Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko teidän mielestä lainatun tavaran heittää pois?

Vierailija
10.01.2016 |

Näin on ilmeisesti päässyt käymään kun emme saa yhtä meidän lainaamaa tavaraa takaisin. Kyseessä yli 300 euroa maksava tavara. Ilmoitimme lainatessa että haluamme tavaran takaisin, mutta nyt riittää erilaisia selityksiä mikseivät voi sitä luovuttaa. Harmittaa tosi paljon. Pitäiskö antaa asian vaan olla (kysytty nyt muutamia kertoja) ja ostaa taas vaan uusi. Kyseisellä rahalla ois vaan muutakin käyttöä. Ja ylimääräistä ei nyt kauheesti ole. Vai kysellä vielä takaisin ja vaatia oikea selitys eli että heillä ei enää ole sitä. Luulen että ovat myyneet tai heittäneet pois. Selitykset ovat olleet niin outoja.

Itse olemme lainanneet myös joskus heiltä tavaraa, jonka olemme kyllä aina käytön jälkeen palauttaneet.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saisitte edes puolet. Jos istuin lähentelee viittä vuotta, se kannattaa vaihtaa kuitenkin. Itse voitte sitten päättää hankitteko uuden vai vähän käytetyn.itse myin istuimet n. 60 € heti eteenpäin, ovh oli 200 €."

Mitä ihmeen järkeä tuosss on, jos omistaja maksaa käytetyn tavaran arvonalennuksen, eikä lainaaja eli todellisuudess 200€ tuotteesta, jos arvonalennus on 140€, niin todellisuudessa ap. istuin maksaisi 340€.. Myyntitilanteessa tuo on ok. mutta ei jos se on lainattu.

Minusta on ok. ap. vaatia ostohinta, samaa käytäntöä noudatetaan kirjastossa ja konevuokraamoissa, jos jättää palauttamatta lainatun tuotteen.

Ainahan lainaamisessa tavaran kuluminen ja arvon aleneminen menee omistajan piikkiin. Lainaaminen on ikään kuin lahja. Jos lainaaja maksaa tuotteesta, niin se on vuokraamista.

Vierailija
42/59 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saisitte edes puolet. Jos istuin lähentelee viittä vuotta, se kannattaa vaihtaa kuitenkin. Itse voitte sitten päättää hankitteko uuden vai vähän käytetyn.itse myin istuimet n. 60 € heti eteenpäin, ovh oli 200 €."

Mitä ihmeen järkeä tuosss on, jos omistaja maksaa käytetyn tavaran arvonalennuksen, eikä lainaaja eli todellisuudess 200€ tuotteesta, jos arvonalennus on 140€, niin todellisuudessa ap. istuin maksaisi 340€.. Myyntitilanteessa tuo on ok. mutta ei jos se on lainattu.

Minusta on ok. ap. vaatia ostohinta, samaa käytäntöä noudatetaan kirjastossa ja konevuokraamoissa, jos jättää palauttamatta lainatun tuotteen.

Ap voi vaatia ostohintaa jos istuin on lainalle annettu tuliterä suoraan kaupasta. Jos on itse käyttänyt ensin omilla lapsillaan niin ei tietenkään silloin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

B

Vierailija kirjoitti:

Lainattu palautetaan vaikka se olisi loppuun kulutettu. Kirjastonkin kirjat palautetaan vaikka olisivat aivan hirveessä kunnossa. 

Aivan ja sama on kone-ja autovuokraamoissa, leasing-tuotteissa tai vaikkapa kaupan ostoskärryissä. Lainattu tuote on aina palautettava tai muussa tapauksessa se on rikos.

Vierailija
44/59 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan lainaamisessa tavaran kuluminen ja arvon aleneminen menee omistajan piikkiin. Lainaaminen on ikään kuin lahja. Jos lainaaja maksaa tuotteesta, niin se on vuokraamista.

Joo, lainaaminen on lahja, mutta lainaaja olettaa kyllä tavaransa saavan takaisin. Todennäköisesti tässäkin tapauksessa lainaaja on myynyt istuimen eteenpäin eli rikastuu ja saa rahaa toisen omaisuudella. Nykyään ei lainkaan harvinainen ilmiö, sillä olen jopa ostanut kirpparilta omia lainaamia käsitekemiä lasteni vaatteita.

Vierailija
45/59 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään saa heittää pois, ja jos vaikka itse rikkoo lainatun tavaran, niin se pitää korvata lainanantajalle. Ostavat teille uuden tai maksavat rahana. Tämä on ihan itsestään selvää.

No ei tunnu olevan itsestäänselvää heille. Tarvitsemme tavaran viimeistään parin viikon päästä jota ennen meidän pitäisi ehtii vielä testailemaankin sitä. Millasta korvausta vois ees pyytää kun tavara on/oli kuitenkin vanha? Tuotetta ei suositella ostettavan käytettynä vaikka niitä myydään. Eilen sanoivat että voivat tuoda meille jonkun muun käytetyn tuttaviltaan, mutten tiedä vastaako se ominaisuuksiltaan yhtään meidän tarpeita edes. Vitsit ku on harmittava tilanne ja oon jotenkin niin pöyristyny etten ees osaa oikeen aatella.

