Oletko huomannut ns.halvemmissa rinnakkaislääkkeessä eroja brändituotteeseen verrattuna?
Itse en osta koskaan esim. Buranaa vaan halvempaa Ibusal tai Ibuxin valmistetta. Eikö niissä pitäisi olla samat tehoavat lääkeaineet?
Kommentit (20)
En ymmärrä, miksi jotku ostaa buranaa, kun jopa saman firman valmistamana löytyy samansisältöinen halvempi merkki.
No onhan niissä eroja: eri värisiä ja eri muotoisia ovat. Ja tosiaan eri hintaisia.
Itse olen allerginen tietyille usein käytetyille lääkkeiden sideaineille, jotn en aina voi käyttää rinnakkaisvalmistetta. Mutta normaalisti ne toimii kyllä ihan yhtä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vain burana toimii mulla.
Hahaha, tää oli hyvä... :D :D :D
Vaikuttava aine on sama, mutta apuaineissa saa olla eroa. Osalla imeytyy toinen valmiste paremmin kuin toinen, ja voit olla allerginen vaikka tuolle valmisteessa käytetylle apuaineelle.
Täysin sama valmiste ei ole kyseessä koskaan.
En ole huomannut eroa e-pillereissä tai herpeslääkkeessä.
Tiedoksi vain kaikille että Buranakin on kopio alkuperäisestä. Tosin kallis rinnakkaislääke ja perustuu siihen että kun on suomalainen lääketehdas niin tyhmät ostaa tuotetta kalliimmalla kuin muita rinnakkaislääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Herpeslääke ei paljon ehkäise.
Juu, tietty bentso on sellainen, ettei halvempana versiona vaikuta läheskään yhtä kunnolla kuin kalliimpi brändituote.
Joo, paljon halvempi hinta. Ostan aina Ibumaxia tai Ibuxiniä Buranan sijaan. En ole huomannut eroa.
Halvemmassa rinnakkaisvalmisteessa oli laktoosia ja alkuperäisessä kalliimmassa ei.
Huvittavaa on, että ihmiset luulevat reseptissä olevaa alkuperäislääkkeeksi, vaikka lääkärit laittavat reseptiinkin jo useimmiten jonkun rinnakkaisvalmisteen.
Jos meillä ei ole juuri sen tehtaan versiota apteekissa, jonka lääkäri on valinnut, mutta on vaikka alkupeäistä ja se sattuu olemaan saman hintainen, niin asiakas ei halua vaihtaa, vaan "pitää alkuperäisen". Kun sanot, että saisit nyt itseasiassa alkuperäisen, niin asiakas ei vaan tajuu että mitä. Sinänsä se alkuperäinen ei toki välttämättä ole asiakkaalle se paras versio, mutta sitähän ei voi tietää. Vaihtoja ei kannata turhaan tehdä, jos on löytänyt sopivan hintaisista jonkun hyvän, oli se alkuperäinen tai ei.
Myös tietty sykettä laskeva lääke, on eroa. Kopiovalmiste ei tehonnut, mutta kun vaihdettiin laski syke. Nyt on vaihtokielto.
Ainoa ero jonka olen isohkossa lääkearsenaalissani viime vuosien varrella huomannut on närästyslääke. Geneerinen protonipumpun salpaaja oli täysin tehoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herpeslääke ei paljon ehkäise.
Ehkäisee se. Herpestä.
Yleensähän niissä ei ole mitään merkittäviä eroja, mutta joskus voi sidosaineet vaikuttaa imeytymiseen, esim. tsopiklonilääkkeissä on havaittu eroa vaikutuksessa.
Plasebovaikutus on uskomaton. Tältä pohjalta en ihmettele ollenkaan, jos jollakulla "vain Burana toimii".
Minulla on yksi reseptilääke (verenpaine-) jonka tabletti pitää puolittaa eli otan puolikkaan aamuin illoin. Kerran se vaihdettiin halvempaan, jonka puolitus ei onnistunutkaan, vaan tabletti hajosi pieniksi muruiksi. Nyt en enää suostu ottamaan tuota murenevaa rinnakkaisvalmistetta.
Diane novan rinnakkaisvalmiste aiheutti jatkuvat vuodot niin kauan kun yritin sitä rinnakkaista käyttää. Kun palasin takaisin alkuperäiseen, vuodot loppuivat ja kaikki palasi normaaliksi. Kuulemma rinnakkaisessa saa olla 10% eroa alkuperäiseen, joten tuon lääkkeen kohdalla niissä 10 prosentissa oli jotain hyvin ratkaisevasti erilaista.
Vain burana toimii mulla.