Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peukuta, jos olet vähentänyt viime aikoina lihansyöntiä - kerro kommenteissa miten!

Vierailija
25.01.2016 |

Eli peukkua peliin jos on lihansyönti vähentynyt tai peräti lopetettu :)

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka peukuttaja! Olen vaihtanut lounasruokalassa pelkkiin kasvis- tai kalavaihtoehtoihin. Kotona syön paljon eineksiä valitettavasti, mutta helppoja ne on. Pinaattikeittoa, wokkivihanneksia, munakkaita, pinaattilettuja, kasvispizzoja.

Vierailija
2/42 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan enää tee mieli enää niin paljoa. Ja yksi lapsistani on kasvissyöjä, ei jaksa joka kerta tehdä hänelle eri ruokia. Joskus siis vedellään linssikeittoa tai kasvismakaronilaatikkoa koko perhe, tosin isäntä lykkää silloin mörököllinä itselleen uuniin makkarapaketin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin syksyllä 2005, eli toinen vuosikymmen on aluillaan. Ei taida enää olla paluuta vanhaan.

Vierailija
4/42 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime huhtikuussa jätin lihan käytännössä kokonaan pois. Kalaa, munia ja maitotuotteita syön ja satunnaisesti lihaa, kuten jouluna. Riistaa syön myös silloin, kun sitä on saatavilla. Rautalisää ja B-vitamiinia vedän purkista. Raudan saisin kyllä monipuolisella, lihattomalla, ruokavaliollakin, mutta 40 vuotta lihaa syöneenä on jotenkin ollut haasteellista toisinaan huolehtia raudan saannista muilla keinoin. Vatsa toimii hyvin, paino on noussut (kyllä) n. 9 kg. Olin siis hyvin alipainoinen. Maitotuotteiden, siementen ja pähkinöiden käyttö on lisääntynyt hurjasti, joten painonnousu johtunee siitä. Hyvä vaan kun nousi, verensokeritkin pysyy tasaisempana ja olo hyvä.

Vierailija
5/42 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime syksystä pitäen vähentynyt, jo ennen teurastamokohuja ja THL:n varoitteluja liian lihansyönnin haitoista. Ei ole vain maistunut kuten ennen. Sen sijaan on ollut ihan tolkuton sushinhimo. Sitä olen vetänyt, ja kalaa eri muodoissa muutenkin. Totaalisesti en kuitenkaan ole lihaa jättänyt eikä ole suunnitelmissakaan.

Vierailija
6/42 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein vuodenvaihteessa sen päätöksen, että lopetan lihan syönnin. Tai jos pikkutarkkoja ollaan, niin tehotuotetun lihan syönnin. Voisin edelleen kelpuuttaa lautaselleni riistan (jos ei ole metsästetty ansastamalla) tai sellaisen lihan, josta voin varmuudella tietää, että se on eettisesti tuotettu alusta loppuun (eli käytännössä jonkun itse kasvattamani maalaiskanan jos sellaisia kasvattaisin tmv.)

Tästä voi siis varmaan jo päätellä, että syyni ovat ennen kaikkea eettiset. Toisaalta mietin myös ilmastoa ja omaa terveyttäni (ei ole hyväksi syödä stressilihaa, tai mitään punaista lihaa).

En ole kokenut muutosta vaikeaksi, minulla on paljon lihattomia reseptejä kerättynä. Lainasin myös kirjastosta kaikenlaisia kokkauskirjoja ja etsin niistä koko ajan lisää ideoita. Yllätyksekseni olen huomannut että iso osa resepteistä ihan tavallisissakin keittokirjoissa ovat lihattomia, eli ei tarvitse erikseen etsiä kasvisruokakirjoja. Mutta erityisesti suosittelen kirjaa nimeltä Kausiruokaa herkuttelijoille ja ilmastonystäville. :)

Vierailija
7/42 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikan lounasruokaloissa on niin huonoa liharuokaa, että syön noin 70% aina kasvisruokaa, 25% kalaa ja max 5% kanaa. Kotonakin teen useammin kasvisruokaa kun tietyt lajit on alkanut upota miehellekin. Hän taas kokkaa meillä lihat ja useimmat kalaruuat. Sanoisin, että kotona kasvisruokaa on 2/7 ateriasta viikossa.

Vierailija
8/42 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon pyrkinyt siihen, että etsin uusia reseptejä, jotka on kasvis. Täytetyt bataatit, kasviscousous fetalla ja avokado/sitruuna/kirsikkatomaatimozzarella/pesto yms pastat täyttää jo iloisesti arki-iltoja.

Eipä ole tullut olo, että söis huonommin. Päinvastoin.

Vierailija
9/42 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyllä vähensin niin, että en enää laita itse ollenkaan liharuokia, en osta mitään lihatuotteita omaan kotiini. En punaista enkä valkoista, ei siis edes kalaa tai mitään äyriäisiäkään. Viime aikoina olen pikkuisen yrittänyt vähentää maitotuotteitakin, sillä juustoa ja jugurttia käytän turhan paljon. Kahvimaidon vaihdoin kaurajuomaan.

Syön lihaa, jos sitä tarjotaan, esimerkiksi perheen tai ystävien luona vieraillessa. Joskus saatan valita ravintolassa lihavaihtoehdon, useimmiten kalan, mutta silloin tällöin punaista lihaakin. Kanaa hyvin harvoin, koska pidän siitä vähiten ja siksi sitä on helpointa vältellä.

Närästystä on ollut vähemmän ja painonhallinta ehkä hitusen helpompaa. Muita terveyshyötyjä en ole huomannut, pikemminkin olen sairastellut normaalia enemmän mutta en tiedä onko näillä yhteys. Valintani syyt ovat eettisiä ja ympäristöön liittyviä.

Vierailija
10/42 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lisännyt lihan syöntiä, koska vatsa menee helposti sekaisin hiilareista ja öljyistä. Kannattaa etsiä itse omalle keholle sopivin ruokavalio.

Vierailija
11/42 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ala tässä peukuttamaan, kun on vieraita tulossa.

Vierailija
12/42 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta kotiin enää lihaa, kanaa, kalaa, maitotuotteita tms. Kahvissa käytän Oatlyn iKaffea, joka on muuten paljon paremman makuista kuin lehmänmaito. Jogurtit vaihtui hedelmäsmoothieihin. Valitsen ulkona syödessä aina kasvisvaihtoehdon, esimerkiksi mäkkärissä otan veggie wrapin ja sipulirenkaat (nämä ei ole vegaanisia, mutta kuitenkin lihattomia).

Olo ei oo koskaan ollut näin hyvä. Mahaa ei turvota eikä enää tule sellaista tukalaa oloa ja hellää vatsaa, josta kärsin aiemmin vähintään kuukausittain. Paino ei ole pudonnut, mutta vaatteet mahtuvat paremmin päälle. Energiaa riittää mielettömästi ja herään nykyään usein ennen herätyskelloa! Positiivisia puolia on niin paljon, että aion jatkaa tällä linjalla. Mistään sellaisesta ei ole tarvinnut edes luopua, mitä kaipaisin!

Vierailija
13/42 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lisännyt lihan syöntiä, koska vatsa menee helposti sekaisin hiilareista ja öljyistä. Kannattaa etsiä itse omalle keholle sopivin ruokavalio.

Juuh, joillakin näin. Tepsiikö kala? Ymmärrän siis todella hyvin, kun itse kärsin aikanaan eräästä suolistobakteerista, ja kaikki kasvis sai mahan möyryämään, kurlumaan ja kurisemaan kuin olisin ollut viemäri. Onko sulla ongelma ollut aina? Jos ei niin kannattaa tutkituttaa, vaikka lihaa haluaisikin syödä :)

-Ap

Vierailija
14/42 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta saadaan nyhtökauraa!

Vierailija
15/42 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin viime syksynä Netflixistä ympäristödokumentin Cowspiracy ja heti sen jälkeen vähensin lihansyöntiä todella radikaalisti. Vähentäminen kävi yllättävän helposti, vaikka ennen en paljoa muuta syönytkään kuin lihaa...Olen oppinut niin paljon uutta ruuanlaitosta ja mitä enemmän ajattelen kasvissyöntiä eettisestä näkökulmasta niin sitä enemmän minusta tuntuu siltä etten halua enää koskeakaan lihaan. En olisi vielä viime kesänäkään uskonut, että minusta voisi joskus tulla kasvissyöjä tai jopa vegaani, mutta tässä sitä ollaan ja olo on ollut tosi hyvä! :D

Vierailija
16/42 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kalastanut vähemmän olis pakkasessa haukea ja ahventa, mutta kun ei ole hakenut tuoretta niin ei ole tullut paljoa syötyä mutta nyt kun muistutit niin ehkä kalakukon pyöräytän.

Vierailija
17/42 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa juttu, minkä olen tehnyt on se, että valitsen lounaalla usemmiten kala- tai kasvisvaihtoehdon. Kotiin on ostettu aika harvakseltaan lihaa muutenkin, mutta riistaa syödään.

Vierailija
18/42 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen.

En syö enää punaistalihaa

Vierailija
19/42 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen vähentänyt. Tavoite on syödä 0-2 liha-ateriaa viikossa. Syön sen sijaan kala- tai kasvisaterioita. Joudun tekemään eväät töihin, koska lounasravintolassamme on lähinnä vain lihaa tarjolla. Eineksissäkin on usein lihaa, joten olen ainakin tähän asti kokannut itse.

Vierailija
20/42 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähentänyt lihan syöntiä, mutta en ravintosuositusten takia. Syön vain vähemmän lihaa, mitä vanhemmaksi tulen. Muutenkinnsyön vähemmän kaikkea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän