Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei saa leikkiä kaverinsa kanssa, kiitos kaverin vanhempien

Vierailija
19.01.2016 |

Kiukuttaa ja itkettää. Lapseni kertoi minulle tänään, että hän ei saa leikkiä vapaa-ajalla enää erään luokkakaverinsa kanssa, kun tämän vanhemmat ovat kieltäneet. Totaalikielto, mun lapsi ei kuulemma saa mennä heille ja heidän ei saa tulla meille. Mun lapseni on ihana, kohtelias ja iloinen tyttö. Lisäksi vielä todella hyväsydäminen, aina kiltti ja reilu kaikille. Joten tätä leikkikieltoa ei ole asetettu varmastikaan käytösongelmista johtuen.
Olen melkeinpä varma, että syynä on se, että minä olen romani ja lapsi siis puoliksi myös. Tuon perheen vanhempien suhtautuminen etnisiin vähemmistöihin, eritoten romaneihin, ei ole ainakaan kaverini mukaan ollut kovinkaan kiitettävää. Luonnollisesti kysyn vanhemmilta vielä syytä tähän kieltoon, ja jos syy todella on tuo, niin en tiedä mitä sanon.
Mutta lapsen puolesta harmittaa niin paljon, että joutuu kohtaamaan tuollaisia ennakkoluuloja. Lapsi tykkää tuosta kaverista tosi paljon, ja en haluaisi että menettää kivan kaverin joidenkin idioottivanhempien takia. Mutta onko tässä enää mitään tehtävissä sitten tuolle asialle... Harmittaa niin paljon.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottava tilanne =(

Vierailija
2/29 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

juttele vanhemmille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla on oikeus kieltää lastaan menemästä tietylle kaverille ja tuomasta tiettyä kaveria kotiinsa.

Uskon, että reilu, hyväsydäminen ja ihana lapsesi saa nopeasti uuden parhaan kaverin.

Vierailija
4/29 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mainita episodista myös lasten opettajalle. Voi omalta osaltaan auttaa setvimään tilannetta.

Vierailija
5/29 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti siitä ystävästä kasvaa teini, joka kapinoi vanhempiensa arvoja vastaan. Ikävä tilanne. Miten oma lapsesi kokee sen? 

Vierailija
6/29 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mainita episodista myös lasten opettajalle. Voi omalta osaltaan auttaa setvimään tilannetta.

Ai että se ope sekaantuisi luokallaan olevan oppilaan vanhempien päätöksentekoon. Ihan en usko, että kannattaa opettajaa ottaa mukaan siihen, mitä vapaa-aikana tapahtuu. Edes rehtori ei voi määrätä, että Carmelan on päästävä Maijan kotiin, koska muuten Maijan vanhemmat ovat rasisteja.

Vierailija
7/29 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei varmaan tarvitse jutella, eiköhän ne ole jotain av-vanhempia, joilla on mennyt kaikenlaiset wt-jutut yms. vähän yli. Kyllä se mamma varmaan löytää tiensä tähän keskusteluun ihan kohta, kun on tulossa tekemää aloitusta "kielsin lastani leikkimästä sen ja sen kanssa koska me ollaan sitä ja tätä ja ne sellasia ja tällasia"

Vierailija
8/29 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

juttele vanhemmille

Ja siitä seuraa mitä?

Vierailija
9/29 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos juttelisit sen kaverisi kanssa, joka tuntee tuon perheen. Ehkä hänellä olisi tietoa siitä, miksi kielto on annettu. Tietäähän hän niistä rasistisista asenteistakin.

Vierailija
10/29 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla on romaneita kohtaan kielteinen asenne, joka valitettavasti harvemmin perustuu pelkkiin ennakkoluuloihin. Toki ihmisten huonot kokemukset tekevät hallaa myös niille romaneille, jotka eivät kuulu tähän, noh, stereotypiseen kategoriaan. Todella harmi lastenkin kannalta. :( Toivon kuitenkin, että näille vanhemmille juttelemalla voit helpottaa tilannetta, jos he nyt eivät ole ihan umpimielisiä. Itselläni on huonoja kokemuksia joidenkin romanien ja maahanmuuttajien lapsista, mutta annan silti lapsen leikkiä kaikkien mukavien lasten kanssa, oli heidän tausta millainen tahansa.

Vierailija
11/29 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku äiti tulisi kysymään minulta, miksi hänen lapsensa ei pääse meille, niin esittäisin vastakysymyksen, että miksi pitäisi päästä. Jokainen vastaa omasta kodistaan, ulkopuolisille ei tarvitse selitellä perheen asioita.

Vierailija
12/29 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajalle???!! Oletko ihan seko? Opettajan työ ei ulotu perheiden linjauksiin eikä oppilaiden vapaa-aikaan. Eiköhän sitä opea se varsinainen työ työllistä ihan riittämiin! Ziisus...!!

Vierailija
13/29 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luokanopettajana voin sanoa, että kyllä haluaisin kuulla jos tällainen tilanne olisi mun luokassani... Vaikken ehkä voisikaan sille mitään tehdä, niin olisi hyödyllistä tietää.

Vierailija
14/29 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse luokanopettajana voin sanoa, että kyllä haluaisin kuulla jos tällainen tilanne olisi mun luokassani... Vaikken ehkä voisikaan sille mitään tehdä, niin olisi hyödyllistä tietää.

Miksi olisi hyödyllistä tietää asiasta? Yrittäisit painostaa sitä kaveria ottamaan salaa ap:n lapsen heille kylään vai moittisit ääneen kaverin vanhempia rasisteiksi vai selvittäisit, onko muissa perheissä vastaavia sääntöjä? Kävikö edes mielessä, että se kaveri on saattanut rikkoa oman kotinsa sääntöjä ja rangaistuksena siitä on ilmoitettu, että nyt on sitten kyläilykielto. Oma lapsi jätti aikanaan läksyt tekemättä ja keittiön täyteen sotkuja, kun kaverinsa oli kylässä ja lopulta sille oli pakko panna stoppi. Kaveri oli kurdi, joten nähtävästi olisit vetänyt sen johtopäätöksen, että meidän perheemme on rasistinen.

Vierailija
15/29 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi meidän pojan parhaista kavereista on puoliromani. Isä on siis romani, mutta vanhemmat eivät elä romanien tavoin, eivät pukeudu romanivaatteisiin, käyvät töissä, eivätkä varastele. Oletko omalla käytökselläsi antanut aihetta kaveruuden eväämiselle?

Vierailija
16/29 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla on oikeus kieltää lastaan menemästä tietylle kaverille ja tuomasta tiettyä kaveria kotiinsa.

Uskon, että reilu, hyväsydäminen ja ihana lapsesi saa nopeasti uuden parhaan kaverin.

Niin on, mutta silti ikävää lasten kannalta. Kyllä tytöllä on muitakin kavereita, mutta ainahan ystävän menettäminen harmittaa. Etenkin tällaisesta syystä.

Lapsi itse otti tilanteen minusta ihan hyvin. On ollut vähän hämmentynyt koko päivän ja kysellyt kovasti että miksi hän ei saa enää olla kaverinsa kanssa. Eihän minulla tietysti ollut siihen vastausta, joten kerroin kysyväni syyn kaverin vanhemmilta. Kyllä tytöstä huomaa, että asia painaa mieltä, ja nukkumaan mennessä vähän itkeskelikin... :(

AP

Vierailija
17/29 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on hyödyllistä tietää?

Entä jos tuo kaveri on tehnyt jotain kiellettyä ja perheessään on päätetty, että kaikki kaverikyläilyt on nyt vähäksi aikaa loppu?

Vierailija
18/29 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on, mutta silti ikävää lasten kannalta. Kyllä tytöllä on muitakin kavereita, mutta ainahan ystävän menettäminen harmittaa. Etenkin tällaisesta syystä.

Lapsi itse otti tilanteen minusta ihan hyvin. On ollut vähän hämmentynyt koko päivän ja kysellyt kovasti että miksi hän ei saa enää olla kaverinsa kanssa. Eihän minulla tietysti ollut siihen vastausta, joten kerroin kysyväni syyn kaverin vanhemmilta. Kyllä tytöstä huomaa, että asia painaa mieltä, ja nukkumaan mennessä vähän itkeskelikin... :(

AP

Siis millaisesta syystä? Ethän sinä tiedä syytä!

Vierailija
19/29 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisi hyödyllistä tietää asiasta? Yrittäisit painostaa sitä kaveria ottamaan salaa ap:n lapsen heille kylään vai moittisit ääneen kaverin vanhempia rasisteiksi vai selvittäisit, onko muissa perheissä vastaavia sääntöjä? Kävikö edes mielessä, että se kaveri on saattanut rikkoa oman kotinsa sääntöjä ja rangaistuksena siitä on ilmoitettu, että nyt on sitten kyläilykielto. Oma lapsi jätti aikanaan läksyt tekemättä ja keittiön täyteen sotkuja, kun kaverinsa oli kylässä ja lopulta sille oli pakko panna stoppi. Kaveri oli kurdi, joten nähtävästi olisit vetänyt sen johtopäätöksen, että meidän perheemme on rasistinen.

Kai tällaisessa tilanteessa olisi selitetty syy kyläilykieltoon eikä vain laitettu lasta sanomaan että "Hei Pekka, sä et saa tulla enää meille enkä mä teille"? Jos on vain noin toimittu, niin kyllähän se oudolta tuntuu. 

Vierailija
20/29 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Siis millaisesta syystä? Ethän sinä tiedä syytä!

Sellaisesta syystä, että lasta on kielletty olemasta kaverinsa kanssa? 

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi