E-pillerin unohtaminen..raskaus?
Heippa! Mulla on tosiaa ongelma joka aiheuttaa hirveästi stressiä. Olen käyttänyt e-pillereitä noin ehkä vuoden ja aina ottanut aika säännöllisesti. Noin ehkä 5 viikkoa sitten kumminkin unohdin ottaa yhden e-pillerin. Se oli viimeisellä viikolla, 6 päivää ennen kun pillerien otto loppui ja taukoviikko alkoi. No, olin ottanut pillerin edellisenä keskiviikko- iltana noin puoli kymmenen aikaan illalla, torstaina pilleri unohtui kokonaan ja perjantaina otin unohtuneen kello 6.20 aamulla. Unohtaminen ei siis ylittänyt 12 tuntia. Seksiä oltiin poikaystävän kanssa harrastettu 4 päivää unohdusta ennen. No, en oikein siitä ottanut stressiä kun mietin että otin sen kumminkin perjantaina niin aikaisin. Unohduksen jälkeen otin seuraavat pillerit normaalisti, emme harrastaneet seksiä yli viikkoon, taukoviikko alkoi ja kuukautiset tuli 10 päivää unohduksen jälkeen. Kestivät 5 päivää niinkun aina, normaalit menkkakivut, mutta vuoto ei aina niin runsasta mutta syytän siitä kyllä ehkä enemmän pillereitä koska niiden takia vuodon määrä aina vähän vaihtelee. Ja olin juuri ennen kuukautisia stressannut aika paljon niin ehkä sekin vähensi vuotoa. No 5 viikkoa on nyt unohduksesta noin kulunut ja olen ottanut pillerin ihan normaalisti ja kaikkea. Olen silti alkanut stressaamaan tosi paljon, mitä jos seuraavia menkkoja ei tule ja olenkin raskaana? Oireita ei sinänsä ole ollut, vatsaa vähän jomottanut, tällä hetkellä navan alueelta mutta mulla on muutenkin vatsa välilä kipeä..Poikaystävä koittaa kokoajan hokea että en oo raskaana kun stressaan vaan liikaa ja painelen ja tunnustelen vatsaa niin kipu johtuu siitä. Saattaa niinkin olla. En kumminkaan saa stressiä pois, se yli 12 tunnin raja ei unohduksessa ylittynyt tai mitään ja yhdet normaalit menkat tulleet...mutta silti stressaan! Kuukautisten pitäisi alkaa nyt sunnuntaina ja jännitän sitä hirveästi, stressaan että mitä jos ei alkkaan. Ja kokemuksesta tiedän että stressi myöhästyttää :( Kertokaa omia pillerin unohtamiskokemuksia ja auttakaa minua, onko raskausriski suuri mielestänne? Testiä en ole tehnyt, tiedän että se pitäisi tehdä että pääsisin tuskista pois mutta olen alaikäinen ja testin ostaminen meidän pikkukaupastamme missä näkee aina tuttuja, ei tunnu mukavalta.
Kommentit (20)
Periaatteessa raskauden riskiä ei pitäisi olla, jos unohtunut pilleri kuitenkin otettiin 12h kuluessa.
Jos olet kovin ahdistunut ja stressaat, niin miksi et tee raskaustestiä? Niitä saa ihan ruokamarketeistakin ja maksavat alle 5e halvimmillaan. Tee vaikka huomenna testi, niin saat mielenrauhan.
Olen itse syönyt vuosia yhdistelmäpillereitä ja kieltämättä joskus unohduksia tapahtui. Silloin olimme todella varovaisia ja pidättäydyimme yhdyntäseksistä tai käytimme kondomia. Raskaudenpelko on tuttua varmaan lähes jokaiselle fertiili-ikäiselle naiselle ja tytölle silloin kun lasta ei missään nimessä halua. Useimmiten pelot ovat kuitenkin turhia. :)
Mikä on aika, jolloin useimmin otat pillerit?
Eihän sun tarvitse kuukautisia odotella raskaustestin tekemistä varten. Voit tehdä sen vaikka heti huomenna. Koska unohduksesta (ja mahdollisesta hedelmöittymisestä) on aikaa jo viisi viikkoa (laskennallisesti olisit nyt rv 7), raskaus kyllä näkyy testissä, jos on näkyäkseen.
Vierailija kirjoitti:
itse sanoisin että sinun ei kannata stressata, kuukautiset tulleet ja pillerien teho ei lopu tuosta vain. olisi todella pieni todennäköisyys että olisit raskaana! älä töki vatsaasi, se ei tee mitään hyvää sisuskaluille, ei ihme että vatsa kipeä!
Kiitos vastauksesta! Luin vaan jostain että joillakin raskausaikana juuri navan alueella kipua kun kohtu suurenee, kipu alkoi tänään, olin sitä ennen vähän rauhoittunut tän stressin kanssa mutta alkoi uudestaan tänään taas kovempana koska tuo outo kipu :/
Vierailija kirjoitti:
Eihän sun tarvitse kuukautisia odotella raskaustestin tekemistä varten. Voit tehdä sen vaikka heti huomenna. Koska unohduksesta (ja mahdollisesta hedelmöittymisestä) on aikaa jo viisi viikkoa (laskennallisesti olisit nyt rv 7), raskaus kyllä näkyy testissä, jos on näkyäkseen.
Joo, tiedän että ei tarvi odottaa! En ole tehnyt testiä koska asun pikkukaupungissa jossa kaupassa törmää _joka kerta_ tuttuihin. Voisin kumminkin ostaa testin kun olen pian menossa poikaystävälle, hän asuu eri paikkakunnalla ja siellä kukaan ei mua tunne.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on aika, jolloin useimmin otat pillerit?
Ennen aina iltaisin, aika myöhään. Nykyään olen alkanut ottamaas unohduksen jälkeen noin viiden aikoihin koska haluan nyt pysyä täsmällisessä ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa raskauden riskiä ei pitäisi olla, jos unohtunut pilleri kuitenkin otettiin 12h kuluessa.
Jos olet kovin ahdistunut ja stressaat, niin miksi et tee raskaustestiä? Niitä saa ihan ruokamarketeistakin ja maksavat alle 5e halvimmillaan. Tee vaikka huomenna testi, niin saat mielenrauhan.
Olen itse syönyt vuosia yhdistelmäpillereitä ja kieltämättä joskus unohduksia tapahtui. Silloin olimme todella varovaisia ja pidättäydyimme yhdyntäseksistä tai käytimme kondomia. Raskaudenpelko on tuttua varmaan lähes jokaiselle fertiili-ikäiselle naiselle ja tytölle silloin kun lasta ei missään nimessä halua. Useimmiten pelot ovat kuitenkin turhia. :)
Joo, kiitos vastauksesta!
Koita vain ottaa rennosti, stressi ei auta mitään! Raskaaksi tuleminen ilman ehkäisyäkin voi olla vaikeaa. Sinä olet käyttänyt pitkään säännöllisesti e-pillereitä, unohdit yhden ja unohdusaika oli vain 9 tuntia ja sulla oli jo 5 päivää kestävät menkat! Ihan höpöä tommosesta panikoida! Mutta älä painele vatsaasi, joku vielä puhkeaa siellä.
Jos olit jo melkein koko kuukauden syönyt normaalisti pillereitä niin uskon että ovulaatio oli jo ehtynyt "estyä" ei e-pillereiden kanssa ovis ala jos heti pillerin unohtuessa. Se ei ole mitään "olet syönyt pitkään säännöllisesti e-pillereitä, yhden otat myöhässä ja *padam* kroppasi hormoonitoiminta on taas normaali ja hedelmöittymien tapahtuu heti" tuntuu muutenkin että tuo 12 h raja on semmoinen "pelottelu" ei se voi olla niin tarkkaa! minun mielipiteeni.
Oletko yhtään miettinyt että kipu navan aluuella tai muukin vatsakipusi voi johtua siitä jos kokoajan painelet vatsaasi? Myös stressi aiheuttaa kipeän vatsan ja jos sinulla vasta tänään alkoi tuo kipu niin johtuu joko siitä painelusta tai sitten se stressi. Tietty raskaana voi olla vaikka mistä mutta..sinulla oli 5 päivän kuukautiset.
Vierailija kirjoitti:
Oletko yhtään miettinyt että kipu navan aluuella tai muukin vatsakipusi voi johtua siitä jos kokoajan painelet vatsaasi? Myös stressi aiheuttaa kipeän vatsan ja jos sinulla vasta tänään alkoi tuo kipu niin johtuu joko siitä painelusta tai sitten se stressi. Tietty raskaana voi olla vaikka mistä mutta..sinulla oli 5 päivän kuukautiset.
Niin poikaystävänikin mulle sanoo..Tän keskustelun myötä sain onneks vähän rauhoitettua itseäni enkä mieti asiaa niin paljon. :)
Itsekin kun pelkäsin yhdessä vaiheessa raskautta, painelin ja tunnustelin vatsaa jatkuvasti, ja siitähän se sitten tuli kipeäksi :D Mutta tee ihmeessä testi, niin ei tarvitse murehtia. Pillerithän voi pettää muutenkin, vaikkei unohdusta tulisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin kun pelkäsin yhdessä vaiheessa raskautta, painelin ja tunnustelin vatsaa jatkuvasti, ja siitähän se sitten tuli kipeäksi :D Mutta tee ihmeessä testi, niin ei tarvitse murehtia. Pillerithän voi pettää muutenkin, vaikkei unohdusta tulisikaan.
Joo luulin että oon ainoa hullu joka tökkii vatsaa, entiedä mitä edes etsin sieltä. Eihän 7-8 viikolla edes kuuluisi minkään sikiön tuntua niin ylhäällä. Musta on alkanut tuntumaan myös että vatsa on isontunut ja vaikka laihistan niin jää kumpu mutta eihän sikiön niin iso vielä todellakaan pitäisi olla vai?
Enpä usko, että olet raskaana. :) Mutta osta ihmeessä testi mielenrauhan takia kun menet poikaystävän luo. Pillereiden teho periaatteessa riittää myös taukoviikon ajan, joten muutana tunti ei varmaan maailmaa kaada.
Suurimmalle osalle naisista tulee kumpu kun laihistaa mahaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Enpä usko, että olet raskaana. :) Mutta osta ihmeessä testi mielenrauhan takia kun menet poikaystävän luo. Pillereiden teho periaatteessa riittää myös taukoviikon ajan, joten muutana tunti ei varmaan maailmaa kaada.
Kiitos asiallisesta vastauksesta! :-)
Ei sillä ole väliä yhdistelmäehkäisyssä vaikka liuskan viimeisellä viikolla unohtaa kokonaan ottaa koko pillerin. Lue käyttöohjeet!
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalle osalle naisista tulee kumpu kun laihistaa mahaa. :D
joo tiedän...:D niinkuin muutkin sanoo niin olen ihan luulotautinen. Itsestäni tuntuu että vatsa olisi yhtäkkiä isontunut paljon tietystä kohtaa mutta poikakaverikin sanoo että aina näyttänyt ihan samalta..hmm
Jos en nyt ihan väärin muista niin vimpalla viikolla ei oo niiiin vaarallista unohtaa pilleriä :-) käyttöohjeet kannattaa tieten lukia ja noudattaa sieltä ohjeita..
Raskausmassu harvemmin 5 viikossa kasvaa, tai siis turpoaa joten taitaapi olla sun mielen temppuja. :-)
Olin ihtekkin kammottavan luulosairas ennenku raskaudesta tuli toivottu tapahtuma. Pillereidenkin kera toki kannattaa tehä välillä raskaustestejä niin pysyy mielenrauha.
Eli lopeta hyvä ihiminen ressaaminen, stressikin aiheuttaa oireita ;) uskoisin ettei oo mitään hätää ja jos tuntuu, niin tee varuiks testi.
Joku korjatkoon mua jos höpötän :-)
itse sanoisin että sinun ei kannata stressata, kuukautiset tulleet ja pillerien teho ei lopu tuosta vain. olisi todella pieni todennäköisyys että olisit raskaana! älä töki vatsaasi, se ei tee mitään hyvää sisuskaluille, ei ihme että vatsa kipeä!