***MAALISKUISET KESKELLÄ VIIKKOA***
Pinoa pukkaa!
Itse lähden päiväksi tuonne miehen siskolle kylään, palaan illalla kotiin ja pinkan lukemaan. Tehkääpäs pitkä pinkka niin on luettavaa! :) Miehen siskolla on ihana 4kk poika, lähetääs vauvakuumetta taas nostattamaan.
Meillä oli viime ihan kaaottinen. Likka huus kun palosireeni melkis tunnin. Sit tajusin viimein antaa panadolia ja eikös se 8. hammas tullu. Nyt on sekin pihalla. Ruoka ei maita meillä...ainakaan lämmin. Mutta iltaan sit, moikka!
Kommentit (9)
Meillä on maalisneidillä kiukutus-eroahdistus-syömättömyys-kausi meneillään.. Äiti ei saa hävitä näkyvistä mihinkään, edes vessaan, ilman että neiti seisoo ovea vasten ja huutaa.. Itse hän kyllä voi mennä leikkimään pois näköpiiristä, mutta tulee pian tarkistamaan onko äiti vielä paikallaan! Kylässä ollessa vain äidin syli kelpaa, ei kukaan muu.. Edes kummitätinsä syliin ei tyttö viimeksi rauhoittunu, huusi kunnes pääsi äidille... Jokaikinen ruokailukerta on taistelua, muutuma lusikallinen aluksi menee ihan ok, sit alkaa pyöriminen, käsien huitominen, ruuan sylkeminen, kitinä, toisinaan huuto.. Joten olen tehnyt niin, että kun ensimmäiset rauhattomuuden merkit ilmaantuu, syöminen loppuu siihen. Maito päälle ja seurava ruoka sitten kun sen aika on. Tyytyväiseltä tyttö vaikuttaa, ettei siis nälissään ole. Joten mennään sitten näin, niin säästellään edes pikkuisen äidin hermon rippeitä.
Päikkärit on menty jonkinaikaa jo kaksilla unilla, näin aamupäivästä pienemmät max tunnin unet, ja iltapäivästä toiset vähän pidemmät (1½-3h). Eilen tosin tyttö nukkui vasta puolenpäivän jälkeen ja pari tuntia, eikä sitten enempää. Olisko siirtymässä yksiin uniin?
Kävelee puita pitkin jo aika sujuvasti, harjoittelee seisomista ilman tukea. Sujuvasti jo kävelee myöskin jotakin, esim. taaperokärryä työntäen, tai siskon nukenrattaita.. Jälkimmäiset vaan tahtoo kipata helposti, joten koetan pitää pieneltä piilossa.
Puhetta ei tule, selviä sanoja ainakaan. Äittä, mämmää, Babbaa, jne. kyllä höpöttelee kovasti.
Tässä jännätään tuliko meille mahatauti, esikoinen saattoi tuoda isänsä luota sen tullessaan. Ainakin mulla mahaa vääntää ja hieman yököttää, mutta katsotaan nyt.. Ei kyllä tarvis tulla!! Ja nyt kutsuu maaliksen haiseva peppu, hyh!
Tänään ohjelmassa koiran lekurille vienti, kauhia silmätulehdus on iskenyt hälle(kuulemma voi tarttua nämä myös vauvaan?) ja tassutkin tuntuvat olevan tulehtuneet(punaiset varpaanvälit) enkä tiedä olisiko korvissakin vikaa=( ihan käsittämätöntä on se. Koissu kyllä on aina ollut sellainen pieni maanantai kappele ja 4 1/2 ikävuoteen mahtuu monta paljon tulehduksia hot spotista korviin ja märkiväänpaiseeseen ja viellä lihas/nivel kipuihin......
Emma nukkuu päikkäreitä ja vartin yli 12 olisi jo aika el. sitä ennen haetaan viellä kummitäti mukaan että on emman kanssa sen aikaa kun minä vien koiran näytille. Meillä kun tyty ei viihdy autossa heti päikkärien jälkeen niin saa nähdä tuleeko huuto reissu=)
Mä olen niin ihmeissäni ja kummissani kuinka paljon tuollainen pikkuinen jo ymmärtää=) Eilen joi nokkamukista maitoa olohuoneessa ja kun kysyn saiko tarpeeksi ja viedäänkö nokkis jääkaappiin lähti tyty siltä seisomalta köpöttelemään pois olkkarista, ihmettelin että mihin nyt lähti ja menin perään niin keittiöönhän se meni ja kolisutteli nikkista jääkaapin oveen, avasin oven ja emma yritti kurottaa nokkista jääkaapin hyllylle=) sama toistui kun tuli kakka ja sanoin että mennään vaipanvaihtoon ja pyllypyykille niin vaavi taapersi samantien omaan huoneeseensa odottamaan=)
Emma ei vielläkään ole sanonut kuin ehkä kerran pari äiti mutta omaa nimeään mielestäni toistelee ainakin kun tahtoo jotain=) emma emma emma kuuluu vain=)
No, nyt täytyy varmaan lähteä valmistelemaan emmalle lounas, ulkovaatteet, koiran paperit ja auton avaimet ois hyvä löytää niin pääsee paremmin perille=)
Meillä meni viime yö hyvin puoli viiteen asti, mutta sitten neiti päätti haluta maitoa. Kauhiaa kiehnäämistä ja ähinää piti omassa sängyssään, 1½h meuhksi, annoin vettä ja siitä ½h päästä annoin jälleen vettä ja 1dl maitoa, sitten pikku hiljaa rauhoittui. Mä olen yrittänyt lopetella tuota aamuyön maitoa, tuolla vesi-maito yhdistelmällä, muttei se vielä ole tuottanut tulosta.
Mä olen nyt itse tosi väsynyt, monta yötä olen jostain syystä itse nukkunut erittäin huonosti, niin nyt se alkaa tuntumaan.
Pikkuinen ulkoilu lenkki tehtiin äsken, kohta syömään ja päpikkäreille, taidanpa itsekin mennä vähän pötköttelemään.
Mulla on pasta tuolla kiehumassa, joten mentävä on ennenkuin...
Hanneliini & Hanna tasan 11kk
Aamusta lähdettiin mummolaan lounaalle.Saatiin pitaleipiä.Ne on sitten hyviä.Siellä sitten vietettiin muutenkin hetki aikaa ja käytettiin koiria.
UNET:En tajua minne on meidän päikkärit kadonneet?!! Eilen Mimmi nukkui n.tunnin unet ja jaksoi niillä iltaan saakka.Yön nukkuikin hyvin 11h ääntä päästämättä. Tänään unet on olleet ruhtinaalliset 20min autossa.Yleensä pystyy siirtämään vaunuihin,mutta nyt herättiin ja oltiin niin virkeenä. Tuskinpa tänää nukkuu enempää.Varmaan nukahtais jos unille laittais,mutta nukkukoon mielummin sitten kunnon yöunet..Siltii oudoksuttaa moinen muutos.
KIIPEÄMINEN: meillä opittiin kiipeämään sohvalle nyt sitten kokonaan itse.Osaa kääntyä ja tulla alas,mutta vieressä saa vahtia koko ajan.Välillä meinaan unohtaa tyystin olevansa korkeella.
HERKKUA: mies toi eilen minulle suklaata ja hyvällä omalla tunnolla pistelin poskeen.NAM,että olikin hyvää!! =)
Tämän päivän ohjelmat on vielä tekemättä.Eilen jäi kävelyt melko minimiin kun en voinut lähtä vaunuttelemaan,koska likka ois nukahtanut.Sama homma tänäänkin..Jumpata täytyy jossain välissä..
Ei meille nyt mitään muuta kuulu.Kaikki kotihommat tekemättä,kun tuo pikku apulainen on heti auttamassa.;)
SELLANEN GALLUPPI TULI MIELEEN..
ONKO TEILLÄ SIISTIMPÄÄ KUN MIES ON KOTONA VAI EI OLE KOTONA?
Meillä on silloin siistimpää kun mies on töissä.Koska koko ajan järjestelen pitkin päivää ja siivoan keittiön,tahdon että on siistiä kun hän tulee kotiin.Mies kun on kotona jätän yleensä kaiken tekemisen aika vähälle,odottaen että mies tajuisi myös tehdä jotain pyytämättä.
(vanha aihe) nyt olen vaan huomannut että esim.vkonlopun jälkeen menee koko aamupäivä siihen kun siivoan..Asiasta olen kyllä maininnut..
Tuulia,Mimmi ja sykerö rv20+4
Kitinää heti, kun äiti aikookin mennä ulos huoneesta, ruokailu loppuu pariin lusikalliseen. Suihkussa käyn kylppärin ovi auki ja likka kynnyksen takana kuikuilemassa. Vessassa käydessäni saatan istuttaa likan vaattet päällä potalle. Kylässä olo on yhtä kitinää. Olikin ihme, kun likka viime viikonloppuna viihtyi vanhan koulukaverini kanssa puuronkeiton ajan.
Tämä päivä on mennyt jokseenkin negatiivisissa merkeissä. Alkuun tissistä kieltäytymistä, lounaasta kieltäytymistä, päikkäreistä kieltäytymistä, kiukuttelua, lisää päiväunista kieltäytymistä, välipala ei kelvannut,... Lopulta sitten ulos mennessä nukahti juuri ennen kauppaan menoa. Ei sitten menty kauppaan, kun likka aina herää, kun tulee ulkoa sisälle. Mennään huomenna. Valivalivali.
Tuulialla hauska galluppi! Kyllä, todellakin sen huomaa, onko isäntä kotona. Itselläni on tapana viedä lehdet heti lukemisen jälkeen omaan paikkaansa, lautaset tiskipöydälle ja pyykit omaan koppaansa. Mies taas ei ole niin turhan tarkka moisten kanssa.
Jahas, nyt siskonmakkarakeiton kimppuun--->
Korvapuustit
En ole tainnut alkuraskausajan jälkeen kirjotellakkaan. Kuulumiset olen käynyt lukemassa säännöllisen epäsäännöllisesti ;)
Meidän pikku Kiirasta on tullut jo ihan iso mimmi, touhuaa jo isonsiskon kanssa (tasan vuoden vanhempi) kummasti. Kaiken se matkii ja sisko sujuvasti neuvoo kädestä pitäen esim. kuinka kiivetään sohvalle...
Tänään tajusin et 1v. ja 2v.synttärit on tasan kuukauden päästä... Onko teillä niitä jo suunniteltu?? mitähän sinne tekis?? meidän tyttöjen kummeilla on yhteensä 7 alle 3vuotiasta lasta, joten lasten mehupöytään kaipaisin ideoita.
Tuulialle onnea pikku kakkosen johdosta... voin taata että vuoden päästä se kaikkien kotihommien tekeminen vasta mielenkiintoista onkin, kun apulaisia on kaksin verroin =) Ja Gallupista... meillä ollaan ja touhutaan päivällä, eikä järjin siivoilla, kolmelta tehdään tunnin järjestely projekti (tiskit koneeseen, imurointia, sängyn petausta ja lelujen korjaamista) ennen isin kotiin tuloa... olen aina nauranu yli siistille miehelleni, ettei passaa kotiin tulla minuuttiakaan liian aikaisin=)
nyt taasen tarttee mennä...
terv. MINÄ, Kiiris ja Krisu
Kirjoittelempa minäkin kun tyttö viihtyy niin hyvin tuossa vieressä. Sovittaa kenkiään jalkaan =)
Me käytiin maanantaina lääkärissä kun Nellillä on ollut nuha kuukauden. Totesi lääkäri sitten että on keuhkoputkentulehdus. Nyt ollaan syöty antibioottit ja odotellaan jokos loppuis nuha.
Hampaitakin on tullut taas oikein urakalla, nyt on 8 hammasta sekä ylhäällä että alhaalla. Kiva, ei enää montaa tulossa! =)
Meidän päivärytmi on kutakuinkin tällänen; 8.30 herätys, 9.30 aamupuuro, 11.30 päiväruoka, 12.00-14.30 päikkärit, 15.00 välipala, 17.30 iltaruoka, 19.30 iltapuuro ja 20.30 yöunille. Ajat on siis noin aikoja, mut olen yrittänyt pitää niistä aika hyvin kiinni. Jos päikkärit on kauheen lyhyet niin sit ottaa pienet torkut välipalan jälkeen.
Me ollaan jo muutama viikko syöty normaaleja maitotuotteita ja nykyisin maitopullon suhde on 50ml tuttelia ja 150ml maitoa. Jogurtit ja viilit on ihan herkkua, rahka vähän tökkii ja raejuusto menee " piilotettuna" alas. On ihan kiva päästä tuosta tuttelista eroon, se kun on aika hintavaa. (Yksinhuoltajalisä kun ei mikään hurja ole..) Ruuan kanssa juodaan n.50ml maitoa nokkamukista, ja kerran päivän aikana juodaan pullosta maitoa.
Tänään Nelli seisoi ilman tukea hirmu pitkän ajan ja meinasi lähteä liikkeelle, mutta ei vielä sisu riittänyt! Eiköhän se pian lähde =) (Minun tuurilla se tapahtuu isän luona ollessa..)
Toisin kuin muut, mulla alkoi painonlisäys-kuuri. Olen 170cm pitkä ja paino on tippunut lähtöpainostakin 7kg. Eli tällä hetkellä painan 54kg. Tavoite olisi 58kg. Hurja ajatella että vuosi sitten painoa oli " pikkasen" enemmän.. (sairaalassa oli 79,8 kg!) Kai tällä suklaasyönnillä ne kilot tulee aika helpolla.. =)
Gallupista, meillä on huomattavasti siistimpää kun ei ole miestä sotkemassa. Mutta olen myös laiskistunut, kun on aina suht' koht siistiä, ei jaksa tehdä suurta siivousta.
Jaahas, nyt äitiä viedään kun ei kenkien tutkiskelu kiinnosta enää...
Jenni ja Nelli 2.3
Uskomatonta, avasin koneen ensimmäisen kerran tänään vasta nyt. Aamu meni kotihommien parissa ja sit lähdettiinkin sinne Itikseen. Sieltä ryntäsin kodin kautta kiepaten yhteen kokoukseen ja sit taas kotiin vapauttamaan mies harrastuksensa pariin. Nyt on hetki aikaa hengähtää.
Meillä rytmi on palannut entisekseen, kun välillä nukuttiin jo yksiä unia, niin kahdet ovat jälleen ohjelmistossa.
Herätys 8
Puuro 8.30
Päikkärit 10.30-12
Lounas 12.15
Välipala 15
Päikkärit 15.30-16
Päivällinen 17.15
Iltapuuro 19.15
Unille 20
Varsinkin nuo ruokailuajat tuntuvat jotenkin olevan täsmälleen samaan aikaan päivästä toiseen. Enkä mä mitenkään kellosta kyttää, että kolmen minuutin päästä voitais syödä... Ne vaan menee niin.
Potalla käydään nykyisin lähes päivittäin ja muutaman kerran tuloksen kera. Olen istuttanut vaipanvaihdon yhteydessä ruokailujen jälkeen, toivon Kaisan oppivan siihen rytmiin :)
Mitäs mun vielä piti... äh, kirjoittelen sitten taas huomenna, nyt menen makoilemaan sohvalle ennen kuin mies tulee häsäämään. Ai juu, meillä on yhtä siistiä riippumatta siitä ollaanko kotona molemmat vai toinen vain. Me ollaan vähän neuroottisia ton järjestyksen kanssa...
kua ja Kaisa 25.3
jaa juu ne hymiöt. Ei ärsytä, mua ärsyttää oma tapa käyttää pisteitä lauseiden perässä. Muiden tekstissä sekään ei ärsytä.
Ja myöhästyneet ystävänpäivän toivotukset! En eilen kerennyt koneelle ollenkaan. Käytiin Itiksessä pikasesti ostamassa Helmille potta ja synttärilahja ja loppu päivä menikin lukiessa vauva-lehteä ja leikkimällä Helmin kanssa. Sekä katsomalla uutta Huippumalli haussa -sarjaa...
Eilen kyseltiin rytmistä: meillä näon pääsääntöisesti:
n. 7.00 herätään (tänään 7.20)
8.00 aamupuuro
9.30/10.00 - 11.30 unet
n. 12.00 lounas
15.30 - 17.30/18.00 unet
18.00 päivällinen
20.00 iltapuuro
21.00 yöunille
Ja nyt on nukuttu kaksi yötä omassa huoneessa ja hyvin on mennyt. Tosin ekana yönä mä nukuin huonosti, kun olin jatkuvassa valmiustilassa pomppaamaan heti ylös, jo itkuhälytin särähtää. Ja kun en tiennyt, kuinka suurelle se kannattaisi laittaa, niin jännitin myös sitä, kuulenko äänen korvatulppieni läpi. Mutt kyllähän tuo mies ois herättänyt, jos mä en olisi kuullut. Viime yö menikin jo paremmin mun osaltani. Helmihän nyt koisas 21 - 7.20 peppu homeessa.
Nasulina: Älä sinä nyt huoli sen Nooran kävelemään lähdöstä. Just lueskelin jotain opasta, ja siinä sanottiin, etä lapset lähtevät kävelemään keskimäärin 14 kk iässä. Eli jotkut aiemmin, jotkut myöhemmin. Ei vielä kiirettä! Ei tuo Helmikään vielä kävele. Muutamia hassuja sivuaskelia ottaa tukea vasten, mutta siinäpä se. Eikä osoita mitään merkkiä siihen, että iahn pian olisikaan ilman tukea mihinkään menossa. Kyllä teillä kuule puolen vuoden kuluttua painellaan jo ihan varmasti täysillä!
Äh, nyt jää lyhyeksi tää juttu, kun pitää käydä suihkussa ja laittaa pakkelit naamaan, ennenkuin Helmi herää päikkäreiltään. Lähetään nääs taas Itikseen. Etsimään miehelle ystävänpäivälahjaa ja treffaamaan Kuaa ja Kaisaa. Pitäsköhän käydä samalla varaamassa aika siihen 1v. valokuvaukseen? Sen taidan tehdä!
No, mutta illalla varmaan palajan asiaan. Moiks!
lehtovi ja Helmi 28.3.