Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähilukio vai ns. parempi lukio

Vierailija
25.01.2016 |

Onko teillä hyvin koulussa menestyneet lapset valineet lähilukion vai menneet näihin ns. parempiin lukioihin?
Keskiarvo on lapsella reippaasti yli 9 ja lukion valinta kohta edessä. Lähilukioon menee varmasti kavereita, mutta mitä hyötyä olisi paremman lukion valinnasta?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuuden työpaikalla ei lukiotodistuksia kysellä, mutta hyvien ja huonojen lukioiden opiskelijoiden motivaatiotaso on hyvin erilainen ja valitettavasti se laiskottelumentaliteetti tarttuu helposti ja hyvästäkin oppilaasta tulee laiskassa seurassa helposti alisuoriutuja.

Ja kokemusta opettajana on muutamasta pääkaupunkiseudun lukiosta, joiden välillä nuo motivaatioerot ovat olleet valtavia.

Vierailija
22/41 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpaan lapsi haluaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaako lapsi rentoon ja mukavaan kouluun missä luovuutta arvostetaan? Sekin on iso kysymys. On niitä lukioita jossa luetaan taloutta ja ne ihmiset ja opettajat on maailman tylsimmät. 

Mun lapsi opiskeli juuri tällaisessa tylsässä lukiossa, jossa luettiin taloutta. Jostain syystä siitä lukiosta porukka pääsee yliopistoon toisin kuin viereisestä lukiosta, jossa ollaan luovia ja rentoja ja mennään ammattikoulun yo-linjalle.

Ehkäpä se johtui siitä ,että siellä tylsässä panostettiin aineisiin joiden osaamista vaaditaan yliopistoihin tai korkekouluihin pääsemiseksi. Luovasta ehkä 1/1000 voi päästä luomaan lisää jonnekin TAIK:n.

Sinänsä sillä onko lukio eliitti = sisään > 9.5 ka:lla vai ihan perus ei ole mitään merkitystä jos opiskelijalla oma motivaatio ratkaisee.

kuten tälläkin palstalla aiemmin todettu kyllä lukiosta kuin lukiosta mennään yliopistoon, jo s itse niin haluaa

Vierailija
24/41 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetettavat asiat ovat samoja, mutta hyvässä koulussa opettajilla on varmasti enemmän aikaa opettaa kuin pikkupaikkakuntien matalan pääsykeskiarvon kouluissa, sillä kurinpidollisiin toimiin ja oppilaiden komentamiseen menee reilusti vähemmän aikaa :D

Jos nuoren kaverit menevät siihen lähempään lukioon, kannattaa mennä sinne. Ystävien henkinen tuki on todella tärkeää siinä vaiheessa, kun opiskelut alkavat stressata.

Toisaalta, miksipä ei hakisi "hyvään lukioon" jos sinne kerta pääsee? Kannattaa muuten katsoa ennemmin niitä YO-kokeiden tuloksia lukioittain, koska niistä näkee koulun tason paremmin.

Itse olen myös niitä onnekkaita, joilla on käytännöllisesti katsoen täysi vapaus valita lukionsa. Kaupungin parhaan lukion KA oli hakuvuotenani about 8,5. Menin kiusallani vähän taiteellisempaan lukioon, jonka KA taisi olla 8,2. Ilmapiiri merkitsee myös. Kukaan ei tahdo puurtaa neuroottisten hikipinkojen kanssa kolmea vuotta. Kannattaa siis miettiä myös koulun viihtyvyyttä :)

Vierailija
25/41 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. eliittilukioissa on ainakin yleensä paljon parempi työrauha kuin niissä 7 keskiarvon lukioissa.

Vierailija
26/41 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin "eliittilukion" enkä oman kaupungin lukiota, vaikka siitä seurasi n. 30-1h matkat 2x päivässä. Minulle se oli kuitenkin oikea päätös juuri kiusaamistaustan ja muun vuoksi, kunnolla puhtaalta pöydältä oli hyvä aloittaa ja ilmapiiri koulussa oli hyvä. 

Vierailija
27/41 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin lähilukion, koska halusin säilyttää pitkäaikaiset, aikaa ja panostusta vaativat harrastukset. Reissaamisen vuoksi olisi harrastuksia pitänyt karsia ja sen myötä tuttu kaveriporukkakin olisi ehkä jäänyt. Yliopistolla sain sitten tutustua muihin luokkiensa priimuksiin, sillä päädyin opiskelemaan alaa, jolle ei mennä alle 9:n keskiarvolla. Ei kaduta yhtään päätös jäädä lähilukioon, elämää on lukion jälkeenkin.

Vierailija
28/41 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä tutustumassa kun on avoimet ovet. 

Vierailija
29/41 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lähilukio on eliittilukio, mutta lapsi ei halua sinne, vaikka keskiarvo riittäisi.

Vierailija
30/41 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
31/41 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaako lapsi rentoon ja mukavaan kouluun missä luovuutta arvostetaan? Sekin on iso kysymys. On niitä lukioita jossa luetaan taloutta ja ne ihmiset ja opettajat on maailman tylsimmät. 

Mun lapsi opiskeli juuri tällaisessa tylsässä lukiossa, jossa luettiin taloutta. Jostain syystä siitä lukiosta porukka pääsee yliopistoon toisin kuin viereisestä lukiosta, jossa ollaan luovia ja rentoja ja mennään ammattikoulun yo-linjalle.

Ehkäpä se johtui siitä ,että siellä tylsässä panostettiin aineisiin joiden osaamista vaaditaan yliopistoihin tai korkekouluihin pääsemiseksi. Luovasta ehkä 1/1000 voi päästä luomaan lisää jonnekin TAIK:n.

Sinänsä sillä onko lukio eliitti = sisään > 9.5 ka:lla vai ihan perus ei ole mitään merkitystä jos opiskelijalla oma motivaatio ratkaisee.

kuten tälläkin palstalla aiemmin todettu kyllä lukiosta kuin lukiosta mennään yliopistoon, jo s itse niin haluaa

Ja kun mietimme sitä motivaatiota hetken niin muistamme, että vaikka se on yksilön oma asia, niin sen voi ympäristö sytyttää tai sammuttaa. Huonossa lukiossa motivaatio hiipuu nopeasti, kun keneltäkään ei odoteta mitään.

Vierailija
32/41 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
33/41 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun saimme lapsia niin muutimme ennen esikoisen koulun alkua sellaiselle alueelle että lähilukio ja ala-koulukin on hyvämaineinen (ja meidän lukio onkin keikkunut top-kympissä siitä lähtien lukiovertailussa). Yleensä hyvämaineisen asuinalueen lukio on myös hyvä jos nyt ei aivan pienestä smurffikylästä ole kyse.

Eli lähilukioon, koulupäivät ei veny ja kaikki kaveritkin menee sinne! Harrastukset yhdellä meidän ei-vielä-lukioikäisellä lapsella hajallaan pitkin kaupunkia, hänen kohdallaan voinee miettiä mikä on järkevää, urheilulukio voi olla vaihtoehto hänelle.

Vierailija
34/41 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippunee siitä millaisia lapsesi ovat ja millaisia nämä koulut ovat. Jos lasta kiusataan, koska hän on luokan paras, kannattaa pelastautua hyvään lukioon. Jos lapselle on tärkeää saada olla luokan paras, on parempi jäädä lähilukioon.

Jotenkin aika utopistinen ajatus, että vielä lukiossa kiusattaisiin tuollaisesta asiasta. Mutta ehkä sitten jossain päin.

T. luokan paras lukiolainen

Et ne jotka on naljailleet sulle koko peruskoulun, lopettaisikin sen kaiken kesän aikana kun mennään lukioon?

Ennemminkin ne luuserit jotka on naljailleet paremmilleen menevät amikseen mihin luuserit kuuluukin.

Vierailija
35/41 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani meni lähilukioon, johon keskiarvoraja oli 8.8, itsellään ka 9.7. On tykännyt tosi paljon (nyt tokalla), taso on riittävän kova, kaikilla on motivaatiota opiskella, mutta ympäristö on silti paineeton. Aikaa jää vaativalle harrastukselle, mutta töitä pitää tehdä, jotta numerot pysyvät hyvinä.

Kakkonen hakee erikoislukioon, johon ka-raja on kova, mutta pääpaino silti pääsykoepisteissä. Saa nähdä, miten käy. Tämä lapsi nauttii kilpailullisemmasta ilmapiiristä ja tuossa koulussa saisi sekä opiskella tosissaan että samalla satsata omaan harrastukseensa.

Lapsen oma halu on ylivoimaisesti tärkein, vinkkejä voi vanhempi antaa ja keskustella, mutta lopulta lukioon pyrkivä on jo sen verran vanha, että valinta on hänen!

Vierailija
36/41 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. paremmassa lukiossa voi tulla suoriutumispaineita ja kovaa kilpailua muiden kanssa. Lähilukiossa taas voi helposti olla paras ja erottua joukosta. Toki ihan miten tykkää...

Vierailija
37/41 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi haluaa aina olla se paras niin sitten lähilukioon muuten ego kärsii jos joutuu eliittikouluun jossa kaikki hyviä. Sen takia voi jopa skitsofrenia puhjeta. 

Vierailija
38/41 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähilukion oppilaat voi olla juuri niitä luusereita joilla ei ole opiskeluhalua vaan vanhempien toiveesta menee sinne. Se näkyy ja voi tarttua. 

Vierailija
39/41 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuksen perusteella valitsisin lähilukion. Olen parhaillaan lukulomaa viettävä abi, joka ikävä kyllä valitsi sen "paremman" lukion, minkä vuoksi koulumatkaa tuli 15km suunta.

Matkoihin kuluu yli kaksi tuntia päivässä, ja täytyy myöntää, että nämä kuluneet kaksi ja puoli vuotta ovat olleet todella rankkoja vuosia minulle. Pitkät koulupäivät (8-15 tai 16) olivat rankkoja jo itsessään, ilman niitä ylipitkiä koulumatkojakin. Niiden ansiosta lähdin kotoa puoli seitsemän aikaan aamulla ja kotiuduin vasta viiden jälkeen iltaisin. Eikä siinä mitään, mutta koko loppuilta kului tasan tarkkaan läksyissä ja kouluhommissa. Kavereille ja harrastuksille ei ollut juuri ollenkaan aikaa, kaikki energia kului koulunkäyntiin.

Omalla kohdallani kävi myös niin ikävästi, että valitsemani "parempi" lukio olikin lopulta aika hirveä paikka. Kiusaamista, huono ilmapiiri, rehtori ja opettajat jotka salasivat kiusaamisen koulun maineen vuoksi... Uskon, että olisin pärjännyt lähilukiossa aivan yhtä hyvin, ellen jopa paremmin. Mielenterveys ei ainakaan olisi joutunut tällaiselle koetukselle kuin nykyisessä koulussa.

Joten vastaisin, että lähikoulua on oikeasti syytä miettiä. Pitkät koulumatkat ovat valtava rasite. Ei sitä koulua kannata valita pelkästään sen paremman keskiarvon perusteella, kaikki riippuu opettajista, sen hetkisistä oppilaista jne. Itse tein elämäni virheen hakiessani muualle kuin lähikouluun.

Vierailija
40/41 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ennemminkin ne luuserit jotka on naljailleet paremmilleen menevät amikseen mihin luuserit kuuluukin."

- Itse olen lukion käynyt, mutta minun on erinomaisen vaikea ymmärtää tätä ammattikouluihin meneviin suunnattua halveksuntaa. Ihan uteliaisuudesta kysyn, että mitä keskinkertaisesti, tai jopa alle suoritettu lukio antaa sellaista, mitä ei voisi ammattikoulussa saada?  - Kyllä, kyllä tiedän, että kysymykseni ei liittynyt suoraa alkuperäiseen aiheeseen, muuta kuin siten, että minusta hyvin tai jopa erinomaisesti koulussa menestynyt nuori voi mennä, myös ammattikouluun. Miksi ei voisi? - Tietysti ymmärrän, ettei kaikissa "duunari ammateissa" tarvita niin sanottua klassista kirjasivistystä (tms.) pärjätäkseen hyvin.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä