Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on haluta olla kotiäiti? T. uraäitiydestä haaveileva

Vierailija
20.01.2016 |

Olen kolmen lapsen äiti ja tällä hetkellä äitiyslomalla. Palo töihin on kova ja haluaisin myös opiskella. Vauva on nyt 6,kk ja haen täyttä päätä töitä ensi syksyksi. Vauva menee hoitoon kun on 1 v 3 kk, tosin perhepäivähoitajalle.

Tästä tietysti olen keskustellut monen eri ihmisen kanssa ja päätöstäni tietysti ihmetellään. Törmään valtavan usein samassa tilanteessa oleviin naisiin, jotka kertovat, etteivät halua mennä töihin tai vastaavasti sanovat, että on pakko mennä töihin (siis vaikka eivät haluaisi).

Tunnen olevani vähemmistössä ja kummajainen. Minulle kotona oleminen ei vain ole luontevaa, koen myös kotona olevani riittämätön ja vajaavainen äiti ja uskon vilpittömästi lasteni hyötyvän varhaiskasvatuksesta myös kodin ulkopuolella.

Koen tietysti myös syyllistämistä siitä, että en asetu perinteiseen naismuottiin. Ihmettelen kyllä toisaalta sitä, miten paljon joutuu vielä 2010-luvulla perustelemaan sitä, että haluaa työelämään lapsista huolimatta. Itseasiassa haluan enemmänkin kuin pelkästään olla töissä, edetä urallani ja mennä kohti uusia tavoitteita.

Minun on vaikea hyväksyä sitä, että minun oletetaan luopuvan unelmistani lasteni takia. Mutta minut on myös yllättänuyt se arvostelu, jota valinnoistani seuraa.

Nämä kotiäitihypettäjät vetoavat tietysti näihin lapsen on paras olla kotona -argumentteihin ja erinnäisiin asiantuntijoihin. Fakta on kuitenkin se, että läsnäolon määrä lapsen elämässä nykyäidillä on vähintään samaa luokkaa kuin se oli 50 vuotta sitten. Luin juuri isoäitini muistelmat. Hän syntyi 100 vuotta sitten ja sai lapsensa 40-50 -luvuilla. Silloin hän oli tietysti kotona, mutta siellä oli työkin. Ei ollut lapsille enempää aikaa kuin nytkään. Nyt toisaalta tiedostetaan läsnäolon merkitys ym. Uskon että työssäkäyvä nykyäiti voi olla enemmänkin läsnäoleva, kun keskittyy kotona olemisen määrän lisäksi myös olemisen laatuun.

Mitä te ajattelette tästä uraäitiydestä? Onko teidän kokemustenne mukaan se yhä näin tabu ja tuomittavaa suomessa? Uskomatonta!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että mä en ole koskaan jaksanut teitä äitejä, jotka silmät kiiluen julistatte perhekahviloissa ja kaveripiirissä että ette ole kuten muut äidit, ette ole perinteisiä naisia, ette mahdu muottiin ja voi hyvänen aika että olettekin aivan erinomanlaisia.  Että toisin kuin muilla äideillä, niin teillä on sentään aivot päässä! Kunnianhimoa! Minä en ole kuten te, harmaa massa joilla ei ole mitään päämääriä elämässä! Te olette VAIN ÄITEJÄ, minä sentään yksilö, oma itseni!

Että kuule, kun muillakin on ihan se oma elämä elettävänä, niin ei niitä oikeasti kiinnosta sun ratkaisut ollenkaan niin paljon kuin luulet. Jos sinä provosoit, ihmiset provosoituu, mut oikeasti toi sun käytös on lapsellista huomionhakua. Jos haluat keskustella siitä, että onko tää sun valinta kaikille mieliksi, ja siten se ei ole jollekulle mieliksi, niin ihan itse viritit itselles tän ansan ja ihan itse pahoitit oman mielesi.

Ole kotona kuukausi tai kymmenen vuotta, mutta hoida sun lapset hyvin koska heidät tänne maailmaan toit, tietoisesti. Älä tee lapsia ja sitten kiukuttele kun on niin paskaa hoitaa sitä lasta ja olla sen kanssa. Se on väärin sitä lasta kohtaan.

Vierailija
2/4 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole tuollaiseen törmännyt edes 80-luvulla kun lapseni tein, enemmänkin ihmeteltäisiiin jos koulutettu ihminen, jolla on työpaikka jäisi kotiin hoitamaan lapsia.

Ja oikeasti en tunne kuin kaksi oikeaa uraäitiä, muut vaan käyvät töissä eivätkä suuremmin luo uraa, osa viihtyy työssään ja saa ylennyksiä tai vaihtaa työpaikkaa, jos saa parempaa palkkaa tai muuten mielyttävämmän työn, kunhan työmatka ei ihan mahdottomaksi muutu, kuitenkin perheen hyvinvointi on tärkeintä.

Nämä kaksi uraäitiä ,jotka tunnen, toinen on ihan oikeasti tehnyt paljon sen eteen että on miesvaltaisella alalla noussut rivistä johtotehtäviin, ollut välillä lasten ollessa melko pieniä ulkomaankomennuksella ja välillä Suomessa kauempana kotoa töissä, onneksi lasten isä on ollut kotona töissä ja molemmat isovanhemmat lähellä, mahdollistaen äidin uran teon. Toisen tilanne on vielä auki sillä sai juuri ennen toista äitiyslomaansa sai ylennyksen, yhden lapsen hoito kahden uraatekevän perheessä oli jo paljon isovanhempien varassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Kiitos päivän nauruista ap. Vähän liian läpinäkyvää kuitenkin.

Vierailija
4/4 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ärsyttää nää uraäitiyttään julistajat: en ole ikään perus puistoäiti. Tämä yleensä tarkoittaa käytännössä että sen oman lapsen kanssa ei koskaan harrasteta mitään ulkona, vaan nyhjätään sisällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä