Tykkäisin tehdä töitä nuorten kanssa, ehdota ajatuksia!
Opiskelen kuvaamataidon ja musiikin opettajaksi (kuvataidekasvatus pääaine ja musiikista sivuaine) mutta en haluaisi töihin tuntiopettajaksi. Opetusharjoittelun ja tekemieni sijaisuuksien aikana olen tykännyt eniten tehdä töitä nuorten kanssa, mun on suhteellisen helppo yleensä löytää jonkinlainen yhteys teinien kanssa, etenkin teinipoikien. Oma lapseni on kohta teini-iässä, ja hänen kavereidensa kanssa tykkään myös jutella ja meillä on usein tosi hyviä keskusteluja. :)
Mikä voisi olla sellainen työ, jossa pääsisin toteuttamaan itseäni jotenkin? Mua kiinnostaa nuorten masentumisen (ja syrjäytymisen) ehkäisy, tykkään kuunnella nuorten tarinoita ja antaa heille mahdollisuuden jutella ja samalla tehdä jotain taideprojekteja. Olisiko missään nuorisotyön parissa mahdollista järjestää jotain koulun ulkopuolista toimintaa, jotain taidepajoja tai muita, jossa nuoret saisi kokeilla graffitien tekemistä tai maalamista isoille pinnoille, kuunneltaisiin musiikkia ja voisin olla siellä ohjaajana ja aikuisena juttuseurana tms.? Iltapäiväkerhotyyppistä toimintaa, mutta vähän isommille lapsille vain. :)
Musta tuntuu, että aika moni teini-ikäinen ei tule koulussa kuulluksi, opetuksenohjaus on yleensä aika tasotonta ja muutenkin nuoret on melko "heitteillä" ja henkisesti yksin koulussa. Toivoisin, että taito- ja taideaineet nähtäisiin mahdollisuutena itseilmaisuun ja itsetuntemuksen kehittymiseen, tuon ikäisillä on kuitenkin valtavat paineet sekä kotoa, koulusta että tavallaan myös yhteiskunnan puolelta kun pitäisi tietää mitä haluaa opiskella ja tehdä työkseen yms., niin vastapainoksi olisi mun mielestä hyvä olla joku keino ilmaista itseään luovasti.
Herääkö tästä mitään ajatuksia, osaisiko kukaan auttaa mitä mun kannattaisi tehdä? :) Saa toki sanoa, jos ajatus tuntuu ihan paskalta, mutta silloin pyytäisin rakentavaa kritiikkiä ja ehdotuksia.