Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko fodmap-ruokavaliosta todellakin apua ibs:n hoidossa?

Vierailija
25.01.2016 |

Menee siis niin hermo tänä vatsan kanssa. Viime viikolla vatsa ummella, kunnes lauantaina potti räjähti. Tänään kipua, ilmaa, ripulia, pahoinvointia jne jne.
Auttaako tuo fodmap? Onko kovin hankala toteuttaa?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse söin sen mukaan puolivuotta ja auttoi. Sitten sietin mahan muuhun ruokaan. Vähän on toki kipuja vieläkin mutta ei niin ettei pärjäis.

Vierailija
2/7 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Itselläni se auttoi jo ihan muutaman päivän kuluessa. Ravintoterapeuttini mukaan se on hyvin tavallista.27

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos minä kasvissyöjän pystyn toteuttamaan fodmapin, niin ei se muillekaan vaikeaa ole. 

Vierailija
4/7 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt fodmapin-mukaan jo 1,5 vuotta, mutta ei ole auttanut kovinkaan paljon.

Epäilen, että Suomessa lääkärit vain tykkäävät helposta diagnoosista "ärtynyt suoli", koska siten ei tarvitse tutkia ja hoitaa potilasta enempää. Kuitenkin samanlaisiin vatsaoireisiin voi syynä olla jokin muukin.

Vierailija
5/7 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi parhaiten paleoruokavalio. Palkokasvien, maitotuotteiden ja viljojen jättäminen on selkeästi vaikuttanut. Ennen oli jatkuva ripuli tai ummetus ja koko ajan ilmavaivoja ja vatsa sekaisin, nykyään vatsa toimii normaalisti. Noudatan välillä löyhästi fodmap-ruokavaliota, mutta pystyn syömään kaikkia kasviksia ainakin pienissä määrin. Koitan välttää lisäaineita ja prosessoitua ruokaa. Karkkia en voisi syödä ollenkaan, välttelen myös kuivattuja hedelmiä. Punainen liha ei myöskään sovi vatsalleni kovin hyvin joten sitä syön vain kerran pari viikossa. Syön päivittäin chian siemeniä ja/tai psylliumia kuitujen vuoksi. Maitohappobakteereja otan 2 kpl joka ilta ennen nukkumaanmenoa. Näillä konsteilla olen saanut vatsani rauhoittumaan. 

Vierailija
6/7 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tule vastustamatonta himoa syödä jotain muuta..

Vierailija
7/7 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tule vastustamatonta himoa syödä jotain muuta..

Välillä. Mutta minä pystyn syömään välillä esim. yhden pullan tai sipsejä (kohtuudella) jos muuten syön FODMAPin mukaan. Ei siis tule mitään oireita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi