pojan kaveri huolestuttaa
Pojat ovat 10-vuotiaita. Tämä kaveri saattaa yhtäkkiä potkaista poikaani, aivan huvikseen, tai esim. kaataa maahan. Tiedän että hänellä on ollut aiemminkin väkivaltaista käytöstä muita lapsia kohtaan (olen joskus nähnyt). Kaveri on myös kova manipuloimaan muita (esim. pyytää muilta karkkia tai rahaa sanoen ettei muuten kutsu synttäreille, saa muut toimimaan haluamallaan tavalla, esim. sulkee jonkun kaveriporukan ulkopuolelle). Osa lapsista selvästi ei halua tämän pojan kanssa pitempään olla kaverina, joten jäljelle jää sellaiset joita on helppo manipuloida esim. kiusaamaan muita. Oma poikani ei lähde sellaiseen mukaan, mutta ovat olleet kavereita niin kauan että suhde ehkä erilainen kuin uusilla tuttavuuksilla. Olen myös huomannut että uusien kavereiden käytös alkaa huonontua oltuaan tämän pojan seurassa, eli alkaa tulla ilkeilyä myös aikuisille ja myös rankempaa käytöstä mitä alussa. Oma poikani ei suoraan kiusaa muita, mutta onhan hänellä sivustakatsojan rooli kiusaamistilanteissa (on yleisönä joten syyllistyy omalla tavallaan kiusaamiseen). Ei uskalla vastustaa tätä poikaa.
Tuo väkivaltaisuus huolettaa eniten, kun jos potkitaan niin voi käydä huonosti. Mutta mitä tehdä asialle? Lapsen vanhemmille olen puhunut, he eivät usko, eivätkä taida edes välittää, koska pojat nyt vain ovat sellaisia. Tämä lapsi osaa olla aikuisten edessä hyväkäytöksinen ja itse asiassa oikein mallikelpoinen ja ihastuttavakin. Itsekin aluksi ajattelin että onpas hyväkäytöksinen ja mukava lapsi.
Kommentit (6)
Sinä väität ja kuvittelet että jos lapsi käyttäytyy noin -ei vanhemmat sitä tiedä? En usko että olet puhunut siitä. Noin toimii lapsi joka toimii impulssiensa vietävänä ja on ollut sitä aina, varmaan kotona ihan järkyttävä riitely vanhempien kanssa.
Toinen mikä häiritsee sinun viestissä on että vähättelet lapsesi kiusaamista. Tottakai tuo on kiusaa jos katselee. Sinun lapsi kiusaa muita. Ja valitsee leikit kiusaajan kanssa.
Tuossa iässä lapset alkaa ajattelemaan vähitellen kannattaako olla kiusaajan kanssa. Sinun lapsi yhä valitsee tuon. Mitä jos tarjoisit muuta harrastusta/kaveriseuraa/tekemistä lapsellesi? Ja puhuisitte lapselle mitä kiusaaminen on. MILTÄ kiusatusta tuntuu kun joku kiusaa? Entä miltä se tuntuu kun muut katselee?
Ota asia esiin lapsen vanhempien kanssa. Sanoit tehneesi niin mutten usko. Ei kukaan mene noin lapsensa taakse. Pitäisikö teidän kaikkien jotka tiedätte jotain kertoa sille perheelle asioista ja jos homma ei etene niin lastensuojelu alkaa kiinnostua vähitellen. Sinuna olisin vähän huolissani myös siitä mitä oma lapsi oikeasti tekee? Ettet sinä itse ole myös yhtä sokea tilanteissa? Jospa lapsesi myös kiusaa? Haukkuu/piilottelee toisten tavaroita tms.
Anna poikien olla poikia. Poikien leikkeihin kuuluu tuollainen tappelu ja potkiminen välillä, ja tuo käytös jota kutsut "manipuloivaksi" on vain poikien tapa muodostaa hierarkia ryhmän urosten välille. Tuosta poikasi kaverista kasvaa vielä aikuisena todellinen alfauros, anna poikasi oppia häneltä.
Vierailija kirjoitti:
Anna poikien olla poikia. Poikien leikkeihin kuuluu tuollainen tappelu ja potkiminen välillä, ja tuo käytös jota kutsut "manipuloivaksi" on vain poikien tapa muodostaa hierarkia ryhmän urosten välille. Tuosta poikasi kaverista kasvaa vielä aikuisena todellinen alfauros, anna poikasi oppia häneltä.
Todellinen alfauros, joka istuu linnassa pahoinpitelystä... Ei hyvää päivää näitä vastauksia...
Pahoinpitely on pahoinpitely, teki sen aikuinen tai lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Sinä väität ja kuvittelet että jos lapsi käyttäytyy noin -ei vanhemmat sitä tiedä? En usko että olet puhunut siitä. Noin toimii lapsi joka toimii impulssiensa vietävänä ja on ollut sitä aina, varmaan kotona ihan järkyttävä riitely vanhempien kanssa.
Ota asia esiin lapsen vanhempien kanssa. Sanoit tehneesi niin mutten usko. Ei kukaan mene noin lapsensa taakse. Pitäisikö teidän kaikkien jotka tiedätte jotain kertoa sille perheelle asioista ja jos homma ei etene niin lastensuojelu alkaa kiinnostua vähitellen. Sinuna olisin vähän huolissani myös siitä mitä oma lapsi oikeasti tekee? Ettet sinä itse ole myös yhtä sokea tilanteissa? Jospa lapsesi myös kiusaa? Haukkuu/piilottelee toisten tavaroita tms.
Kyllä niitä vanhempia löytyy jotka ovat sokeita lapsensa käytökselle. Kun jotkut vanhemmat nostavat lapsensa jalustalle ja antavat kaiken käytöksen anteeksi tai muuten yrittävät pitää kulissit yllä ja väittävät muille ettei meidän lapsi kiusaa vaikka kotona olisi hel...tti irti. Onhan se joillekin kova paikka joutua myöntämään että lapsi on kamala myös kavereille ja että on itse sen lapsen kasvattanut. Kuinka moni haluaa ajatella lapsestaan manipuoloivana ja ilkeänä vaikka todisteet olisivat silmien edessä? Aika harva, siinä joutuu nimittäin miettimään omaa käytöstään ja virheitään.
Vierailija kirjoitti:
Toinen mikä häiritsee sinun viestissä on että vähättelet lapsesi kiusaamista. Tottakai tuo on kiusaa jos katselee. Sinun lapsi kiusaa muita. Ja valitsee leikit kiusaajan kanssa.
Tuossa iässä lapset alkaa ajattelemaan vähitellen kannattaako olla kiusaajan kanssa. Sinun lapsi yhä valitsee tuon. Mitä jos tarjoisit muuta harrastusta/kaveriseuraa/tekemistä lapsellesi? Ja puhuisitte lapselle mitä kiusaaminen on. MILTÄ kiusatusta tuntuu kun joku kiusaa? Entä miltä se tuntuu kun muut katselee?
Tiedän että lapseni on mukana kiusaamisessa, koska sitä seuraa eikä lähde tilanteesta pois. Kuinka helppoa on sitten taas lopettaa kaverisuhde tuon ikäisenä? Luulen että melko vaikeaa, varsinkin kun ovat olleet pitkään kavereita. Mutta ei minun poikani tykkää tuosta kiusaamisesta, sen tiedän, koska hän on siitä puhunut avoimesti ja surrut sitä miltä kiusatusta tuntuu (on itse ollut joskus kohteena, ei tuon pojan taholta). Yhden pourkassa olevan isosisko on nähdessään mennyt kiusaamistilanteisiin väliin, hän on siis taho, josta olen saanut tiedon ettei poikani kuisaamiseen osallistu kuin sivusta seuraamalla. Olen kyllä näille kaverin vanhemmille puhunut (ja ovat saaneet muualtakin palautetta), mutta eivät ota asiaa vakavasti. Tosin saattavathan he ottaakin, mutta eivät vaan halua myöntää ongelmaa muille eivätkä ehkä sitten itsekään tiedä mitä tehdä tuon pojan kanssa.
Poikani harrastaa kyllä. Voisinhan yrittää tietysti kannustaa, jos hän vaikka kutsuisi harrastuskaverin käymään meillä.
Kasvaa tuosta vielä persoonallisuushäiriöiseksi. Tuosta se alkaa. Tulee vain jallittamaan ja puukottamaan selkään lastasi ennemmin tai myöhemmin.