Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuparikierukka - kokemuksia?

Vierailija
12.01.2016 |

Asentaminen, luotettavuus? Millaisia kokemuksia?

Hormonit ei sovi minulle. En ole synnyttänyt. Tällä hetkellä kondomi käytössä, toisessa ketjussa mainittiin kuparikierukka jota olen joskus aiemmin miettinyt, mutta kondomi on vaan niin helppo. Mutta oma vaivansa siitäkin on, niitä pitää olla aina saatavilla esimerkiksi.

Omakohtaiset kokemukset kuparikierukasta olisi kiinnostavia ,kiitos jos jaksat niitä kertoa :)

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen kuparikierukkani laitettiin, kun en ollut vielä synnyttänyt. Ne joutu mittaamaan kohdun jotenkin ja se sattui paljon. Laitto vaan vähän nipisti. Pois ottaminen ei sattunut ollenkaan. Kolme kuparikierukkaa minulla ollut ja pelkkää hyvää voin sanoa. Ei tarvitse miettiä mitään. Minulle ei myös hormoni ehkäisy sovi.

Vierailija
2/19 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä on. Ei ole pettänyt . Lapsia tuli , kun poistettiin. Qllut ainakin 10 v. yhteensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei liity sen käyttöön, vaan haluan kertoa kokemukseni siitä miten itselleni kävi kun yritin saada ajanvarausta asentamiseen. En siis saanut kierukkaa koska en ole synnyttänyt, ei kuulemma mahtuisi. Myös mahdolliset vuotohäiriöt kuulemma tulisivat varmasti. Tuputti ainoastaan hormonikierukkaa.

Vierailija
4/19 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvältä kuulostaa. Paitsi kolmosen kokemus. No, helpompi se varmaankin olisi kuin harkinnassa myös oleva sterilisaatio, täytin juuri viikko sitten 31v. sen ollessa ainoa syy kyseinen toimenpide saada.

Onko teillä ollut niitä vuotohäiriöitä?

Vierailija
5/19 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap siis edellinen

Vierailija
6/19 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen kupari petti aikanaan.

Toinen on nyt menossa ja olen oikein tyytyväinen. Alkuun söin kuukautisien aikaan cyklocapron nimistä lääkettä joka hillitsi vuotoa koska kuukautiset olivat todella runsaat.

Vierailija
7/19 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuotoa kuin pissat tulisi housuun

Ja nyt seuraus on 15 v

Vierailija
8/19 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen on nyt menossa ja olen oikein tyytyväinen. Alkuun söin kuukautisien aikaan cyklocapron nimistä lääkettä joka hillitsi vuotoa koska kuukautiset olivat todella runsaat.

Miten uskalsit ottaa uuden jos ensimäinen petti? Tuliko se huomaamatta ulos?

Vierailija
9/19 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuparikierukan toimintamekanismi on ns. abortoiva: kierukka ei estä hedelmöittymistä, vaan saa aikaan alkion keskenmenon. Itse en voi käyttää eettisistä syistä kuparikierukkaa. On sellaisiakin ehkäisymenetelmiä, joissa pelkän syntymisen tai raskauden etenemisen lisäksi ehkäistään myös uuden elämän alkaminen (esim. hormonikierukka tai kondomi).

Vierailija
10/19 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan paikallaan se oli koko ajan.

Piti miettiä joko totaali pidättäytyminen seksistä (koska mikään kumi ei käy) tai kuparikierukka siihen asti kunnes saan ajan steriin. Mutta se mitä tapahtui ennen ei välttämättä tapahdu toiste, toivottavasti.

Vierailija
11/19 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piti miettiä joko totaali pidättäytyminen seksistä (koska mikään kumi ei käy) tai kuparikierukka siihen asti kunnes saan ajan steriin. Mutta se mitä tapahtui ennen ei välttämättä tapahdu toiste, toivottavasti.

Teitkö abortin?

Vierailija
12/19 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuparikierukan toimintamekanismi on ns. abortoiva: kierukka ei estä hedelmöittymistä, vaan saa aikaan alkion keskenmenon. Itse en voi käyttää eettisistä syistä kuparikierukkaa. On sellaisiakin ehkäisymenetelmiä, joissa pelkän syntymisen tai raskauden etenemisen lisäksi ehkäistään myös uuden elämän alkaminen (esim. hormonikierukka tai kondomi).

Lähde?

Vierailija
13/19 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuparikierukka estää hedelmöittymisen useimmiten. Silloin kun se ei estä, niin sen jälkeen se estää munasolun kiinnittymisen kohtuun. 

Vierailija
14/19 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

K-kierukka ollu n. puolitoista vuotta. uoto runsastui melkoisesti, kierto ja kuukautisten pituus taas pysyi säännöllisenä. Ei tiputtelua ollut. Haaveilen sterilisaatiosta, mutta jos nyt varuiksi kuitenkin näin.

Vierailija
15/19 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teitkö abortin?

Tein, kierukka oli sitä varten ettei lapsia tulisi.

Vierailija
16/19 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävarmuus tehokkuudesta on (kivualiaan asennuksen, mutta se onkin kertaluontoinen) suurin syy epäröidä tätä vaihtoehtoa mielestäni. E-pillereiden kanssa minä elin jatkuvassa pelossa, jos olenkin raskaana, vaikka söin ne samalla kellonlyömällä, ikinä unohtamatta, olin mielestäni lähes pakkomielteisen huolellisena. En siis saanut niistä edes sitä varmuutta, minkä käyttäjät yleensä tuntevat. Kondomi tarkistetaan aina yhdynnän jälkeen, sen kanssa on varma olo. Onko esteitä käyttää sekä kuparikierukkaa että kondomia?

Vierailija
17/19 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierukka on ollut vasta hetken aikaa, joten pitkäaikaiskäytöstä ei vielä ole kokemusta. Toistaiseksi kaikki on kuitenkin sujunut mallikkaasti. Olen itsekin synnyttämätön ja taistelin 1,5 vuotta gynelläni että lopulta sain kuparikierukan. Hormonaalista ehkäisyä tuputtivat viimeiseen asti. Olin aivan varma jo että viimeistään asennuksessa kohtuun eksyisi "vahingossa" hormonikierukka :D

Pelkäsin asennusta muiden kauhukokemusten vuoksi, mutta en tuntenut edes varsinaista kipua. Kohtu mitattiin ensin sondilla, mikä tuntui äärimmäisen epämukavalta. Sitten kierukka laitettiin, ja vaikka gyne joutui sitä hetken ronklaamaan, ei se kuitenkaan sattunut. Loppupäivän sitten supisteli ja nipisteli, mutta sekin oli varsin kohtuullista eikä missään vaiheessa tullut mitään kovaa kipua. Pari päivää asennuksesta ja nipistelyt lakkasivat. Särkylääkettä tarvitsin siis vain asennuspäivänä! Sen jälkeen ei ole ollut mitään vaikutusta mihinkään. Lankakaan ei tunnu miehelle, mikä on loistavaa :) (kierukassani on vain yksi lanka).

Minulle asennettiin Flexi T-300, mikä on suunniteltu synnyttämättömille. Mikäli ennestään ei ole kovia kuukautiskipuja tai runsaita menkkoja, suosittelen harkitsemaan. Erityisesti koska kyseessä on hormoniton ehkäisy. Pakko mainostaa koska olen itse niin tyytyväinen :D kaikille ei sovi tietenkään, mutta itse koin aiheelliseksi edes kokeilla koska muut ehkäisyvaihtoehdot olivat tasan tarkkaan vain kondomi. Hormonit eivät sovi.

http://www.flexi-t.fi/?id=327757

Vierailija
18/19 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän siinä on että saa vääntää loputtomiin jotta suostuvat laittamaan tämän? Koska hormoniton?

Vierailija
19/19 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän siinä on että saa vääntää loputtomiin jotta suostuvat laittamaan tämän? Koska hormoniton?

Juuri se. Oma gyne vetosi siihen, että hormonaalinen ehkäisy on väistämättä paras varsinkin nuorelle naiselle. Parantaa väistämättä elämänlaatuakin, koska kuukautiset jäävät pois tai niukkenevat. Sinänsä hauskaa kun omat kuukautiset ovat täysin kivuttomat ja niukat, mutta hormoniehkäisyn aikaan olivat yli viikon mittaiset ja kivuliaat :D

Onhan toki kuparikierukka verrattain myös halpa ehkäisy ja kestää sen viisi vuotta. Hormonaaliset versiot ovat usein verraten melko kalliita, ja useine lieveilmiöineen poikivat lisää lääkäri/tarkistuskäyntejä ja mahdollisia lisälääkkeitä sivuoireiden hoitoon. Aika tyypillistä että nuori nainen joutuu käyttämään vaihdevuosien hoitoon tarkoitettuja lääkkeitä koska hormonaalinen ehkäisy kuivattaa ja haurastuttaa limakalvoja. Tiedän myös tapauksia, kuten kaverini, joissa selkeästi pillerit ovat aiheuttaneet mm. masennusta, jolloin on annettu suoraan masennuslääkitys vaan lääkärillä käteen. Masennuslääkkeet aiheuttivat unettomuutta, saipa lääkkeet siihenkin. Kaikki oireet katosivat kun lopetti hormonaalisen ehkäisyn.

Nykyään käsittääkseni gynekologit ovat demonisoineet luonnollisen kuukautiskierron täysin, se on kuulemma luonnotonta ja tuhoaa solukkoa. Muistan lukeneeni artikkelin aiheesta viimeisen vuoden sisään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän