ripuli, vatsavaivat ja terveyskeskus lääkärin asenne :(
kun olisi rahaa, menisin heti yksityiselle!
kouristavia vatsakipuja, jatkuvasti epämielyttävä tunne vatsassa, välillä ummetusta ja välillä pieraistessa tulee ruokalusikallinen kuraa housuun ! tätä on ollut noin kolme vuotta, viime aikoina selvästi pahentuen.. aluksi tuntui tulevan leivästä, nyt jo salaatistakin.
syön mielestäni melko hyvin: aamulla rahka & mehukeitto/ vähäsokerinen jugurtti ja kahvi , lounaaksi esim. salaatti ja päivälliseksi vaikkapa batáattikeittoa tai makkara/kasvisgratiini. iltaisin en yleensä syö mitään, juon vain ison tuopin vettä. karkkia syön harvemmin ja silloinkin pari palaa tummaa suklaata tai pikkupussin ruissipsejä.
laktoosittomia tuotteita olen käyttänyt lapsesta asti.
laihtunut en ole ( 166cm/64kg), maha kyllä välillä turpoaa pahasti. sappirakko vietiin 2v sitten ja pitkään tuntui, että voi syödä mitä vain ! mutta nyt.. ;(
terveyskeskuksessa lääkäri määräsi Somacia (!) ja höpisi jotain stressistä. että kiitos tyhjästä nyt sitten...!
on kuulkaa tosi naisellinen olo, kun haisee paskalta ja laukussa on aina varapikkarit...
Kommentit (12)
Hakeudu ihmeessä uudelleen lääkäriin. Terveyskeskukseen soittaessa voit toivoa toista lääkäriä, koska pitäähän tuo saada selvitettyä. Voi olla maitoallergiaa, keliakiaa, ummetusta, ärtyvää suolistoa tai oikeastaan mitä tahansa.
Sori missasin, että syöt jo laktoositonta. Koita tosiaan vaihtaa leipä ja kaikki gluteenittomaksi (varsinkin ruisleipä on kyllä mulla ihan pahin.) Pakasteessa parhaat leivät. Mutta kannattaa pyytää lähete tähystykseen, ettei käy yhtä paskasti kun mulla. Paksusuoli poistettiin ja avannere tuli. Eli ota vakavasti tää juttu!
Avanne tuli siis. En ottanut tosissaan oireita ja sit olikin liian myöhästä, kun suoli niin tulehtunut. :(
olen aina reagoinut vatsalla, jonkinsortin "stressivatsa". aikuisiällä olen useita kertoja ollut päivystyksessä vatsakivun vuoksi...
kerran oli erään lääkärin kanssa puhe tähystyksestä, mutta koska minulla oli silloin pahaa närästystä lääkärin mukaan se olisi pahentunut tähystysletkusta!
AP
Ei kannata aloittaa gluteenitonta ennen tutkimuksia. Jos sinulla on keliakia, niin veriarvot ja suolinukka lähtevät paranemaan gluteenittomuuden myötä, joten se ei sitten välttämättä enää näy missään ja saatat sairastaa tietämättäsi keliakiaa.
Älä omin päin vaihda gluteenittomaan ruokavalioon, ennen kuin keliakian mahdollisuus on tutkittu. Voi tulla väärä negatiivinen tulos ja oikea diagnoosi jää pahimmassa tapauksessa löytymättä.
Kyllä sitä itsekin voi tehdä jotain oman hyvinvointinsa eteen. Suolistovaivoissa täytyy hoitaa syömiset kuntoon. Ei lääkäriltä mitään ihmelääkettä saa.
Gluteenitonta ruokavaliota ei missään nimessä kannata aloittaa ennen testejä, koska silloin testeissä ei keliakiaa voi todeta. Ensin testit ja vasta sitten jos keliakia todetaan, alat välttää gluteenia. Tämä on käypähoitosuositus, ja älytöntä että tuo yksi ei sitä suostu millään myöntämään.
Ylipäätään suosittelisin nyt uudelleen lääkäriin menoa. Sinulla voi olla melkeinpä mitä vaan, keliakian mahdollisuus ja suoliston tähystys nyt on ainakin selvitettävä.
Mutta tosi on, että tutkimuksissa pihistelevät lääkärit tuppaavat kovin mielellään tulkitsemaan kaikki vaivat hetkellisiksi, vaikka ne ovat kroonistuneet ja jatkuneet pitkään. Mun miehellä oli juuri tuollaista ripulointia ja sitä tutkittiin kuukausitolkulla helikobakteerina ja keliakiana. Vasta kun minä huomasin, että miehellä oli tullut verta ulosteessa ja suutuin hänelle (äitinsä kuollut paksunsuolen syöpään), hän vaati tarpeeksi ponnekkaasti tähystystä. Ja se oli peräsuolisyöpä. Onneksi kaikesta tuosta kuppaamisesta ja vatuloinnista huolimatta kasvain ei ollut levinnyt ja nyt mies totuttelee leikkausten ja hoitojen jälkeen elämään peräsuolettomana.
Joten jos tosiaan vaivat ovat noin sitkeitä, ne pitää selvittää kunnolla eikä syödä loputtomiin jotain närästyslääkkeitä!
Kannattaisi opetella käyttäytymään ja olla piereskelemättä julkisilla paikoilla. Silloin välttyisi housuun tulevilta tirauksilta. Yksinkertaista! Kotona vessassa sitten töräyttelisi mielin määrin.
Minkä ikäinen olet? Eikö todella määrännyt mitään verikokeitakaan? Tähystykseen nyt harvemmin heti ensikäynnillä saakaan lähetettä noilla oireilla, mutta verikokeita olisi mielestäni syytä tarkistaa (riippuen toki siitä, mitä on jo aiemmin tarkistettu), ja mikäli niistä ei selitystä löydy, niin sitten voisi jatkotutkimuksia miettiä.
Lääkärinä haluan kuitenkin kollegaa sen verran puolustella, että uskoisin hänellä olleen jokin looginen päättelyketju toimiensa taustalla. Vaikea näillä tiedoin on kenenkään arvioida, mitä lääkärin mielessä on ollut. Hän on kuitenkin sinun kertoman perusteella arvionsa tehnyt ja meille tänne voi välittyä tilanteestasi täysin erilainen kuva, kuin mitä lääkärillesi on kokonaistilanteesta välittynyt. Lisäksi potilaiden tulkinta lääkärin sanomisista ja tekemisistä on jokaisen kohdalla erilainen... Että sikäli ulkopuolisten ei kovin kannata ko. lääkäriä täällä soimata. Jos sinulle jäi huono maku asiasta, niin olet oikeutettu toisen lääkärin mielipiteeseen.
Googlaa Ärtyvän suolen oireyhtymä (IBS). Voisit ainakin kokeilla tuohon oireyhtymään liittyvää dieettiä, rauhoittaisiko. Ei ole mikään etenevä tauti, ei vaadi mitään maailman kalleinta dieettiä ja on vaaraton, mutta liittyy nimenomaan stressiin ja suolistoon. Eikä tule tutkimisista eikä lääkkeistä miksikään koska avainasia on stressi ja rauhoittuminen.
Kuulostaa suolistosairaudelta.. vaadi päästä tähystykseen! Syöt aika paljon maitotuotteita.. koita jättää pois tai ainakin vaihda laktoosittomaan. Kannattaa myös kokeilla gluteenitonta ruokavaliota.