Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostin yksin omakotitalon

Vierailija
13.01.2016 |

Olen 22-vuotias ja ostin ensiasunnokseni omakotitalon. Velkaa tuli kaikenkaikkiaan n. 90 000€ sisältäen 20t rempparahan.
Talo sijaitsee hyvällä asuinalueella, 200m peruskouluun, 1km keskustaan, bussit kulkee läheltä.
Ostin myös uuden auton vähän aikaa sitten ja se on maksettu kokonaan.

Kyllä se ahkerointi työssä ja pihistely on kannattanut :)
Tietty asuminen maksaa, mutta vakituinen työ ja säästöt auttavat siihen asiaan. Ja menot ja kulut kuitenkin yhdeltä ihmiseltä ja paksulta kissalta. En yleensä kehu itseäni, mutta olen aikas tyytyväinen itseeni. Opiskellakin olen ehtinyt ja valmistun uuteen ammattiin nyt keväällä.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet varautunut elämän ns. yllätyksiin?! Esim. työttömyyteen, sairauteen, jne.

Vierailija
2/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varautunut. Lähihoitajille töitä riittää ja tämän hetkisessä työssäni saisin jatkaa, sieltä ei työt lopu. Plus nämä kaksi muuta työtä missä olen.

Säästöt on hyvät ja tukiverkosto löytyy.

Sairastumiselle ei mitään voi mutta miksi miettiä asiaa. Elämä menee miten menee. Jos sairastutaan, niin sitten sairastutaan. Kyllä keinot aina löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno homma, ihanaa että olet noin eteenpäin pyrkivä!

Oliko joku "asiantuntija" auttamassa talohankinnassa vai pystyitkö itseksesi hoitamaan homman? Sen takia kysyn, kun niin paljon ikäviä tarinoita tullut vastaan. Monilla mennyt koko omaisuus ja velat tietenkin jääneet vielä siihen päälle.

Vierailija
4/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 22-vuotias ja ostin ensiasunnokseni omakotitalon. Velkaa tuli kaikenkaikkiaan n. 90 000€ sisältäen 20t rempparahan.

Talo sijaitsee hyvällä asuinalueella, 200m peruskouluun, 1km keskustaan, bussit kulkee läheltä.

Ostin myös uuden auton vähän aikaa sitten ja se on maksettu kokonaan.

Kyllä se ahkerointi työssä ja pihistely on kannattanut :)

Tietty asuminen maksaa, mutta vakituinen työ ja säästöt auttavat siihen asiaan. Ja menot ja kulut kuitenkin yhdeltä ihmiseltä ja paksulta kissalta. En yleensä kehu itseäni, mutta olen aikas tyytyväinen itseeni. Opiskellakin olen ehtinyt ja valmistun uuteen ammattiin nyt keväällä.

Onnittelut. Ilman koulutusta, työn ohella opiskellen, ikää 22 v. Ihan hyvin. Velkaa 90 t, josta varsinaisesti talon ostoon 70 t€. Mavastuuosuudesta ja siitä, mitä tuon ikäinen on voinut pistää omasta työstä sivuun, niin talon hinta varmaan pyöri 80 t€ - 110 t€ välillä eli ei mistään kasvukeskuksesta varmaan kyse?

Vierailija
5/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isäni oli mukana taloa ostamassa ja hän on alanammattilainen. Hänellä on myös suhteita putkimieheen yms. duunareihin eli hyvät tarjoukset saan. Ja tietysti sitten talkootyötä.

Eli on ihmisiä joiden puoleen kääntyä, jos ongelmatilanteita syntyy.

Vielä kun isä ja äiti on, niin koitetaan oppia elämäntaitoja itsenäiseen elämään :) Kysellä ja ihmetellä, miten asiat hoidetaan, mitä pitää huomioida, vakuutukset yms. asiat.

Vierailija
6/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ostin aikanaan, tosin vasta 28-vuotiaana. Ostin semmoisen mummonmökin vähän syrjempää, hinta oli 110 000 euroa. Aivan ihana paikka oli, iso tontti upealla puutarhalla johon ed. asukas oli kaivanut ison pihalammenkin. Harmi vaan että mun tapauksessa talo osoittautui hometaloksi ja muutaman vuoden päästä piti myydä purkukuntoisena pois... Vieläkin haaveilen että jonain päivänä haluan taas oman talon, kunhan velat on maksettu tuosta vanhasta josta tuli tappiota. Nyt asun Helsingissä vuokrakaksiossa.

Ei tuollaiseen sinänsä mitään ahkerointia ja säästämistä tarvita että talon hankkii. Itse esim. ostin sen kokonaan lainalla, isäni oli henkilötakaaja. Työttömyyteen ja sairauteen varautuminen - ei minusta sellaisia kannata kauheasti miettiä, koska voihan sen talon myydä jos ne riskit realisoituu. Hulluahan se olisi, että rajoittaisi elämäänsä tuollaisten pelkojensa takia. Ja itselleni tosiaan kävi niin että tappiota tuli kun talo osoittautui (kuntotarkastuksesta huolimatta) hometölliksi, mutta elämä jatkuu, ei ole tämäkään maailmanloppu jota tarvisi pelätä.

Vierailija
7/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin kans omakotitalon yksin 22-vuotiaana. Maksoi 125k + 25k rempparahaa.

Mielestäni kannatti, vaikka nyt haluaisinkin jo päästä kyseisestä kiinteistöstä eroon ja markkinatilanne on myymiseen todella huono. Jos nyt saisin siitä edes 150k (arvo on enemmän, mutta ei siitä tuon enempää tässä taloustilanteessa saisi millään) niin jäisin reilu 30k voitolle. Sen sijoittaisin varmaan suoraan tähän seuraavaan taloon joka on tarkoitus ostaa kun tuon saan myytyä. Toivotaan, toivotaan.

Vierailija
8/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, olen myös samanikäinen mutta jo perheellinen ja sanan hintaluokan omakotitalossa asustetaan :) Sinulla näyttää olevan asiat ihan mallillaan ja on tosi hyvä jos ensiasunnoksi pystyy omakotitalon ostamaan.

Vierailija
9/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma isäni oli mukana taloa ostamassa ja hän on alanammattilainen. Hänellä on myös suhteita putkimieheen yms. duunareihin eli hyvät tarjoukset saan. Ja tietysti sitten talkootyötä.

Eli on ihmisiä joiden puoleen kääntyä, jos ongelmatilanteita syntyy.

Vielä kun isä ja äiti on, niin koitetaan oppia elämäntaitoja itsenäiseen elämään :) Kysellä ja ihmetellä, miten asiat hoidetaan, mitä pitää huomioida, vakuutukset yms. asiat.

Olen iloinen puolestasi! :)

Vierailija
10/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päin maailmaa ostit talon, hinta ei ainakaan ole kohtuuton.

Itse ostin 2000luvun alussa talon 50000€ ja vieläkin on velkaa 90000€

On se omakotitalossa asuminen hauskaa.

Vierailija
11/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Meillä meni vielä niin, että oman pääoman lisäksi (velattoman myydyn asunnon jälkeen) tuli perintöä ja täysin mieleinen unelmien omakotitalo tuli ostettua suoraan käteiskaupalla. Täyden remontin jälkeen vielä uusi autokin pihaan kun palkkatuloja jää niin hyvin käteen lapsettomina. Ei sitä velattomuutta ole tullut kerrottua kenellekään ja eihän kukaan siitä kysy, vaan olettaa että ollaan kaulaamme myöden veloissa, mutta olihan se kaksvitoselle aika hieno tunne.

Vierailija
12/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkonen, omaa rahaahan pitää se 15% olla lainaan. Eli jos menty ihan maksimilainamäärillä, niin n 106 t€ talo, josta siis 16 tuhatta omaa rahaa. Tämä siis minimi. Uusi auto, taitaa halvimmatkin olla noin 11 tuhatta eli 27 tuhatta riihikuivaa 22 vuotiaana tilille kertynyt. Lähihoitajan koulutuskin on hankittu, joten tuskin 3 vuotta enempää tehokasta tienausaikaa on mitenkään ehtinyt kertyä. Kolmessa vuodessa on siis laitettu sivuun palkasta 9 t€/vuosi. Ei muuten onnistu lähihoitajalta, saati jostain kesätyöstä, mitenkään muuten kuin niin, että tienausajalta joku muu on maksanut elämisen.

Vierailija
13/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hetkonen, omaa rahaahan pitää se 15% olla lainaan. Eli jos menty ihan maksimilainamäärillä, niin n 106 t€ talo, josta siis 16 tuhatta omaa rahaa. Tämä siis minimi. Uusi auto, taitaa halvimmatkin olla noin 11 tuhatta eli 27 tuhatta riihikuivaa 22 vuotiaana tilille kertynyt. Lähihoitajan koulutuskin on hankittu, joten tuskin 3 vuotta enempää tehokasta tienausaikaa on mitenkään ehtinyt kertyä. Kolmessa vuodessa on siis laitettu sivuun palkasta 9 t€/vuosi. Ei muuten onnistu lähihoitajalta, saati jostain kesätyöstä, mitenkään muuten kuin niin, että tienausajalta joku muu on maksanut elämisen.

Jos asuu yksin niin ruokaan ja vuokraan menee vain arviolta 1000€/kk loput voi hyvinkin jäädä säästöön. Lähihoitajan bruttopalkka on2000€ + lisät

Vierailija
14/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä omaa rahaa pitää olla? Kyllä minä ainakin sain pelkän henkilötakauksen turvin 100%:lle talon hinnasta lainan... Ei ollut mitään säästöjä kun taloni ostin. 

Vierailija
15/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena olet velkaorjuuteen sitonut itsesi, voi raukkaa.

Vierailija
16/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euromääriä sen kummemmin miettimättä jää kuva, että ap todennäköisesti tulee pysymään omillaan koko elämänsä ajan. Asenne ratkaisee. Tuossa iässä ei itsellä olisi tullut vielä mieleenkään ostella taloja, hyvä että armeijasta oli pois päässyt.

t. Äijä.

Vierailija
17/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule hyvinkin mahdollista. Ensinnäkin opiskelujen ohessa voi tehdä töitä. Itse olen alkanut yläasteella tekemään kesätöitä, lukioaikana tein kesätöitä ja osa-aikaisia töitä, lukion jälkeen olin töissä noin vuoden. Koko tämän ajan asuin tosin vielä isäni kanssa, joka ei veloittanut multa mitään elämisestä. Kaikki raha jäi käytännössä säästöön. Kun muutin pois kotoa mulla oli reilu 80 000 markkaa säästössä. Menin yliopistoon ja tein duunia koko ajan siinä. Opiskelujen loppuajalla jopa kahta duunia. Otin lainan opiskeluaikana ja ostin talon. Talo, autot pihassa ja kaikki muu on tällä hetkellä velatonta ja minun rahoillani hankittua. Nyt säästän puolisoni kanssa remppaan. Matkustellut olen ja asunut ulkomaillakin. Olen säästänyt itselleni oikeissa asioissa mutta en ole kituuttanut. Ikää tällä hetkellä 36 vuotta ja puolison lisäksi löytyy kolme lastakin. Asutaan pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
18/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo sijaitsee Turun naapurikunnassa. Hp oli 90 000€, mutta maksoin 80 000€.

Minulla oli asp-säästötili, joten 10 000€ oli oma osuus ja laina 70 000€ + lisälaina 20 000€, johon sain takaajan.

Tontti itsessään olisi jo tuon 80-90t, joten sinänsä edullinen talo. Putkiremppa vain pakkotehdä patteriputken vuodon takia. Samalla laitan kaikki putket sitten kuntoon. Ja salaojatkin olisi hyvä päivittää. Hometta talosta ei ole löytynyt.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä