Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa vinkkejä yksinhuoltajan oman ajan saamiseen

väsynyt yh
24.01.2016 |

Moikka =) Kaipaisin niin kovasti vinkkejä siihen, miten sellaisissa yh perheissä yksinhuoltaja saa jonkilaista omaa aikaa tai tilaa, joissa "tuki-verkosto" puuttuu kokonaan?
Olen kolmen lapsen yh, joista 2 lasta asuu vielä kotona, yksi on muuttanut opiskelujen perässä maailmalle. Meillä on 45,5 neliön kaksio ja makuuhuone on vanhimmalla lapsella (18v) ja nuorin nukkuu minun kanssa olohuoneessa vuodesohvalla. Rakastan lapsiani yli kaiken, silti joskus kaipaisin omaa aikaa / omaa tilaa hengittää. Molemmat kotona asuvat lapseni ovat erityislapsia ja vaativat sitä myöden välillä aika paljon henkisiä resurssejani, jotka alkavat nyt olemaan todella kortilla. Pienimmäinen on ollut n 2 vuotta jonossa tukiperheeseen, jollaista vaan ei kertakaikkiaan löydy. Kertokaa rakkaat ihmiset vinkkejä siihen, miten saisin järjestettyä itselleni "omaa aikaa" näissä puitteissa. Joskus otan omaa aikaa esim menemällä saunaan yksin omien ajatusteni kanssa. Nyt vaan tässä hetkessä se ei tunnu riittävältä. Ettei nyt tulisi sellaista kuvaa, että olen ihan yksin tässä maailmassa, niin meidän luonamme käy kyllä perhetyö ja saan keskustelu apua, mutta nämä avut ovat sellaisia, että ne ovat suunnattuja minun ja lapseni vuorovaikutuksen tukemiseen, ei siihen että sitä omaa aikaa saisin. Kiitos jo etukäteen, pienikin vinkki voi olla tärkeä <3

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa,

omaa aikaa saa parhaiten rahalla. Jos löydät jonkun lähihoitajaopiskelijan esimerkiksi, hän hyötyisi tuosta erityislasten kanssa olemisesta myös ammatillisesti :)

Mutta itsekin yh:na tiedän, että sitä rahaa ei ihan hirveästi liikoja ole. Jos lapset on sen tasoisia, että ymmärtävät, niin voit sanoa heille että aina illalla klo 21 alkaa äidin oma aika eikä saa häiritä. Mullakin on erityislapsia, ja tiedän että tämä ei varmaankaan ole aivan näin yksioikoista, mutta voihan sitä yrittää. Toki se oma aika niin, että lapset kuitenkin ovat siinä, on aika ankeaa eikä tunnu juuri miltään. Voin kuitenkin kokemuksesta sanoa, että kun sitä on usein niin se on kuitenkin tyhjää parempi, ei pääse samaan malliin paineet kasvamaan.

Mun mielestä voisit puhua sinne perhetyöhön, että tarviit omaa aikaa.

Vierailija
2/5 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin samaa kuin edellinen, eikö osa perhetyöstä voisi olla suunnattu myös siihen, että saisit omaa aikaa? Sinun ja lapsiesi vuorovaikutus paranee myös sitä kautta, että itse voimaannut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo rahallahan sitä sais, kun tosiaan olisi sitä =D Tuo klo 21.00 jälkeen on hyvä juttu ja joskus olenkin sitä kokeillut. Siinä rajoittaa ehkä eniten se, että tää pienin tosiaan nukkuu mun kanssa olkkarissa, keittiön ja olkkarin tila on melko yhtenäinen, joten lapsukainen tietenki huutelee parin minuutin välein, että koska sä tuut? Mä en voi nukkua ilman sua... jne.. Mutta jatkan harjoituksia sen suhteen ja ehkä jonain päivänä se onnistuu =)

Vierailija
4/5 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

väsynyt yh kirjoitti:

Joo rahallahan sitä sais, kun tosiaan olisi sitä =D Tuo klo 21.00 jälkeen on hyvä juttu ja joskus olenkin sitä kokeillut. Siinä rajoittaa ehkä eniten se, että tää pienin tosiaan nukkuu mun kanssa olkkarissa, keittiön ja olkkarin tila on melko yhtenäinen, joten lapsukainen tietenki huutelee parin minuutin välein, että koska sä tuut? Mä en voi nukkua ilman sua... jne.. Mutta jatkan harjoituksia sen suhteen ja ehkä jonain päivänä se onnistuu =)

Kyllä se joku päivä menee perille :) Laita time-timeriin tunti ja sano lapselle että tulet sitten kun se aika on kulunut? Meillä ainakin toimii tosi paljon paremmin kun näkee ajan kulumisen ja paljonko on jäljellä. Ja jos käytätte kuvia, niin päiväjärjestykseen kans se "lepohetki" ilman äitiä :)

t. 2

Vierailija
5/5 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää perhetyö on sellaista enemmänkin terapeuttisen otteen omaavaa perhetyötä. Tosin heillä on myös sellaisia esim iltapäiviä, että voivat ottaa lapsen mukaan niihin ja menevät vaikka jonnekkin kivaan paikkaan. Olen yrittäjä ja koitan aina sellaiset tilaisuudet saada käytettyä niihin "ylimääräisiin" töihin joita en kerkiä tekemään normi työajalla, pitäisi ehkä vaan kylmän raakasti tehdä niin, että antaisi niitten töiden olla ja suunnittelisi sellaiseen ajankohtaan jotakin omaa. Kädestä suuhun eläminen pistää kuitenkin tekemään niitä töitä. Nyt perhetyössä on jätetty sellaisia iltapäiviä vähemmälle (normisti niitä olisi n 2 krt kuukaudessa n 3h) koska on katsottu että haasteet arjessa on meillä niin suuria, että yritetään painottaa se työ niihin. Mutta täytyy mun varmaan puhua sen perhetyön kanssa, että se jaksaminen on nyt oikeesti tiukalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän