Lähilukio vai ns. parempi lukio
Onko teillä hyvin koulussa menestyneet lapset valineet lähilukion vai menneet näihin ns. parempiin lukioihin?
Keskiarvo on lapsella reippaasti yli 9 ja lukion valinta kohta edessä. Lähilukioon menee varmasti kavereita, mutta mitä hyötyä olisi paremman lukion valinnasta?
Kommentit (41)
Mun valitsi lähilukion, koska koki helpommaksi. Itse suosittelin parempaa lukiota, mutta ihan hyvä ettei sitten kuitenkaan lähtenyt. Lukio meni hyvin, kirjoitti E:tä ja L:ää yo-kirjoituksissa.
Meillä ysiluokkalainen (ka 9,6) ei halua missään tapauksessa mennä lähilukioon, joka onkin pk-seudulla yksi "huonoimpien" joukossa. Myöskään seuraavaksi lähin, joka onkin jo oikein hyvä, ei kiinnosta, koska "kaikki menee sinne". On päätynyt hakemaan lukioon, johon viime keväänä vaadittiin 9,5 keskiarvo. Saa hakea ja saa mennäkin, jos sisään sattuisi pääsemään.
Riippunee siitä millaisia lapsesi ovat ja millaisia nämä koulut ovat. Jos lasta kiusataan, koska hän on luokan paras, kannattaa pelastautua hyvään lukioon. Jos lapselle on tärkeää saada olla luokan paras, on parempi jäädä lähilukioon.
Lähilukio on toki helpompi, jos sinne pääsee kävellen tai pyörällä. Jaksaako teini lähteä joka aamu viimeistään 7:05 bussille lukion takia? Entäpä ne aamut kun on kelikaaos tai lakkoja? Kyseessä on kuitenkin vain lukio. Kaveriporukka menee kuitenkin uusiksi kolmen vuoden kuluttua yliopistolla.
Vierailija kirjoitti:
Riippunee siitä millaisia lapsesi ovat ja millaisia nämä koulut ovat. Jos lasta kiusataan, koska hän on luokan paras, kannattaa pelastautua hyvään lukioon. Jos lapselle on tärkeää saada olla luokan paras, on parempi jäädä lähilukioon.
Tämä on todella hyvä kommentti. Itse valitsin oman kaupungin "parhaimman" lukion (on edelleen kovimmat sisäänottokeskiarvot). Enkä katunut, vaikka lähilukioon olisi ollut 50 metriä matkaa. Mutta se on hyvä jutella etukäteen, että kaikki lukiokaverit on tottunut olemaan luokkansa paras. Mutta aika normaalia, että myös hyvässä lukiossa kokeiden jakauma on normaali. Eli voikin käydä niin, että entisestä 9 oppilaasta tulee eliittilukion 6 oppilas. Kaikki eivät todellakaan tule saamaan sitä 9-10. Joten myös töitä täytyy usein tehdä huomattavasti enemmän.
Lapsi kieliluokalla ja siellä suurimmalla osalla koulu sujuu tosi hyvin eli ei mitenkään ole erottunut muista. Ei myöskään halua olla paras, mutta muistaa hyvin asioita ja koulu varsinkin nyt yläasteella sujunut helposti hyvin.
Lähinnä mietin jatko-opintojen ja töiden kannalta, että onko oikeasti väliä, minkä lukion on käynyt.
Itse en muista, että omia lukion papereita olisi juurikaan kyselty.
Jos lapsella on kaveriporukka, niin älä turhaan hajota sitä. Se on aina riski. Uudessa koulussa voi jäädä yksin ja se on kaikista pahinta.
Pitkälti se on opettajista kiinni koko homma. Jos on huono koulu jossa huonot opettajat, eihän siitä silloin mitään hyötyä ole.
Mielestäni lapsen omat ajatukset asiasta ovat nyt tärkeimmät. Hyvässä lukiossa voi olla tosiaan aika kovat paineet ja myös opettajat odottavat oppilailta aina parasta suoritusta. Jos lapsi arvelee, että luokka, jossa kaikki tsemppaa ja ottaa koulun tosissaan, olisi kannustava, niin voi olla hyvä ratkaisu. Toisaalta kyllä normilukion opissakin voi saada ihan hyvät yo-paperit!
Haluaako lapsi rentoon ja mukavaan kouluun missä luovuutta arvostetaan? Sekin on iso kysymys. On niitä lukioita jossa luetaan taloutta ja ne ihmiset ja opettajat on maailman tylsimmät.
Vierailija kirjoitti:
Riippunee siitä millaisia lapsesi ovat ja millaisia nämä koulut ovat. Jos lasta kiusataan, koska hän on luokan paras, kannattaa pelastautua hyvään lukioon. Jos lapselle on tärkeää saada olla luokan paras, on parempi jäädä lähilukioon.
Jotenkin aika utopistinen ajatus, että vielä lukiossa kiusattaisiin tuollaisesta asiasta. Mutta ehkä sitten jossain päin.
T. luokan paras lukiolainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippunee siitä millaisia lapsesi ovat ja millaisia nämä koulut ovat. Jos lasta kiusataan, koska hän on luokan paras, kannattaa pelastautua hyvään lukioon. Jos lapselle on tärkeää saada olla luokan paras, on parempi jäädä lähilukioon.
Tämä on todella hyvä kommentti. Itse valitsin oman kaupungin "parhaimman" lukion (on edelleen kovimmat sisäänottokeskiarvot). Enkä katunut, vaikka lähilukioon olisi ollut 50 metriä matkaa. Mutta se on hyvä jutella etukäteen, että kaikki lukiokaverit on tottunut olemaan luokkansa paras. Mutta aika normaalia, että myös hyvässä lukiossa kokeiden jakauma on normaali. Eli voikin käydä niin, että entisestä 9 oppilaasta tulee eliittilukion 6 oppilas. Kaikki eivät todellakaan tule saamaan sitä 9-10. Joten myös töitä täytyy usein tehdä huomattavasti enemmän.
Tätä on kompattava. Itse kävin ns eliittikoulun ja sen jälkeen saman koulun lukion - menestykseltäni tasaisesti sitä ylempää keskitasoa - ja muutamia dramaattisia romahduksia sitä näki jossa jonkun pienemmän peruskoulun tähtioppilas tuli soitellen sotaan olemaan taas se luokan paras kaikessa, mikä ei sitten ollutkaan niin helppoa kuin aikaisemmassa koulussa.
Omasta mielestäni se oli itse asiassa eliittikoulun suuri etu: taso on sen verran kova että juuri kukaan ei pysty olemaan kaikissa aineissa se paras, ja ne jotka pystyvät ovat sitten oikeasti neroja. Näin ollen sopeutuminen siihen että pidemmälle opiskellessa joutuu kilpailemaan hyvinkin valikoituneen joukon kanssa ja että pelkkä läksyjen tekeminen ei takaakaan loisteliasta menestystä on paljon helpompaa. On aika paljon vaikeampaa kerätä itsensä motivoituneena jatkamaan opintoja eteenpäin sen jälkeen kun vasta ylppäritulos on palauttanut maanpinnalle eikä niitä kuutta ällää sitten tullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippunee siitä millaisia lapsesi ovat ja millaisia nämä koulut ovat. Jos lasta kiusataan, koska hän on luokan paras, kannattaa pelastautua hyvään lukioon. Jos lapselle on tärkeää saada olla luokan paras, on parempi jäädä lähilukioon.
Jotenkin aika utopistinen ajatus, että vielä lukiossa kiusattaisiin tuollaisesta asiasta. Mutta ehkä sitten jossain päin.
T. luokan paras lukiolainen
Et ne jotka on naljailleet sulle koko peruskoulun, lopettaisikin sen kaiken kesän aikana kun mennään lukioon?
Omien resurssien ja halujen mukaan tietysti. Oma lapseni käy ns. eliittikoulua ja k.a 9.8. Sinne omaan lukioon haluaa ja luultavasti pääseekin. Koulu on ollut hyvä ja opettanut tekemään töitä. Taso on kova, mutta lapseni tuntuu jopa nauttivan siitä.
Vierailija kirjoitti:
Haluaako lapsi rentoon ja mukavaan kouluun missä luovuutta arvostetaan? Sekin on iso kysymys. On niitä lukioita jossa luetaan taloutta ja ne ihmiset ja opettajat on maailman tylsimmät.
Mun lapsi opiskeli juuri tällaisessa tylsässä lukiossa, jossa luettiin taloutta. Jostain syystä siitä lukiosta porukka pääsee yliopistoon toisin kuin viereisestä lukiosta, jossa ollaan luovia ja rentoja ja mennään ammattikoulun yo-linjalle.
Mun teinipoju on kovin kiinnostunut yhteiskunnallista asioista ja politiikasta.
Haaveilee urasta politiikan, urheilun tai busineksen parissa!
T. Ap
Oma lapseni meni omasta aloitteestaan eliittilukioon ja nautti siitä täysin rinnoin. Ensimmäistä kertaa elämässään hän sai olla tavallinen oppilas muiden joukossa eikä se, joka oli muiden mielestä aina jotenkin erilainen hyvän koulumenestyksensä takia. Koulumatkakaan ei ollut kuin 10 min pitempi kuin lähilukiota olisi ollut, koska bussiyhteydet Helsingin keskustaan ovat meiltä hyvät. Koska eliittilukioon 1. luokan 200 oppilasta tulivat 100:sta eri koulusta, oli uusien kavereiden saaminen helppoa.
Jos lapsesi on nyt erikoisluokalla, voi lähilukio olla melkoinen järkytys, jos sinne on alhainen keskiarvoraja. Kaverin lapselle kävi myös niin, että hänellä oma vaatimustaso laski, kun hän lähilukiossa oppi kavereiden asenteesta, että 7 on oikein hyvä numero.
Lukion päästötodistus ei jatkossa juuri ketään kiinnosta, mut siinä mielessä panostaisin hyvään kouluun, että siellä voitais panostaa jatko-opintoihinkin eikä ainoastaan kirjoituksiin. /3
Tulevaisuuden työpaikalla ei lukiotodistuksia kysellä, mutta hyvien ja huonojen lukioiden opiskelijoiden motivaatiotaso on hyvin erilainen ja valitettavasti se laiskottelumentaliteetti tarttuu helposti ja hyvästäkin oppilaasta tulee laiskassa seurassa helposti alisuoriutuja.
Onko sillä lopulta väliä?