Mitä teen näille kaneille??
Perheessämme asustaa kanipariskunta, ovat 2,5 vuotiaita.
Tiedän että kanin hoito on työlästä ja rankkaa ja olemme hoitaneet sydämellä. Nyt meille syntyi vauva ja ongelmia on alkanut piisata.. Kanit ovat asustaneet vapaana asunnossamme, mutta enää en voi pitää 24/7 koska uros (leikattu) murisee ja hyökkäilee vauvalle. Mietimme tilanjakamista mutta meillä on jo pieni asunto muutenkin. Ulkoilevat siis eri aikaa kuin vauva. Pahin on vielä se että olen itse alkanut saada oireita kaneista mm silmien kutinaa ja hengenahdistusta. Niimpä mies on enimmäkseen hoitanut nyt kaneja. Ennen sisäsiistit kanimme ovat nyt alkaneet pissiä ja kakkia koko häkin täyteen. Asunnossamme haisee siis suoraan sanottuna navetalta vaikka hinkkaan ja siivoan jatkuvasti. Jyrsivät ja järsivät kaikki listat, matot ym ja joudun siis vahtimaan aivan koko ajan, vaikka pyrimmekin järjestämään aktiviteetteja. Lisäksi poikakanimme myös hyökkäilee kaikille vieraille joita kotonamme käy ja suurin osa onkin allergisia joten eivät koskaan kuin käväise pikaseen. Meillä pöllyää heinät ja karvat ja imuroin joka päivä. Tuntuu ettei minulla ole aikaa tähän enää! Kanit ovat rakkaita meille mutta jos emme keksi mitään ratkaisua, on varmaan ainoa vaihtoehto luopua. Luopuminen on alkanut tuntua helpoitukselta tähän pissan hajuiseen arkeen jossa karvat ja heinät pöllyää ja itkukurkussa siivoilen, kun minua niin harmittaa. :(
Olenko huono ihminen kun mietin luopumista? Jos olisi joitain vinkkejä/apuja edellä mainittuihin ongelmiin niin ottaisin mielelläni vastaan?
Kommentit (11)
Kysyt joltain vanhalta papalta, että tahtoisiko hän kanipataa. He tykkäävät siitä. Ymmärrrän kyllä, että ette itse tahdo syödä lemmikkejänne. Muistelkaa kaneja hyvällä.
Voivoi miten monta kertaa tuota kanipataa onkaan tullut kuunneltua. Ihan niin monta kertaa ettei se naurata enää.
Jotain rakentavaa palautetta olisiko, mihin ei liity kaniemme laitto hengiltä?
Meidän kanit joutuivat kanipataan, kun olin lapsi. Hakija sanoi, että niistä tulee lihakaneja. Tuovat uutta verta kanilaan, kun saavat lisääntyä aikansa ja sitten hän syö ne pois ja tarjoaa myös metsästyskoirilleen tapettuina toki.
Tästä syystä siis saat niin paljon kanipatakommentteja. Ainakin 80-90-luvuilla oli yleistä syödä ylimääräisiä kaneja pois. Olihan niillä sentään hauska loppuelämä? Hakija lupasi, että saavat pitää hauskaa useamman kuukauden… Yleensä näitä pidettiin vanhoissa navetoissa yms, joten oli tilaa touhuta.
Käy ostamassa isoja biojätesäkkejä, leikkaa ne auki ja aseta alustaksi kanihäkkiin purujen alle. Nopeuttaa ja helpottaa siivoamista ja pissan haju ei tartu häkkiin, eikä enää haittaa vaikka pissisivät minne häkissä. Osta jotain ulkoilutunneleita (vähän kuin koirilla), niin eivät jyrsi ja järsi kun ovat vapaana. Jaa tila ritiläaidalla, niin etteivät pääse listoille, eivätkä vauvan kimppuun ulkoillessaan. Taittuvat kasaan tarvittaessa. Laita ulkoillessa myös pahvilaatikoita piilopaikoiksi. Olisiko osansa sinun hormoneillasikin, kuulostaa oudolta että ennen siisti koti on yhtäkkiä alkanut haista navetalta.. katselisin rauhassa hetken ja jos ei parane, etsi uusi koti. Ota huomioon, että voivat elää vielä kymmenenkin vuotta.
Luovuta ne pois. Niin mä tein, kun tyttärellä puhkes allergia. Kani sai uuden hyvän kodin.
Veikkaampa, että kaneista on ollut aikaisemmin juuri niin paljon vaivaa kuin nyt. Vauvan myötä ajankäyttö muuttuu, ja entiset asiat tuntuvat pakkopullalta. Sinulla on velvollisuus varmistaa, että eläimet millä on hyvällä lykyllä vielä 10 vuotta aikaa jäljellä saavat hyvän loppuelämän kodin! Apula, eläinsuoleju yhdistykset ja naamakirjan eläinryhmät ovat ilmaisia kanavia etsiä kotia. Kannattaa myös muistaa, että koti ei välttämättä ihan heti löydy.-
Hei iso kiitos aivan mahtavista vinkeistä mm biojätesäkeistä.
Siis kanimme olivat ennen siistejä mutta nyt ovat alkaneet pissiä ja kakkia ympäri häkkiä. Haju on oikeasti kamala!
Ja ovat olleet kyllä työläitä jo ennen vauvaakin mutta nyt tuntuu kauhealta kun eivät saa olla enää niin paljon vapaana kuin ennen. Ja kun ovat saan juosta perässä kun jyrsivät kaiken mahdollisen. Varmasti juurikin syystä etteivät enää saa liikkua niin vapaasti.
Ovat omissa oloissaan melkolailla toistensa seurassa. Eivät siis ole milläänlailla olleet sylikaneja alunperinkään.
Löysin kotia vailla -sivuston jossa yhdistys etsii uudet kodit lemmikeille ja sitoutuu etsimään loppuelämän kodin, jos siihen pisteeseen koskaan tullaan.
Siivoilin äsken häkin ja sain ihottumaa taas sekä silmäni kutisevat. Olen siis itse ainenkin tod.näk allergisoitunut. :/
Mulla on kanit alkaneet käytösongelmaisiksi juurikin silloin, kun elintilaa on kavennettu syystä tai toisesta. Ne on kuitenkin olleet väliaikaisia muutoksia, eli en osaa sanoa sopeutuuko kanit tilanteeseen, jos tilaa on jatkuvasti vähemmän mutta hyvinvoinnin kannalta riittävästi.
Kanit ovat oikeasti vaativia eläimiä! Onneksi olet ap tästä tietoinen, moni luulee kania täysin häkkieläimeksi :) Virikkeet on tärkeitä, kuten joku aiemmin toi ilmi! Tunneli oli edellisen kanin suosikki. Kaivuulaatikkoa olisin halunnut kokeilla, mutta sille ei ollut tilaa. Suosittelen häkin sijaan aitausta (koiran pentuaitaus tai kaksi, sellaisia paloista rakennettavia ja jatkettavia) on ihan ässä, niitä voi muotoilla mielensä mukaan, asettaa seinää vasten ym. Edesmennyt kanipappa viihtyi aitauksessa (ulkoili myös koko asunnossa) tosi hyvin, ja pisti kunnon shown pystyyn jos joutui häkkiin aitauksen siivoamisen ajaksi. Pidin aitauksen pohjalla mattoja pölyn välttämiseksi, koska kuivat papanat oli helppo lakaista pois ja hiekkalaatikon ulkopuoliset pissat olivat epätavallisia kun tilaa ja virikettä oli tarpeeksi. Matot olivat pieniä ja likaa hylkiviä, eteismaton tyylisiä. Yhdessä osassa aitausta oli kumimattoa, kun sinne ne useimmat virhepissat tuli. Heinät olivat heinähäkissä aitauksen seinässä, mikä myös hillitsi pölyn leviämistä (laadukas heinä ei kyllä edes hirveästi pölyä).
Tsemppiä! Kannattaa ehkä vielä yrittää tarjota kaneille mielekkäämpää elämää ja katsoa sitten luopumista uudelleen. Hyvää kotia voi olla vaikea löytää :(
Vauva tuli taloon ja eläimet pois yleistä.
Se vauva kyllä haistuttaa myös taloanne. Vauvakodit haisee vauvankakalle.
Vierailija kirjoitti:
Vauva tuli taloon ja eläimet pois yleistä.
Se vauva kyllä haistuttaa myös taloanne. Vauvakodit haisee vauvankakalle.
Minä en edelläänkään ole ensimmäisenä luopumassa kaneistamme vaan yritän etsiä ratkaisua jotta kaikilla olisi hyvä olla. Joudun vaan harkitsemaan kaikkia vaihtoehtoja koska ei ole kanienkaan etu jos eivät pääse kanimaista ja arvoistansa elämää meillä viettämään syystä tai toisesta. Ja mikäli uroksemmekin kokee lapsen vain uhkana, stressaantuu tästä. Lisäksi itseäni pelottaa allergisoituminen kaneille kun olen alkanut oireita saada. Nämä ovat asioita joita täytyy punnita, pitkään ja hartaasti, eikä päätöksiä tehdä heppoisin perustein.
Niistä voi tehdä kanipataa. Lämmittää mukavasti kylmänä pakkaspäivänä.