Esiintymiskammo pilaa elämäni
Haluaisin hakea ammattikorkeaan opiskelemaan, mutta minua pidättelee pelko siitä, että joudun esiintymään suurelle yleisölle (esim. opinnäytetyön esittäminen). Tämän takia en ole hakenut kouluun.. ryhmätöiden esittely ei vielä ole kuolemaksi, kun esiintymässä ei tarvitse olla yksin.. Kaipaisin vertaistukea ja neuvoja! Onko joku selättänyt esiintymispelon? Millaisia tilaisuuksia nuo opinnäytetöiden esittelyt ylipäätään ovat?
Kommentit (21)
Mä en tiedä mistä johtuu, mutta yläasteella punastelin ja jännitin esitelmiä. Ikään kuin mun sisällä olisi ollut villi tyttö, joka ei vaan päässyt jännittäjän kuoresta irti. Siedätyshoitoa, altistumista uusille tilanteille ja nykyään olen parhaimmillani mitä enemmän ympärillä on täysin vieraita kuulijoita. Sitten pikkuryhmissä en taas osaa olla ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Otat Propralia niin auttaa varmasti, kokemusta on! Reseptillä saa esiintymispelkoihin.
Tätä tulin minäkin ehdottamaan!
Eihän siellä heti alussa pidetä mitään pitkiä esiintymisiä, joten lääkkeen avulla sulla on aikaa siedättyä.
Ehkä ollaan jopa samalla luokalla, mä ainakin aion vetää ne läpi tuon avulla! :)
Älä anna sen pilata elämääsi, pakko sun on yrittää! Mä tiedän sen pakokauhun, ihan oikeasti ja niin tietää moni muukin. Jopa niistä kuuntelijoistakin.
Itse olen esiintymiskammoinen ja opiskelen AMK:ssa. Riippuu varmasti alasta kuinka paljon esitelmiä on. Meillä niitä on todella paljon ja ei ainakaan omalla kohdalla propralit auta tippaakaan. Ja tunneilla paljon yllättäviä tilanteita joissa pitää olla esillä. Joutuisi jatkuvasti syömään lääkkeitä kun ei muuten voi ennakoida. Painajaista koko koulunkäynti. Odotan että valmistun niin pääsee piinasta.
Vierailija kirjoitti:
Otat Propralia niin auttaa varmasti, kokemusta on! Reseptillä saa esiintymispelkoihin.
Ei kannata. Et voi tietää miten kyseinen lääke juuri sinuun vaikuttaa. Pahimmassa tapauksessa saatat muuttua uneliaaksi ja sekavaksi ja silloin esitys vasta pieleen meneekin.
Ja vaikka olisit kokeillut lääkettä jo etukäteen kotona, se voi seuraavalla kerralla vaikuttaa sinuun siitä huolimatta eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen esiintymiskammoinen ja opiskelen AMK:ssa. Riippuu varmasti alasta kuinka paljon esitelmiä on. Meillä niitä on todella paljon ja ei ainakaan omalla kohdalla propralit auta tippaakaan. Ja tunneilla paljon yllättäviä tilanteita joissa pitää olla esillä. Joutuisi jatkuvasti syömään lääkkeitä kun ei muuten voi ennakoida. Painajaista koko koulunkäynti. Odotan että valmistun niin pääsee piinasta.
Millä alalla opiskelet? Ja mikä on tuo tarkoittamasi "paljon", kerta viikossa vai kuinka usein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata. Et voi tietää miten kyseinen lääke juuri sinuun vaikuttaa. Pahimmassa tapauksessa saatat muuttua uneliaaksi ja sekavaksi ja silloin esitys vasta pieleen meneekin.
Ja vaikka olisit kokeillut lääkettä jo etukäteen kotona, se voi seuraavalla kerralla vaikuttaa sinuun siitä huolimatta eri tavalla.
mutuiletko vai oletko käyttänyt Propralia?
Vierailija kirjoitti:
Mitä opiskelet? Itseäni kiinnostaisi suuhygienistin ammatti..
-ap
Opiskelen sos.ja terv.alaa. ihan viikottain on esiintymistilanteita ja paljon ryhmätöitä jotka pitää esittää. Minua ei yhtään helpota se että esiintymässä on lisäkseni muitakin.
Itselläni ei 10mg proprali juurikaan auttanut. Veikkaan että paras esiintymisiin olisi vahvat bentsot tms. Niitä tietysti vaikeampi saada lääkäriltä.