Voi hyvänen aika mikä tossu olet. Sanot että haluat omasi takaisin. Piste. Ei mitään tuttavien lähes vastaavia, vaan sen teidän oman. Jos ei onnistu, pyydä selitystä miksei. Ja vaadit korvausta. Älä nyt anna noiden enää pomputtaa sua!

Vierailija
46/59 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin vastaavassa tapauksessa (oli lainassa vaunut), käymään ja tiesin, että se lapsi ei enää niihin vaunuihin mahdu totesin vaan lähtiessäni et hei nyt kun tässä oon niin määpä otan noi vaununi samalla tosta teidän eteisestä mukaan. Olin itekkin kysellyt niitä jo ainakin 3kk takaisin ja kun omalla oli la viikon päästä hain ne vaan kylmästi takaisin. Kaveri oli aikonut myydä ne, toinen kaveri alkoi mulle valittaa, että kun sen piti sille myydä halvalla käytetyt vaunut mutta nyt ei myykään.

Vierailija
47/59 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän asiaan on paljon yksinkertaisempi ratkaisu kuin arvaatkaan:

Vaaditte lainaajaa ostamaan teille uuden vastaavan. Jos lainattu tavara oli jo käytetty, vaadit käyttöikää vastaavan osuuden uudesta.

Näin on tapana toimia silloin, kun lainattu tavara menee rikki, katoaa tai muusta syystä ei voi enää palauttaa. Nyt vaan vaatii vähän kovuutta kehiin, eikä auta pelätä ystävyyden ja lainaussuhteen menettämistä.

Vierailija
48/59 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, lainaaminen on lahja, mutta lainaaja olettaa kyllä tavaransa saavan takaisin. Todennäköisesti tässäkin tapauksessa lainaaja on myynyt istuimen eteenpäin eli rikastuu ja saa rahaa toisen omaisuudella. Nykyään ei lainkaan harvinainen ilmiö, sillä olen jopa ostanut kirpparilta omia lainaamia käsitekemiä lasteni vaatteita.

Lastenvaatteissa oli takavuosina tapana kierrättää niitä ilmaiseksi. Minäkin annoin "lainaan" hvyiä vauvanvaatteita ajatellen, että minähän saan ne sitten takaisin kun itse tarvitsen. Sitten tulikin tämä kirpparibuumi, eikä niitä koskaan palautettu. Osa taisi jatkaa kiertoa sellaisille vieraille, joilta ei tullut takaisin ja osa meni myyntiin.

Vierailija
49/59 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän nyt riippuu istuimen iästä ja laina-ajasta. Jos istuin on ollut ensin teillä 1-2 vuotta, sitten olette lainanneet sen epämääräiseksi ajaksi eteenpäin "jos sitten itse joskus tarvitaan" ja ette ole ole yli 4 vuoteen kyselleet sen perään niin ymmärrän jos sitä ei enää löydy. Tottakai heidän olisi pitänyt palauttaa se ilman muuta, mutta ehkä myös teidän olisi pitänyt kysellä sen perään että vieläkö tarvitsette.

Vierailija
50/59 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten kauan istuin on ollut heillä lainassa?

Vierailija
51/59 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluan sitten kuulla mihin lopputulemaan tässä päästiin :-).

Vierailija
52/59 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turvaistuin? Rahaa käteen sen verran että saatte uuden. Mikään tuttavien käytetty ei kyllä käy korvaukseksi.

Jos on täervellyt käytetyn tavaran, niin kyllä sen peiraatteessa voi korvata hankkimalla samanlaisen vastaavakuntoisen käytetyn tilalle. Jos tuolaista asiaa puitaisiin oikeudessa, niin ei siitä uuden hintaa joutuisi korvaamaan vaan käytetyn hinnan. Itse toki pyrkisin hyvittelemään korvaamalla yli tavaran arvon, jos olisin sen rikkonut tms.

Joo näin yleensä, mutta koska kyse on turvaistuimesta, jonka historia olisi tunnettava niin mistäpä löydät sellaisen käytettynä ottamatta riskiä?

Vierailija
53/59 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuin on lainattu heille parivuotta sitten. En tiennyt että istuimen käyttöikä on viis vuotta. Istuin on siis just aika sen ikäinen kyllä. Ollut meillä käytössä, ei muilla. Oli tosi harkittu ostos aikoinaan kun oli just hyvät ominaisuudet enkä silloinkaan kelpuuttanut muuta.

Ensin kun pyysimme takaisin niin ehdottivat jotain toista istuinta. Kun mieheni sanoi että kyl me ihan se oma halutaan niin sanoivat että on heillä käytössä toisessa autossa. Senjälkeen pyysin itse takaisin niin sanoi että hänen muistaakseen siitä puuttuu jotain osia kuulemma turvavyö tmv ja sanoi että voisi antaa tuttavan istuimen.

Taidamme kyllä ostaa siis ihan uuden mutta harmittaa vaan tälläinen. Miksei ihan suoraan voi sanoa että on heittänyt mäkeen tai antanut jollekin tai myynyt!

Vierailija
54/59 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok eli kaikki on sitämieltä et voin pyytää jotain rahallista korvausta eikä tarvii tyytyy siihen tuttavien vanhaan! Hyvä. Nyt täytyy viel osata pitää puolensa. Oon oikeesti niin sokee tälle tilanteelle. Kiitos. Nyt ootan et saan mieheltä taustatukea ja selvitetään tää sotku.

Voi luoja mikä tossukka sinä olet. Anna olla, et sinä tuolla toiminnallasi (taisiis sen puutteella) saa ikinä turvaistuinta takaisin.

Vierailija
55/59 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Istuin on lainattu heille parivuotta sitten. En tiennyt että istuimen käyttöikä on viis vuotta. Istuin on siis just aika sen ikäinen kyllä. Ollut meillä käytössä, ei muilla. Oli tosi harkittu ostos aikoinaan kun oli just hyvät ominaisuudet enkä silloinkaan kelpuuttanut muuta.

Ensin kun pyysimme takaisin niin ehdottivat jotain toista istuinta. Kun mieheni sanoi että kyl me ihan se oma halutaan niin sanoivat että on heillä käytössä toisessa autossa. Senjälkeen pyysin itse takaisin niin sanoi että hänen muistaakseen siitä puuttuu jotain osia kuulemma turvavyö tmv ja sanoi että voisi antaa tuttavan istuimen.

Taidamme kyllä ostaa siis ihan uuden mutta harmittaa vaan tälläinen. Miksei ihan suoraan voi sanoa että on heittänyt mäkeen tai antanut jollekin tai myynyt!

Sanot, että senhän vois katsoa mitä osia siitä istuimesta puuttuu, että haluat just sen sun istuimen takaisin.

Vierailija
56/59 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulis ettei saa heittää pois, mut ihmiset on niin kummallisia. Äiti lainas juhlamekon ystävälleen ja tämä myi sen luvatta. Ei hyvä.

Vierailija
57/59 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä menin vastaavassa tapauksessa (oli lainassa vaunut), käymään ja tiesin, että se lapsi ei enää niihin vaunuihin mahdu totesin vaan lähtiessäni et hei nyt kun tässä oon niin määpä otan noi vaununi samalla tosta teidän eteisestä mukaan. Olin itekkin kysellyt niitä jo ainakin 3kk takaisin ja kun omalla oli la viikon päästä hain ne vaan kylmästi takaisin. Kaveri oli aikonut myydä ne, toinen kaveri alkoi mulle valittaa, että kun sen piti sille myydä halvalla käytetyt vaunut mutta nyt ei myykään.

Hitto mitä roskasakkia tollaset "kaverit" :(

Vierailija
58/59 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään saa heittää pois, ja jos vaikka itse rikkoo lainatun tavaran, niin se pitää korvata lainanantajalle. Ostavat teille uuden tai maksavat rahana. Tämä on ihan itsestään selvää.

No ei tunnu olevan itsestäänselvää heille. Tarvitsemme tavaran viimeistään parin viikon päästä jota ennen meidän pitäisi ehtii vielä testailemaankin sitä. Millasta korvausta vois ees pyytää kun tavara on/oli kuitenkin vanha? Tuotetta ei suositella ostettavan käytettynä vaikka niitä myydään. Eilen sanoivat että voivat tuoda meille jonkun muun käytetyn tuttaviltaan, mutten tiedä vastaako se ominaisuuksiltaan yhtään meidän tarpeita edes. Vitsit ku on harmittava tilanne ja oon jotenkin niin pöyristyny etten ees osaa oikeen aatella.

Ei missään nimessä mitään tällaista pelleilyä, käyt hakemassa tänään oman tavarasi pois ja jos (/kun) ovat sen myyneet tai hajottaneet niin pyydät sen 300 euroa käteisenä minkä kerroit aloituksessa tavaran hinnaksi.

Valitettavasti siitä käytetystä istuimesta ei voi vaatia uuden hintaa. Oikeuteenkin mennessä korvaus lasketaan sen nykyisen arvon mukaan. Tai voihan sitä vaatia, mutta ei sen kaverin tarvi 300€ maksaa. Riippuen istuimen iästä, korvauksia tulee ehkä 50-100€. Ei enempää. Käytetty on kaytetty, ei siitä uutta saa.

Vierailija
59/59 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noin vanhasta istuimesta kannata tappelemaan ryhtyä, sen arvohan on käytännössä 0€. Sanosin kyllä asiasta eli siitä, että yleensä on tapana palauttaa lainatut tavarat. Ja että olet pettynyt heidän toimintaansa. Mutta se siitä. Kaveruus menis hyllylle, varsinkin jos edes anteeksipyyntöä ei tulis. Mutta sen kummempaa riitaa ja rahavaatimuksia en alkais esittää, sillä tosiasia on ettei sillä 5 vuotta vanhalla istuimella enää mitään arvoa ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän