Talvivauva, en näe mitään positiivista tässä. HANKALAA kerta kaikkiaan!
-Uloslähtö huutoa. Aina joko nälkä, kakka tai vatsavaivaa. Usein puklaa, kun olen saanut vaatteet päälle.
-Esikoinen kärsii, kun emme pääse ulos tai jos pääsemmekin, pitää heti lähteä sisälle, kun vauva huutaa naama punaisena.
-Vauvaa ei voi ottaa vaunuista pois, koska kova pakkanen
-Mitään en voi touhuta ulkona esikoisen kanssa, koska vauva ei nuku vaunuissa, jos ne eivät ole liikkeellä.
INHOAN TÄTÄ!!!!!!
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole kokemusta kuin talvivauvasta. No yhtä pukemistahan se oli, ja lähdöt vaati ehkä enemmän suunnittelua. Mutta en minä nyt noin negatiivisena asiaa kokenut. Lapsi nukkui päiväunet ulkona hyvin, ja yöt nukkuin myös kun oli pimeää. Ja kesä oli kiva, kun vauva oli jo reilu puoli vuotias, joten ulkona (mm. rannalla) tuli oltua aivan eri tavalla kuin vastasyntyneen kanssa.
Samma här! Esikoinen oli melkein kolme ja vauva syntyi tammikuussa. Oltiin todellakin ulkona ja vauva nukkui vaunuissa tai sitten baby Björn oli käytössä jos meni ihan huudoksi. Imetin myös ulkona pakkasella. Luit oikein. Imetin ulkona pakkasella. Hyvin se meni eikä tullut rintatulehdusta. Oli boob huppari joten pelkän nännin sai kätevästi ulos ja vauvan suuhun. Ja kyllä se vaan on niin että se isompi tarvitsee ulkoilua. Muuten menee ihan riehumiseksi koko touhu. Tsemppiä ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No missä se lasten isä on?
Öö, mites ois töissä?
Vuorokauden ympärikö? Vai miksei onnistu tuo, että toinen jää vauvan kanssa sisälle ja toinen ulos esikoisen kanssa.
Vaunuissa huonosti viihtyvä ja lähtöaikaan ulvova vauva tekisi samaa kesälläkin, joten temperamenttiin ei vaikuta vuodenaika. Sen sijaan päivien suunnittelu auttaa arjen hallintaan, pitäähän talvella muutenkin miettiä vähän eteenpäin esim. kauppareissujen ja auton käytön osalta. Ei talvivauvan kanssa ole elämä ollut paljon sen ongelmallisempaa kuin mikään muukaan talvielämän osa-alue. Sen sijaan jos sinä olet väsynyt pikkulapsiarkeen ja se kulminoituu etenkin siirtymätilanteissa ja arjen pakollisten asioiden hoitamiseen uupumisessa, niin silloin talvi voi tuntua viimeiseltä niitiltä.
Vauvan vaatteet kannattaa laittaa ensimmäisenä esille, mutta pukea viimeisenä. Kunhan vauvalla on jonkin verran rytmiä (about 3 kk->), niin osaa ennakoida hyviä lähtöhetkiä ja muutenkin hoitaa esim. syötöt niin, ettei syötä juuri ennen pukemista, koska silloin kaikki on puklussa. Meillä on tietyt päivät jolloin menemme perhekahvilaan, kirjastoon ja kauppaan niin että sekä vauva että isompi sisarus on mukana ja niistä pyritään pitämään kiinni. Isommalle kasattiin vauvan odotusaikana isoon kannelliseen laatikkoon kaikenlaista puuhaa, mitä voi tiukan paikan tullen nykäistä esiin (uusia kirjoja, askartelujuttuja, pelejä jne.) ja helpoimmillaan olen selvinnyt yhden piippurassin antamisella. :D
Hyvää tässä on minun mielestäni se, että tiedän että kesällä on vähän helpompaa ja voi paremmin nauttia elosta, enkä ole uppoväsynyt. Mökille lähteminenkin on mukavampaa, kun vauva on jo sen verran iso että muutkin kuin vanhemmat pystyvät paremmin hoitamaan (esim. syöttäminen) ja kaikki ei ole isomman vauvan kanssa niin sekuntipeliä, kuin ihan pienen kanssa.
Olen toukokuun lopussa syntyneen kesävauvan äiti. Kummassakin on puolensa. Kesävauvan kanssa olin lähes koko kesän kiinni kotona, kun ulkona oli ihanin aika vuodesta. Vauvan syöminen kun aiheutti erikoisjärjestelyitä (maidon pumppaaminen 3 h välein sitoi kivasti kotiin). Kesälomalla ei kauheasti voitu vielä reissata edes kotimaassa tai edes mökkeillä. Joo, tiedän että jos vauva imetys onnistuu, niin kaikki on helpompaa tämänkin suhteen. Se, mikä oli helpottavaa oli valoisuus. Jaksoin herätä klo 3 syöttämään ja pumppaamaan maitoa kun oli kuin päivä konsanaan. Ja tietysti sain tehdä vaunulenkkejä useasti päivässä. Nyt en välttämättä jaksaisi sitä tehdä.
Mutta talvivauva. Olisi ehkä malttanut pesiä kotona rauhassa pidempään. Nyt oli koko ajan sellainen olo, että pois neljän seinän sisältä, mikä ahdisti. Talvivauva on kesällä jo niin iso, että hänen kanssaan ehtii nauttia kesästä. Ja myös kesävauvaa joudun nyt talvella pukemaan ja riisumaan. Ei se ole kuule yhtään sen helpompaa, oli vauva 1 kk tai 8 kk. Mahdollisesti vielä vaikeampaa kun vauva on jo niin iso. Samalla kun puet esikoisen ja kuuntelet molempien huutoa kuumissaan. Kun lopulta on myös itsellä päällä ja kahden lapsen tavarat mukana, alkaakin olla itse niin hiessä ja väsynyt, ettei jaksaisi enää mihinkään lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No missä se lasten isä on?
Öö, mites ois töissä?
Kelpaa perusteluksi jo mies tekee jotain 12 tuntista päivää. Normaalin työpäivän jälkeen (tai ennen) ehtii kyllä lapsen kanssa ulos ja/tai vahtimaan vauvaa kun äiti on isomman kanssa ulkona.
Mä käyn töissä ja ehdin silti viettää aikaa lasten kanssa, siivota, laittaa ruokaa ja jopa viettää aikaa puolisoni kanssa.
Eli ap saisitko miehestä jotain apua näihin ongelmiin? Viihtyiskö vauva paremmin ulkona jos pitäisit kantoliinassa? Vetäset jonkun ison takin teidän päälle niin pysyy lämpimänä ja äiskän lähellä. :)
Oletko ap kokeillut rintareppua? Meillä se toimi talvivauvan kanssa paremmin kuin vaunut. Vauva takin sisään niin että pää jää vähän näkyviin. Sai jopa imetettyäkin kun laski vauvaa vähän alemmas ja huivilla suojasi.
Kesällä syntyneen puolivuotiaanko sitten voi viedä vaikka millä pakkasilla ulos, ei tarvitse pukea paljon eikä se koskaan huuda ulkona ja nukkuu paikallaankin olevissa vaunuissa? Minulla on tämä logiikka nyt täysin kateissa! Jessus ap, miksi teit toisen lapsen kun tiesit mitä elämä vauvan kanssa on, oli kesä tai talvi? Toivottavasti tulet järkiisi.
No ei sitä nyt kesävauvankaan kanssa aina pääse ulos. Esim. viime kesä oli kerta kaikkiaan aika huono: tosi viileää ja tuulista, joten eipä sitä siinäkään viitsinyt paljon rannalla tai puistoissa notkua imettämässä ja vaihtamassa vaippaa. Että tuollaista se vauvojen kanssa vähän on, vuodenajasta riippumatta.
Vauvalle ei todellakaan tarvii paljoa pukea päälle jos on kunnollinen lämpöpussi, esim eisbärchen. Jos vauva paljon pulauttelee niin nostaa pääpuolta vaunuista vähän ylöspäin, ei nouse niin herkästi puklut. Kovillakin pakkasilla vaunuissa pysyy hengitysilma lämpösenä, jos ei ihan tunteja ulkoile. Me käydään lähipuistossa, isommat leikkii ja ite vedän puistoa ympäri vaunutellen. Samoin hoituu isomman eskarimatkat, vauva vaunuihin ja menoks, ei talvivauva vaan voi pysäyttää koko perheen elämää...
Öö, mites ois töissä?