Vinkkejä mitä tehdä. Vauva nukkuu vaan tissillä!
Oon niin väsynyt tähän. Vauva 8kk ja päivisin ei nuku yhtään ilman imetystä tai toinen vaihtoehto on vaunulenkki. Herää samantien ku vaunut pysähtyy. En pysty kaiken päivää makoilee tyypän vieressä, jotta nukkuis ees hetken. Tuttii eikä pulloo ei huoli. Eikä unirättejä tai leluja. Ainoastaan minut! Muutenkin tullu joku äitivaihe ja itkee heti ku yritän jotain tehdä! Ahdistaa. Oon vielä sellanen että hermostun jollen tee kokoajan jotain.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitukseni ei ole syyllistää, mutta olet itse aiheuttanut tilanteen. Itse sinun nyt on se muutettava. Se tarkoittaa valitettavasti sitä, että sinun on annettava lapsesi itkeä.
Tällainen tilanne syntyy, kun äiti vastaa väärillä tavoilla vauvan itkuun. Olen itse tehnyt saman virheen aikoinani. Lapseni nukkui öisin vain vierelläni, tissi suussa. Päätin eräänä päivänä, että ensi yönä en ota viereen, enkä anna tissiä (lapsi ei todellakaan tarvinnut enää öisin ruokaa). Lapseni itki ensimmäisenä yönä 2x20 min, seuraavana 10 min ja sen jälkeen nukkui yönsä omassa sängyssään heräämättä.
Koko juttu johtui vain minusta, olin antanut tilanteen ajautua tuohon pisteeseen halusta päästä helpommalla. Se kostautui sitten suurempana ongelmana.
Pyydä apua neuvolasta.
Toi itkettäminen tuntuu niin hirveeltä! Ja rankalta! Eihän siitä sit jää mitään hylkäämistraumoja pienelle? Nolointa tässä on että mul on kaks lasta ennestään ja silti niin pieleen lellitty tää viimeinen jo nyt! En muista et noi isommat ois ollu ollenkaan näin vaikeita. Ja niille kelpas tutit,pullot, unilelut ja kaikki ns korvikkeet. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitukseni ei ole syyllistää, mutta olet itse aiheuttanut tilanteen. Itse sinun nyt on se muutettava. Se tarkoittaa valitettavasti sitä, että sinun on annettava lapsesi itkeä.
Tällainen tilanne syntyy, kun äiti vastaa väärillä tavoilla vauvan itkuun. Olen itse tehnyt saman virheen aikoinani. Lapseni nukkui öisin vain vierelläni, tissi suussa. Päätin eräänä päivänä, että ensi yönä en ota viereen, enkä anna tissiä (lapsi ei todellakaan tarvinnut enää öisin ruokaa). Lapseni itki ensimmäisenä yönä 2x20 min, seuraavana 10 min ja sen jälkeen nukkui yönsä omassa sängyssään heräämättä.
Koko juttu johtui vain minusta, olin antanut tilanteen ajautua tuohon pisteeseen halusta päästä helpommalla. Se kostautui sitten suurempana ongelmana.
Pyydä apua neuvolasta.
Toi itkettäminen tuntuu niin hirveeltä! Ja rankalta! Eihän siitä sit jää mitään hylkäämistraumoja pienelle? Nolointa tässä on että mul on kaks lasta ennestään ja silti niin pieleen lellitty tää viimeinen jo nyt! En muista et noi isommat ois ollu ollenkaan näin vaikeita. Ja niille kelpas tutit,pullot, unilelut ja kaikki ns korvikkeet. Huoh.
Nukkuuko siis yöllä? En päiväunille alkais mitään huudatusunikoulua pitämään. Lasta ei hellyydellä saa pilattua. Ei ole noloa, lapset on erilaisia. Kolmen kanssa on tehtävä just niin kuin saa homman sujumaan, en ymmärrä, miksi pitäisi lasta itkettää, jos kerran kaipaa äitiä. Syliä ja hellyyttä, äitiäiti-vaihe hellittää, kun lapsi on siihen valmis.
Taidat olla aika tietämätön. Vauvojen kuuluukin olla ruokittavana. Mitä ihmeellistä tossa on?
Jätä vauva nukkumaan siihen ja lepää itse tai tee jotain.
Miksi teet normaalista asiasta vaikeaa??
No vaihtoehdot on jatkaa ennallaan tai muuttaa käytöstä siten, että lapsi alkaa nukkumaan ilman tissiä päiväunet.
Minulla sama ongelma. Miten tissiltävieroitus tehdään mahdollisimman vähillä itkuilla jotta nukahtaisi omaan sänkyynsä?
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama ongelma. Miten tissiltävieroitus tehdään mahdollisimman vähillä itkuilla jotta nukahtaisi omaan sänkyynsä?
Isä hoitaa. Vauva haistaa äidin maidon ja vaatii tissiä. Isä ei haise maidolle, vauva itkee hetken, mutta tajuaa sitten, ettei siltä mitään heru kuitenkaan. Näin meillä on onnistuttu.
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla aika tietämätön. Vauvojen kuuluukin olla ruokittavana. Mitä ihmeellistä tossa on?
Ei 8 kk ikäisen kuulu olla koko ajan tissillä nukkumassa. Se on vastasyntyneiden "etuoikeus". Tuon ikäinen syö jo paljon muutakin kuin äidinmaitoa. Takiaisvaihe on ärsyttävä, mutta menee onneksi ohi jossain vaiheessa, kun et tarjoa tissiä joka välissä. Jos huutaa yölläkin, niin unikoulun paikka voisi olla.
Onko vaunulenkit täysin poissa laskuista pakkasen takia? Onhan vaunujen työntely äidille kivempaa kuin huvituttina istuminen. Itse tykkäsin vaunulenkeistä, koska pääsin samalla itsekin ulos. Ymmärrän, jos nyt on liian kylmä viedä vaunulenkille. Sama ongelma kaikilla kovien pakkasten aikaan. Toivottavasti helpottaa pian.
Jaksamista ap:lle!
Vierailija kirjoitti:
No ompa ihmeellinen vastaus. Tottakai ruokin vauvaani tissillä ja myös kiinteellä. Se ei ole ruokkimista, jos toinen pitää tissiä tuttina. Ei siis syö vaan nukkuu tissi suussa. Mun mielestä on normaalimpaa että vauvat voi nukkuu parin tunnin päikkäreitä. Meidän herra on vissiin kerran nukkunu niin pitkään. Tapa on siis et nukkuu jonkun max puoltuntii tissillä ja sit herää. Yöllä nukkuu hyvin, mutta tissi suussa. Sekin saa mut ihan väsymeeks kun nukun kokoajan vähän huonosti tuon takia. Ja yritän siis miljoonakertaa yöllä nostaa vauvan omaan sänkyyn mutta heti alkaa kauhee huuto tassutteluista ja muusta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teet normaalista asiasta vaikeaa??No ompa ihmeellinen vastaus. Tottakai ruokin vauvaani tissillä ja myös kiinteellä. Se ei ole ruokkimista, jos toinen pitää tissiä tuttina. Ei siis syö vaan nukkuu tissi suussa. Mun mielestä on normaalimpaa että vauvat voi nukkuu parin tunnin päikkäreitä. Meidän herra on vissiin kerran nukkunu niin pitkään. Tapa on siis et nukkuu jonkun max puoltuntii tissillä ja sit herää. Yöllä nukkuu hyvin, mutta tissi suussa. Sekin saa mut ihan väsymeeks kun nukun kokoajan vähän huonosti tuon takia. Ja yritän siis miljoonakertaa yöllä nostaa vauvan omaan sänkyyn mutta heti alkaa kauhee huuto tassutteluista ja muusta huolimatta.
Se pitää vaan opettaa johdonmukaisesti nukahtamaan itsekseen uudelleen. Joo se huutaa aluksi, koska ei osaa nukahtaa muuten kuin tissi suussa. Väsynyt äitikään ei ole hyväksi lapselle.
8-kuisilla on ihan normaalia että on tuollainen takiaisvaihe ja vierastetaan muita. Sen sijaan imetys ei siihen liity lainkaan, mutta imetyksen aiheuttama stressi ilmeisesti vaikuttaa siihen miten hyvin sinä siedät tarrautumisvaihetta. Noin iso vauva ei "kuole" jos ei saa nukkua tissi suussa, mutta kyllähän rutiinin muuttaminen vituttaa. Jos lähellä on aikuisia ja tarjolla syliä ja rauhallisuutta, pärjää vauvakin pahan mielensä kanssa. Minä en jaksaisi tuttina olemista ja jos olisi jostain syystä kehkeytynyt tissituttitapa, niin ottaisin kalenterista yhden viikon, jonka aikana tavasta opetellaan eroon.
Se, että vastasyntynyt itkee nälkää ja ihokontaktia ja aikunen jättää hänet yksin sänkyyn itkemään, on AIVAN eri asia kuin se että 8-kuinen lapsi on tottunut lussuttamaan tissiä öisin. Kummanko luulet kärsivän siitä että joutuu vähän huutamaan pahaa mieltään? Aivan, vastasyntynyt ei sitä kestä, mutta 8-kuisen kannalta olisi tosi hyvä, jos saisi aikuisen avulla oppia pois ihan turhasta tavasta ja sen jälkeen saattaisi vielä koko perhe (vauva mukaan lukien) nukkua yönsä paremmin ja stressata vähemmän päivisin. Miltä se kuulostaisi?
Älkää kiusatko lasta! Antakaa sen nauttia daisarista jos se haluaa.
Kantoreppuun läheisyyttä kaipaava vauva! Ihan siis kunnon reppuun (Tula, ergo jne) ei mihinkään rintareppuun. Ja taas pystyy tekemään muutakin kun vauva on tyytyväisenä repussa :)
Minua alkoi ihan hillittömästi naurattaa koko juttu: miten voi vauva nukkua vain tissi suussa ja miten äiti voi saada hetkeäkään unta tuttina toimiessaan. Anteeksi, olenkin pullomutsi (vaikkakin äidinmaitoa juotin).
Vierailija kirjoitti:
Pyydä apua neuvolasta.
Näin. Ei ole mitään helppoa taikka kivaa keinoa tähän. Unikoulua siis ja mitä nopeemmin alotat sitä helpompaa on.
Pyydä apua neuvolasta.