Tiedän tunteen. Minäkin olen edennyt jo tohtorikoulutettavan tasolle. Nyt joudun opettamaan perusopiskelijoita ja valvon kaikki yöt ennen opetuksia. Aamut oksentelen. Sitten kun se opetustilanne on päällä niin menen johonkin ihme hypnoosiin ja osaan sanoa kaiken tarvittavan. Jälkeenpäin kaikki katoaa päästäni, en siis muista tapahtuneesta mitään, joku suojelumekanismi luultavasti.
Olen yrityänyt miettiä mihin ammattiin vaihtaisin ettei tarvitsisi olla esillä. Joku varastotyöntekijä? Jep ei kauhean järkevää lähteä kolmen tonnin palkkatyöstä esiintymispelon takia. Tuntuu vain että kuolen mielummin kuin opetan enää yhtään kurssia :(( n26
10 jatkaa.. pelkään myös ihan äänessä olemista omalla paikallakin jos iso joukko kuuntelee. Taustalla koulukiusaamista. Olen kuin eri ihminen yhden tai kahden ihmisen läsnäollessa. Todella uuvuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen sos.ja terv.alaa. ihan viikottain on esiintymistilanteita ja paljon ryhmätöitä jotka pitää esittää. Minua ei yhtään helpota se että esiintymässä on lisäkseni muitakin.
Mitä tarkalleen ottaen opiskelet? Sosiaali- ja terveysala aika laaja käsite.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei 10mg proprali juurikaan auttanut. Veikkaan että paras esiintymisiin olisi vahvat bentsot tms. Niitä tietysti vaikeampi saada lääkäriltä.
Kuulostaa aika vähältä, mulle lääkäri suositteli aloittamaan 20mg annoksella ja ottamaan lisää jos tuntuu ettei tehoa. Mutta varmasti vaikuttaa eri tavalla eri ihmisiin.
Varmasti esiintymispelkoakin on monenlaista ja monitasoista, mutta suosittelen kokeilemaan sitä siksi että sen avulla sain itse suoritettua kouluni loppuun. Ei olisi ilman sitä onnistunut mitenkään.
Tunnen suurta myötätuntoa. Samasta syystä jäivät aikoinaan minun kouluni käymättä ja vaiva on säännöllisen epäsäännöllisesti hankaloittanut elämän osa-alueita myöhemminkin.
Tzsemppiä.
Kelaatioterapiaa ja antibiootteja - ei mitään Propralia. Elimistö infektoituu asteittain, ja suurin tulehdus tulee aina suolistosta, mikä myös vaikuttaa aivoihin. Sitä kutsutaan ärtyvän suolen oireyhtymäksi, kun elimistö on mennyt sellaiseen tilaan, että se tahtoo eroon infektiosta suolesta - voi kestää vuosia. Kasvava tulehdus suolistossa lamaannuttaa myös immuunipuolustuksen muualla elimistössä, jolloin mikrobeja pääsee helpommin esim. ikenistä verenkiertoon, ja nämä aiheuttavat samanlaista plakkia verisuoniin, mitä voi olla hampaiden välissä, ja sama aivojen kanssa.
Näitte varmaan televisiossa äskettäin ohjelman alkoholinjuonnin haitoista - krapula ei johdu itse etanolista tai asetaldehydistä, vaan siitä että alkoholi lamaannuttaa suolen immuunipuolustuksen, ja suoli päästää vereen bakteerien endotoksiineja ja muita myrkkyjä, ja myös itse bakteereja pääsee vuotamaan verenkiertoon. Krapula on tulehduksellinen tila, joka johtuu suoliston bakteereista!
Propralin puolesta tuuletan minäkin. Ilman sitä en olisi kyllä koskaan valmistunutkaan varmaan, koska esiintymiskammo oli niin kova. Joku tuolla sanoi, että 10 mg ei toimi. Se tosiaan kuulostaa aika pieneltä määrältä, mä oon käyttänyt tositilanteissa 40 mg. Voi olla, että se ei kaikilla toimi yhtä hyvin, ja syy voi olla se onko oireilu enemmän fyysistä vai psyykkistä. Mulle tulee esiintymistilanteessa aivan karmeat fyysiset oireet, mutta beetasalpaaja estää ne. Tällöin pysyn rauhallisena, vaikka psyykkisesti jännittäisikin. Olen varma, että joku bentso toimisi mulla sata kertaa huonommin kuin beetasalpaaja, koska nimenomaan fyysiset oireet saavat sen isoimman paniikin aikaiseksi.