Mikä on tärkein syy suosia kotimaista ruokaa?
Monen mielestä ulkomaiset raaka-aineet ovat yhtä hyviä kuin suomalaisetkin. Osa kuitenkin ostaa surutta kalliimpaa suomalaista ruokaa, kerro se kaikista tärkein syysi ostaa suomalaista.
Kommentit (45)
Että edes suomalainen tuotanto pysyisi siinä mitä se nytkin on.
Ei ole mitään syytä. Siksi en tuekaan sitä. Maatalousloiset vievät jo muutenkin mun verorahoistani ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen tuotannon turvaaminen. Ette kai ole niin sinisilmäisiä, että uskotte ulkomailta dumpattavan tänne halpaa ruokaa, jos olisi ostettava muilta hinnalla millä hyvänsä?
En ymmärrä. Jos viittasit poikkeusolojen (esim sota-ajan) tuotantoon, niin tämän hetkisellä "suosi suomalaista" periaatteella sitä poikkeusolojen tuotantoa ei turvata.
Kriisiaikaan Suomi ei ole ollut eikä voi olla jatkossakaan omavarainen. Viljaa jemmaillaan hetken tarpeita varten, mutta iso osa suomalaisesta elintarvike ja ruokatuotannosta hyytyy kriisin alettua. Sähköä, polttoainetta jne kohdennetaan muualle. Ruokaa tuodaan ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään syytä. Siksi en tuekaan sitä. Maatalousloiset vievät jo muutenkin mun verorahoistani ihan liikaa.
Voit huokaista helpotuksesta. Maatilojen määrä on pienenemässä huomattavasti. Ikävä kyllä sillä ei ole vaikutusta verorahoihisi. Maksat tulevaisuudessa sitten enemmän sossutukia (olettaen että sinulla oikeasti on tuloja).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit huokaista helpotuksesta. Maatilojen määrä on pienenemässä huomattavasti. Ikävä kyllä sillä ei ole vaikutusta verorahoihisi. Maksat tulevaisuudessa sitten enemmän sossutukia (olettaen että sinulla oikeasti on tuloja).
600e sossurahaa vrt. 6500e maataloustukea. Kyllä tuolla nyt vähän kuvittelisi olevan eroa.
Järjetöntä miten Suomessa ja koko EU:ssa yksi yrittäjäryhmä (maanviljelijät) on saanut niin erityisen aseman. Ruokaa tuotetaan olosuhteissa, joissa se on täysin kannattamatonta. Saadaan ties millaisia tukia.
Yrittäjät ovat täysin eriarvoisessa asemassa. Minun yritys on myös osaksi säästä riippuvainen, enkä saa mitään tukea mistään, jos sattuu tulemaan esim sateinen kesä
Vierailija kirjoitti:
Järjetöntä miten Suomessa ja koko EU:ssa yksi yrittäjäryhmä (maanviljelijät) on saanut niin erityisen aseman. Ruokaa tuotetaan olosuhteissa, joissa se on täysin kannattamatonta. Saadaan ties millaisia tukia.
Yrittäjät ovat täysin eriarvoisessa asemassa. Minun yritys on myös osaksi säästä riippuvainen, enkä saa mitään tukea mistään, jos sattuu tulemaan esim sateinen kesä
Tuon vuoksi maanviljelijät ovatkin yrittäjiä vain nimellisesti. Toteutuneet riskit katetaan yhteisin varoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjät ovat täysin eriarvoisessa asemassa. Minun yritys on myös osaksi säästä riippuvainen, enkä saa mitään tukea mistään, jos sattuu tulemaan esim sateinen kesäTuon vuoksi maanviljelijät ovatkin yrittäjiä vain nimellisesti. Toteutuneet riskit katetaan yhteisin varoin.
Ei muuta kuin ryhdyt maanviljelijäksi, jos noin heidän osaansa kadehdit. Voi tosin silmät avautua siinä touhussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjät ovat täysin eriarvoisessa asemassa. Minun yritys on myös osaksi säästä riippuvainen, enkä saa mitään tukea mistään, jos sattuu tulemaan esim sateinen kesäTuon vuoksi maanviljelijät ovatkin yrittäjiä vain nimellisesti. Toteutuneet riskit katetaan yhteisin varoin.
Ei muuta kuin ryhdyt maanviljelijäksi, jos noin heidän osaansa kadehdit. Voi tosin silmät avautua siinä touhussa.
Eikö siis heidän riskejään kateta yhteisin varoin, vai mitä tarkoitat? Asiallinen vastaus olisi kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa lähes minkä muun alan yrittäjäksi myös. Ilman tukia..
Haluan tukea ja ylläpitää kotimaista tuotantoa. Kriisiaikoina se tuo huoltovarmuutta. Lisäksi tykkään syödä ruokaa, joka ei ole matkustanut tuhansia kilometrejä päästäkseen pöytääni.
Vierailija kirjoitti:
Haluan tukea ja ylläpitää kotimaista tuotantoa. Kriisiaikoina se tuo huoltovarmuutta. Lisäksi tykkään syödä ruokaa, joka ei ole matkustanut tuhansia kilometrejä päästäkseen pöytääni.
Tämän hetkisen tuotannon tukeminen ei merkittävästi paranna huoltovarmuuta. Lue yllä...
Mym kirjoitti:
Vähemmän myrkkyjä kasviksiaaa
Vähemmän antibiootteja lihassa
Vähemmän kuljetusta
Esim etelä-euroopan viljelyksillä käytetään pääsääntöisesti laitonta työvoimaa joidenka hengellä ei ole mutään väliä
En halua et suomi päätyy pelkkään tuontiruokaan
Tiedän työllistäväni suomalaisia aikuisia en lapsityövoimaa (tekstiiliteollisuus)
Täällä oli joku päivä linkki tomaatinviljelystä Espanjassa, ja jos se pitää paikkansa niin taidan ruveta katselemaan vähän enemmän mitä ostan ja mistä.
En keksi yhtään syytä ostaa. En ymmärrä, miksi verovaroin tuetaan kannattamatonta bisnestä, kun ilmasto ei kuitenkaan sovellu juuri mihinkään. Jos kriisi tulee, niin onista varastoista ei apua ole:D
Kuka luulee että maatalous on ainoa ala jota tuetaan ?
Otapa selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyet kuljetusmatkat ja työllisyyden tukeminen. Kyllä se hieman kirpasee maksaa enemmän esim. vessapaperista, mutta on sen väärti. En käytä Lidliä, tosin sielläkin kai myydään jotain suomalaista.
Ostan Tokmannilta suomalaista vessapaperia, joka ei ole yhtään kalliimpaa kuin Lidlin ulkomainen tuote.
Mistä sinä tiedät, että Lidlin paperi on ulkomaista? Ainakin tässä minun ostamassa paketissa on joutsenmerkki, eli vähintään pohjoismaisesta tuotteesta on kyse. Minulle kuitenkin tärkeintä on se, että yhtään puuta ei ole tuon paketin takia kaadettu, eli kyseessä on kierrätyspaperista valmistettu paskapaperi.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyet kuljetusmatkat ja työllisyyden tukeminen. Kyllä se hieman kirpasee maksaa enemmän esim. vessapaperista, mutta on sen väärti. En käytä Lidliä, tosin sielläkin kai myydään jotain suomalaista.
Kyllä myödään aika paljonkin. Lisäksi maksaa tuottajille paremmin kuin aakkoset. Näin kertoi mtk:n Pohjois-Suomen edustaja Kalevassa muutama vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen tuotannon turvaaminen. Ette kai ole niin sinisilmäisiä, että uskotte ulkomailta dumpattavan tänne halpaa ruokaa, jos olisi ostettava muilta hinnalla millä hyvänsä?
En tajunnut tätä.
Taisi yrittää sanoa, ettei se ulkomainen olekaan niin halpaa, jos kotimaan tuotantoa ei ole. Saksan viljallakin tuppasi olemaan kova hinta aikoinaan.
Minulla myös tuo suomalaisen työn suosiminen. Kaikessa. Kannan vastuuni toisten työpaikoista.
Kriisivalmius.