Kuinka teillä on alkanut vaihdevuodet?t.ammattivalittaja
Tuliko kuumia aaltoja ensin vai jätikö kuukautiset kerralla pois?
Kommentit (9)
Onneksi mulla ei ole kuumia aaltoja ja kuukautiset on täysin säännölliset. Olen tosin vasta 42v.t.ammattivalittaja
siis käsivarsiin ja reisiin tuli selluliittiä, ihan lyhyessä ajassa ilman mitään mässäilyä tai liikunnan lopettamista. Oikein sellaisia kipeitä muhkuroita, ihan kamalaa. Sitten aloin heräilemään öisin, oli niin helvetin kuuma. Sänky oli ihan tulisen tuntuinen. Tätä ei kestänyt montaa viikkoa, onneksi. Kuukautisista en tiedä, koska on hormonikierukka. Muita oireita ei ole ollut, paikat ei ole kuivuneet ja seksiä tekee mieli päivittäin.
Joskus 47-v oli kk:t ensimmäistä kertaa puoli vuotta poissa. Nyt olen 50-v ja kk:t tulee jos tulee, välillä joka kuukausi, välillä 2, 3 tai 6 kk:n välein. Muita oireita ei ole.
Mulla oli ensin pari, kolme vuotta kuukautiset epäselvät ja harvenivat vähitellen. Sitten jossain vaiheessa ne lakkasivat. Mitään kuumia aaltoja ei ole ollut, mutta mieli on ehkä vähän alavireisempi kuin normaalisti. Olen perusluonteeltani aika hyväntuulinen ja iloinen, nyt pientä alavirettä, en tiedä johtuuko vaihdevuosista. Ja pinna on välillä kireä, mutta en tiedä johtuuko tämäkään vaihdevuosista vaan muuten vaan elämästä.
Kuukautiset alkoi noin 45-vuotiaana käydä vähitellen yhä niukemmiksi ja välit pidentyä. Ensi väliä oli pari kuukautta, sitten kolme, sitten neljä, sitten puoli vuotta. Kun olin 51, ei yksin kuukautisten jälkeen sitten enää seuraavia tullutkaan.
Tämän jälkeen tuli muutaman kerran sellainen kehon läpäissyt lämmin hulahdus, josta tajusin, että nämä nyt on sitten niitä "kuumia aaltoja". Hikoilua ei onneksi tullut lainkaan, ja ne hulahduksetkin loppui hyvin lyhyeen.
Unettomuutta tai mielialan vaihteluja ei ole ollut ollenkaan. Olen aina ollut luonteeltani tasaisen rauhallinen ja hyväntuulinen ja nykyään (57 v.) tuntuu, että entistä hyväntuulisempi. Ei kiristä mistään psyykkisesti eikä fyysisesti.
Tiedän olevani onnekas, monella tutulla on ollut paljon kovemmat oireet. Mutta kyllä vaihdevuosista voi päästä näinkin vähällä kuin minä olen päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi mulla ei ole kuumia aaltoja ja kuukautiset on täysin säännölliset. Olen tosin vasta 42v.t.ammattivalittaja
sun pointti oli mikä? tässä aloituksessa kysyttiin kuina vaihdevuodet on alkanu ja sulla ne ei ole alkanut joten miksi vastasit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sun pointti oli mikä? tässä aloituksessa kysyttiin kuina vaihdevuodet on alkanu ja sulla ne ei ole alkanut joten miksi vastasit?
Katso kuka ketjun aloitti. Ei hänellä ole mitään pointtia yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku muu käytti nimimerkkiäni. Itse olen 42v ja kuukautiset ovat säännölliset eikä mitään oireita mistään vaihdevuosista ole tuskin on vielä vuosiin.t.ammattivalittaja
melkolailla kerrasta ...ehkä oli parit jotenkin epäsäännölliset, en muista enää. Kuumat aallot ym. alko tosissaan vasta paljon myöhemmin