Poskiontelotulehduksen oireet pahentuneet, vaikka olen syönyt antibiootteja jo 4 päivää
Eli lääkäri totesi selkeän poskiontelotulehduksen minulla ja sain siihen Amorion antibioottia. Nyt, 4 päivää kuurin aloittamisen jälkeen, oireet ovat pahentuneet. Flunssa on mennyt ohi, mutta särky poskionteloissa on pahentunut ja hampaiden yläpuolelle tulee outoa kipua kävellessä, varsinkin kun otan reippaita askelia.
Eikö antibiootit ala tehoamaan heti? Vai vieläkö pitää odotella?
Kommentit (15)
Poskiontelontulehduksen voi aiheuttaa myös virus. Silloin ei antibiootit auta. Aika outoa että ylipäätään sait antibiootit, kun minulle ei kertaakaan ole annettu, juuri siitä syystä että aiheuttaja voi olla myös virus ja perusterve ihminen paranee siitä ilman lääkkeitäkin noin viikossa. Buranaa vaan, jos olo ahdistaa liikaa.
Siis sen flunssan on aiheuttanut virus, siellä poskionteloissa on jälkitautina tulehdus!! Olen poskiontelokroonikko ja taistellut tulehdusten kanssa 20 vuotta. Tämä johtuu siis rakenteista, joita on avattu fess-leikkauksella ym. Kun poskiontelot ja limakaivot ovat turvonneet, ei yksi antibiootti välttämättä toimikaan. Kaveriksi tarvitsisi esim duact-kuurin ja nenäkortisonin. Nenäkannu helpottaa olia huuhtoen nenän kuorikoita. Paha poskiontelon tulehdus ei ole leikin asia. Noustessaan otsaan voi tehdä pahaa jälkeä. Kannattaa vaatia röntgen jossa tilanne näkyy varmasti. Poskionteloultralla minulla saatu parhaimmillaan kolme eri tulosta päivän aikana. Punktiota suosittelen lämpimästi. Hieman epämiellyttävä toimenpide, mutta olo helpottaa pahimmillaan. Ennen kuin otin tilanteen tosissaan minulla oli kehittynyt poskionteloihin sieni ja ontelot eivät ilmastoituneet lainkaan. Lentokoneessa iski niin hirveä särky, että luulin ailmän tulevan ulos ja pääsin suoraa kentältä ambulla sairaalaan. Eli ottakaa tulehdus vakavasti, jos olo ei lähde helpottumaan.
No kyllä tämän olon muuten kestää, mutta särky hampaiden yläpuolella ärsyttää. (ei voi olla hampaissa vikaa, koska olen käynyt vastikään hammaslääkärissä.)
Räkää ei enää juurikaan tule. Olen suihkutellut kortisonisuihketta 2x päivää ja käyttänyt tuota sarvikuonoa..
Ihmettelen vaan, kun kipu on pahentuntu.
ap
Voi myös olla niin, ettei sulla ole varsinaista tulehdusta, vaan limakalvot on jotenkin turvonneet ja kipu johtuu siitä. En ole lääkäri, joten en osaa tämän paremmin selittää, mulle lääkäri selitti jotain tällaista kun poskiontelotulehdukseen ei auttanut antibiootit. Kannattaa tosiaan jatkaa sen sarvikuonon käyttöä ja hankkia jotkut nenätipat, ne yleensä auttaa suihkeita paremmin. Mä käytän nyt Flixonase-nenätippoja ja Duactia, joiden kuulemma pitäisi auttaa .
Eiks punktio toimis paremmin kuin antibiootit? Nenähuuhtelukannua suosittelen minäkin, ja sen käyttö kannattaa aloittaa heti flunssaoireiden alkaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vitun kehitysvammainen kokeile Sinoclearia äläkä aiheuta resistenttejä bakteerikantoja popsimalla turhaan antibiootteja, vitun imbesilli!
No olipas rakentava kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Siis sen flunssan on aiheuttanut virus, siellä poskionteloissa on jälkitautina tulehdus!! Olen poskiontelokroonikko ja taistellut tulehdusten kanssa 20 vuotta. Tämä johtuu siis rakenteista, joita on avattu fess-leikkauksella ym. Kun poskiontelot ja limakaivot ovat turvonneet, ei yksi antibiootti välttämättä toimikaan. Kaveriksi tarvitsisi esim duact-kuurin ja nenäkortisonin. Nenäkannu helpottaa olia huuhtoen nenän kuorikoita. Paha poskiontelon tulehdus ei ole leikin asia. Noustessaan otsaan voi tehdä pahaa jälkeä. Kannattaa vaatia röntgen jossa tilanne näkyy varmasti. Poskionteloultralla minulla saatu parhaimmillaan kolme eri tulosta päivän aikana. Punktiota suosittelen lämpimästi. Hieman epämiellyttävä toimenpide, mutta olo helpottaa pahimmillaan. Ennen kuin otin tilanteen tosissaan minulla oli kehittynyt poskionteloihin sieni ja ontelot eivät ilmastoituneet lainkaan. Lentokoneessa iski niin hirveä särky, että luulin ailmän tulevan ulos ja pääsin suoraa kentältä ambulla sairaalaan. Eli ottakaa tulehdus vakavasti, jos olo ei lähde helpottumaan.
Mitä apua sait sitten sairaalassa? Kysyn, koska itselläni tuli viimeisestä lentomatkasta sellainen painajainen etten tiedä jos enää uskallan lentää. Yhtäkkiä menetin noin 90% kuulostani, toiseen korvaan tuli niin kamala särky että luulin sen räjähtävän, särky levisi sitten koko samalle pääpuoliskolle ja lopulta pelkäsin että sieltä korvan kautta alkaisi valua ulos jotain nesteitä (nyt tästä jo voi heittää herjaa, mutta juuri silloin oli naurut kaukana). Kesti useamman päivän ennenkuin tilanne palautu normaaliksi.
Uskallatko/voitko enää lentää?
Onko teillä kotona kuiva huoneilma? Ostin ilmankostuttimen viikko sitten ja nyt nenä ei oo enää tukossa/vuoda verta aamuisin.
Minulla ei koskaan ole antibiootit tepsineet poskiontelontulehduksiin, niitä yleensä otetaan vain "varmuuden vuoksi". Lepoa viikko ilman yhtään rasitusta niin helpottaa.
Siis mulla ei ole nenä tukossa eikä nokka vuoda, ainoastaan poskionteloihin särkee oudosti. Kipeä, flunssainen olo ei ole ollut moneen päivään.
Nenäkannu tosiaan käytössä, mutta en usko sen auttavan tähän vaivaan.
Ap
Jos se abtibiootti ei tehoa sun bakteeriisi. Mun lapsella on korviin jo kolmas eri kuuri, kun aiemmat eivät tehonneet.
Amorion comp, zeclar ja zinnat.
Minulla oli poskiontelotulehdus vähän aikaa sitten, sain siihen Amorion Comp -antibiootit, jotka auttoivat, mutta vähän ajan päästä muun flunssaisuuden kadottua ilmaantui särky poskionteloihin. Käväisin uudestaan lääkärissä, joka katsoi nenään ja totesi limakalvojen olevan turvoksissa, mikä aiheuttaa särkyä. Määräsi nenätippoja, huuhtelua sekä lääkettä, joka ilmeisesti auttaa turvotukseen (en muista nimeä). Voisikohan sullakin olla kyseessä turvotus?
up