Miten pienituloiset tulevat toimeen?
Meillä kaksi lasta, perheen bruttotulot reilu 110ke
Menoja n. 50ke vuodessa. Okt lainaan reilu 10ke. Kaksi autoa, mitää muuta velkaa ei ole kuin asuntolaina. Lammitykseen ja sähköön yli 2ke vuodesa. Laskuja tulee kokoajan jne.
Jää toki rahaa säästöön ja lapsilisät tietysti kans, mutta uskomattoman kovat kulut on suomessa.
Kommentit (19)
Oletteko jonkinlaisen huijauskampanjan kohteina, kun laskuja vain "tulee kokoajan (sic)"? Minulle ei ainakan tule laskuja kuin palveluista, jotka olen itse tilannut. Se tekee talouden tasapainottamisesta paljon helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko jonkinlaisen huijauskampanjan kohteina, kun laskuja vain "tulee kokoajan (sic)"? Minulle ei ainakan tule laskuja kuin palveluista, jotka olen itse tilannut. Se tekee talouden tasapainottamisesta paljon helpompaa.
Ihan perus elämisen kustannuksia, vesi, sähkö, lämpö, erilaiset vakuutukset jne.
Autot perusmerkkejä, ei vikoj. Vaatteet tavallisia. Lapsille tulee kyll ostettua kaikenmoista. Itselle ei niinkään.
Jaahas, työttömät ja muut pummit alapeukuttaa, mutta oikeaa keskustelua tai kohtalotovereita ei löydy.
-ap
Meillä minä olen hoitovapaalla ja mies pienipalkkaisessa työssä, yksivuotias lapsi kotona mun kanssa. Tulot on 2000 euron pintaan, vuokra 850 e ja sähkö, vakuutukset, puhelinlaskut yms päälle.
Ollaan miehen kanssa molemmat aika pihejä luonteeltamme muutenkin joten tullaan kyllä hyvin toimeen. Uhkaahan ne rahat aina loppukuusta loppua, mutta jotenkin kuitenkin riittävät aina.
Panostetaan laatuun esim. kodinkoneissa ja leluissa ettei heti joudu taas ostamaan uusia. Ei ostella mitään turhuuksia. Miehellä on varaa harrastaa jääkiekkoa ja on mullakin varaa ostaa esim. vaatteita kun on tarpeen. Kausivihanneksilla/hedelmillä mennään ja lihoja ostellaan paljon -30% ja laitetaan pakastimeen. Paljon ostetaan myös ihan halvinta merkkiä, mutta joissain (kuten oliiveissa ja vaipoissa) panostetaan vähän kalliimpiin.
Oikeen hyvin meillä on brutto tulot 2x pienemmät kuin teillä mutta hyvin pärjätään. Velkaa on vielä vähän omakotitalosta ja sijoitus asunnosta.
Pienistä tuloista silti ollaan saatu nyt jo pieni osake salkkukin aikaiseksi.
Siitä kyllä olen samaa mieltä että kallista on eläminen nyky suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, työttömät ja muut pummit alapeukuttaa, mutta oikeaa keskustelua tai kohtalotovereita ei löydy.
-ap
Aloituksesta jo epäilinkin tätä asennetta...
Köyhäkö? kirjoitti:
Meillä kaksi lasta, perheen bruttotulot reilu 110ke
Menoja n. 50ke vuodessa. Okt lainaan reilu 10ke. Kaksi autoa, mitää muuta velkaa ei ole kuin asuntolaina. Lammitykseen ja sähköön yli 2ke vuodesa. Laskuja tulee kokoajan jne.
Jää toki rahaa säästöön ja lapsilisät tietysti kans, mutta uskomattoman kovat kulut on suomessa.
pienituloisilla on Suomessa asiat hyvin koska saavat erittäin monia tukia, ja lisäksi asuminen on heille asumisen tukien vuoksi lähes ilmaista, hehän saavat tukia omistusasuntoihinkin
Ei pienituloisilla hätää ole, hätä on aloittajan kaltaisilla keskituloisilla jotka eivät saa mitään tukia mutta ovat menneet hankkimaan omistusasunnon. Keskituloisia on Suomessa valtaosa talouksista joten heidän verotustaan kiristämällä valtio saa suurimmat tulot.
Ei ne pienet tulot vaan pienet menot :) t. kuussa jää 500 e käteen vain vuokran jälkeen ja ensi kuussa lähden Pariisiin
Vierailija kirjoitti:
-ap
Suomessa on niin korkea ansiotuloveroaste, että ei noilla teidän perheen brutoilla suuremmin juhlita. Tiedän koska meillä tulot samaa luokkaa niin, että toinen tienaa suurimman osan yksin ja toinen osan osa-aikatöissä. Eli meillä on progression kireyden takia luultavasti vielä pienemmät nettotulot kuin teillä.
Palstalla on niin paljon sellaista porukkaa, joiden tuloista suurin osa tai kaikki, koostuvat tulonsiirroista. Näillä ei ole mitään tajua siitä, kuinka kovin pieni kansanosa työskentelee elättääkseen tämän lössin, enemmistön.
Että joo, pienellä liekillä elellään ja kaikesta tingitään mistä voidaan. Paperilla olemme toki hyvätuloisia, reaalielämässä emme.
Kyllä suomessa on kallista asua ja syödä.
välillä tuntuu ettei työssäkäyvillä ole kummoinenkaan elintaso työttömiin nähden
Sitten eläminen vasta kallista onkin keskituloiselle, kun lapsilisiä ei enää saa ja perheessä on esim. useita lukiolaisia. Lasten aikuistuttua työssäkäyvillä vihdoin helpottuu tilanne, kun taas työttömillä vaikeutuu, kun lapsista ei saa enää tukia.
Meillä talouden bruttotulot 150 000e/vuosi. Vielä neljä vuotta sitten taloutemme bruttotulot olivat 10 000e/v (kaksi opiskelijaa). No, eiväthän ne köyhät toimeen tulekaan, vaan kaupassakin tietää tasan tarkkaan mitä mikäkin maksaa, ja kauppareissu saattaa olla tyyliin "näihin ruokiin saan käyttää 13€, ja näillä on tultava toimeen kolme päivää". Vaatteet aina alennuksesta tai kirpparilta tai jonkun vanhoja. Kävelet kaupungilta kotiin 3 km kauheassa räntäsateessa säästääksesi sen 1€ opiskelijahintaisen bussilipun. Ja niin edelleen...
Meillä 1 lapsi, 2 autoa, okt josta velkaa.
Nettotulot 50k€ vuosi, menot reilu puolet siitä, pakolliset menot 21600/vuosi
Lämmitys ja sähkö 1300/vuosi.
Asuntolainan lyhennys 7000/vuosi.
Tiedän täsmälleen mitä laskuja tulee maksettavaksi missäkin kuussa ja paljonko ne suurinpiirtein on.
Ap on tehnyt erilaisia valintoja kuin me.... alapa karsia niistä turhat pois. Sen verran saat tasoitusta, että me ei makseta puhtaasta, kylmästä vedestä mitään (=oma kaivo).
Vierailija kirjoitti:
Sitten eläminen vasta kallista onkin keskituloiselle, kun lapsilisiä ei enää saa ja perheessä on esim. useita lukiolaisia. Lasten aikuistuttua työssäkäyvillä vihdoin helpottuu tilanne, kun taas työttömillä vaikeutuu, kun lapsista ei saa enää tukia.
Useita lukiolaisia.... siis kahdet kaksoset ikävälillä 17-19?
Tuossahan säästää kirjahankinnoissa kun koko porukka pärjää 1 kirjalla.
Yhden lapsen ja vanhemman taloudessa vuositulot pikkuisen vajaa 30k€. Lapsilisä päälle. Asuntolainan maksuun menee vuodessa 6000€. Auto on pakko olla ja siitä on pari vuotta lainaa jäljellä 2400€/v. Kaikki muut kulut on vedetty aivan minimiin. Ulkomailla käydään kerran vuodessa viikko ja pari kertaa vuodessa kotimaan/Tallinnan pyrähdyksiä. Arki näin on välillä melkoista kituuttamista, mutta ilman reissaamisia pärjättäisiin kohtuullisesti.
Miksi ette voi mainita kuukausituloja? Onko jotenkin hienompaa amerikkalaistyylisesti puhua vuosituloista?!?
Asun pienessä kopperossa, jossa kiinteä vesimaksu 15 e eikä sähkölaskukaan päätä huimaa. Ja senkin sossu maksaisi, jos kehtaisin pyytää. Jos en ryyppäsi, rahaa saattaisi jopa jäädä ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette voi mainita kuukausituloja? Onko jotenkin hienompaa amerikkalaistyylisesti puhua vuosituloista?!?
Ja ke...
Mun nettiäitulot on 2,8ke kuukaudessa
Aivan varmasti.