Lapsi ei saa leikkiä kaverinsa kanssa, kiitos kaverin vanhempien
Kiukuttaa ja itkettää. Lapseni kertoi minulle tänään, että hän ei saa leikkiä vapaa-ajalla enää erään luokkakaverinsa kanssa, kun tämän vanhemmat ovat kieltäneet. Totaalikielto, mun lapsi ei kuulemma saa mennä heille ja heidän ei saa tulla meille. Mun lapseni on ihana, kohtelias ja iloinen tyttö. Lisäksi vielä todella hyväsydäminen, aina kiltti ja reilu kaikille. Joten tätä leikkikieltoa ei ole asetettu varmastikaan käytösongelmista johtuen.
Olen melkeinpä varma, että syynä on se, että minä olen romani ja lapsi siis puoliksi myös. Tuon perheen vanhempien suhtautuminen etnisiin vähemmistöihin, eritoten romaneihin, ei ole ainakaan kaverini mukaan ollut kovinkaan kiitettävää. Luonnollisesti kysyn vanhemmilta vielä syytä tähän kieltoon, ja jos syy todella on tuo, niin en tiedä mitä sanon.
Mutta lapsen puolesta harmittaa niin paljon, että joutuu kohtaamaan tuollaisia ennakkoluuloja. Lapsi tykkää tuosta kaverista tosi paljon, ja en haluaisi että menettää kivan kaverin joidenkin idioottivanhempien takia. Mutta onko tässä enää mitään tehtävissä sitten tuolle asialle... Harmittaa niin paljon.
Kommentit (29)
Mun on vaikea uskoa, että olet romani, koska osaat kirjoittaa. Tää kertonee tarpeeks siitä, millaiset on useiden ennakkoluulot romaneista...
Romanit ovat itse vähemmistönä aiheuttaneet sen, että heitä kohtaan on kantaväestöllä suuriakin ennakkoluuloja. Valitettavasti he ihan itse ovat aiheuttaneet sen, että nämä ennakkoluulot kohdistuvat myös ns. kunnolliseen vähemmistön osaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksi meidän pojan parhaista kavereista on puoliromani. Isä on siis romani, mutta vanhemmat eivät elä romanien tavoin, eivät pukeudu romanivaatteisiin, käyvät töissä, eivätkä varastele. Oletko omalla käytökselläsi antanut aihetta kaveruuden eväämiselle?
Elämme normaalisti, käymme töissä ja arkisin töissä en käytä romanivaatteita. En sitä isoa hametta ole koskaan käyttänytkään, mutta pitkää mustaa hametta olen ja käytän edelleen juhlissa ja joskus muutenkin. Ihan tavallista valtaväestöstä poikkeamatonta elämää elämme kaikin puolin.
AP
Vierailija kirjoitti:
Mistäköhän ne ennakkoluulot johtuu? Mannet itsekin sanovat ettei koskaan esim itse ostaisi toiselta mannelta yhtään mitään. Olette niin epäluotettavaa roskasakkia että ihmekös tuo. Ja todennäköisesti sinäkin olet aivan samanlainen, jonka takia ovat kiellonkin tehneet.
Hyvä, kun joku järjen ääni ilmestyi viimein keskusteluun. Niin moni tyhjäpää uskoi jo tämän järjettömän tarinan romaninaisen ja hänen perheensä epäilyttävän normaalista elämästä, joten oli luojan lykky, että tulit herättämään kaikki nämä hyväuskoiset lampaat. Sillä totuushan on se, että sekä minä ja lapseni varastamme kaiken mitä käsiimme saamme, huijaamme, huudamme ja aiheutamme kaaosta. Kyläpaikoissa riehumme ja sotkemme. Morat mukana, luonnollisesti. Onneksi ne kaverin vanhemmat ymmärsi asettaa sen kiellon.
AP
Mitäpä jos selvität ap nyt ihan ensiksi kaverin vanhemmilta, että mistä kielto todellisuudessa johtuu? Tämä avauksesi ei perustu kuin omaan spekulaatioosi tilanteesta. Minun on hirveän vaikea uskoa, että etninen tausta olisi jotenkin yhtäkkiä tullut vanhemmille kynnyskysymykseksi. Sain kuitenkn sen käsityksen, että lapsenne ovat samalla luokalla ja leikkineet yhdessä jo pidempään. Siten kaverin vanhemmilla on ollut lapsesi romanitausta jo aiemmin tiedossa?
Tai toisaalta jos romanijuuret ovat selvinneet vasta nyt äskettäin, niin vaikeaa uskoa, että sen perusteella pelkästään kieltäisivät noin rajusti yhteisleikit. Luulisi heidän jo tuntevan tyttäresi kyllin hyvin, jotta hölmö stereotyyppinen ajattelu ei enää tässä vaiheessa vaikuttaisi kasvatusratkaisuihin. Voin toki olla naiivi, mutta mitäpä jos taustalla on jotain ihan muuta, esim. tyttäresi huono käytös?
Vierailija kirjoitti:
Mun on vaikea uskoa, että olet romani, koska osaat kirjoittaa. Tää kertonee tarpeeks siitä, millaiset on useiden ennakkoluulot romaneista...
Niinpä. Ikäviä ennakkoluuloja, jotka valitettavasti vaikuttaa monen elämään negatiivisesti.
AP
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos selvität ap nyt ihan ensiksi kaverin vanhemmilta, että mistä kielto todellisuudessa johtuu? Tämä avauksesi ei perustu kuin omaan spekulaatioosi tilanteesta. Minun on hirveän vaikea uskoa, että etninen tausta olisi jotenkin yhtäkkiä tullut vanhemmille kynnyskysymykseksi. Sain kuitenkn sen käsityksen, että lapsenne ovat samalla luokalla ja leikkineet yhdessä jo pidempään. Siten kaverin vanhemmilla on ollut lapsesi romanitausta jo aiemmin tiedossa?
Tai toisaalta jos romanijuuret ovat selvinneet vasta nyt äskettäin, niin vaikeaa uskoa, että sen perusteella pelkästään kieltäisivät noin rajusti yhteisleikit. Luulisi heidän jo tuntevan tyttäresi kyllin hyvin, jotta hölmö stereotyyppinen ajattelu ei enää tässä vaiheessa vaikuttaisi kasvatusratkaisuihin. Voin toki olla naiivi, mutta mitäpä jos taustalla on jotain ihan muuta, esim. tyttäresi huono käytös?
Niin selvitänkin, kuten aloituksessa sanoin. Spekulaatioon perustuukin, mutta tuntui tarpeelliselta kirjoittaa tästä. Tytöt ovat samalla luokalla. Ovat tokaluokkalaisia, ja leikkineet yhdessä koulussa ja iltapäiväkerhossa ilmeisesti jo ekaluokasta asti (ainakin oman lapseni mukaan) mutta eivät ole kyläilleet toisillaan kuin muutamasti, ensi kertaa n. pari viikkoa sitten. Olen ajatellut, että romanitausta tiedossa, mutta en taas tiedä sitten. Lapseni eikä omasta nimestä voi taustaa päätellä.
AP
Lapsen käytösongelmat ja vanhempien alamaailman juttujen ihannointi vaikutti meillä.
Vaikutti meidänkin lapseen ja heti on rauhoittunut tilanne, kun rajasimme pois tuosta piiristä.
Järkyttävää rasistista tekstiä niin monelta. Eikö teitä hävetä?