Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ompeluvinkkejä kestositeisiin? :)

Vierailija
20.01.2016 |

Esikoistyttö alkaa olla siinä iässä, että muutaman vuoden sisään alkaa olla tarvetta siteille. Kellään kokemusta itse ommelluista kestositeistä? Valmiita ostamalla kun saa tosi ison loven lompakkoon.. Linkkejä hyviin ompelusivustoihin? :)

En aio ostaa kaupan siteitä tai tamponeita kuin ihan vain hätävaratilanteita varten ympäristö- ja kemikaaliasioiden takia. (esim. perus kaupan siteiden sisältämät valkaisuaineet ja puuvillan tuotannossa käytetyt rikka/hyönteismyrkyt ja keinotekoiset lannoitteet arveluttavat pitkäaikaisvaikutuksillaan... Syöpäriskin ja ympäristön myrkyttymisen takia enimmäkseen + tietysti kestotuotteet vähentävät kaatopaikkajätettä. )
Luomu kertakäyttösiteet tulisi myös verrattain kalliiksi pitkällä aikavälillä.

Itse käytän kuukuppia, niin ei ole vielä omakohtaista kokemusta noista kestositeistä.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen opettelemaan itse käyttämään ensin, niin osaat sitten neuvoa ja ommella tytölle omia. Esim. pikkareiden malli vaikuttaa aika paljon.

Vierailija
2/15 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin käytän nukyään kuppia, mutta jos alkaisin uudelleen käyttää kestositeitä, ostaisin tai tekisin "kuukautispikkuhousuja" joihin kiinnittäisin nepparin tai karhuntarran vastakappaleet. Ne toiset kappaleet sitten siteiden selkäpuolelle. Näin ei tarvitsisi nepparillisia siivekkeitä sitä varten, että side pysyisi paikallaan. Minusta ne olivat inhottavan paksut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea taisteluun. Taitaa sun kestositeistä tulla tiskirättejä.

Vierailija
4/15 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt taitaa persettä kutittaa aika pahasti. Onko sulla kertakäyttöside housuissa?

Vierailija
5/15 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna nyt hyvä ihminen tyttärellesi normaali nuoruus! Hänellä on oikeus käyttää kaupasta ostettuja siteitä ja tampooneita. Sinä saat siitä hyvästä lapsenlisää, että voit kuukautisten tuomat välttämättömät kustannukset maksaa ja tyttäresi saa ihmisarvoisen nuoruuden. Ymmärrän kyllä näkökulmasi, mutta tyttärelläsi on myös oikeus kokeilla erilaisia vaihtoehtoja ja tehdä itse valintansa. Jos päätyy kestositeisiin, ni hyvä sitten näin... mutta jos ei haluakaan?? Tulee mieleen muutaman ystäväni vanhemmat, jotka eivät antaneet käyttää tampooneita... järkyttävää, anteeksi nyt vaan!

Vierailija
6/15 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä tyttö on, mitä hän haluaisi käyttää? Käyttävätkö hänen kaverinsa kestositeitä, käytetäänkö teilläpäin niitä paljonkin? Tyttö tuskin haluaa erottua muista tuossa iässä kaveripiiriissään kuukautissiteen takia, kun äiti haluaa säästää rahaa. Täällä on olut ketjuja, joissa on kerrottu traumaattisista kuukautusajoista, kun äiti teki siteistä tai tamponeista ongelmallista. Toivon vain, että ajattelisit nyt tytön parasta, ennemminkin kuin rahaa tai omia periaatteitasi.

Vierailija
7/15 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä tyttö on, mitä hän haluaisi käyttää? Käyttävätkö hänen kaverinsa kestositeitä, käytetäänkö teilläpäin niitä paljonkin? Tyttö tuskin haluaa erottua muista tuossa iässä kaveripiiriissään kuukautissiteen takia, kun äiti haluaa säästää rahaa. Täällä on olut ketjuja, joissa on kerrottu traumaattisista kuukautusajoista, kun äiti teki siteistä tai tamponeista ongelmallista. Toivon vain, että ajattelisit nyt tytön parasta, ennemminkin kuin rahaa tai omia periaatteitasi.

''

No lapsen parastahan minä ajattelenkin. Ei kukaan voi tietää miten nuo kertissiteiden sisältämät kemikaalit vaikuttavat pitkän ajan päästä ihmisiin. En halua lisätä tytön syöpäriskiä muutenkaan turhillla kemikaaleilla, niin ei se ole meidän perheessä mikään erikoinen juttu. Ja miten usein ne teinit sitten oikein kimpassa niitä siteitä vaihtelee ja vertailee? En minä ainakaan koskaan tehnyt niin. Vessassahan se hoituu omassa rauhassa, ja jos ollaan kylässä tms, niin joku säilytyspussukka likaiselle siteelle, ja siinä se sitten muiden pyykkien mukana kotiin pestäväksi.

Ei ongelmaa, jos ei siitä tee ongelmaa.

Tyttö on sitä mieltä,että kyllä kestositeet käy oikein hyvin. Hän saa itse valita kankaiden kuositkin, niin tulee mieluisen näköiset. :)

AP

Vierailija
8/15 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kutita, mutta mulla on 3tytärtä.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt taitaa persettä kutittaa aika pahasti. Onko sulla kertakäyttöside housuissa?

Vierailija
9/15 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotakuta alkaa kiinnostaa, että millä sitä alapäätään tietämättään hautoo kuukausittain, niin kannattaa lukea vaikka tämä artikkeli.

https://community.sumofus.org/petitions/what-is-monsanto-s-carcinogenic…

AP

Vierailija
10/15 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
11/15 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.kestovaippayhdistys.fi/kestovaippainfo/tsi/siteet/

Täältä löytyy helpot ohjeet :)

Jee! Kiitos! :)

AP

Vierailija
12/15 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitten koulussa. Kyllähän koulupäivän aikana joutuu siteen vaihtamaan. Anteeksi nyt vaan, mutta aika inha ajatus säilyttää jossain pussukassa niitä likaisia siteitä koulukirjojen joukossa. Ja mitä jos kaverit huomaa tämän pussukan kun jotain kaivat repusta/laukusta. Siinä sitten on varma tapa tulla koulukiusatuksi.

Vierailija
13/15 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjän pitää saada itse valita käyttämänsä hygieniatuotteet. Ja mun mielestä teinin ehkä ei kannata käyttää kestositeitä, sillä niiden vaihtaminen ja käytettyjen kotiin pestäväksi saaminen voi olla koululaiselle hankalaa. Suosittelisin tavallisia tai luonnonsienitamponeita tai sitä kuukuppia teinillekin.

Itse kyllä käytän kestositeitä ja ompelen niitä itse. Mun malli on suunnilleen sama kuin  kaupan siivekkeellisissä kertissiteissäkin, paitsi vähän lyhyempi ja pyöreäpäisempi. Siivekkeiden pituus mitoitetaan niin, että ne ylettyvät napakasti pikkuhousun haarakappaleen ympäri ja yhteen, koska minä ompelen aina ne nepparit tai napit näihin siivekkeisiin (en halua mitään erityisiä kuukautispikkareita, enkä ylipäänsä tykkää siitä, miten tarrakiinnitykset käyttäytyy pesussa). Kaksi nepparia rinnan pysyy paikallaan varmemmin kuin yksi. Ymmärrettävästi pikkarien pitää olla suhteellisen napakasti istuvat, jotta side pysyy paikallaan. Käytän puuvillakangasta palli-ja imuosana ja ohutta vedenpitävää ulkoilukangasta alimmaisena kosteussulkuna.

Vierailija
14/15 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on jo niin järjetön provo, että ansaitsisi päästä Iltalehteen :DD 

Vierailija
15/15 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tyttö voisi käyttää kuukuppia?