Sähkölaskuhämminkiä, apua!
Asutaan poikaystäväni kanssa ekassa yhteisessä kämpässämme, joka on 56-neliöinen, saunallinen kaksio. Tänään tuli sähkölasku viimeisen 3kk ajalta, summa on vähän yli 100 euroa. Myös edellinen sähkölasku oli suurinpiirtein samansuuruinen. Ilmastointia meillä ei ole, patterit ilmeisesti hädintuskin päällä kun asunnossa on ihan jäätävän kylmä (tällä hetkellä normaalia lämpimämpi, 20 astetta). Saunassa ollaan käyty vähän vaihtelevasti välillä vuoroviikoittain, välillä kerran viikossa. Asuntomme lamput on led-valoja, eikä mikään sähkölaite tai lamppu ole juuri koskaan päällä "turhaan", käytetään lähinnä televisiota ja tietokonetta. Olen asunut tätä ennen kämppiksen kanssa ilmastoidussa kolmiossa, kämppis käytti todella paljon uunia ja hellaa ja saattoi jättää tietokoneensa päiväkausiksi päälle, tästä huolimatta sähkölasku oli nykyistä pienempi.
Osaisikohan kukaan sanoa, että kuulostaako tuo sähkölasku ihan oikeanlaiselta vai oliskohan siinä jotain häikkää? Summa tuntuu vaan ihan mielettömän isolta verrattuna aiemman asuntoni sähkölaskuun, etenkin, kun yritän elää niin säästeliäästi sähkön suhteen. :/
Kommentit (59)
Oikealta kuulostaa, jopa pieneltä. Sauna on melkoinen sähkösyöppö ja älylaitteiden lataus samoin.
Joo sähkönsiirtoon on mennyt melkein enemmän rahaa kuin itse sähköön.. :D Onko tuo ihan normaalia?
Onko teillä lattialämmitys kylppärissä? Toimiiko se sähköllä? Pitäkää kylppärin ovi kiinni, ettei mene energiaa hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo sähkönsiirtoon on mennyt melkein enemmän rahaa kuin itse sähköön.. :D Onko tuo ihan normaalia?
On. Minulla on sähkölasku 5.5-6 eur/kk, sähkönsiirto 8-8.5 eur/kk.
Ei ole lattialämmitystä. Pidetään kylppärin ovea auki suihkussa käydessä siinä toivossa, että muuten ihan jääkylmä asunto lämpenisi vähän.. Muuten on makkarin, eteisen ja kylpyhuoneen ovet aika lailla aina kiinni..
Sähkönsiirto maksaa talvella tosi paljon. Lattialämmitys pois ja osta sellaiset jatkojohdot, joissa on katkaisijat. Voit napsauttaa kaiken maailman telkkareiden sun muiden standby-tilat pois lähtiessäsi kotoa.
Mulla 74,5 neliötä ilman saunaa ja 3kk sähkölasku 69e elikkä ihan hyvin voi olla oikein. Saunahan vie paljon sähköä.
Poikaystäväsi tuo varmaan salaa tyttöjä teille saunomaan, kun et itse ole kotona. Nalkkiin jäi.
Mikä on ollut laskussa mainittu kulutus (kWh)? Millainen sähkösoppari on hintojen puolesta?
Laskun loppusumma ei aina kerro välttämättä mitään, kun se riippuu niin paljon em. seikoista.
Meillä sähkö ja siirto tulee eri firmoilta. Sähkönsiirto aina isompi kuin sähkölasku.. sähkön voi kilpailuttaa, mutta siirtoa ei.
Mites jääkaappi? Joku vanha jääkaappi-pakastin voi olla aikamoinen sähkösyöppö. Minulla pieneni sähkölasku aika paljon kun yli 15 vuotta vanha jääkaappi vaihtui uuteen.
Onko sähkölaitoksella reaaliakainen mittaus. Siitähän se näet paljonko kuluu
Kuulostaa aivan oikealta. Eihän tuo ole kuin rapiat 30€/kk. Meillä menee 145 neliöisen omakotitalon sähkölaskuun noin 150-200€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Mites jääkaappi? Joku vanha jääkaappi-pakastin voi olla aikamoinen sähkösyöppö. Minulla pieneni sähkölasku aika paljon kun yli 15 vuotta vanha jääkaappi vaihtui uuteen.
Niin ja muista imuroida sen takaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sähkö ja siirto tulee eri firmoilta. Sähkönsiirto aina isompi kuin sähkölasku.. sähkön voi kilpailuttaa, mutta siirtoa ei.
Sama, otin sähkön eri paikasta kun siirron koska sähkön sai toisesta firmasta huomattavasti halvemmalla. Siirtohan tosiaan tulee siitä firmasta joka kullakin alueella huseeraa, joten se on pakko ottaa sieltä, halusi tai ei.
Tosta näkee graafina minuutilleen kulutuksen kokoajan reaalina
En tiedä, miten erottaa sähköpatteri toisenlaisesta.. Normaalit valkoiset patterit, joissa on termostaatti ja joihin menee putket, eli varmaan vesipatteri tms? Anteeksi olen tosi hukassa näiden kanssa.
Vaikuttaa ihan normaalilta, katsopa laskusta paljonko menee sähkönsiirtoon ja pyörry