Kuka antaa kissansa/ kissojensa hyppiä keittiön pöydällä
Tai työtasoilla?
Meillä ei ole mitään asiaa kisulla näihin paikkoihin, mutta muutamassa kyläpaikassa on kissat saaneet vapaasti tassutella ruokien seassa.
Oksettavaa.
Kommentit (82)
Keittiön työpöytä on kiellettyä aluetta. Lähes kaikki kissamme ovat oppineet. Silti joudun joskus nostamaan yhden kissoistamme siitä pois, edellisessä kodissa nimittäin työpöydällä oleskelu oli sallittua.
Ruokapöydällä on yksi kissojen vesiastioista, ihan eläinlääkärin ohjeen mukaisesti. Meillä pari kissaa, joille tulee helposti virtsavaivoja, jos eivät juo tarpeeksi. Niinpä ell kehotti laittamaan vettä lasiastiaan ja astian sellaiseen paikkaan, jossa kissa näkee ulos. Ruokapöydälle siis. On muuten mieluisin juomapaikka kaikille.
Kun ihmiset syövät, vesiastia nostetaan siksi aikaa pois ja kissat eivät saa tulla pöydälle. Aika hyvin tottelevat. tarvittaessa nostellaan kissa pois:)
Jonkinasteinen ongelma on, että kahvipöytään, kun on vieraita, nämä pyrkivät. Johtunee siitä, että meillä vierailevat ovat kaikki kissoista pitäviä ihmisiä, joten vieraat sallivat, vaikka minä kiellän:)
Oikeasti vain yksi kissoistamme pyrkii pöydälle vieraiden aikaan. Käy puskemassa jokaisen vuorollaan:)
Meidän kotimme - meidän tapamme elää. Ei ainakaan vielä ole estänyt vieraita tulemasta meille mielellään.
Kissathan ovat muuten luonnostaan hyvin siistejä eläimiä, joten en koe tätä mitenkään epähygieenisenä, vaikka koenkin olevani siisti ja hieman bakteerikammoinen ihminen.
Jos minua vaan huvikseen lyö, niin ne on erilaisia, kissaa kuritetaan, kun ei totellut. ..huvikseen on ihan eri juttu. Etkö todellakaan tajua huvikseen ja palanen kuritus?
Sai kissa olla pöydällä silloin, kun siellä ei ollut ruokia eikä vieraita. Ei se vieraiden aikana siihen hypännyt.
Meillä on pöytätila jaettu niin että kissat saa istuskella ikkunan puolella pöytää mutta eivät sillä puolella jossa me syödään... hienosti toimii...enkä missään nimessä kehota ketään käyttämään suihkepulloja, se on rääkkäämistä..
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulee suihkepullosta välittömästi. Oppivat pelkäämään sitä heti. Kun olen poissa suihkepullo on pöydällä.
Minä kun luulin että sinun poissaollessasi suihkepullo leijailee ilmassa ja suihkii itse itseään.
Ei kissat nouse pöydälle.
Ei ainakaan meidän kissat. Oletan että ollaan opetettu siihen ihan huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Jos minua vaan huvikseen lyö, niin ne on erilaisia, kissaa kuritetaan, kun ei totellut. ..huvikseen on ihan eri juttu. Etkö todellakaan tajua huvikseen ja palanen kuritus?
Eli olet yksinkertainen.
Meillä nykyinen kissa ei ainakaan opi mitään. Sitä ei kiinnosta myöskään mitkään makupalat, joten niiden avullakaan kouluttaminen ei onnistu. Suihkepulloa pitää vain hauskana leikkinä. Vanha kissa oli älykkäämpi tapaus, ja oppi ettei pöydille ole asiaa. Siinähän se silti istui ikkunasta katselemassa kun tulin kotiin, vaikka sisälle päästyäni se usein olikin "nukkumassa" ihan muualla. Eli teki mitä huvitti silloin kun kukaan ei nähnyt.
Yksi hyvä vinkki on myös kaksipuolinen teippi niille tasoille, joille kissa ei saa hypätä. Useimmat kissat inhoavat tassujen tarttumista, eivätkä ne kovin monta kertaa viitsi hypätä tasolle, joka tuntuu epämukavalta. Kissa ei myöskään lattialta näe, onko tasolla teippiä vai ei, eli sen käytöstä voi luopua melko pian, kun kissa oppii karttamaan epämiellyttävää pintaa. Teippi ei myöskään vahingoita kissaa millään tavalla, vaikka inhottavalta tuntuukin. Kissa ei myöskään osaa yhdistää teipistä syntyvää negatiivista mielikuvaa omistajaansa, kuten voi suihkepullon kanssa käydä, vaan mielikuva on nimenomaan siitä, että keittiön taso on se negatiivinen asia, ei suihkepulloa käyttävä omistaja.
Kuvitteletko ap tosiaan, etteikö kissa olisi koskaan pöydällä silloin, kun olet poissa kotoa? Ja miksi oot hankkinut kissan, jos ahdistut sen mahdollisesti tuomista pöpöistä noin paljon?
Meillä saa. Toista aluksi komennettiin pois, mutta jossain vaiheessa annettiin olla. Nyt kissalla ei ole muuta kuin kamala pelko kaikkeen suihkivaan, suihkupullo, hiuslakka, deodorantti. Siis komennettiin tiukasti ei ja käytettiin suihkupulloa. Ruuanlaiton tai syönnin aikana kyllä lentävät lattialle, muuten saavat pöydillä hengailla ihan rauhassa.
Onhan se ällöttävää, että kissa käy pissalla ja kakalla, pöllyttää niitä pissoja ja kakkoja tassuillaan ja sitten hyppää pöydälle.
Kyllä mullakin on saanut koira nukkua sängyssä, mutta sitten siirsin lattialle nukkumaan, kun tassut ja vatsan alusta haisi kuselta.
Koirahan käy lenkeillä paljon haistelemassa ruohikoilla ja puskien pielissä, joissa on toisten koirien pissoja. Ne sitten tarttuvat karvoihin ja tassuihin ja hajun huomaa kyllä mennessään nukkumaan.
Menee aika epähygieeniseksi kyllä, en haluaisi nukkua lapsenkaan vieressä, jolla on pissat housuissa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kissat saa hyppiä pöydillä ja työtasoilla. Toinen nukkuu usein myös ruokapöydällä. Silloin kun laitamme ruokaa tai syömme niin kissoilla ei ole asiaa pöydille ja hyvin sen ymmärtävät. Meillä pyyhitään pöytiä usein ja esim leipää ei pidetä pöydän päällä ilman lautasta.
Näin meilläkin. Muutamalla poikkeuksella, olohuoneen pöydälle ei saa mennä jos tuikut palavat. Ruokapöydälle ei saa tulla jos ollaan syömässä, sitten saa tulla nuolemaan lautaset kun annetaan lupa. Mitään pöydälle katettua ruokaa, ml. juusto - ja kinkkuleivät, ei kosketa vaikka olen poistunut pöydästä vaikka jääkaapille. Kahvipöydälle saa tulla seuraksi istumaan jos on sen hyväksyviä vieraita kylässä.
Ruuanlaittoon ollaan opetettu osallistumaan, sisäkissoina saavat uusia virikkeitä haistelemalla erilaisia ruoka-aineita, lisäksi toimivat virallisina laadunvalvojina mm. jauhelihan syötäväksi sopivuudelle. Kerran ei kelvannut ja silloin eivät ihmisetkään syöneet.
Asun yksin, minua ei haittaa vaikka kissa makoilee ruokapöydällä. Siinä ei pitkän aikaa mitään ruokia loju. Jos on kahvivieraita, kissa ei silloin edes tule pöydälle. Minusta on mukava "lukea" yhdessä lehti aamulla. Kissa on niin iloinen minun heräämisestä, että kehrää koko ajan kun juon aamukahvia.
Hyi kuvotus! Ajatella siellä se katti kuopii kusipaskalaatikossaan ja sen jälkeen steppailee pöydillä. Oksennus meinaa lentää ajatuksestakin. Ihme kun eivät kyseisten elukoiden omistajat pyyhi pöytää vessanpyttyyn kastetulla rätillä.
Keittiön työtasot ovat kissoiltani kiellettyjä. Nyt talossa on kaksi uutta pentua joten kohta alkaa koulutus aiheesta kun ovat tarpeeksi isoja hyppäämään niin korkealle...
"Ruokapöydälle" saavat tulla sillä yksin asuvana minulla on (huono) tapa syödä sohvalla. Pöytä on lähinnä seurustelupaikka ystävien kanssa joten kissatkin ovat tervetulleita. Toki jos tarjoan vieraille jotain ruokaa niin silloin kattien paikka on lattialla. Varsinkin kun vanhin kolli tykkää esitellä hanuriaan lähietäisyydeltä niin tuota nyt ei ehkä vieraan ole kiva syödessään katsella :D
Vierailija kirjoitti:
Hyi kuvotus! Ajatella siellä se katti kuopii kusipaskalaatikossaan ja sen jälkeen steppailee pöydillä. Oksennus meinaa lentää ajatuksestakin. Ihme kun eivät kyseisten elukoiden omistajat pyyhi pöytää vessanpyttyyn kastetulla rätillä.
Musta ne vessanpesurätit alkaa haista ikävältä, joten käytetään pesusientä ja toisella puolella pyyhkii kätevästi pöytätasot samalla vaivalla.
Onko taru kissan yhdeksästä hengestä niin vahva, että jotkut eivät näytä käsittävän, että kissaan sattuu, luita voi mennä poikki mikäli sitä "lennättää pöydältä lattialle", "huitaisee päin näköä", "paiskaa menemään", "suihkepullosta vettä suoraan naamaan eli silmiin" 👺. Ajattele sinä kissan pahoinpitelijä, että kissa on kuitenkin pieni eläin. On omapäinen, sen olen itsekin kokenut. En voi tietää käykö kissamme vieläkin päivän aikana työpöydällä, mutta alkuaikoina ainakin kävi. Meillä oli tapana jättää kannuun vettä ns. hapettumaan.
En ymmärtänyt, että kissamme pääsisi korkealle työpöydälle, kunnes yllätin sen litkimästä vettä meille tarkoitetusta kannusta. Kissallamme on menneisyys, joten ihan kaikkeen kieltämiseen se ei suostu, mutta joitakin pahimpia olen saanut karsittua. Esim. ei nuku enää tv:n päällä, kun uusi laite on niin ohut 😝.
Mitä väliä sillä on? Kissalle on hyväksi hyppiä eikä sitä voi estääkään.
Saa kyllä, mutta ei silloin kun sen päällä on ruokaa.