. Tuolla on nyt pihalla esim. tramppa taipuneena lumen painosta. Ulkorakennus maalamatta homepilkkujen peitossa. terassikalusteet ulkona, pihagrilli lumenpeitossa. Laskuihin tulee muistutuksia, usein ehtii mennä perintätoimistollekin ihan vain siksi ettei ole saanut hoidettua jne. jne. Paljon jää tekemättä, kun mies lupaa ja lupaa, muttei kuitenkaan tee ennen kuin on jo myöhäistä. En ymmärrä. Koko ajan on kuitenkin kauhea kiire vaikka ei ole edes töissä.

Olen alkanut miettimään, että voisikohan miehellä olla jotain keskittymisvaikeuksia tai hahmotushäiriötä tai jotain, johon voisi saada apua. Töissä ollessa oli tarkat aikataulut, joista hän kyllä selviytyi tosin aina rimaa hipoen. Yleensä kun innostuu jostain, niin tekee sitä täysillä ja todellakin aikaa säästämättä. Nyt kun aikataulut on suurpiirteisiä, esim. pitää tehdä ennen lumen tuloa, niin ei onnistukaan. Ongelmat kasvaa aina vain isommaksi, kun kaikki tärkeät asiat jää hoitamatta. Mies on myös stressaantunut kun itsekin tajuaa, että hommat vaan kasaantuu, eikä niille saa tehtyä mitään. Toisaalta määräajatkaan ei enää auta, mm. auto jäi katsastamatta määräaikaan mennessä ja minä vein sen sitten seuraavalla viikolla kun en enää uskonut miehen "huomenna" lupauksiin. Asiasta ollaan puhuttu, niin sanoo vaan että kyllä hän ajatteli tehdä, mutta ei tiedä miksi ei kuitenkaan tehnyt.

Miehellä tuntuu olevan myös ihan omanlainen ajantaju, kuvittelee tekevänsä asioita paljon nopeammin, kuin mitä oikeasti on mahdollista. Suunnittelee aikatauluja jotka mitenkään ole mahdollisia. Eikä tietenkään saa tehtyä juuri mitään ja taas hermostuu. Unen määrä on vähentynyt, kun tekee yömyöhään vielä asioita.

Onko miehellä vain tuollainen luonne, vai voisiko saada jostain apua?

Näytä mallia tai tee kokonaan itse, kun ilmesesti sinulla on kaikki hommat hanskassa.

Mies voi keskittyä aikka työn hakuun.

Vierailija
18/27 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hupshuu kirjoitti:

Tunnistin oman murustimeni tästä. :D En tiedä, mikä on miehillä vikana. Liekö vain luonnekysymys, eikä mikään sairaus..

Niin, naisethan ne on tämän maailman rakentaneet...

Vierailija
19/27 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottomuus/masennus tekee tollaseksi.

Isot muutokset/stressit (puolison kuolema, työttömyys ym) tekee tollasta.

Vuosi-pari menee helposti, jossei tilanne laukea muuten.

Jossain vaiheessa, kun aikaa kulunut riittävästi, voit yrittää ravistella kaverin tähän maailmaan.

Elämä on. C'est la vie.

Vierailija
20/27 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tässä on mennyt jo pari vuotta :( . Ja kyllä minäkin jotakin kotona teen, vaikka menee melkein 10h päivässä töihin matkoineen. En vain voi käsittää, että on normaalia olla reagoimatta esim. muistutuslaskuihin ja antaa mennä laskujen perintään vain sen takia, ettei saa aikaiseksi. Perintäkulut ovat melkoiset, eikä meillä nyt ylimääräistä rahaa ole. Minä haen yleensä postit ja kun kirje tulee perintätoimistolta, niin siinä vaiheessa minun on maksettava se (yhteiseltä tililtä niin kuin muutkin laskut menee) koska en uskalla ottaa riskiä, että joku puhelinlasku menee ulosottoon. 

En haluaisi uskoa, että kyse on välinpitämättömyydestä, kun asiat häntä itseäänkin harmittavat.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi