Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Refluksista kärsivät - iltasyöminen ja nälkä

Vierailija
11.01.2016 |

Onko muilla tällaisia ongelmia? Mä oon yrittänyt noudattaa sitä sääntöä, että pitäisi pitää pitkä väli nukkumaanmenon ja syömisen välillä. Mutta siinä on vain semmoinen ongelma, että mulle ehtii tulla nälkä ennen nukkumaanmenoa, ja sitten verensokerin lasku alkaa viluttaa ja uni ei tule. Me syödään iltaruoka siinä 19-20 välillä ja nukkumaan menen yhdentoista pintaan. Eilenkin alkoi palella niin helkkaristi, kun pääsin peiton alle, kun selvisin illan syömättä mitään. Iltaruualla en voi syödä kovin isoa annosta, koska se on aivan turmiollista närästyksen kannalta.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vaikka pieni annos maustamatonta jogurttia, tai muuta vatsalle neutraalia. Yrittäisin myös syödä illallisen aikaisemmin, kuin muutama tunti ennen nukkumaanmenoa. Esimerkiksi illallinen klo 18, kevyt iltapala klo 21. Sillä luulisi pärjäävän.

Vierailija
2/16 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö vaikka pieni annos maustamatonta jogurttia, tai muuta vatsalle neutraalia. Yrittäisin myös syödä illallisen aikaisemmin, kuin muutama tunti ennen nukkumaanmenoa. Esimerkiksi illallinen klo 18, kevyt iltapala klo 21. Sillä luulisi pärjäävän.

Mulla tuntuu kyllä aika neutraalit jutut kostuvan närästyksenä ja sen takia oon yrittänyt pitää tuon pitemmän välin ruuan ja nukkumaanmenon välillä. Mullahan kuitenkin tulee yleensä melkein se suositeltu 4 tuntia täyteen.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö pieni annos jotain sellaista, mikä ei närästä? Vai oliko tää liian itsestäänselvyys? :) Itse kärsin refluksista ja syön yleensä illalla vähän keitettyä riisiä tai pastaa, mikä ei närästä. Tuollainen lämmin hiilari mukavasti unettaa. Leivästä en tykkää, mutta vaalea ja siemenetön leipä varmaan toimisi myös.

Vierailija
4/16 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasillinen piimää illansuussa.

Vierailija
5/16 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö pieni annos jotain sellaista, mikä ei närästä? Vai oliko tää liian itsestäänselvyys? :) Itse kärsin refluksista ja syön yleensä illalla vähän keitettyä riisiä tai pastaa, mikä ei närästä. Tuollainen lämmin hiilari mukavasti unettaa. Leivästä en tykkää, mutta vaalea ja siemenetön leipä varmaan toimisi myös.

Musta kyllä tuntuu, että ylipäätään kaikki liian myöhään syöty närästää. Kyllähän kaikki, mitä ihminen syö, saa aikaan sen, että mahassa tapahtuu joku reaktio, ja mulla kun just on se elimellinen puoli, joka aiheuttaa närästyksen.

-

VOihan sitä tietty vielä yrittää kokeilla jotain erilaisia vaihtoehtoja.

Ap

Vierailija
6/16 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mä kokeilen raejuustoa. Se eilinen pitkä väli syömisen ja nukkumaanmenon välillä vaan oli niin hyvä, pitkästä aikaa ei ollut aamulla närästyksen tunnetta.

Ap

Vierailija
7/16 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän vesilasia sängyn vieressä ja hörppään siitä vähän väliä, auttaa ainakin mulla. Joudun paastoamaan muutaman tunnin ennen nukkumista. Vesikin nousee ylös mutta se ei tunnu niin inhottavalle kuin esim jugurtti.

Vierailija
8/16 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatteko te muut refluksista rytmihäiriöitä? Karseaa, pelottavaa....

Vierailija
9/16 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pidän vesilasia sängyn vieressä ja hörppään siitä vähän väliä, auttaa ainakin mulla. Joudun paastoamaan muutaman tunnin ennen nukkumista. Vesikin nousee ylös mutta se ei tunnu niin inhottavalle kuin esim jugurtti.

Mulla ei varsinaisesti nouse mitään ruokia ylös, mutta tulee vaan se karvastelun tunne kurkkuun. Yleensä mulla on pahin närästys yöllä, vaikka sängynpäätyä on korotettu ja otan lääkkeen illalla.

Ap

Vierailija
10/16 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon vähän huonosti hoitanu tätä. Saatan syödä illalla raskaan ruoan, jos päivä on mennyt muissa kiireissä syömättömänä. Tosin olen vegaani, joten ruoka sulaa helpommin. Minulle lääkäri sanoi, ettei saisi mennä nukkumaan tyhjällä vatsalla, se on kuulemma väärä ja vanhanaikainen neuvo. Tyhjä vatsa oireilee enemmän, kuin osaksi täytetty vatsa.

Vierailija
11/16 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mulla joskus ollut, mutta mulla on rytmihäiriöitä ollut muutenkin, enemmän kyllä nuorena. Ei rytmihäiriöitä tarvitse pelätä, jos tulevat levossa. Mutta jos niitä jatkuvasti on, kannattaa tietenkin käydä lääkärissä. Ja sydänvaivat voivat myös oireilla närästys- ja muina vatsavaivoina.

Ap

Vierailija
12/16 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon vähän huonosti hoitanu tätä. Saatan syödä illalla raskaan ruoan, jos päivä on mennyt muissa kiireissä syömättömänä. Tosin olen vegaani, joten ruoka sulaa helpommin. Minulle lääkäri sanoi, ettei saisi mennä nukkumaan tyhjällä vatsalla, se on kuulemma väärä ja vanhanaikainen neuvo. Tyhjä vatsa oireilee enemmän, kuin osaksi täytetty vatsa.

Mulla on niin, että päivällä tyhjä vatsa oireilee, mutta yöllä on just hyvä. Mulla tuo vaaka-asento on ilmeisesti aika paha närästyksen aiheuttaja.

Ap

Vierailija
13/16 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mars lääkäriin tarkistamaan, ettei ole refluksin sijasta sydänoireita. Sydänvaivat (jopa sydänkohtaus!) tulkitaan usein väärin närästykseksi.

Vierailija
14/16 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mars lääkäriin tarkistamaan, ettei ole refluksin sijasta sydänoireita. Sydänvaivat (jopa sydänkohtaus!) tulkitaan usein väärin närästykseksi.

Yritin etsiä erotusdiagnostiikkaa netistä ja yhdessä jutussa luki että jos närästykseen liittyy röyhtäilyä se viittaa ruoansulatusvaivoihin eikä sydänvaihoihin. Mulla siis noihin rytmihäiriöihin liittyy röyhtäily aika selvästi. Lisäksi syömisen jälkeen rupeaa närästämään, tulee rytmihäiriöitä, hermostun, närästää ja röyhtäyttää enemmän, rytmihäiriöt pahenee... Liittyykö näihin sykärinärästyksiin tuo röytäily ja paheneeko sykärin vaara syömisen jälkeen (normaalin syömisen eikä minkään julmetun rasva-sokeri-roskaruokamätön).

Vierailija
15/16 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs lääkärini sanoi, että ei ymmärrä närästyslääkkeen ottamista aamulla, koska tyhjänä vatsa juuri oireilee. Hän suositteli sen ottamista illalla tyhjään vatsaan ennen nukkumaanmenoa. Se edellyttää kuitenkin syömättömyyttä illalla. Olen noudattanut hänen neuvojaan ja hyvin on mennyt. Ja toisaalta, miksi ottaisin lääkkeen aamulla ennen syömistä, kun vatsa tarvitsee kuitenkin happoja aamusyömiseen.

16/16 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toimii jo ehdotetut asiat: pieni annos vatsaystävällistä ruokaa ennen nukkumista ja vesilasi lähistöllä. Joskus käyn yöllä juomassa lasillisen maitoa, jos on erittäin tuskallinen olo. Sängyssä makaan muutaman tyynyn päällä, jotta kurkunpää on vatsalaukkua korkeammalla. Kuumina öinä saan peiton taiteltuna pään alle, helpottaa huomattavasti!