En tunne enää vauvan liikkeitä...
Pitäisköhän mun jo huolestua, ku en oo tuntenu vauvan liikkeitä eilen ja tänään. Odotan toista lasta rv 16+6 ja oon tuntenut pienen liikkeet jo viikon ajan. Muistan kyllä edellisestä raskaudesta, että välillä saattoi olla päiviä, jolloin vauva liikkui vähemmän, mutta en muista oliko jopa sellaisia päiviä, että en tuntenut vauvan liikkeitä ollenkaan. En tiedä, voihan se olla, että vauva on kääntynyt ja potkii selkään päin ja en siksi tunne liikkeitä, pieni kun vauva vielä on. Sitä alkaa miettimään niin nopeasti kaikenlaista ja tietysti sitä kaikkein pahinta, että vauvalla ei olekkaan masussa kaikki hyvin. Onko kenelläkään kokemusta? Kannattaiskohan ottaa jo kohta neuvolaan yhteyttä? Seuraavaa neuvola aikaa ei ole varattu, mutta ultra ois kahden viikon päästä.
annikki83 ja rv16+6
Kommentit (5)
vielä noilla viikoilla... Ekaa lasta odotan ja aloin tuntea liikkeitä siinä rv15-16 ja saattoi aluksi olla viikkokin ettei taas tuntunut mitään, vasta joskus rv19 aloin tntea päivittäin liikkeitä!! Eli ole ihan huoleti vaan, mutta jos tuntuu, että mieli ei anna rauhaa, niin soittele neuvolaan ja pyydä päästä kuunteluttamaan sydänäänet!!
Mellu rv34+2
Itse tunsin ensimmäisetkin liikkeet vasta rv 18+jotain, ja sen jälkeenkin oli vielä paljon sellaisia päiviä, jolloin ei mitään tuntunut. Oman mielenrauhasi varmistamiseksi voit ilman muuta ottaa yhteyttä neuvolaan ja käydä kuuntelemassa sydänäänet. Ainakin meidän neuvolassa on sanottu, että aina saa ottaa yhteyttä ja kun sydänäänien kuuntelu kuitenkin vie tosi vähän aikaa, niin siihen on mahdollisuus aina kun siltä tuntuu. Mutta kuten sanottu, todennäköisesti vauvalla on vaan vähän rauhallisempi jakso, on kääntyneenä eri päin tms. Onnea odotukseen!
-Aranja, rv 33+5-
että välillä menee päivä pari ettei liikkeitä tunnu, just ton takia esimerkiksi että vauva on kääntynyt selkään päin. Muistan itse ainakin miettineeni samaa noilla viikoilla, olen kylläkin ensisynnyttäjä mutta tunsin liikkeet aikaisin ja välillä meni pitkiä aikoja ettei tuntunut mitään. Mutta mun mielestä on aina parempi tarkistaa asia kun istua kotona miettimässä, tekee vaan vahinkoa itselleen ja vauvalle kun stressaa kovasti. Soita neuvolaan, meillä on ainakin semmoinen mahdollisuus että jos epäilee jotain niin saa käydä kuunteluttamassa sydänäänet vaikkei ole aikaa varattuna. Liioittele vaikka vähän. =)
Kiitos kannustavista vastauksista! Joku kysyi siitä istukan paikasta. En tiiä sitä vielä, ku ultra on vasta sitten parin viikon päästä. Liikkeet tosiaan tuntuvat aika aikasin, mutta sydänäänetkin kuuluivat doplerilla jo viikolla 8+5. Voi siis olla että raskaus on ainakin muutaman viikon pitemmällä.
Pitää yrittää tosiaan ottaa rennosti ja alkaa seuraamaan vaikka kisoja, ettei kokoajan vain mieti masun tuntemuksia:). Jospa ne liikkeetkin sieltä taas jossain vaiheessa tuntuis. Seuraan nyt tilannetta ainakin vielä tämän päivän. Palaan tänne vielä ilmottamaan, jos jotain tapahtuu suuntaan tai toiseen.
Mukavaa päivän jatkoa kaikille :)!
annikki83 ja rv16+6
Vaikka kaikki olisi hyvinkin, niin olen ihan selvästi niin huolissasi (tottakai), että parempi käydä näytillä.
Aika varhaisessa vaiheessa olet kyllä liikkeet tuntenut ja vauva voi hyvinkin olla nyt sellaisessa asennossa ettet vain sen takia niitä tunne. Yritä syödä jotain makeaa ja sen jälkeen rauhoittua paikallesi sohvalle ja tunnustella josko jotain tunnet. Makean pitäisi saada pikkuinenkin liikekannalle.
Mutta varmuuden vuoksi voit kyllä soittaa neuvolaan ja pyytää sydänäänten kuuntelua. Saat varmuuden asiaan. Varmasti kaikki on hienosti ja vauva vain pyörähtänyt sellaiseen asentoon etten potkuja nyt tunne. Missä sinulla on istukka? Sekin voi vaimentaa iskuja.
Pidän sulle peukkuja, tulehan kertomaan sitten kuulumiset!!
Mikaela 38+2