Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten "virallisesti" merkitään, jos on kaksi tutkintoa?

Vierailija
17.01.2016 |

Jos on vaikka FM ja KM. Miten se laitetaan nimen eteen tai perään? Ja tuleeko suoritusjärjestykseen vai aakkosjärjestykseen, jos ovat samanarvoisia? Jos ovat eriarvoisia, tuleeko ylempi tutkinto ensin?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on vaikka FM ja KM. Miten se laitetaan nimen eteen tai perään? Ja tuleeko suoritusjärjestykseen vai aakkosjärjestykseen, jos ovat samanarvoisia? Jos ovat eriarvoisia, tuleeko ylempi tutkinto ensin?

Facessa profiilikuvaan oikean otsalohkon kohdalle tuon FM ja vasemman kohdalle KM.

Vierailija
2/21 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylempi tutkinto ensiksi. Nimen eteen, esim. FT, KM Matti Mallinen. Tai nimen jälkeen: Matti Mallinen, FT, KM. Ei kai ole tarkkaa, kumman laittaa ensiksi, jos ovat samanarvoisia. Varmaankin kumpaa haluaa korostaa missäkin tilanteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne ovat samanarvoisia, laitetaan relevantimpi ensin.

Jos tutkinnot ovat yri tasoisia, vain ylempi merkitään.

Vierailija
4/21 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain ylempi merkitään siis siinä tapauksessa, että ovat saman alan tutkintoja. Eli kasvatustieteiden tohtori ei merkitse KT, KM, vaan vain KT. Sen sijaan, jos on kauppatieteiden tohtori ja kasvatustieteiden maisteri, merkitään KTT, KM. Tätä periaatetta olen nähnyt ainakin parin yliopisto-opettajan noudattavan.

Vierailija
5/21 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne olet sitä laittamassa? Käyntikortissa nimen on hyvä olla selkeänä ainakin, jos on ulkomaisten kanssa tekemisissä. Minulla oman yritykseni kortissa ei ole edes työtehtävää. 

Vierailija
6/21 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain ylempi merkitään siis siinä tapauksessa, että ovat saman alan tutkintoja. Eli kasvatustieteiden tohtori ei merkitse KT, KM, vaan vain KT. Sen sijaan, jos on kauppatieteiden tohtori ja kasvatustieteiden maisteri, merkitään KTT, KM. Tätä periaatetta olen nähnyt ainakin parin yliopisto-opettajan noudattavan.

Tästä poikkeus on ainakin lääketieteen tohtoreiden englanninkielinen nimike MD PhD. Tässä siis alempi tutkinto ensin ja saman alan ylempi sen jälkeen.

Vierailija
7/21 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tuplamaisteri ja merkkaan koulutukset suoritusjärjestyksessä: VM, KTM.

Vierailija
8/21 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen FM ja VTM ja laitan aakkosjärjestyksessä, samana vuonna valmistuin molemmista.

Vierailija
9/21 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä poikkeus on ainakin lääketieteen tohtoreiden englanninkielinen nimike MD PhD. Tässä siis alempi tutkinto ensin ja saman alan ylempi sen jälkeen.

En tiedä, miten englanninkieliset merkitään, mutta olen kuvitellut tuon MD PhD:n "MD":n viittaavan termiin "Medicine"... Suomeksi lääketteen tohtori on LT.

Vierailija
10/21 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, miten englanninkieliset merkitään, mutta olen kuvitellut tuon MD PhD:n "MD":n viittaavan termiin "Medicine"... Suomeksi lääketteen tohtori on LT.

"The Doctorate of Medicine and of Philosophy (MD–PhD) is a dual doctoral degree for physician–scientists."

Samanarvoisia nuo ovat ilmeisesti. MD: lääketieteen tohtori (doctor = D), PhD: filosofian tohtori (eli fysiikkaa tuossa taoauksessa lukenut).

Vierailija
11/21 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites, jos on suorittanut saman tiedekunnan sisällä maisteritutkinnon useammassa pääaineessa? Esim on YTM sekä yhteiskuntapolitiikasta, että valtiotieteistä? Matti Mallinen, YTM, YTM? Matti Mallinen YTMx2?

Vierailija
12/21 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"The Doctorate of Medicine and of Philosophy (MD–PhD) is a dual doctoral degree for physician–scientists."

Samanarvoisia nuo ovat ilmeisesti. MD: lääketieteen tohtori (doctor = D), PhD: filosofian tohtori (eli fysiikkaa tuossa taoauksessa lukenut).

MD vastaa Suomessa lääketieteen lisensiaattia (lääkärin perustutkinto siis).

PhD on tohtori. Eivät ole siis samanarvoisia.

Oletettavasti käytetään MD PhD -yhdistelmää, jotta tulee selväksi, että on nimenomaan lääketieteen tohtori, koska pelkkä PhD voisi olla minkä tahansa alan tohtori.

Vierailija
13/21 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites, jos on suorittanut saman tiedekunnan sisällä maisteritutkinnon useammassa pääaineessa? Esim on YTM sekä yhteiskuntapolitiikasta, että valtiotieteistä? Matti Mallinen, YTM, YTM? Matti Mallinen YTMx2?

YTM^2

Vierailija
14/21 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos kaksi maisteritutkintoa samasta tiedekunnasta, niin itse laittaisin:

Matti Mallinen, YTM (yhteiskuntapolitiikka), YTM (valtiotieteet)

Jos yksi tutkinto, jossa lukenut molempia aineita, niin sitten vain kertaalleen YTM (yhteiskuntapolitiikka ja valtiotieteet)

Vierailija
15/21 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästähän on mullekin apua, kiitos :)

Vierailija
16/21 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin tapauksissa "ylikoulutettu" voisi olla kuvaavin merkintätapa.

Vierailija
17/21 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistopellejen metkuja. Oletteko koskaan nähneet esim. sähköputkiinsinööriä jonku tittelinä? Se ilmoitetaan, joka on kussakin tilanteessa oleellisempi.

Miten olisi KFM²

Vierailija
18/21 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistopellejen metkuja. Oletteko koskaan nähneet esim. sähköputkiinsinööriä jonku tittelinä?

Se merkitään lyhyesti "Cable Guy".

Vierailija
19/21 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistopellejen metkuja. Oletteko koskaan nähneet esim. sähköputkiinsinööriä jonku tittelinä? Se ilmoitetaan, joka on kussakin tilanteessa oleellisempi.

Miten olisi KFM²

Et tiedä, mistä puhut, kun et ole yliopistossa opiskellut.

Vierailija
20/21 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissakin tapauksissa "ylikoulutettu" voisi olla kuvaavin merkintätapa.

Ehkä myyjäksi kyllä, mutta ylimpiin tehtäviin korkeasta koulutuksesta ei ole haittaa, päinvastoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi