Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi änkyttää? Meneekö ohi itsestään vai voiko asialle tehdä jotain?

Vierailija
24.01.2016 |

En nyt tiedä voiko tuota sanoa änkytykseksi, mutta muutaakaan sanaa en sille keksinyt.
Meillä on 12v tyttö, jonka puhumista on välillä erittäin tuskallista kuunnella. En ole puuttunut asiaan, sillä en halua pahentaa ongelmaa, enkä tiedä onko tyttö edes asiaan kiinnittänyt huomiota.
Lyhyen asian selittäminenkin kestää pitkään, kun tyttö hokee joka väliin, öö-tota-niinku-että-öö.
Esim. "Hei ööö-tota-niin-että-voisinkohan mä öö-niinku-totanoin-öö mennä tänään tota-öö-niin-öö-öö Maijalle koulun jälkeen?"

Pahennanko vain asiaa, jos kysyn, että onko huomannut itse miten puhuu?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske sen lopettaa se. Parempi puuttua heti alkuun että oppii normaaliksi.

Vierailija
2/8 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista nuoruuteen kuuluvaa epävarmuutta vain. Ole huoleti!

Meillä vielä 15-vuotiaskin puhuu tuohon tyyliin ja moni hänen kaverinsa. Napakka, täsmällinen ja selkeä ulosanti ei useimmilla tule vielä tuossa iässä. 

Olen neljän lapsen äti ja tämä 15-vuotias on kuopus, olen täysin luottavainen, että menee ohi. On mennyt muillakin lapsilla Älä kiinnitä sen kummempaa huomiota. Joskus toki voit sanoa, että "en oikein ymmärtänyt, voitko selventää" ja tätä kautta kannustaa tiiviimpään ilmaisuun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että pelkää sinua tai reaktiotasi.

Vierailija
4/8 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatta hävitä ajan kanssa. Tuo kakkonen on täys provo. Kuuluu nuoruuteen, eikä änkyttäminen ole mikään vika tai virhe.

Vierailija
5/8 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain häikkää tuossa on. Joku alle kouluikänen saattaa jonku aikaa änkyttää, vaikka olisi jo puhellut ok. Mitenkä, pelkääkö lapsesi sinua jostain syystä? Kiinnitä nyt ensin huomio kuinka itse käyttäydyt ja juttelet. 

Vierailija
6/8 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien änkytys on kuulunut nuoruuteen. Ei ketään lapsistani tai heidän kavereistaan ole alkanut änkyttämään. 

Vierailija
7/8 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole änkyttämistä. Änkyttäjä sanoisi "Hei t-t-tota niin että v-v-voisinkohan...".

Vierailija
8/8 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole änkyttämistä vaan huonoa ulosantia. 

Onhan aikuisissakin sellaisia, jotka joka välissä äännähtelevät ööö, käyttävät turhia välisanoja -- tota niinku jne. 

Änkytys on ihan toinen juttu, siinä takerrutaan äänteisiin ja tavuihin -- ko, ko, ko, ko, koira, ikään kuin lukkiudutaan täysin. 

Aloitus hämäsi, koska selvästikään änkytyksestä ei ole kyse. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi