Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies uhkailee erolla pikkuasioidenkin yhteydessä

Vierailija
21.01.2016 |

Varmasti osa asioista, joista hän valittaa ja on tyytymätön, ovat ihan perusteltuja ja niistä olisi aihetta keskustella. Puolin ja toisin on ajan mittaan sellaista, jota pitää tärkeänä nostaa keskusteluun niin minulla kuin hänellä. Se on tärkeää suhteessa ja välttämätöntä.

Olenko nipo, kun minua ottaa suunnattomasti päähän, että mies nostaa joka asiassa esiin erokortin? Koen sen uhkailuksi, että jos ei tehdä näin kun haluan, jätän sinut. Se heikentää turvallisuudentunnettani suhteessa. Olen itse turvattomasti kiintyvä, sellainen etten uskalla päästää ihmisiä lähelle, koska pelkään tulevani satutetuksi. Mies taas on tosiaan eronnut elämänsä aikana useasti eri suhteista.

Onko muilla tällaista ongelmaa ollut ja miten olette ratkaisseet sen? Pitäisikö alkaa uhkailla erolla takaisin, vai niellä tuollainen kohtelu mukisematta? Kun suutun uhkailusta, se pahentaa riitoja tuomalla niihin vain uuden lisäelementin, josta riidellään. Olen aikaisemminkin puhunut asiasta rauhallisesti ja sanonut, miltä tuntuu, mutta aina tuo reaktio tulee sieltä kuitenkin, kun mies on harmissaan ja vihainen.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä asia perinpohjaisesti miehesi kanssa. Kysy, ymmärtääkö hän miten isosta asiasta on kysymys, ja että koet sen uhkailuna. Jos hän ei sitä ymmärrä, tai ei halua muuttaa suhtautumistaan, mä antaisin koko suhteen olla. Tai jos pystyt elämään niin, että päästät uhkaukset vain toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, niin anna uhkailla.

Vierailija
2/59 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on tapana uhkailla miestäni erolla, koska oikeastaan kun sanon sen niin tarkoitan sitä. Minua vituttaa niin paljon, että sillä hetkellä haluan erota. Toisinaan seuraavana aamuna se vitutus on laantunut ja ajattelen, että no jospa tässä vielä vähän aikaa jaksas olla. Mies vaan sanoo, että no mee sitten jos haluat. Sekin vähän sitten hillitsee niitä mun eropuheita kun aattelen, että hitsit on siinäkin homma muuttaa kaikki nämä tavarat muualle ja kaikki se eroon liittyvä järjestely. Joten siksi varmaan ollaan yhdessä, kun on niin hankalaa se eroaminenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut sama ongelma vaimon kanssa. Tilanne on joskus aika absurdi - esim. jos yritän kertoa, ettei meillä ole varaa johonkin, hän uhkaa jätttä ja myöhemmin kertoo ylimielisellä äänellä, miten ero olisi tyhmää, koska silloin rahaa olisi käytössä vielä vähemmän. Eli hän itse yrittää ratkaista eroamalla ongelmaa, joka on jossain muualla kuin suhteessa (tai miten sen nyt ottaa, tokihan minulla sitä rahaa voisi olla rajattomasti). 

Eipä tuota ole tullut ratkaisua. Ymmärrän kyllä, että se nakertaa turvallisuuden tunnetta ja sitoutumista parisuhteeseen. Mistää ei uskalla aloittaa keskustelua, kun yllättäen ei puhutakaan siitä, varataanko 3000 € matka vai vain 2000 € vaan siitä, erotaanko vai ei. Aikani yritin selittää, että käytös loukkaa, mutta sitten annoin olla - mutta erilleenhän tässä ollaan kasvamassa. Eipä tuota jaksa enää kuunnella sitten kun lapset ovat isompia. 

Vierailija
4/59 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä miettisin ylipäänsä jo sellaista suhdetta, jossa tulee usein vastaan tuollaisia riitatilanteita, että pitää erokorttia edes heilutella. Vaikka kyse olisi pikkuasioista, en silti haluaisi sellaista suhdetta, missä jatkuvasti pitää riidellä tai vääntää asioista.

Vierailija
5/59 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin aiemmin tolaltani moisista uhkauksista. Nykyään niitä ei enää tule, keksin sanoa rauhallisesti ko tilanteessa että hyvä on, aletaan järjestämään asioita sen eteen niin perui puheensa ja ne uhkailut loppuivat siihen kun huomasi että niillä ei ole enää tehoa.

Vierailija
6/59 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran on jo useasti samalla asialla uhkaillut, niin sinuna kysyisin, että milloin aikoo aloittaa sen eroamisen.

Vierailija
7/59 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan hemmetin epäreilua, eikä tule loppumaan jos et tee asiaa selväksi. Kerro sille että et voi luottaa suhteeseen jossa eron uhka on jatkuva.  Itselläkin eksä oli samanlainen ja tottakai siinä alkoi itsekin ottaa pikkuhiljaa etäisyyttä ja vetäytyä ettei tule loukatuksi niin kovaa sitten kun ero on todellinen. Tosin sillä eksällä oli ehkä syynä siihen erokorttiin että pääsee vetämään lärvit ja säätämään jonkun muun kanssa hyvällä omallatunnolla. Eikai teillä noin pahassa jamassa asiat ole?

Vierailija
8/59 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistaudu siihen, että suhteen lähtölaskenta on alkanut. Mieheni teki tuota samaa. Lopulta kyllästyin ja sanoin, että hyvä, jos hän haluaa erota, ehkä on parempi, että eroamme sitten. Mies suuttui ja käänsikin asian niin, että MINÄ aloin muka puhua erosta ja uhkasi, että jos eroan, hän tekee elämästäni painajaista.

Sitten hän alkoi olla öitäkin pois kotoa ja minulle ei kuulemma kuulunut, missä. Ja sitten yksi päivä vaan keräsi tavaroitaan ja lähti.

Vierailija
9/59 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläsi on hylätyksi tulemisen tunnelukko. Se, että on kokenut monta eroa saa vain odottamaan milloin nykyinenkin suhde päättyy. Googleta tunnelukko, löydät paljon tietoa.

Vierailija
10/59 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehelläsi on hylätyksi tulemisen tunnelukko. Se, että on kokenut monta eroa saa vain odottamaan milloin nykyinenkin suhde päättyy. Googleta tunnelukko, löydät paljon tietoa.

Niin, tai sitten mies on ratkonut kaikki pikkuongelmat eroamalla.

Vierailija
11/59 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että miehellä on hylätyksitulemisen pelko, kun hän sillä erolla uhkailee. Minulla se hylätyksitulemisen pelko on. Mies on sen tyyppinen, että saattaisi hyvinkin pakata tavarat jonkin ihan pikkuasian takia, periaatekysymyksenä. Sitten varmaan jälkikäteen harmittaisi, että tulikin otettua ero mitättömästä asiasta, mutta ylpeys ei sallisi pyytää anteeksi tai tulla takaisin. Siksi tämä on minusta painostavaa, koska arvelen hänen pystyvän sellaiseen eroon oikeasti.

ap

Vierailija
12/59 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on henkistä väkivaltaa ja vallankäyttöä. Oletko kysynyt kehtaisiko mies kertoa erouhkailunsa noin mitättömistä syistä ulkopuolisille? jos ei, tietää itsekin että on noloa ja epäreilua. Jos vastaa kyllä, kertokaa muille ja katsokaa mitkä ovat muiden reaktiot, jospa ottaisi muilta palautetta vastaan kun sinulta ei sitä tahdo ottaa.

Luuletko että miehesi olisi valmis lähtemään (yhdessä ja yksin) jonkun parisuhdeasiantuntijan juttusille? Saisitte työkaluja purkaa ja hoitaa ongelmianne.

Vierailija
13/59 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kerta on vahinko, kaksi on tapa. Olet jo hyväksynyt sen, että mies käyttää erokorttia. Jonakin päivänä hän toteuttaa uhkauksensa. Itse tekisin niin, että seuraavan erokommentin tullessa eroaisin. Miten se käytännössä teillä tapahtuu, en tiedä, kun en tiedä asutteko yhdessä ja onko lapsia, omaisuutta jne., mutta kun hän kerran sitä joka tapauksessa suunnittelee niin sinuna alkaisin jo valmistautua tilanteeseen.

Vierailija
14/59 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse olisin tuossa tilanteessa, ensi kerralla kun uhkailisi taas erolla vastaisin että ok tehdään näin. Kylmän rauhallisesti. Sitten kun mies oletettavasti hämmentyisi tai suuttuisi, että mitä ihmettä niin kertoisin mielipiteeni erolla uhkailemisesta.

Ei ole reilua käyttää tuota riitojen yhteydes, jos kerta voi sanoa sen ääneen niin kai sitten pitää erota. En katsoisi.

Vierailija
15/59 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uhkailee, kannattaa uhkailla sillä mikä tehoaa. Siinä syy eropuheisiin.

Vierailija
16/59 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämänkertainen uhkailu tuli taas puskasta niin, että mies ei aikaisemmin ollut ottanut asiaa puheeksi. Mies oli hyvällä tuulella illan eikä sanonut asian vaivaavan. Kun mentiin ihan normaalisti nukkumaan, niin yhtäkkiä totesi, että by the way, tämä asia pännii ja jos ei muuttu, niin se on ero.

Edellisen kerran uhkasi ehkä vajaa 2 kk sitten ihan mielestäni turhaan asiasta, josta voisi puhua muutenkin. Liittyi tulevaisuudensuunnitelmiin eikä mikään kriisi ollut. Etsittiin yhteistä asuntoa ja katsoin liian kalliin asunnon ilmoitusta. Olisi voinut asiallisesti sanoa, mitkä hänen resurssit ovat ja mihin rahansa riittävät, mutta sanoi sen sijaan, että jos sellaisia katselen, niin se on sitten ero.

Minussa on ihan paljon vikaa ja on kiistatta niin, että pitäisi paremmin joskus toimia eri asioissa. Tämä jatkuva erolla uhkailu nyt vain alkaa ottaa päähän pikkuhiljaa. Se ei kannusta ratkomaan ongelmia vaan kärjistää niitä.

Vierailija
17/59 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin eron puheeksi useasti riidellessä(meillä jatkuvaa), sillä olin miettinyt eroa pitkään. En sanoisi sen olleen mikään kortti, kai vain yritin tehdä miehelle selväksi että en hyväksy hänen käytöstään(suhteessa paljon henkistä väkivaltaa ja fyysisen väkivallan uhkaa). Olen siis nainen. Mies on hieman narsistinen tapaus(inhottava sana), eikä nähnyt kerta kaikkiaan mitään syytä itsessään.

En tiedä mistä riitelette ja miten mies käyttää eroa aseena. Mulle mies yritti tuota, että sanoi mun pakenevan asioita ja ottavani "vain" erokortin esille, kun asiat ei mene mun pillin mukaan jne. Kuitenkin minä olin suhteessa se, joka halusi jutella myös ilman eropuheita.

Lopulta kyllästyin siihen, että mistään ei voinut puhua eikä minua otettu todesta. Kohtelu oli perseestä ja jälkeenpäin olen ihmeissäni miten kestin niin huonoa suhdetta. Minulle eropuheet tarkoitti juuri sitä mitä ne oli, todellisia ajatuksia erosta. Ekalla kerralla erosta puhuessani halusin antaa mahiksia ja kerroinkin sen. Lopulta piti vain ottaa ja lähteä.

Miksi ajattelette niin monimutkaisesti? Mies todella voi ajatella eroa josse puheissa toistuu, ei se.välttämättä ole "kiristystä". Ehkä tunteita ei enää ole tai ole ollut alunperinkään. Kokeile puhua erosta rehellisesti. Mitä mies tekisi, miltä teistä molemmista tuntuisi, onko suhteelle tehtävissä jotakin. Kun mies seuraavan kerran puhuu erosta, kuuntele ja ota.tosissasi. Yritä keskustella kuin aikuinen.

Tästä tuli sekava kirjoitus. Mutta halusin tuoda esille myös vähän toista näkökulmaa. Tosiaan teidän tilannetta en tiedä,.ja voihan olla että mies teidän tapauksessa käyttää eropuheita henkisen väkivallan keinona. Mutta näin ei aina ole.

Vierailija
18/59 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erolla uhkailu on todella alhaista eikä kuulu normaaliin parisuhteeseen.

Sinuna kyllä lähtisin sillä en jaksaisi aina miellyttää miestä tai taipua hänen tahtoonsa ettei vaan tulisi ero.

Sanopa seuraavan kerran, kun ottaa erokortin käyttöön, että kyllä ero on varmasti paras ratkaisu, koska ei näköjään oikein mistään päästä yhteisymmärrykseen ja olet täysin kyllästynyt riitelyyn ja erolla uhkailuun. Veikkaan, että menee ns. luu kurkkuun.

Vierailija
19/59 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jäisi tuollaiseen suhteeseen, vaan etsisin henkisesti terveen miehen. Suosittelen sinullekin. 

Vierailija
20/59 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on tapana uhkailla miestäni erolla, koska oikeastaan kun sanon sen niin tarkoitan sitä. Minua vituttaa niin paljon, että sillä hetkellä haluan erota. Toisinaan seuraavana aamuna se vitutus on laantunut ja ajattelen, että no jospa tässä vielä vähän aikaa jaksas olla. Mies vaan sanoo, että no mee sitten jos haluat. Sekin vähän sitten hillitsee niitä mun eropuheita kun aattelen, että hitsit on siinäkin homma muuttaa kaikki nämä tavarat muualle ja kaikki se eroon liittyvä järjestely. Joten siksi varmaan ollaan yhdessä, kun on niin hankalaa se eroaminenkin.

No voi hitsinpitsi siis niinku silleen.