Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies duunari, nainen akateeminen. Toimiiko?

Juttua lakinaisen kanssa
17.01.2016 |

Tunnetteko tällaisia pariskuntia? Miten suhteet ovat toimineet? Olisi myös kiinnostavaa tietää, millä aloilla he työskentelevät.

Nimim. juttua lakinaisen kanssa...

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kato salkkareista, miten toimii... Monica ja kenen amiksen kanssa se nyt onkaan.

Vierailija
2/44 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lähihoitaja ja mieheni opiskelee lääkäriksi. Ollaan kihloissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miehestä ja naisesta. Parisuhteen toimivuus on aika yksilöllinen asia.

Minä olen tutkija (FT, dos.). Mieheni on duunari. Tämä on toiminut ihan hyvin. Mutta ei välttämättä toimisi joidenkin toisten kohdalla.

Vierailija
4/44 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen, mutta nainen on lastentarhaopettaja ja tämän duunarimies (yrittäjä, autokorjaamo) tienaa lähes puolet enemmän.

Vierailija
5/44 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tulen ihan hyvin juttuun perusduunarin kanssa :)

T: tohtorinainen

Vierailija
6/44 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen, olemme tällainen pari. Hyvin sujui siihen asti kunnes mies alkoholisoitui. Nyt on yhtä helvettiä. 

Vierailija
7/44 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen VTM ja mieheni merkonomi. Yhdessä jo kymmenettä vuotta. Mieheni tienaa yhtä hyvin kuin minä ja on älykäs monilla eri mittareilla mitattuna ja reaalielämässä (esim. Mensan testistä 117). Hän ei ole vain koulutusorientoitunut. 

Vierailija
8/44 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen, mutta nainen on lastentarhaopettaja ja tämän duunarimies (yrittäjä, autokorjaamo) tienaa lähes puolet enemmän.

Tarhatäti on akateeminen samaan tapaan kuin Matti Nykänen on laulaja.

Vierailija
9/44 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei vois onnistua?

Vierailija
10/44 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen VTM ja mieheni merkonomi. Yhdessä jo kymmenettä vuotta. Mieheni tienaa yhtä hyvin kuin minä ja on älykäs monilla eri mittareilla mitattuna ja reaalielämässä (esim. Mensan testistä 117). Hän ei ole vain koulutusorientoitunut. 

Maisteri nyt ei kovin kummoinen suoritus vielä ole.

Vierailija
11/44 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen pari pariskuntaa, hyvin tuntuu toimivan. Mies taitaa molemmissa tapauksissa kompensoida koulutuksen puutetta fyysisillä ominaisuuksilla ;-)

Vierailija
12/44 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maisteri nyt ei kovin kummoinen suoritus vielä ole.

En itsekään ajattele sen olevan, joten ei ongelmaa. Ihmisiä ei kannata määritellä koulutuksen perusteella, koska se on vain yksi elämän osa-alue. Jos olisin määritellyt mieheni koulutuksen perusteella, olisin menettänyt ns. kunnon miehen. 

Vierailija
13/44 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi, jos nainen halveksii duunariamiksia ja hänellä on ylemmyyskompleksi kaikkia alemmin opiskelleita kohtaan. Samoin käy, jos miehellä on alemmuuskompleksi itseään enemmän lukeneita kohtaan, eikä hän pysty elämään sen kanssa. Mutta mikäli molemmat pystyvät suhtautumaan toistensa opintoihin pelkkinä opintoina, ilman toisiinsa kohdistuvia ennakkoluuloja, niin en usko suhteen toimivuudelle olevan mitään estettä. Tilannetta helpottaa myös se, jos tuloerot eivät ole hirveän suuret. Tosin nykyään monilla aloilla ammattitaitoinen duunarimies yltää helposti samalle palkkatasolle kuin akateeminen nainen monella naisvaltaisella akateemisella alalla.

Vierailija
14/44 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse psykologi ja mieheni kokki. Olemme olleet yhdessä yläkouluajoilta alkaen, naimisissakin jo 18 vuotta. Tätini (DI) on naimisissa bussikuskin kanssa. Pikkuserkkuni (neurologi) aviomies on laborantti ammattikoulupohjalta.

Vierailija
15/44 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kato salkkareista, miten toimii... Monica ja kenen amiksen kanssa se nyt onkaan.

Just! Salkareissahan herätään myös kuolleistakin niin monta kertaa kun sattuu huvittamaan. Kannattaakin verrata oikea elämää Salkkareihin.

Vierailija
16/44 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei toiminut.

Vierailija
17/44 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lähihoitaja ja mieheni opiskelee lääkäriksi. Ollaan kihloissa.

No totta kai se nyt tohon suuntaan toimii. 

Noin se on enimmäkseen ollut niin kauan kuin jotain tutkintoja on suoritettu, miinus viimeiset parikymmentä vuotta.

Vierailija
18/44 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihmisistä. Joillekin kumppanin koulutus ja titteli ovat tärkeitä, toiset eivät välitä kunhan kemiat kohtaavat. Vaimoni on kieltenopettaja lukiossa ja minä työskentelen kodinkoneliikkeessä normiduunarina. Olen merkonomi koulutukseltani.

Vierailija
19/44 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voisi toimia?

Tällä palstalla monesti arvotetaan ihmisiä aivan eri ominaisuuksien perusteella kuin pitäisi. Esimerkiksi akateemiset ovat fiksuja, uteliaita, älykkäitä ihmisiä ja duunarit taas vähän yksinkertaisempia - tai joidenkin kirjoittajien mukaan akateemiset ovat todellisuudesta vieraantuneita itsensä korostajia ja duunarit taas niitä sympaattisia ihmisiä, jotka oikeasti ovat kiinni tässä elämässä. Kun nyt kuitenkin näihin ryhmiin mahtuu ihmisiä aivan laidasta laitaan, niin ei tunnu kovin mielekkäältä keskittyä koulutustaustaan liittyviin keskiarvoihin ja stereotypioihin. Esimerkiksi jos haluaa parisuhteeseen uteliaan, älykkään ihmisen kanssa, niin ehkäpä kannattaisikin etsiä nimenomaan uteliasta, älykästä ihmistä sen sijaan että sanoisi haluavansa akateemisesti koulutetun puolison (vaikka sattuisikin olemaan niin, että akateemisesti koulutetut olisivat _keskimäärin_ uteliaampia ja älykkäitä).

Meillä minä olen akateeminen ja mies duunari ja rohkenen väittää, että olemme harvinaisen hyvin yhteensopiva pari.

Vierailija
20/44 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies on parempituloinen niin voi toimia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme