En kestä! Työpaikkakiusaaja on vaihtamassa taas samaan työpaikkaan!!
Olen joutunut aiemmassa työpaikassani hirveän ryöpytyksen kohteeksi ja sinnittelin siihen asti kunnes sain töitä muualta. Luulin onneni jo kääntyvän ja ehdin hetken olla onnellinen uudesta työyhteisöstä ja mahtavista työkavereista, ilman kiusaamista.
Nyt sain kuulla, että pahin kiusaajani olisi hakemassa töitä nykyisestä työpaikastani ja mahdollisesti saan sen ansioidensa ja työkokemuksensa vuoksi..
Viimeiset päivät olen ollut ihan rikki, en yksinkertaisesti pysty enää työskentelemään tämän ihmisen kanssa. Sain aiemmin jo vakavia fyysisiä oireita tämän kiusaamisen ja siitä aiheutuvan stressin takia.
En tiedä mitä teen, tuntuu että kaikki menee taas uusiksi...
Kommentit (10)
Oletteko molemmat naisia ja tämä kiusaaja keski-ikäinen? En tarkoita että tunnen teitä vaan siis yleensä keski-ikäiset naiset ovat työpaikkakiusaajia. Oman ja muutaman ystäväni kokemuksen perusteella näin
Mitä nykyinen pomosi sanoi kun kerroit hänelle asiasta?
Ei sitä kiusaamista välttämättä uudessa työpaikassa tapahdu, koska siellä on yhteisö ja pomo erit. Kiusaaminen vaatii aina niitä kiusaamisen mahdollistajia: työkavereita, jotka ainakin hiljaisesri hyväksyvät toiminnan ja pomon, joka katsoo sormiensa lävitse.
Millaiset välit sinulla on uuteen pomoosi? Voisitko kertoa hänelle luottamuksellisesti, että tuo tyyppi on sellainen, jota pakoon lähdit edellisestä työpaikastasi, ja toivoisit, että voisitte tehdä ainakin sellaisia töitä, joissa ette ole suoraan tekemisissä toistenne kanssa (mikäli mahdollista). Älä liikaa parjaa sitä tyyppiä itse, koska se vaikuttaa neuroottiselta - kerrot vasta kysyttäessä enemmän kiusaamisesta.
Ainakin sinun kannattaa nyt olla sillä tavalla valppaana, että talletat ja dokumentoit mahdollisuuksien mukaan kaiken, mitä tuo kiusaaja sinulle uudessa duunissa tekee/sanoo. Ja kerrot ne eteenpäin esimiehellesi ja työsuojeluvaltuutetullesi. Toitottavasti he osaavat panna hommalle stopin, vaikka edellisessä duunissa ei niin tehty.
Varo, ettet itse hauku sitä tyyppiä uusille työkavereillesi, ettei homma käänny niin, että SINÄ kiusaat häntä ja parjaat häntä "syyttä suotta". Jos joku kysyy, millainen hän on, kun olitte samassa duunissa aiemmin, voit sanoa, että lähdit sieltä osin siksi, että koit hänen kiusaavan sinua, mutta et halua enempää kertoa, että toinen "voi muodostaa käsityksensä itse", mutta että ette ole väleissä.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko molemmat naisia ja tämä kiusaaja keski-ikäinen? En tarkoita että tunnen teitä vaan siis yleensä keski-ikäiset naiset ovat työpaikkakiusaajia. Oman ja muutaman ystäväni kokemuksen perusteella näin
No meillä taas on kaksi pahinta "kuningatarta" alle kolmekymppisiä. Että ei se kuule ikää katso, vaan vittumaista ja itsekästä luonnetta ja huonoa yhteisöä, joka suvaitsee kiusaamisen.
Torpedoit sen kertomalla minkälainen on. Jos on hyvä pomo kuuntelee sua.
Kiusaajat ovat näitä kovaäänisiä kälättäjiä, jotka yrittävät määräillä kokeneempiaan, vaikka eivät ole missään esimies asemassa näihin nähden. Usein takana on vielä ulkonäkökateus ja tieto siitä että eivät tule koskaan olemaan yhtä pidettyjä asiakkaiden keskuudessa kuin nämä kokeneemmat ja osaavammat työntekijät.
Sitten kiusataan ja tehdään perättömiä valituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä taas on kaksi pahinta "kuningatarta" alle kolmekymppisiä. Että ei se kuule ikää katso, vaan vittumaista ja itsekästä luonnetta ja huonoa yhteisöä, joka suvaitsee kiusaamisen.
Aiemmassa työpaikassa pahin työpaikkakiusaaja oli yli nelikymppinen mies, joka huumorin varjolla saattoi tölväistä kenelle tahansa ihan mitä tahansa, siis ihan oikeasti loukkaavia asioita. Ja siis firman keski-ikä oli huomattavasti tämä henkilön alapuolelta, kyseessä oli n. 20 hlön luovan alan yritys. Valitettavasti firman omistaja/toimari ja henkilöstöpäällikkö (joka oli toimarin vaimo, eli ihan klassikkokuvio) olivat sitä mieltä, että "Kimmo" vaan vähän vääräleuka mutta ihan mahtava tyyppi, joten hän sai rauhassa harjoittaa tätä ns. verbaalista huumoriaan. Auta armias, jos v*ittuiluun vastasi samalla mitalla, niin "Kimmo" oli sitten itkemässä toimarin työhuoneessa, kun "Hanna" oli taas niin ilkeä hänelle. Opin itse vähän vanhempana työntekijänä suhtautumaan henkilöön tyylillä "hanhen selkä", mutta kieltämättä nuorempana oli muutama kerta, kun lähdin töistä itku kurkussa kotiin hänen sanomistensa takia.
Ap täällä.
Kyseessä on itseäni reippaasti vanhempi keski-ikäinen nainen, joka kiusasi myös muutamia muita, Hän oli tässä aiemmassa työpaikassa esimiestehtävissä ja käytti asemaansa hyödyksi kiusatessaan. Vitsinheiton ymmärrän kyllä, mutta hän sabotoi ja vaikeutti työskentelyäni, nöyryytti ja nälvi. Pidin mölyt mahassani, kun päätin etten tule jäämään kyseiselle työpaikalleni ja paikkakunnalle.
Tuntuu kuin matto olisi vedetty taas jalkojen alta. Sain juuri elämäni järjestykseen ja töissä olen ollut kuin taivaassa saadessani työskennellä hyvässä ilmapiirissä ilman kiusaamista. Pidän työstäni, mutta en tiedä kykenenkö jatkamaan jos tämä ihminen tulee levittämään lonkeronsa joka paikkaan ja myrkyttämään ilmapiirin.
Tiedän useita, jotka ilakoivat vanhalla työpaikallani päästessään hänestä eroon. Hän on kokenut ja hyvä työssään, mutta persoonana yksi pahimmista ja ilkeimmistä ketä olen ikinä tavannut.
Haluankin hoitaa tämän kunnolla ja niin, etten itse saa pilattua koko työyhteisöä ja omaa asemaani mennessäni puhumaan hänestä. Yhdelle läheisemmälle työkaverilleni (jonka kanssa olen paljon tekemisissä myös vapaa-ajalla) olen kertonut tästä. Mietin tulisiko minun nyt ensin katsoa miten tämä kiusaaja toimii uudessa työpaikassa, jos kävisinkin niin ettei hän pääsisi kiusaamaan..
Voit mennä juttelemaan asiasta hr-osaston kanssa ja pyydät, ettei teitä laiteta samaan organisaatioon. Etukäteen en lähtis mustamaalaamaan ketään -se on kiusaamista sekin!
Sanot työnantajalle että kyseinen tapaus on työpaikkakiusaaja. Ehkä ei sitten ota häntä töihin ilmapiiriä huonontamaan