En tunne yhtään fiksua ihmistä, joka söisi päivittäin lihaa.
Onhan tuo nyt aivan älytön valinta, että joka päivä työntää lihaa naamaansa.
Paljon fiksuja sekasyöjiä tunnen kyllä, mutta jokainen pitää ainakin kasvispäiviä, suurin osa syö kasvispainotteisesti.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Sulla on sitten suppea tuttavapiiri.
On laaja ja tunnen myös päivittäin lihaa syöviä ihmisiä. He eivät ole fiksuja.
ap
Mä en kyllä tosiaan tiedä oman ystävä- ja tuttavapiirini ruokailutottumuksia noin tarkkaan.
Käydään lounasravintolassa hyvin erilaisilla kokoonpanoilla, enkä oikeastaan kiinnitä huomiota siihen mitä muut syövät. Ihan piti tarkasti miettiä esim. viime viikosta, kun sattumalta kävin kolmesti lounaalla, yleensä mulla on omat eväät. En muista edes mitä itse söin, saati että muistaisin duunikavereiden annokset. Tänään söin duunissa eväänä kasvissosekeittoa eiliseltä, joten olen ilmeisesti fiksu.
Yksikään mun työkavereista ei ole kasvissyöjä, mutta kaikki meistä syövät ainakin tietääkseni myös kasvisruokaa.
Omassa kaveripiirissäni on muutama kasvissyöjä, ihan tavallisen fiksuja ja kivoja tyyppejä ovat.
Tunnen yhden vegaanin ja hän on kyllä aivan pimeä tyyppi, mutta todennäköisesti se johtuu muusta kuin siitä veganismista, vaikka on senkin suhteen aivan fanaattinen julistaja. Emme ole hirveästi tekemisissä. Esim. syöminen hänen kanssaan on painajaista, koska julistaa, vaikka söisi ihan hänen hyväksymäänsä ruokaa. Puhuu eläinten murhaamisesta ja eritteiden syömisestä. On sukua, joten välillä on pakko sietää. Anoppi sanoi kerran ruokapöydässä hyvin napakasti, että "voisitko nyt olla vaihteeksi vaikka ihan hiljaa." Meinasi karjalanpaistit mennä väärään kurkkuun, anoppi kun on kovin kiltti ja rauhaa rakastava ja vegaanimirmelille oli tehty omat sapuskat, mutta jaksoi vaan julistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, olen tyhmä.
Entä jos jätän lihan. Tuleeko minusta sitten fiksu.... hmm hmmm.. ?
Lihan vähentäminen kertoisi, että osaat tehdä fiksuja ratkaisuja.
ap
Mikä tällaista todistaa? Ei kasvissyönti ole välttämättä fiksua. Ihminen ei ole märehtijä eikä suolistobakteerit pysty kaikilla ihmisillä edes sulattamaan kasveja siten kuin lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle taas oli yllätys, ettei kaikki syä joka päivä lihaa. Lihana tosin ajattelen myös kanan ja kalan. Mitä ne sitten syö saadakseen päivittäisen proteiiniannoksen? Papukastiketta? Meillä lapset syö kaksi lämmintä ateriaa päivässä ja toisena voidaan syödä esim. Jauhelihakastiketta ja toisena pinaattikeittoa ja munia. En muista lihatonta päivää. Ehkä sitä voisi säästääkin jos söisi vaikka kasviskeittio tai jotain kasviaruokaa koko päivä, mutta harvemmin ihan kunnon kasvisruokaa teen. Toki se lihan määrä ei ole mikään valtava ja kasviksia syödään kyllä ruoan kanssa.
Me otamme protskut raakasuklaaprotskujauheesta, joka on varsinaista namia vaikka ei sokeria sisälläkään (stevialla makeutettu), siinä on 79% protskua, joten jää kaikki lihat kakkoseksi (esim jauhelihassa muistaakseni 20% protskua). Sen lisäksi tulee syötyä mm. Kvinoaa ja siemeniä (chia, sesam). Niissäkin enemmän melkeimpä kuin lihassa prosentuaalisesti. Entisenä urheilijana on tottunut löytämään protskulähteet koska urheilijan ei passaa tukkia erisuonia ottamalla protskut lihasta.
Syöt siis keinotekoista kamaa ruuan sijasta? Ei kovin viisasta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle taas oli yllätys, ettei kaikki syä joka päivä lihaa. Lihana tosin ajattelen myös kanan ja kalan. Mitä ne sitten syö saadakseen päivittäisen proteiiniannoksen? Papukastiketta? Meillä lapset syö kaksi lämmintä ateriaa päivässä ja toisena voidaan syödä esim. Jauhelihakastiketta ja toisena pinaattikeittoa ja munia. En muista lihatonta päivää. Ehkä sitä voisi säästääkin jos söisi vaikka kasviskeittio tai jotain kasviaruokaa koko päivä, mutta harvemmin ihan kunnon kasvisruokaa teen. Toki se lihan määrä ei ole mikään valtava ja kasviksia syödään kyllä ruoan kanssa.
Meillä ollaan sekasyöjiä, mutta proteiinia saa herneistä, pavuista, pähkinöistä, avokadosta jne. Chili sin carne on oma lempikasvisruokani, sitä meillä on joka viikko. Koska tykkään chilistä, ja mies niitä itse kasvattaa.
Tuosta tulet hulluksi, koska kasvissyöjät eivät saa mm. B12-vitamiinia muusta kuin purkista. Ilman B12:ta pönttö sekoaa.
B12-vitamiinia on lisätty esimerkiksi moniin kasvimaitoihin. Purkista otettavasti sitä suositellaan monesti myös sekasyöjille, varsinkin vanhemmille ihmisille.
Ihan mielelläni syön sitä "keinotekoisesti" ettei tarvitse syödä lihaa tai maksaa eläinten huonosta kohtelusta :) Jokainen tyylillään, onneksi nykyää on vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo nyt aivan älytön valinta, että joka päivä työntää lihaa naamaansa.
Paljon fiksuja sekasyöjiä tunnen kyllä, mutta jokainen pitää ainakin kasvispäiviä, suurin osa syö kasvispainotteisesti.
Kannattaa ap tutustua rohkeasti uusiin ihmisiin, varmasti tapaat vielä jonkun fiksun.
Koomista on sekin, että kasvissyöjät syö hemmetisti karkkeja, jotka ovat täynnä gelatiinia. Gelatiini taas uutetaan eläimistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne minäkään. Lihaahan ei saa terveyssyistä syödäkään kovin paljoa viikossa. Meidän perheessäon kerran viikossa tehty liharuoka (luomulihasta) muutoin kasviksia ja kalaa, joskus kanaa :) tarkoitus olisi kyllä vähentää lihaa entisestään, lähinnä teurastamovideioiden jälkeen kävimme keskustelun siitä ettemme halua tukea tehotuotantoa jossa eläimet kärsivät.
öh siis kalanliha ja kananlihako eivät mielestäsi ole lihaa?
P
Eivät ne lihaa ole, mutta voit toki puhua kalanlihasta ellei kala riitä täsmentämään viestiä. Vrt. Esim. Meat = liha, harvemmin puhutaan kanasta chicken meat -termillä tai kalasta fish meat -termein. Kyllä silloin puhutaan kalasta ja kanasta erikseen yleensä, tai tarkemmin mitä osaa syödään.
Minua ei voisi vähempää kiinnostaa mitä jotkut pistää suuhunsa. Ruoka on jokaisen oma asia, ja se ei ole minun asia luokitella ihmisiä. Minun mielestä fiksu ihminen on se joka ei tarvitse pätee ruokavaliolla tai jollain muulla ihan tyhmällä aiheella. Se miten henkilö kohtelee muita näyttää viisautensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ollaan sekasyöjiä, mutta proteiinia saa herneistä, pavuista, pähkinöistä, avokadosta jne. Chili sin carne on oma lempikasvisruokani, sitä meillä on joka viikko. Koska tykkään chilistä, ja mies niitä itse kasvattaa.
Tuosta tulet hulluksi, koska kasvissyöjät eivät saa mm. B12-vitamiinia muusta kuin purkista. Ilman B12:ta pönttö sekoaa.
Nyt taitaa sinun pönttösi olla se sekaisin oleva, koska kirjoitin selvästi olevani sekasyöjä, eli menee niin kasvisruoka kuin liharuokakin. Tosin tunnen yhden sekasyöjän, joka saa b12-vitamiinin pistoksina, kun häneltä puuttuu entsyymi, joka sitä suolistosta käsittelee.
Vierailija kirjoitti:
Koomista on sekin, että kasvissyöjät syö hemmetisti karkkeja, jotka ovat täynnä gelatiinia. Gelatiini taas uutetaan eläimistä.
Kasvissyöjät käyttää myös maito- ja munatuotteita joten mitä koomista tuossa on? Vegaanit ei käytä mitään nuista.
Pakko kuitenkin kysyä jotain lähdettä sille että kasvissyöjät syö hemmetisti tuollaisia karkkeja tai karkkia ylipäätään? En minä ainakaan.
Voi hitsin hitsi. Minut hyväksyttiin 2003 Mensan jäseneksi hiuksenhienosti alarajan ylittäen, mutta pakko kai nyt irtisanoutua.... Lohduttaudun vaikka lihapullilla
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en tunne yhtään urheilijaa tai aktiivista kuntoilijaa joka ei söisi päivittäin lihaa. Fiksuudesta en tiedä mutta ammattikoulutuksesta tohtorikoulutettaviin vaihtelee koulutus. Tiedän että kasvisruokavaliollakin hommat onnistuu, mutta ei ole sattunut yhtään kasvissyöjää omaan harrastusryhmään.
No minä tunnen monta pitkänmatkan juoksijaa jotka ovat kasvissyöjiä. Itsekin harrastan maratonien juoksemista ja olen kasvissyöjä. Yliopistolla tutkijoista varsin suuri osa on kasvissyöjiä ainakin omassa tiedekunnassani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
B12-vitamiinia on lisätty esimerkiksi moniin kasvimaitoihin. Purkista otettavasti sitä suositellaan monesti myös sekasyöjille, varsinkin vanhemmille ihmisille.
Ihan mielelläni syön sitä "keinotekoisesti" ettei tarvitse syödä lihaa tai maksaa eläinten huonosta kohtelusta :) Jokainen tyylillään, onneksi nykyää on vaihtoehtoja.
Hyvä, että on vaihtoehtoja. Väitän kuitenkin, että jos tulisi nälänhätä, murtuisi siinä kaikki eettiset hömpötykset, joita city-imbesillit keksivät.
No onneksi tänne ei varmaan ihan heti ole nälänhätä tulossa. Sitä odotellessa pärjään kasvisruualla.
Miksi muuten kasvissyöntikeskusteluissa otetaan niin usein esille nälänhätä tai autiot saaret?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö nyt kyllä jotain lähteitä tuohon "lihakarjan rehuun paskaa" kommenttiin. Perustuu pääosin nurmeen. Valkuaislisänä viljoja, sivutuotteita kuten heraa (paskaa jota myös ihmiset maidossa juo?), kivennäisiä ja hivenaineita. Lihansyönti on täällä meillä aika ekologista, koska pelloillamme ei elätettäisi ihmisiä, kun ei oikein esim. soija kasva. Nauta tekee hyvinkasvavasta nurmesta tehokkaasti lihaa. Vettä on luontaisesti paljon saatavilla. Kasvisruokakin ok, kunhan käytetään kotimaisia.
Lehmille mm. AIV:tä. Yksimahaisille mm. GMO-kolibakteerilla tuotettua fytaasia, jolla fosfori saadaan pois pelloilta ihmiseen ja sitä kautta viermäriverkosoon. Mitä varten luulet muuten tulleen lait siitä, että ihmisen paska pitää puhdistaa? Eli jos mummo paskoo mökissään 100kg vuodessa, pitää hänellä olla pienpuhdistamo, mutta jos vieressä 50 sikaa paskoo 20 000 kg vuodessa, niille ei tarvita.
Voi ei :) tiedäksä mitä se aiv on? Ja mitä sille mikrobiologisesti tapahtuu säilönnässä ja lehmän ruoansulatuksessa? Gmo:ta ei käytetä kaikkien eläinten ruokintaan. Monet elintarviketoimijat kieltävät tuottajiltaan sen käytön. Tieteellisesti ei ole vielä gmosta ihan tarkkaa päätöstä. Itsekin olen vastaan, siksi suosin tiettyjen yritysten tuotteita. Lannan kiertokulkuun kannattaa myös tutustua. Ja ihmisten kakka putsataan, koska se on eläinperäistä :) pidempää tarinaa en viitsi tähän kertoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö nyt kyllä jotain lähteitä tuohon "lihakarjan rehuun paskaa" kommenttiin. Perustuu pääosin nurmeen. Valkuaislisänä viljoja, sivutuotteita kuten heraa (paskaa jota myös ihmiset maidossa juo?), kivennäisiä ja hivenaineita. Lihansyönti on täällä meillä aika ekologista, koska pelloillamme ei elätettäisi ihmisiä, kun ei oikein esim. soija kasva. Nauta tekee hyvinkasvavasta nurmesta tehokkaasti lihaa. Vettä on luontaisesti paljon saatavilla. Kasvisruokakin ok, kunhan käytetään kotimaisia.
Lehmille mm. AIV:tä. Yksimahaisille mm. GMO-kolibakteerilla tuotettua fytaasia, jolla fosfori saadaan pois pelloilta ihmiseen ja sitä kautta viermäriverkosoon. Mitä varten luulet muuten tulleen lait siitä, että ihmisen paska pitää puhdistaa? Eli jos mummo paskoo mökissään 100kg vuodessa, pitää hänellä olla pienpuhdistamo, mutta jos vieressä 50 sikaa paskoo 20 000 kg vuodessa, niille ei tarvita.
Ei tietenkään tarbita, koska sianpaska levitetään lannoitteeksi pelloille.
Ihmisen paskaa ei auta, kun kestää pari talvea ennen kuin bakteerit kuolevat. Tietysti jonnekin metikköön voisi kuskata, mutta sitten marjastajat valittavat.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en tunne yhtään urheilijaa tai aktiivista kuntoilijaa joka ei söisi päivittäin lihaa. Fiksuudesta en tiedä mutta ammattikoulutuksesta tohtorikoulutettaviin vaihtelee koulutus. Tiedän että kasvisruokavaliollakin hommat onnistuu, mutta ei ole sattunut yhtään kasvissyöjää omaan harrastusryhmään.
Paavo Nurmi oli kasvissyöjä ja Carl Lewis vegaani. Soitellaan, kun tuttusi pääsevät samoihin tuloksiin urheilussa.
Minunkin tuntemani akateemiset ym. "fiksut" ihmiset syövät hyvin kasvispainotteisesti. Olen ajatellut sen liittyvän siihen, että he varmaan ymmärtävät kuinka tuhoisaa näin yleinen ja hillitön lihansyönti on maapallolle ja koko ihmiskunnan tulevaisuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä tunnen monta pitkänmatkan juoksijaa jotka ovat kasvissyöjiä. Itsekin harrastan maratonien juoksemista ja olen kasvissyöjä. Yliopistolla tutkijoista varsin suuri osa on kasvissyöjiä ainakin omassa tiedekunnassani.
Eipä ole ihme miksi suomalaiset eivät pärjää enää yhtään missään.
Saavatpas. Vegaanit eivät saa, mutta jos on lakto-ovo niin saa. Googlaapa mikä kaikki tuota B12 sisältää.