Kihla- ja vihkisormuksen paikasta
Olen kosimassa tässä kevään aikana tyttöystävääni ja olen jumittunut tähän ongelmaan. Naurattaa kysyä tätä, koska merkityksetön juttu sinänsä, mutta haluan että tämä menee oikein.
Meillä on tyttöystäväni kanssa sattumalta molemmilla aiemmin urheillessa rikkoutunut juuri vasen nimetön. Tyttöystävällä se on murtunut, mutta paikoillaan. Vuosien aikana turvotus on koko ajan laskenut ja sormi näyttää nyt suunnilleen normaalilta, mutta ensimmäinen nivel on vielä aavistuksen isompi kuin oikeassa kädessä. Oma nimettömäni puolestaan jouduttiin rakentamaan lähes kokonaan uudestaan ja sormen sisällä rautaa, joka tekee sormesta epämuodostuneen.
Nyt olisi aika alkaa ostaa sormuksia ja mietin mitä ihmettä teen. Itsestäni olisi hauska juttu, että kun vika on "yhteinen", korvaisimme sormukset samalla tavalla, en tosin ole miettinyt miten. Tai sitten sormukset vaan toiseen sormeen, mutta onko noissa jotain merkityksiä sormilla vai voinko/voidaanko valita vain itsestä parhaan tuntunen? Entä onko tällaiset asiat naisille kuinka merkityksellisiä, voikohan väärään sormeen hankitut sormukset olla pettymys?
Kommentit (16)
Pitäiskö jutella sen naisen kanssa? Kysyä, että ostetaanko molemmille oikeaan nimettömään sormus vai sulle vaan ja hänelle vasempaan.
Mä haluaisin ehdottomasti sormuksen. Jos vasen nimetön ei kävisi, niin sitten oikea. Muut sormet ei kelpaisi. Mutta tämä on vain mun mielipide, joten se ei auta sua yhtään. Kysymällä selviää.
Mä laittaisin molemmille oikeaan :)
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö jutella sen naisen kanssa? Kysyä, että ostetaanko molemmille oikeaan nimettömään sormus vai sulle vaan ja hänelle vasempaan.
Nimenomaan! Jos sen on tarkoitettu olevan yhteinen juttu, niin miettikää se yhdessä!
"Joo, mietin meille tällaisen kivan jutun AV-mammojen kanssa."
Joopa joo.
Naisena ajattelisin, että laittaisin molemmille vasempaan nimettömään. Mutta, teidän kannattasi pohtia yhdessä tuo sormuksen paikka. Voit tehdä kosinnasta ihanan hetken ja kosintaan voit käyttää vaikka toista sormusta tai vaikka kultahippua rasiassa. Yksi vaihtoehto olisi tatuoida ns. sormukset nimettömiin, mutta sormustatskat ovat olleet ennemminkin muotijuttu, harkintaa päätökseen.
Kysy vaan, kyllä tänne mahtuu kun on tähänkin asti mahtunut kaikenlaista pohdintaa. :D
Oikeaa nimetöntä kannatan minäkin. Muistelen kuulleeni että jossain kulttuurissa vihki- ja kihlasormuksen (vai toisen niistä?) paikka on oikean käden nimettömässä. Eli tuokin on vain kulttuurin sanelemaa. Te voitte tehdä ihan niin kuin haluatte.
Vierailija kirjoitti:
Kysy vaan, kyllä tänne mahtuu kun on tähänkin asti mahtunut kaikenlaista pohdintaa. :D
Jos tarpeeksi moni ehdottaa tatskoja, niin ap vie morsmaikun yllätyksenä tatuointistudioon? Jep 😂
Päättäkää tyttöystäväsi kanssa yhdessä tuo juttu. Itselleni sormus nimenomaan vasemmassa nimettömässä on tärkeä, mutta tämä on vain minun mielipiteeni. Voit kosinnan yhteydessä kertoa tuon mitä aloituksessakin ja kysy mitä tyttöystäväsi tykkää ajatuksesta. Kosia voi ilman koruakin, ruusulla, kaulakorulla tms. tai kuten minun mieheni, itse tehdyllä tuohisormuksella.
Pirkka-ruusuja pari kimppua marketista, toisesta ripottelen terälehdet huoneeseen ja toisen laitat maljakkoon. Polvistut kosittaessa ja kysyt tuleeko vaimoksesi. Sormukset hankitte yhdessä myöhemmin.
Ehdotan, että kosit kuten joku jo mainitsi esim. ruusulla, ja sitten käytte yhdessä valitsemassa sormukset. Siinä yhteydessä tulee sekin päätettäväksi, mihin sormeen se ostetaan.
Minä haluaisin valita sormukseni itse joka tapauksessa, mutta siinä ihmiset voivat olla erilaisia. Enpä usko, että se kosintaa pilaa, teki sulho sitten niin tai näin. Rakkaus on tärkeintä!
12 jatkaa: Omasta mielestäni molemmilla sormus oikeassa olisi ihana, just se meidän romanttinen spesiaali juttu, mutta kysymällähän se sitten selviää.
Kiitos kommenteista ja ehdotuksista! Tarkoitus ei tietenkään ollut tehdä tästä äänestystä, jonka tuloksena perusteella lähtisin ostoksille vaan lähinnä ajattelin että jos tulisi selkeitä ei-missään-nimessä -juttuja tai jotain ihan mullistavan hyviä ehdotuksia (joita voitaisiin sitten vaikka kosinnan jälkeen miettiä tyttöystävän kanssa :)).
Hyviä ehdotuksia, ideoita ja näkemyksiä onkin jo tullut paljon, joten kiitos teille kaikille! Ehkä tosiaan järkevintä on kosinta hoitaa jotenkin muuten ja sitten ehdottaa vaikka itsestä parhailta tuntuvia ideoita sormuksien suhteen
Alunperin sormukset on laitettu oikean käden nimettömään. En tiedä miksi se sitten on vaihtunut vasempaan. Eli oikean käden nimettömään :)
Äkkiseltään mieleen tulevia vaihtoehtoja on joku muu koru, sormukset oikeassa nimettömässä (sodan jälkeen käytettiin nimenomaan oikeassa nimettömässä jos vasen käsi puuttui, tai kaulassa ketjussa jos molemmat kädet oli amputoitu), samanlaiset tatuoinnit... Kosia voi ilman sormusta ja voitte sitten yhdessä miettiä mikä olisi paras ratkaisu.