Onko laivan buffetit niin hirveitä kuin kerrotaan?
Onko siellä kauheet jonot ja ihan täyttä? Tykkäisin syödä rauhallisessa paikassa. Olen aina syönyt erikoisaamiaisen ja sitten tukholmassa. Ja iltapalaksi vain sämpylän kun mua hirvittää se buffet. Kauanko siellä on aikaa syödä? Saako siellä oman pöydän? Vai änkeekö samaan pöytään jotain kauheita sikoja?
Kommentit (40)
Viking Gracen buffet oli todella ylellinen ja monipuolinen
Pari tuntia aikaa syödä ja perusmättöä mitä seisovissa pöydissä on. Juomat kuuluu hintaan. Itse tykkään ja on siellä kahden hengen pöytiä. Kyllä koin ihan rauhassa siellä saavani olla. Tykkäsin kyllä.
En koe että mua olisi laivalla koskaan häiritty. Mennään ajoissa nukkumaan, kun olen ollut poikani kanssa laivalla.
Ei se nyt paljoa erikoisaamiaisesta poikkea.
Vikingillä tulee käytyä pari kertaa vuodessa kun saadaan ilmaismatka johon sisältyy buffet. Se on ihan ok, mutta en siitä itse kyllä maksaisi.
Hälyä on, ihmisiä tungeksii, jonottaa saa myös. Näin ainakin niillä kerroilla kun me ollaan siellä oltu. Ruokakaan ei ole kummoista. Kyllä sillä mahan täyteen saa, mutta ei tosiaan ole mitään gourmeeta, eikä edes kotiruoan veroista. Jälkiruoat on hyviä. Ja aamiaisbuffet on hyvä myös. Siitä oon tykännyt!
Kokeiltu on sekä Amorellalla että Gracella, molemmissa lounasbuffet on ollut pettymys. Erityisesti joulubuffet oli todella surkea kun viimeksi käytiin. Muutamaa lihaa, pahaa lohta (en edes tiedä miten lohen saa pilattua noinkin taitavasti, itse en ole koskaan onnistunut :D), laatikoita, sillejä ja salaattia. No, keskityin sitten jälkiruokiin ja kahviin, alkoholia en juo.
Käydään silti jatkossakin, mutta ei odoteta liikoja. Ja mitäpä sitä valittamaan kun ilmaiseksi pääsee. :)
Vuosi sitten syötiin jouluruokabuffe laivalla ja se oli pettymys. Tultiin siihen tulokseen että kokit olivat tarkoituksella tehneet ruuista mautonta mössöä (esim monet lämpimät ruoat, laatikot yms) niin ettei ihmisten tehnyt mieli hakea lisää.
Jälkiruoat olivat myös jotenkin ällöjä. Tunkkaisen makuisia. Ei mitään raikkaita.
Hurja ero kun verrattiin tämän menneen joulun buffeeseen jonka söimme yhdessä mukavassa paikassa maissa. Toki olihan niissä hintaeroa, mutta kumminkin...
25/ Lisään vielä; matkustettiin Siljalla.
Olin kerran kaverini kanssa, jouduttiin samaan pöytään kahden mummon kanssa. Eka viinilasin aikana keskusteltiin mummojen kans kivoja, tokakin vielä, sitten kolmannen kohdalla mummot alkoivat vilkuilla, neljännen kohdalla vaikenivat visusti ja häipyivät, kun otimme viidennet lasit. Tuli nyt mieleen aiheesta.
Riippuu laivasta. Turusta Vikinglinella lähdettäessä buffetin ruoka on ollut ihan parasta ja sinnehän mennään ainoastaan pöytävarauksella. Siljalla oltiin viime syksynä ja sen buffetti oli ihan roskaa, aivan mauonta mönjää. Pöydät olivat myös todella ahtaasti. Kerran ollaan Helsinki-Tallinna reissulla menty buffaan ja se ruoka oli myös pettymys, en muista enää laivayhtiötä.
Vierailija kirjoitti:
Edellisestä reissusta oli varmaan reilut 10 v ja voiherrajjumala sitä menoa aamiaisella ja iltasafkalla. Lapsia ei vahtinut kukaan, hirveä meteli ja sotku. Onneksi toiseen suuntaan sai alacarteen paikan.
Ehkä olet aika jäävi vastaamaan, varsinkin kun kokemuksestasi on 10 vuotta.
Missä se pöytä varataan? Infossa? Lähtöselvityksessä? Jos maksan ruuat samalala kun varaan risteilyn pitääkö siis vielä eriskeen se pöytäkin varata?
Vierailija kirjoitti:
Tarjoillaaanko viini pullossa pöytään vai miten? Entä kalja? Siljan laivoilla siis.
Jos meet ravintolaan ja tilaat viinipullon 40€ niin kyllä se sulle pöytään tuodaan ja ihan lasiinkin kaadetaan osa siitä. Niinkuin aiemmin sanottu buffetissa hanat.
Kannattaa vähän miettiä, onko mahdollisesti hiihtoloma-aika tai syysloma tai joku muu yleinen koulusta-vapaata -aika. Viikolla voi olla eläkeläisten ryhmäreissuja, viikonloppuisin sitten kaikenmoista sakkia. Ja esiintyjätkin varmasti vaikuttavat (mieti mitä eroa on Klamydian keikalla ja Anne Mattilan tai Robinin keikalla). Suora vaikutus siihen, minkälaista tyyppiä laivalle tulee.
Buffet -ruokailu varataan joko etukäteen samalla kun tekee matkavarausta. Tai vaikka samana päivänä, jos mietit että pääsisikö parin tunnin kuluttua syömään, niin menee samantien ravintolaan hovimestarin luo ja tekee pöytävarauksen. Ruokailuaika on yleensä kaksi tuntia (120 minuuttia) siitä hetkestä, kun ravintola avaa kattauksen (ei siis siitä hetkestä, kun itse suvaitsee ilmestyä paikalle noin puoli tuntia ravintolan avaamisen jälkeen). Hovimestarille voi esittää toiveen, että olisi rauhallinen paikka, monesti ne yrittävät sijoittaa lapsiperheitä samalle sektorille ja pariskuntia sitten vähän väljemmin. Toisaalta, jos ravintolassa on paikkoja 300 ja asiakasvarauksia 290, niin siinä ei voi montaakaan kertaa enää valita paikkaa.
Buffet -ruokailuun kuuluu kaikki se, mitä buffetissa tarjotaan. Jos tekee mieli lastenpöydästä muutamaa ranskalaista, niin sieltä saa niitä kyllä hakea. Olutta, siideriä, punaviiniä ja valkoviiniä, limsoja, mehuja ja vettä tulee hanasta, kun itse hakee. Snapsit, konjakit, Irish Coffeet, jälkiruokaviinit sun muut ostetaan tarjoilijalta. Jos haluaa parempaa viiniä, mitä hanasta tulee, niin sekin ostetaan tarjoilijalta.
Moniallergiaruuat kannattaa tilata etukäteen lähettämällä laivayhtiölle sähköpostia esim. varauksen yhteydessä.
"Hei, lapseni Maija 4v. on moniallergikko. Olemme tulossa syömään ravintolaan 24.2. klo 13.30. Maijalla on seuraavia allergioita: (tähän lista allergisoivista raaka-aineista). Maija tykkää syödä esimerkiksi (tähän lista ruuista, mistä Maija tykkää). "
KYSYTTÄVÄÄ?
Kiitos nro 32. Oikein tyhjentävä ja selkeä vastaus. Oletkohan kollegani? 😊
T. Laivatarjoilija
Ohis, mutta onko Baltic Queenin illallisbuffet hintansa arvoinen? Verrokkina kerrottakoon, että tykkään esim. Viikkarin buffeteista.
Mitä niihin minitortilloihin laitetaan?
Kaikilla on toki omat varatut paikat, mutta kyllä mä ärsyttää mennä etenkin kahden tai kolmen hengen porukalla, kun silloin siihen samaan pöytään on laitettu ventovieraita. Etenkin kolmisteen joutuu usein kuuden hengen pöytään kolmen ventovieraan kanssa. Siinä on sitten kiva väkinäisesti jutustella ruotsiksi samalla kun syö...
Silti valitsemme aina buffetin, siinä on jokaiselle jotain, etenkin alku- ja jälkiruokapöydissä riittää. Lapsille on kiva kun ruokaa ei tarvitse odottaa ja viininjuoja pääse halvalla:)
Menimme syksyllä Silja Serenadella Tukholmaan ja pois tultiin Symphonylla. Helsingistä lähtiessä menimme aikaisempaan kattaukseen. Oli paljon enemmän lapsiperheitä, ja hälyä, kuin Tukholmasta tultaessa illan toisessa kattauksessa.
Ruoka oli monipuolista, mutta maultaan pettymys. Onhan siellä paljon erilaisia alkupaloja: salaatteja, äyriäisiä, kalaa yms. Mutta pääruoka jäi lautaselle. Rehellisesti täytyy sanoa että teen itse parempaa paahtopaistia ja paistettua lohta, vaikka en mikään huippukokki ole. Jälkiruokapöytä oli ainut mitä voi kehua.
Ihan harmitti kun oltiin maksettu buffet molempiin suuntiin. Tulomatkalla olisi voinut käydä jossain muussa ravintolassa. Buffet maksaa kuitenkin sen 40 euroa. Ei tarttis pistää enää montaa kymppiä siihen, niin lähteny tyytyväisenä ravintolasta. Buffetista lähtiessä olo oli lähinnä pahoinvoiva, kun piti jälkkäreitä syödä, että maksettu 40 euroa ei harmita.
Ota myöhempi kattaus niin lapsiperheet puuttuu sieltä. Alkuryntäyksen jälkeen saa syödä ihan rauhassa. Itse aloitan usein pääruuasta, koska sitä syön vähiten. Sitten onkin väki jo käynyt alkupöydän ja siirryn siihen herkuttelemaan.
Miksi kukaan vaivautuu vastaamaan tälle uusavuttomalle trollille
Baltic Queenilla oli mielestäni hyvä buffetti, mutta Silja Serenade oli hieman pettymys. Sekava kattaus, enkä löytänyt melkein mitään, mitä olisi tehnyt edes mieli "santsata". Kyseessä oli tosin jouluspesiaali, joten jotain ruokia varmaan puuttui. Laivabuffeteissa parasta ovat kyllä yleensä lisukkeet, pääruoka ei ole kovin ihmeellistä, ellei tykkää perus potuista ja lihasta.
Samaan pöytään voi olla buukattuna myös tuntemattomia ihmisiä.
Ihan näiden itsestään numeroa tekevien snobien itsekorostusta dissata buffaa. Laivassa paras ruoka on buffetissa, eivätkä muut ravintolat ole kummoisia. Buffet ei tietenkään ole hifistelevää gourmeeta, mutta oikein valitsemalla sieltä löytää kelpo aterian hyvällä hinta-laatu -suhteella. Itse olen aina saanut seurueeni kanssa oman pöydän ja ehtinyt syödä niin paljon kuin olen halunnut. Ihmisten ilmoillehan sinne laivalle usein lähdetään, joten enpä ole osannut häiriintyä siitä, että muitakin ruokailijoita on ollut paikalla. Kattauksen aluksi on jonoa, mutta se hälvenee nopeasti.